Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timppa811
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 856
    • Pohojammaa

    Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..

    Kannattaa muistaa että hyvälaatuisetkin laajakaistat näyttää usein väärin ja yleensä juuri sinne huonompaan(rikkaampaan) suuntaan. Mitsuclubilla am-worksin martikainen on kirjoitellut tästä tarinaa.

    Omassa autossa seos spoolissa 12.2-12,5 ja maksimi tehon luona 11.2 tienoilla. Ongelmahan tässä on että ruokaa tarvii aika reilusti. 4x1000cc ev14 5,5bar paineella ja aukioloajat 95% tienoilla. Tämä etanolilla.

    Originally posted by Cell View Post
    Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

    Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.
    Last edited by timppa811; 21-10-2012, 13:19.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by timppa811 View Post
      Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..
      Ei kannata verrata bensiinin ja RE85:n seoksia. Jengi puhuu bensan AFR-näyttämistä kun suurin osa ei ohjelmoi tai ei omista ohjelmoitavaa laajakaistalambdaohjainta jolla saisi RE85:sen oikean AFR-näyttämän esille.

      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • timppa811
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 856
        • Pohojammaa

        e85 afr pitää vedossa olla luokkaa 6, joten puhun bensaskaalatusta

        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Ei kannata verrata bensiinin ja RE85:n seoksia. Jengi puhuu bensan AFR-näyttämistä kun suurin osa ei ohjelmoi tai ei omista ohjelmoitavaa laajakaistalambdaohjainta jolla saisi RE85:sen oikean AFR-näyttämän esille.

        http://ethanolpro.tripod.com/id213.html

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by timppa811 View Post
          e85 afr pitää vedossa olla luokkaa 6
          Millä perusteella?

          e85 ei nakuta kuten bensiini. Saa senkin nakuttamaan mutta ei millään ajoviimapaineilla. Liian rikas e85-seos vaan vie voimaa, ei tuo.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • timppa811
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 856
            • Pohojammaa

            Heitin tuon luvun lonkalta. Tuosta linkittämästäsi taulukosta näkee että olikin hieman korkeampi.

            Bensaskaalalle laskettuna e85 afr pitää olla 10,5-12,7. Mielestäni siis kovassa käytössä tuo 11-11,5 on sopiva.

            E85 max power rich
            6.975
            0.1434
            1.40
            0.7143
            E85 max power lean
            8.4687
            0.118
            1.153
            0.8673

            Löytyykö keltään penkitettyä dataa e85:lla esim afr 11vs afr 13?

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Millä perusteella?

            e85 ei nakuta kuten bensiini. Saa senkin nakuttamaan mutta ei millään ajoviimapaineilla. Liian rikas e85-seos vaan vie voimaa, ei tuo.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Originally posted by timppa811 View Post
              Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..
              Mitäs sitten meinaat että tapahtuu jos tällä mielestäsi laihalla seoksella ajetaan?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • timppa811
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 856
                • Pohojammaa

                Lämpoä tuottaa enemmän. Saattaa pidemmässä vedossa männät ottaa kipeää +13 seoksella. Normaalissa kaupunkikiihdyttelyssä varmasti toimii ihan jees.

                Omalla kaaralla tulee radalla vietettyä aikaa, joten haluan pitää seoksen tuolla rikkaammassa päässä ehkä hieman tehonkin kustannuksella.

                Originally posted by Cell View Post
                Mitäs sitten meinaat että tapahtuu jos tällä mielestäsi laihalla seoksella ajetaan?

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by timppa811 View Post
                  Lämpoä tuottaa enemmän.
                  Onko tämä mitattua tietoa RE85:sta käyttävästä turboahdetusta moottorista? Minkälaisilla seossuhteilla kokeita on tehty? Entä ennakot?

                  Jottei täällä kukaan vaan saisi kuvaa että keskustelussa vedetään MuTu-tyylillä.

                  Jotta keskustelussa säilyisi joku todellisuuspohja niin eilen säädettiin eräskin turboahdettu M50B25 toimimaan RE85:sella ja seokset alle 11 (bensanäyttöinen laajakaistalambda) hyydytti moottorin toiminnan. Selvä parannus tuli kun seos pyöri 12-13 välissä n. 0.6 bar ahdoilla. Ennakot siinä 20asteen tuntumassa. Toisinsanoen tuo "max power lean" oli tässä tapauksessa tavoiteltava arvo. Moottori on edelleen nipussa eikä nakuta.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • MiKqsu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 404
                    • Turku



                    Elikkäs tällänen turbo, garret m27 bsk2. Kaveri kauppas tällästä mulle melko edullisesti. Ei päittäisvälyyttä. Eli suoraan asiaan onko aivan liian onneton m20b25 moottoriin ja minkälaisiin tehoihin tuolla pääsisi? Ihmeellisellä 3pulttisella laipalla tuo pakosarjaan kiinnitys, minkä auton turbo? Googletuksella veikkaisin jotai mersua.
                    sigpic

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by MiKqsu View Post
                      Ihmeellisellä 3pulttisella laipalla tuo pakosarjaan kiinnitys,
                      Tämän ja kuvan perusteella vaikuttaisi jonkun dieselin turbolta joten vastaus seuraavaan


                      Originally posted by MiKqsu View Post
                      onko aivan liian onneton m20b25 moottoriin
                      On.

                      Tai hommaa toinen samanlainen niin sitten voisi riittää johonkin. Parempi kuitenkin kun säästät eurosi ja vähän lisää Holsetin HX40superiin niin ei jää kaduttamaan...
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • MiKqsu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 404
                        • Turku

                        Jeesjees, ei olis ollut pahanhintainen. Osaatko heittää maksimi tuottoa tollaselle? Tuollasta kaveri oli m20b20 suunnittelemassa. Ensi epäilys ittellekki tuli ettei tuollasella kauheita taiota mut kiinnostus silti syntyi hinnan puolesta.
                        sigpic

                        Comment

                        • Ezpej
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2012
                          • 252
                          • Pilkanmaan ylipaineistaja

                          Turbosta puheenollen, kuinka helppo laittaa isompi turbo ja viedä konttorille(hyväksytysti)?
                          papereissa lukee että ..asennettu T04 turbo. tuohan ei käytännössä kerro yhtään mitään. Itellä ilmeisesti tehorajat 150hp. b20 ilman abs. teho rajaa ei ilmeisesti pysty nostamaan mitenkään ellei ole abs jarruja?
                          vanhasta turbosta metalli kilpi toiseen ja hyvy korviin tai sitte vaan penkittämään?

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Ezpej View Post
                            turbosta metalli kilpi toiseen ja hymy korviin
                            Näin.

                            Otteeseenhan yleensä merkitään myös ahtopaine joka jossain vaiheessa piti trafin (ent. ake) mukaan olla vähintään 0.5bar. Se kannattaa ruuvvata katsastuksen ajaksi otteen mukaiseksi ettei tule vittuilua...

                            Mistään muusta eikä millään muulla katsuri pysty sanomaan mikä se turbo on jossei siinä sitten isolla lue "HOLSET". Tehossa sama homma. Jos sulla on lappu missä seisoo "150hv" niin ei se katsastaja sitä rullille vie vaikka voimaa sattuisi vähän enemmän löytymään.

                            Edit: kokemukseni on eräästä ei-bemarista johon piti saada 107hv koneeseen 0.7bar ahdoilla xD
                            Last edited by Vauhtivaunu; 22-10-2012, 18:07.
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • Ezpej
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2012
                              • 252
                              • Pilkanmaan ylipaineistaja

                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Näin.

                              Otteeseenhan yleensä merkitään myös ahtopaine joka jossain vaiheessa piti trafin (ent. ake) mukaan olla vähintään 0.5bar. Se kannattaa ruuvvata katsastuksen ajaksi otteen mukaiseksi ettei tule vittuilua...

                              Mistään muusta eikä millään muulla katsuri pysty sanomaan mikä se turbo on jossei siinä sitten isolla lue "HOLSET". Tehossa sama homma. Jos sulla on lappu missä seisoo "150hv" niin ei se katsastaja sitä rullille vie vaikka voimaa sattuisi vähän enemmän löytymään.

                              Edit: kokemukseni on eräästä ei-bemarista johon piti saada 107hv koneeseen 0.7bar ahdoilla xD

                              Selvä kiitos.

                              täytyy sitte se turbon lappu vaihtaa. Onneksi auto on jo katsastettu turbolle, vois olla vähän hankaluuksia saada teholappuun turbolla ku turbolla 0,5 ahdoilla 150hv. En sitte tiiä millä konstein penkittäjäkään pystyisi huijaamaan tehot lapulle.

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by Ezpej View Post
                                En sitte tiiä millä konstein penkittäjäkään pystyisi huijaamaan tehot lapulle.
                                Säädettävällä moottorinohjausjärjestelmällä
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎