Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Siis jos pelkkä O2 on koholla, ei tälle kyllä ole Lamdaohjatussa järjestelmässä mitään muuta järjellistä selitystä kuin että se putki sittenkin vuotaa(tai sitten mittaus ei ole tuplaputken päästä onnistunut.)
    Onko siinä alusta loppuun orggisputkisto?

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      Originally posted by Laakeri View Post
      Eli puolathan tosiaan on testattu 100%:sen sievästi käyvästä koneesta, vaihdon myötä käynti ei parantunut edes ajolenkin jälkeen. Joten sekin on poissuljettu, ilmeisestikkin?
      Jep jep, meni jotenkin ohi silmäin tuo että oli jo kokeiltu.

      Originally posted by Cell View Post
      Johdotusvika? Vika ei välttämättä ole suuttimessa.
      Omasta kokeilin nyppimällä suutin kerrallaan johdot irti lennosta. Pirun ahdas paikka niitä liittimiä irrotella M50:ssä kun on se johtoränni missä ne kulkee mutta onnistuu kyllä. Tiedä sitten onko tuosta jotain sähkövaurioriskiä jos vauhdista nyppii irti?

      Originally posted by Cell View Post
      12v sinne puolalle tulee, mutta en osaa sanoa suuntaan enkä toiseen hajottaako jotain jos repii lennossa pois. Sammuta kone irroituksen/kiinnityksen ajaksi.
      Empiiristen tutkimusten perusteella voi nyppiä lennosta
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        Uhrasin ruokatunnin ja kävin hakemassa lapun päästöistä, läpihän se ei mennyt, niinkuin oli oletettavissakin. En tiedä miten se silloin eka kerralla on näyttänyt että pelkkä o2 koholla, nyt nimittäin oli kaikki arvot päin persettä (kuulemma oli huuattanu pitkän aikaa sitä siinä pihalla...). Toki tyhjäkäynnillä arvot oli hetken jotakuinki rajojen sisässä mutta nousivat heti yli. Ennen testiä kävin pienen mutkan ajamassa, kunnes kone oli lämmin ja sitten useamman rivakan kiihytyksen (0-180)

        tyhjäkäynti:
        co 0.468
        co2 9.74
        hc 430
        02 8.96
        cocor 0.688

        korotettu
        lambda 0.954
        co 1.081
        co2 15.98
        hc 383
        o2 -0.03
        cocor 1.081

        Aloin miettimään, että kun jos otan lambdasta johdon irti, niin silloinhan mennään oletusarvoilla ja jos lambdasta aiheutuu kaikki ongelmat, niin silloin koneen pitäisi käydä sievästi tyhjäkäyntiä? Eniten tuossa nyt harmittaa se rytkyttäminen tyhjäkäynnillä. Ja tosiaan, lambda on vuoden vanha (bosch) ja vanha moottori kävi sillä ihan sievästi. Putkisto on mallia 320 ja original. Ei ole tullut tehtyä virtaavammaksi, kun ei ole saanut muuten käymään kunnolla.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          koitas ottaa ilmamäärämittarin liitin pois, muuttuuko tyhjäkäynti ?

          jostain tulee kyllä happea aivan liikaa, tuollainen määrä kyllä vääristää kaikki muutkin arvot samalla.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Joo-o, kyllä on pahasti perseellään. Jos rupeaa olemaan kokeiltuna imuvuodot ja suurin osa antureista ja DME:kin, niin olisko seuraava askel ohivuotomittaus?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              Originally posted by pheno View Post
              koitas ottaa ilmamäärämittarin liitin pois, muuttuuko tyhjäkäynti ?

              jostain tulee kyllä happea aivan liikaa, tuollainen määrä kyllä vääristää kaikki muutkin arvot samalla.
              Hetkeksi korottaa kierrokset, mutta kohta palaa taas samanlaiseen rytkytykseen.

              Taitaa olla kohta vaihtoehdot vähänä.. Tekisi taas mieli polttaa koko roska, mutta täytyy ennen sitä hakea tuomio toisaalta, itsellänikin on mielessä että kyllä se vika löytyy koneesta itsestään eikä sähkölaitteista.

              Edit. Nyt soitin koneen myyneelle kaverille. Sanoi, että siinä oli imuvuoto ollut kun ostanu sen, mutta kun sen oli teippipatentilla paikannut niin tyhjäkäynti oli ollut tasainen eikä täristänyt saati mitään. Voisikohan tuo 2litrasen putkisto ja katti olla niin ahdas ettei vaan kertakaikkiaan riitä 2,5l ? sitä tuo kaveri mietti.
              Last edited by Laakeri; 01-11-2007, 17:55.
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Ei voi. Mietippä nyt mitä tapahtuisi kaasua avatessa jos se tyhjäkäynnillä olisi jo virtauksen puolesta "tapissa"
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by Cell View Post
                  Ei voi. Mietippä nyt mitä tapahtuisi kaasua avatessa jos se tyhjäkäynnillä olisi jo virtauksen puolesta "tapissa"
                  Samaa itsekkin ajattelin, mutta parempi varmistaa. Aivan huippukierroksilla tuo hieman ahdistaa, mutta se on sen ajan murhe parantaa, kun auto on sievästi käyvä ja leimassa.

                  Tuossa tutkin imuvuotoja taasen. Muistin että imusarjaa piti vähän autella, että sai toisen niistä sen kannakeraudoista paikalleen, löysäsin siitä pultin ettei vain väännä sitä sarjaa. Sitten kävin vielä kerran kaikki letkut lävitte ja laitoin joka ikiseen klemmarit (jokainen arvaa varmasti miten vittumainen on laittaa m50 imusarjan alle tyhjäkäyntimoottorin letkuihin yms klemmarit) ja nyt käynti muuttui tasaiseksi ja nopeaksi tärinäksi, kun se aiemmin oli sellasta rytkyttämistä ja koko auto keinui. Nyt putkesta kuuluu melkolailla tasainen hörinäkin. Täytyy vielä tutkia, jos vielä löytäisi jonkin imuvuotopaikan..

                  Niin ja muillekkin vast. ongelmien kanssa painiville, elkää luottako pilottiin tai brake cleaneriin, ei niillä löydä kaikkia imuvuotoja..

                  Niinjoo ja imusarjankin tiivisteet on tietenkin vaihdettu koneenvaihdon yhteydessä, kun kone pukattiin paikalleen ilman imusarjaa. Tarttee varmaan tilata suuttimiin uudet 0-renkaat.. Ja huonossa lykyssä käyttää imusarja irti..
                  Last edited by Laakeri; 01-11-2007, 21:57.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • armageddon
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 443
                    • Kokkola

                    [quote=Laakeri;1073479]Samaa itsekkin ajattelin, mutta parempi varmistaa. Aivan huippukierroksilla tuo hieman ahdistaa, mutta se on sen ajan murhe parantaa, kun auto on sievästi käyvä ja leimassa.

                    Tuossa tutkin imuvuotoja taasen. Muistin että imusarjaa piti vähän autella, että sai toisen niistä sen kannakeraudoista paikalleen, löysäsin siitä pultin ettei vain väännä sitä sarjaa. Sitten kävin vielä kerran kaikki letkut lävitte ja laitoin joka ikiseen klemmarit (jokainen arvaa varmasti miten vittumainen on laittaa m50 imusarjan alle tyhjäkäyntimoottorin letkuihin yms klemmarit) ja nyt käynti muuttui tasaiseksi ja nopeaksi tärinäksi, kun se aiemmin oli sellasta rytkyttämistä ja koko auto keinui. Nyt putkesta kuuluu melkolailla tasainen hörinäkin. Täytyy vielä tutkia, jos vielä löytäisi jonkin imuvuotopaikan..

                    Niin ja muillekkin vast. ongelmien kanssa painiville, elkää luottako pilottiin tai brake cleaneriin, ei niillä löydä kaikkia imuvuotoja.
                    voiko pako puolen vuodot muuten tehdä näin?!?et siis noi arvot muutkin kuin happi nousee
                    ei ne tehot vaan se kuski...

                    Comment

                    • Seve
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 269
                      • "Kauhava"

                      Originally posted by Seve View Post
                      Kävin katsastamas 318iS:n ja tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus oli melkein 400 ja CO-pitoisuus 0,6. yli 2000rpm ei mitään ongelmaa.

                      Kenties ilmamäärämittari hajalla? Lambda tuskin on hajalla kun on nuon raju ylitys...
                      Sanokaa ny mikä tuos vois olla, mitään imuvuotoja en oo löytäny.
                      Muuten olis auto korjaamolla mutta kun kaikilla on kiire talvirenkaitten kans
                      ja pitäis parin viikon sisällä katsastaa...
                      sigpic

                      Comment

                      • K.S.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 649
                        • Espoo

                        Tyhjäkäynti :

                        CO 0,03 / 0,50
                        HC 700 /100
                        CO2 13.2
                        o2 3,7/5,00

                        Kierrokset:
                        CO 0,01 /0,30
                        HC 20/100
                        CO2 15,50
                        O2 0,37/5,00

                        Lamba arvo 1,01

                        Mikä mättää? tyhjäkäynnillä tuntuu pientä värähtelyä..
                        Haitariputki, tulpat, suodattimet ja Lamba (bosch) on alle vuoden ikäisiä, ja viimeksi meni niillä läpi, silloin katti oli huudatettu kuumaksi, nyt oli takana 30km normaaliajoa ja kone lämmin.
                        Tuli vielä mieleen että viimeksi oli tankissa suomalaista 98E bio bensaa, nyt ihan vaan tb:n 95E eikai tuollaisella voi olla vaikutusta, ainakaan noikaan merkittävää.

                        Imuvuotoko?
                        Last edited by K.S.; 02-11-2007, 21:13.

                        Comment

                        • armageddon
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 443
                          • Kokkola

                          OHO mitkä arvot... luulisin että olis imu vuoto...:think
                          ei ne tehot vaan se kuski...

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            K.S., joutokäynnillä happiarvo eli O2 on ainakin omituisen suuri. Olisiko kuitenkin sinullakin lisäilmaluistin letkuissa vuotoa?

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1995
                              • Tampere

                              Onko tulkintani K.S:n päästöistä väärä, kun taas ajattelen että kone kävisi rikkaalla (korkea HC ja alhainen CO2). Mistä tuo korkea happi sitten tulisi, putki vuotaa ? Valaiskaapa joku...

                              Comment

                              • djtimse
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 712
                                • jämsä

                                no niin nyt on tutkailtu sitten ja ilmavuotoja ei mistään löytynyt ja massamittarinkin kun otti pois käytöstä niin rupesi huomatavasti huonommin käymään eli enää jäisi sitten oikeastaan 2 vaihtoehtoa:

                                -lambda
                                -tyhjäkäyntimoottori??

                                onko kuinkakin vaikeessa paikassa tuo lambda anturi ja pystyykö esim.pihassa tunkin avulla vaihtamaan?


                                tuossa olisi nyt torstaina mitatut arvot

                                kierroksilla:

                                co : 0.01
                                co2 : 15.2
                                o2 : 0.05
                                hc : 16

                                tyhjäkäynti

                                co : 0.02
                                co2 : 15.0
                                o2 : 0.27
                                hc : 100 (pomppi jopa 400 eli heilui koko ajan)

                                eli onko se sitten se lanta anturi?vaiko puolissa vikaa?tyhjäkäynti liian alhainen?
                                e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                                Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                                -JKL-Connection-
                                ------------------------------------------------

                                BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎