Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • s3nder
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 64
    • Vantaa

    Originally posted by Bimmero View Post
    No niin,on tullut nyt aloiteltua pientä turbotus projektia ja täytyy heittää ilmoille vähän kysymyksiä ja kalastella vinkkejä kun olen kuitenkin asiassa suht "vihreä" Asiaan, kone on m30b34, männistä on otettu pois 2mm ja myös 2mm paksu kuparipahvi löytyy, osaisiko joku sanoa mikä on puristussuhde nyt???
    Ahdin,hukkis,pakosarja,välijäähy on orkkis kamaa 745i:sta. Imusarja on omavalmiste ja sitten on myös bensanpaineen säädin (kertova). Kiinnostaisi tietää järkevät teho tavoitteet ko. osilla??? Mitkä paineet??? :think
    Vaikka kyseessä onkin harraste/kesä auto niin tarkoitus ei ole hullutella vaan pitää luotettavuus hyvällä tasolla
    Tarvetta olisi jonkinlaiselle sytytys järjestelmälle,vinkkejä??
    Moottorinohjaus,megasquirt kiinnostaa mutta itse en siitä oikein mitään ymmärrä. Eli apu enemmän kuin tervetullutta!!!!! Kiitos jo kaikille tietäville tietämätöntä valaisseille
    jos laitat Megasquirtin niin kannata myös laitta hukkakipina(3x2 coilpack)

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by s3nder View Post
      jos laitat Megasquirtin niin kannata myös laitta hukkakipina(3x2 coilpack)
      Miksi? Kyllä se jakajakin riittää aika pitkälle, kun kaikki muukin on mallia helppo ja halpa niin ei ehkä kannata ylimääräistä hakata sytkäjärjestelmään ihan huvin vuoksi.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Bimmero
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 343
        • Harjavalta

        Originally posted by Cell View Post
        Miksi? Kyllä se jakajakin riittää aika pitkälle, kun kaikki muukin on mallia helppo ja halpa niin ei ehkä kannata ylimääräistä hakata sytkäjärjestelmään ihan huvin vuoksi.
        Eipä ole tuota jakajaakaan ...raakakone tuli ostettua.
        "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

        e90 335i

        Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          Originally posted by s3nder View Post
          bimmer 325i 1989 vm. eikö mitenkää saa turbolla katsastettu?
          Saa katsastettua, siitä miten helposti, niin riippuu onko vähäpäästöinen vai ei.

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by Bimmero View Post
            Eipä ole tuota jakajaakaan ...raakakone tuli ostettua.
            Onko se tuommonen pata? -> http://kuvablogi.com/nayta/2495891/
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • s3nder
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 64
              • Vantaa

              Originally posted by Make H. View Post
              Saa katsastettua, siitä miten helposti, niin riippuu onko vähäpäästöinen vai ei.
              rekisteriottessa ei oo mitää että onko vähäpäästöinen tai en,niin kävin kysymässa katsastus kontorillä ja sanoti että mulla on katalysaatori sitten en saa .

              Comment

              • Bimmero
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 343
                • Harjavalta

                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Onko se tuommonen pata? -> http://kuvablogi.com/nayta/2495891/
                Kyllä juurikin tuollainen,pari sataa kuutiota vaan isompana . Osina vaan vielä
                "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                e90 335i

                Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                Comment

                • [-Make-]
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 68
                  • Suomi

                  Nostetaas nyt tätäkin,kun en uutta viitti ruveta tekemään.

                  Elikkä mul on autona bmw 323 vm.84 johon on vaihdettu m50b25 ja ei ole vähäpäästöinen.

                  Elikkä mitä tarvii tehä,kun ajattelin pistää turbon kylkeen ja ajattelin että tehoa tulee olemaan sen 325 +20% eli yritetään saada siihen se 204 heppaa turbon kans. Mitä joudun vaihtamaan? Tässä ei ole ABS,joudunko laittamaan ABS tähän että saan sen kilpiin? Entä jos yritän katsastaa sen vaikka 250hp,mitä sitten joudun siihen vaihtamaan?

                  Niin ja onko 323 ja 325 jotain eroa alustassa?

                  Ja siis minua kiinnostaa vaan se,että mitä joudun tekemään että saan katsastuksesta läpi?

                  Tai voisiko joku kertoa,mitä on tehnyt kun on samanlaista laitetta katsastanut turbolle?

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    Originally posted by [-Make-] View Post
                    Nostetaas nyt tätäkin,kun en uutta viitti ruveta tekemään.

                    Elikkä mul on autona bmw 323 vm.84 johon on vaihdettu m50b25 ja ei ole vähäpäästöinen.

                    Elikkä mitä tarvii tehä,kun ajattelin pistää turbon kylkeen ja ajattelin että tehoa tulee olemaan sen 325 +20% eli yritetään saada siihen se 204 heppaa turbon kans. Mitä joudun vaihtamaan? Tässä ei ole ABS,joudunko laittamaan ABS tähän että saan sen kilpiin? Entä jos yritän katsastaa sen vaikka 250hp,mitä sitten joudun siihen vaihtamaan?

                    Niin ja onko 323 ja 325 jotain eroa alustassa?

                    Ja siis minua kiinnostaa vaan se,että mitä joudun tekemään että saan katsastuksesta läpi?

                    Tai voisiko joku kertoa,mitä on tehnyt kun on samanlaista laitetta katsastanut turbolle?
                    Ei tarvi vaihtaa mitään jos auto vastaa rakenteeltaan tuota 323 ja sitä aiot käyttää vertailumallina. Ei tarvi laittaa abs:ää. 250hp lapulla ei onnistu katsastus, tarviit sen vertailumalli +20%.

                    Hyrrä kylkeen, sopiva lappu penkistä ja muutoskatsastamaan. Toki kannattaa ens kysyä konttorilta mielipidettä misä meinaat katsastaa, valitettavasti vieläkin tuntuu jotkin konttorit olevan aika ulalla näiden muutoskatsastusten kanssa.

                    Comment

                    • [-Make-]
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 68
                      • Suomi

                      Olis pari kysymystä vielä.

                      Elikkä tukeeko motronic isompia suuttimia? Eli jos vaihdan ton m50b25 vakio suuttimet vaikka 440cc suuttimiin niin ymmärtääkö se niitä?

                      Sitten toinen esim. jos pistän isommat suuttimet,boksin millä voi säätää seossuhdetta ja sitten toisen boksin millä pystyy säätämään sytytystä niin onko mahdollista saada ahdettua m50b25 toimimaan tollasella kokoonpanolla?

                      Niin ja tiedän kyllä että mega,tatech,hestec yms. on kyllä parempia,mutta haluan nyt tietää onko tollasella kokoonpanolla mahdollisuus saada konetta toimimaan kunnolla?

                      Joten olisiko mahdollista että vastaisitte kysymyksiini,ettekä rupeaisi selittelemään kuinka paljon parempia kaikki muut on.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        Originally posted by [-Make-] View Post
                        Elikkä tukeeko motronic isompia suuttimia? Eli jos vaihdan ton m50b25 vakio suuttimet vaikka 440cc suuttimiin niin ymmärtääkö se niitä?
                        Ei onnistu. Siihen pitää ohjelmoida uudet kartat isommille suuttimille. Ja ohjelmointeja tekee esim: http://www.turbotec.com/index.php



                        Originally posted by [-Make-] View Post
                        Sitten toinen esim. jos pistän isommat suuttimet,boksin millä voi säätää seossuhdetta ja sitten toisen boksin millä pystyy säätämään sytytystä niin onko mahdollista saada ahdettua m50b25 toimimaan tollasella kokoonpanolla?
                        Tarkoitat ns. piggyback-moottorinohjausta joka laitetaan alkuperäisen rinnalle muuttamaan suutinpulssien pituutta ja sytytysennakkoa.

                        Piggyback-laitteilla homma onnistuu, mutta vaatii tietotaitoa. Laitteita on esim. AEM:illa, Dastekilla, Haltechilla ja monella muulla. Laitteet maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin "oikeat" moottorinohjaukset mutta ovat yleensä helpompia asentaa. Säätäminen on työläin vaihe.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Thuuning
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2007
                          • 380
                          • Oulu

                          Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

                          Onko tuossa mitää perää? :think
                          Me ollaan jo eellä

                          nyk. Top Sickret

                          BMW ex.

                          E34 M5
                          E36 325 Cabriolet
                          E30 325 IX
                          E34 520i Turbo
                          E34 525i
                          E30 320i
                          E21 320i
                          E21 323i
                          E21 315/320
                          E10 2002 Yellow

                          Comment

                          • Jasu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2110
                            • Tampere / Isojoki

                            Originally posted by Thuuning View Post
                            Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

                            Onko tuossa mitää perää? :think
                            Onhan siinä perää.
                            Volvo S80 V8
                            Mercedes C250d
                            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                            Comment

                            • bmw525tds
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 94
                              • North Pole

                              Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by bmw525tds View Post
                                Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

                                Montako kertaa se pitää sanoa että jos muutetaan vakiomoottorin hengitystä jollain tavalla paremmaksi niin ohjainyksikköön pitää ohjelmoida uudet kartat (="lastu") tai vaihtaa ohjemoitava moottorinohjaus. Ja BMW:n tapauksessa vaihtaa isommat suuttimet, koska vakiosuuttimet on surkean kokoiset.

                                Kyllähän turbon voi viskata kylkeen ja jollain tavalla sen saa toimimaan mutta polttoaineseos on laihalla joka tarkoittaa että moottori nakuttaa ja sytytysennakko on pielessä joka tarkoittaa että se moottori nakuttaa vielä herkemmin. Nakutus = tuhoutunut moottori.

                                Hommaa ilokaasusarja jos haluat hetkellistä tehonlisäystä. Niissä tulee kaikki tarvittava ja (lähes)joka jannu asentaa semmosen.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎