Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 0101769
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 68
    • hyvinkää

    hmm

    >Auto nyt leimassa... lambda ja katti oli kunnossa, mutta katti vaan vaatii niin paljon lämmitystä, että alkaa toimia kunnolla Hyvinkään muottikadun huollon mukaan. Tyyppivikaa noissa kateissa vai eikö ole vaan suunniteltu suomen ilmastolle<

    taitaa tossakin olla kaksi kattia rinnakkain ? suunniteltu saksan autobahnoille virtaa hyvin joten lämpenee hitaasti.

    tyhjäkäyntiä saa käyttää vaikka maailman tappiin eikä muuten lämpene tarpeeksi.
    parhaimmat arvot saa kun ajaa reippaasti moottoritieltä mittaukseen (ei edes sammuta autoa välillä eikä anna käydä tyhjäkäyntiä pidempää aikaa)
    yleensä eivät jaksa konttorilla huudattaa sitä parhaimmillaan vaadittavaa 10min, vaan hylkäävät mieluummin >on nopeampaa ja tuottavampaa

    Comment

    • Xhawk
      OBTCF Member
      • Jul 2004
      • 2326
      • Kierrosalueella (hki)

      ^ Tän takia kannattaa jossain muualla mittauttaa se auto ja viedä vaan laput konttorille.
      "Position One, Position One"
      Punainen miesten voimisteluauto

      BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

      Comment

      • xtc
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 2908
        • Heinävesi<->Kuopio

        Originally posted by Xhawk View Post
        ^ Tän takia kannattaa jossain muualla mittauttaa se auto ja viedä vaan laput konttorille.
        ^
        ^ Kyllä tämmönen on itsellä onnistunut joka kerta ihan katsastusasemallakin..
        Pommit:
        BMW 325 cäbi HooCee optik
        Audee Q7
        Vivaro
        2xFL6

        Comment

        • Neutrone
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1320
          • Tampere

          Kyllä se katti toimivassa autossa alkaa toimia suht nopeesti, usko pois. Ite sen sain huomata viime talvena kun ei päästöt menny rikkinäisen lambdan takia läpi ja sit uudella lambdalla oli jo päästöt kunnossa ihan saman tein kun koneen lämpökin nousi normaaliks.
          F10 530d semiVOLL
          ex. E90 320d M-Sport '06
          ex. E39 523i M-Sport '00
          ex. E36 325i Coupe '92
          ex. E30 316i '89



          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            Originally posted by antti79 View Post
            Ja niinhän se oli että lambdan vaihdolla taas arvot kohdilleen ja leima paperiin. Ilmeisesti tuo paljon puhuttu ThermoShock ilmiö rikkoo näissä alkupään M50 koneissa tuota lambdaa, ja päivitystä ongelmaan on turha kyselläkkään esim. Metro-Autosta. Testaan nyt seuraavaa kikkaa, eli porasin uuden lambdan asennuksen yhteydessä takapöntön alimpaan kohtaan pienen (n. 1,5 mm) reiän jonka tarkoitus on päästää vesi pois putkistosta ja näin (ehkä) ehkäistä tuota thermoshokkia. Vettä muuten tuli hyvin runsaasti takapöntöstä, ei tainnut 2 litraa riittää. Saas nähdä säilyykö lambda nyt ehjänä??
            Itsekin saan joka vuosi painia tuon thermoshokin kanssa. Olen miettinyt että auttaisikohan tuollaisen teholastun asentaminen mitään? Itse sain myös maahantuojalta ohjeet tuon reijän poraamiseksi sinne takapönttöön, ei sillä mitään vaikutusta ollut. Muutama kuukausi ja taas päästöt päin persettä ja lambda sökönä.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • tomaatti 325
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 207
              • Heinola

              Hyvä ketju tämä. Itsellä tarina meni näin:

              Ekassa katsastuksessa arvot päin peetä. En nyt muista tarkasti mutta co oli päälle 1 ja hc päälle 200, kierroksilla hieman pienemmät arvot mutta nekin kaikki yli rajojen. Lambda oli kuitenkin hyväksyttävällä tasolla 0,98.
              No, sitten vaihtelin niitä osia mistä se ei yleensä ole kiinni eli tulpat ja ilmanputsarin (oli muutenkin aika vaihtaa), motarilla pannu kuumaksi ja pajalle mittaukseen. Arvot oli menneet vielä hullummaksi, hc oli jo reilusti päälle 300 ja lambda oli 0,95. Tämän ketjun perusteella johtopäätös, täytyy olla lambda kun mitään imuvuotojakaan ei löytynyt. Vikamuistista löytyi lambdan vika. Lambda siis vaihtoon ja pajalta suoraan konttorille.

              Mittaustulos: HC ja Co molemmat sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla 0. Lambda arvoksi antoi 1,01
              325 A Coupe -93

              Comment

              • Rosi
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 474
                • Lapinjärvi, Kouvola

                Mulla kävi itel tos viime vuonna katsastukses säkä... päästöt oli liian korkeat mut onneks katsastusmies oli faijan vanha tuttu Tänä vuonna kävin ottaa päästötodistuksen korjaamol että saa arvot kuntoon omasta mielestä kannattaa ottaa etukäteen toi päästötodistus koska jos auto joutuu seisomaan katsastusaseman pihal jonku aikaa nii se vaikuttaa noihin arvoihin...
                Nyt: Bmw E92 325 -07

                EX: Bmw E36 320 Coupe -95, Bmw E36 325 Cabriolet -95

                Comment

                • tl81
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 67

                  ensimmäisen kerran päästöt kunnossa!

                  auto on 318i 91 E36

                  päästöt saatiin ensimmäisen kerran auton omistusaikana kuntoon ensimmäisellä kerralla. ongelmana on ollut korkea happi. viimevuonna vaihdettiin pienempien hankintojen lisäksi lambda ja tänä vuonna valmistauduin koitokseen uusimalla tulpat, ilmanputsarin ja suoritin huolellisen lämmittämisen ennen mittausta moottoritiellä. Pakokaasuanalyysissä ilmamassamittaria säädettiin hieman rikkaammalle ja homma alkoi toimia.

                  Pakko suositella tampereen lähistöllä asuville ja muillekkin: hatanpäänkatu 40, pakokaasuanalyysi. on erittäin ammattitaitoista, osaavaa ja palveluhaluista toimintaa.

                  seuraavaksi pidän parin päivän lepotauon auton miettimisestä ja sitten alan pohtimaan miten valmistaudun katsastukseen.

                  Comment

                  • nbo
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 179
                    • Seinäjoki

                    E36 325 -92

                    Ajelin motarilla putket kuumiksi ennen katsastusta mutta piti prkl. odottaa jonkin aikaa ennen kuin pääsin sisälle. Alkas hikeä pukkaamaan kun ruvettiin päästöjä mittaamaan hc parhaimmillaan 800 mutta onneksi katsastusmies ei ollut elämäänsä kyllästynyt vanha paska vaan reilu vanhempi herrasmies ja sai HC:n joutokäynnillä 57 ja yli 2000rpm:llä 47 .Heti alus kerroin sille että toivottavasti ei ole katit jäähtyny kun piti hetken odotella ja pyysin antamaan hieman monoa ja senhän se teki. Hylsyhän tuosta katsastusreissusta muuten tuli mutta iso helpotus oli kun noi päästöt meni läpi. (seisontajarrusta jäi kiinni mut se on onneksi pientä). Muuttu muuten päiväkin heti aurinkoisammaksi kun päästöt on ok.
                    Ostetaan
                    320d E91

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      Nostetaas tätä välillä ylös...

                      Katsastuksesta tuli hylsy ja arvot tässä (suluissa raja-arvot)

                      CO% Tyhjäkäynnillä 0,76 (0,50) Kierroksilla 0,71 (0,30)
                      CO2 Tyhjäkäynnillä 13,8 Kierroksilla 14,2
                      HC Tyhjäkäynnillä 72 (100) Kierroksilla 40 (100)
                      O2 Tyhjäkäynnillä 1,19 Kierroksilla 0,74

                      Lambda 1,01

                      Eli osaakos joku nyt sanoa mitä PITÄÄ tehdä, että nuo CO%-arvot saa riittävän alas, kiitos!
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        Originally posted by T3 View Post
                        Nostetaas tätä välillä ylös...

                        Katsastuksesta tuli hylsy ja arvot tässä (suluissa raja-arvot)

                        CO% Tyhjäkäynnillä 0,76 (0,50) Kierroksilla 0,71 (0,30)
                        CO2 Tyhjäkäynnillä 13,8 Kierroksilla 14,2
                        HC Tyhjäkäynnillä 72 (100) Kierroksilla 40 (100)
                        O2 Tyhjäkäynnillä 1,19 Kierroksilla 0,74

                        Lambda 1,01

                        Eli osaakos joku nyt sanoa mitä PITÄÄ tehdä, että nuo CO%-arvot saa riittävän alas, kiitos!
                        Liian rikkaallahan tuo on, sen tiedätkin? Mikä kone missä autossa?

                        Comment

                        • Hekuli
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 65

                          Tuli sitten hylsy katsastuksesta, päästöt yksi osa-alue. Suluissa sallittu määrä. Mun silmään ainakin näyttää aika pahalta, vaikka en juurikaan ymmärrä näistä mitään.

                          CO% Tyhjäkäynti 0,23 (0,50) Kierroksilla 0,17 (0,30)

                          HC Tyhjäkäynti 446 (100) Kierroksilla 115 (100)

                          Lambda 1,08 (0,97-1,03)

                          CO2% Tyhjäkäynti 12,80 Kierroksilla 13,30

                          O2% Tyhjäkäynti 2,60 (5,00) Kierroksilla 1,83 (5,00)


                          Elikkäs missä vika? Auttaako lambda-anturin vaihto?
                          Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaakin.

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            Laita nyt ihan aluksi uutta ränniä alle. Putki vuotaa aivan tarpeeksi ja sotkee kyllä vuotokohdasta riippuen lambda-anturin saaman tiedon.

                            Comment

                            • Pete
                              Newbiemmer
                              • Mar 2005
                              • 10

                              No niin ja hylky.
                              CO-pitoituus 0.28 (0.01)
                              HC-pitoisuus 512 (30)
                              Lambda arvo ( 1 )
                              CO2-pitoisuus 13.90 (15.30)
                              O2-pitoisuus 1.14 ( 0 )

                              suluissa kierroksilla. Eli HC-pitoisuus aivan liian korkea tyhjäkäynnillä. Lambda vaihdettu 16.8.2006. Kokeiltiin paikallisessa korjaamossa uudella lambdalla mutta ei vaikutusta. Tulpat vaihdettiin uusiin, ei vaikutusta.
                              Korjaamolla epäilivät korkean HC:n johtuvan alkavasta venttiilivuodosta tai venttiiliviasta.
                              Vikakoodeja ei ollut.
                              Mitä vittua, 2000 euroa kansiremppaan.
                              Voiskohan vika olla jossain muualla kuin venttiileissä.
                              Katsastusmies sanoi että kone on kyllä kunnossa, jossain muualla on vika.
                              Ai niin ja auto on 325 E36 -91.
                              Katti oli kyllä kuumana kun korjaamolla mitattiin, ajoin sitä ennen puolituntia maantieajoa. AUTTAKAA!!!!

                              No niin selvisi vika. Nokka-akselin ajoitus oli todella vähän pielessä. Mutta HC-päästöt on nyt 19 tyhjäkäynnillä.
                              Huomasin myöskin että auto ei täristä enään, eikä ole pientä nykimistä, ei röpötä enään ja muutenkin on pirteämpi.
                              Katsotaan vielä miten vaikuttaa kulutukseen.
                              Last edited by Pete; 30-05-2007, 11:44.

                              Comment

                              • Hekuli
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 65

                                Originally posted by Lanttu View Post
                                Laita nyt ihan aluksi uutta ränniä alle. Putki vuotaa aivan tarpeeksi ja sotkee kyllä vuotokohdasta riippuen lambda-anturin saaman tiedon.

                                Tää oli vissiin mulle...Joo äänet kyllä kuulostaa siltä että jonkin sortin vuoto olis. Katsastus-setä ei kylläkään maininnut moisesta enkä itsekään pikaisella vilkaisulla löytänyt vuotokohtaa. Onkohan mitään kikkaa miten reiän pystyisi paikallistamaan?

                                Ainiin, autona (yllättäin) e36 325 -91
                                Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaakin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎