Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    #91
    Originally posted by Cell View Post
    Tuota bimmerforumsin topicia lukiessa on sitten syytä pitää mielessä, että nuo teholukemat on sitä maankuulua Hevonpaskaa. Muutenkin hieman varauksella voi suhtautua, tyyppi kun väittää että hänellä on 316i:ssä iso perä vakiona...
    Tehot oli mitattu myöhemmin toisessa dynossa ja sieltä tuli jotain 160 heppaa koneelta. Kertoi kyllä myöhemmässä vaiheessa ko. topicia tämän asian. Tyyppi on muuten kyllä oikeassa peränsä suhteen nimittäin ZA-version perä on TYP188, kun ECE-version perä on TYP168.

    Originally posted by Cell View Post
    Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.

    Paljonkos nostimien teettäminen mahtaisi kustantaa? Ei nuo nyt niin ihmeellisiä osia ole.
    Mielestäni M42:lla on enemmän yhteistä M50-pohjaisen S50-moottorin kuin M10-pohjaisen S14-moottorin kanssa, mutta tämä onkin mun mielipide...
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #92
      Originally posted by Cell View Post
      Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.
      Niinku Freak jo totesi, M42 on käytännössä M50 josta on pätkäisty kaksi sylinteriä pois, sylinterien väli jne on samat. M42 vaan tuli markkinoille vuoden pari ennen M50 moottoria että saatin pikapikaa tehtyä 318is taistelemaan GTI sodassa.

      Kävin tänään sattumalta Sportpugin ratapäivillä Ahvenistolla. Kulkee auto neloskoneellakin, paras aika minkä kellotin oli hiukan alle 1:32 jollekin kaksioviselle pökötille. Autossa oli kyllä semislicksit alla ja kevennystä niin että rata näkyi lattian rei'istä
      Last edited by Jochen; 05-08-2007, 19:27.

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        #93
        tässä kuvassahan noita nostimia ja lätkiä olisi, kuvan osat vain naurettavat 1250e.....

        pakko todeta tähän että s42 on prkleen kallis ostettava kone ja sen osat maksaa viinerin keskiöitä..
        Last edited by jani; 16-08-2008, 08:43.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #94
          Se S14 kommentti tarkoitti nokkia, vaikka M42 ehkä onkin samoilla sylinteriväleillä kuin M50, on tehon tuottamiseen liittyvät asiat aikalailla erilaiset. M42 on nelonen joten se kiertää eri tavalla, siinä on vanha ilmamäärämittari-tyyppinen motronic, ei ole vanosta jne jne. Jos lähtee nokkien asteita vertaamaan S50 mottiin mistä löytyy jo tupla-vanoskin, niin mielestäni katsoo väärään paikkaan. Siinä mielessä siis ennemmin kannattaisi katsella tuota vanhempaa S-mottia.

          Freak: Ok, kummajaisia siellä, no comments sitten noista afrikka-malleista. Hyvä että tehoihin sitten tuli selvyys, ei tullut luettua sitä topiccia sitten enää kun oli monta sivua tapeltu siitä takapyörätehosta. My bad.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16497
            • Asikkala

            #95
            Originally posted by jani View Post
            tässä kuvassahan noita nostimia ja lätkiä olisi, kuvan osat vain naurettavat 1250e.....

            pakko todeta tähän että s42 on prkleen kallis ostettava kone ja sen osat maksaa viinerin keskiöitä..
            s42 ?

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2561
              • .

              #96
              Originally posted by jr66 View Post
              s42 ?
              BMW korvasi mm. BTCC/STW -sarjoissa E36 kilpureidensa Aatamin aikaiset S14-koneet joskus vuoden 1994 paikkeilla huomattavasti paremmilla S42-moottoreilla joka pohjautui tähän kohuttuun ja paljon puhuttuun M42:een. Eli kyse oli siis enintään kaksi litraisten vakioautojen moottorista ja luokista, joista on tultu tämän päivän WTCC-sarjaan ja myös Suomessa ajettavaan Super 2000 -sarjaan.

              Tämä näin nopsasti lonkalta heitettynä. Viisaammat korjatkoon disinformaation...
              Last edited by Freak; 05-08-2007, 22:09.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #97
                Originally posted by jani View Post
                tässä kuvassahan noita nostimia ja lätkiä olisi, kuvan osat vain naurettavat 1250e.....

                pakko todeta tähän että s42 on prkleen kallis ostettava kone ja sen osat maksaa viinerin keskiöitä..
                Jep jep, just noita osia olen tuolta myyjältä kysellyt. Ongelma on se että ne on hyvin pitkälti tarkoitettu nimenomaan S42 moottoriin eikä niiden sopivuudesta M42:een ole mitään takuita. Ei säätöpaloja nostimiin eikä tietoa mistä niitä saa ja mihin hintaan jne. Vähän liian kallista ostaa osat ja todeta että ne sopii vain vitriiniin...

                Lähes toimintakuntoisia S42 koneita tuntuu olevan myös myynnissä mutta hinnat on alkaen 10 000€. Kansia ja alakertoja myös mutta aika tavalla harrastajien ulottumattomissa hintojen puolesta :(

                Ostin äsken ebaysta S50B30 läppärungot puolivahingossa, saa nähdä saako ne modattua tuohon M42:een kohtuutyöllä ja onko siitä mitään iloa.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • ///saMi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1198
                  • 52300

                  #98
                  kertokaas ymmärsinkö nyt oikein tuon m42 moottorin +2000cc stroukkauksen,

                  eli tarvitsisi ensiksi hankkia nämä osat:

                  -m47:n kampiakseli (josta täytyy koneistaa toisesta päästä 0.5mm pois)
                  -s50b30 männät (joutuu ilmeisesti muotoilemaan männän päältä jollain tavalla)
                  -m44:n kiertokanget (pitäisi mennä ilman modausta paikoilleen?)
                  -s50b30 suuttimet (todennäköisesti menee suoraan entisten tilalle)

                  ja noiden lisäksi vielä:

                  -porauttaa lohko 86mm kokoon
                  -työstää kannen kanavat uusiksi & isommat imu+pakoventtiilit (?)

                  unohtuikohan jotain? :think
                  Last edited by ///saMi; 05-08-2007, 23:00.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #99
                    Originally posted by Freak View Post
                    BMW korvasi mm. BTCC/STW -sarjoissa E36 kilpureidensa Aatamin aikaiset S14-koneet joskus vuoden 1994 paikkeilla huomattavasti paremmilla S42-moottoreilla
                    Provo...
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • os951
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 447
                      • Kerava

                      -m47:n kampiakseli (josta täytyy koneistaa toisesta päästä 0.5mm pois)
                      -s50b30 männät (joutuu ilmeisesti muotoilemaan männän päältä jollain tavalla)
                      -m44:n kiertokanget (pitäisi mennä ilman modausta paikoilleen?)
                      -s50b30 suuttimet (todennäköisesti menee suoraan entisten tilalle)
                      M47 akselilla onnistuu.
                      Muitakin mäntiä pystyy käyttämään, ei BMW männät ole mikään itseistarkoitus. Ainakin Peugeot 405 MI mäntiä on hyödynnetty. Suhteellisen halvalla pystyy myös teettämään männät omaan käyttötarkoitukseen, valmistajia on pilvinpimein.
                      M44 kanget käyvät, tosin tähänkin löytyy muitakin vaihtoehtoja.
                      Suuttimet täytyy tietenkin mitoittaa koneen mukaan, ei sinne voi suoraan heittää taas niitä BMW suuttimia. Eli ratkaisevaa on tietysti se, kuinka suuri koneesi on, millaisia tehoja haet, onko ahdettu vai ei jne. jne.

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2561
                        • .

                        Originally posted by T3 View Post
                        Provo...
                        Joo.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          Originally posted by ///saMi View Post
                          kertokaas ymmärsinkö nyt oikein tuon m42 moottorin +2000cc stroukkauksen,

                          eli tarvitsisi ensiksi hankkia nämä osat:

                          -m47:n kampiakseli (josta täytyy koneistaa toisesta päästä 0.5mm pois)
                          -s50b30 männät (joutuu ilmeisesti muotoilemaan männän päältä jollain tavalla)
                          -m44:n kiertokanget (pitäisi mennä ilman modausta paikoilleen?)
                          -s50b30 suuttimet (todennäköisesti menee suoraan entisten tilalle)

                          ja noiden lisäksi vielä:

                          -porauttaa lohko 86mm kokoon
                          -työstää kannen kanavat uusiksi & isommat imu+pakoventtiilit (?)

                          unohtuikohan jotain? :think
                          Männistä pitää sorvata laesta liki neljä milliä tavaraa pois. Ei mikään optimi ratkaisu, kun ylin männänrengas tulee jo aika liki männän reunaa. Edelleenkin itsellä tutkimuksien alla mikä kampi-mäntä-kanki -kombinaatio toteutuu kaikista helpoiten/halvimmalla.

                          Kiertokankia ei tarvitse välttämättä vaihtaa. M42-moottorissa on aivan samoilla mitoilla olevat kanget kuin M44-koneessakin. Ovat ainoastaan hieman painavemmat.

                          Miksi venttiilit täytyisi vaihtaa? Tuskin katuviritystä tehtäessä alkavat rajoittaa ensimmäisenä saatavia tehoja.

                          Originally posted by os951 View Post
                          Muitakin mäntiä pystyy käyttämään, ei BMW männät ole mikään itseistarkoitus. Ainakin Peugeot 405 MI mäntiä on hyödynnetty. Suhteellisen halvalla pystyy myös teettämään männät omaan käyttötarkoitukseen, valmistajia on pilvinpimein.
                          405 MI16 Söpön mäntiä ei varmasti pysty tässä tapauksessa käyttämään ellei halua putkittaa lohkoaan uudelleen 83mm männille sopivaksi eikä sillä tempulla ainakaan tilavuus kasva. Uudemmissa on kyllä 86mm poraus, mutta ovat aika korkeita puristuskorkeudeltaan.

                          Mäntävalmistajia on vaikka lampaiden syödä, mutta taitaa kuitenkin kaikilla mäntäsatsi maksaa liki 1000 euroa, kun tarvikemäntiä saa sarjan muutamalla satasella sis. renkaat jne. Otan toki ilomielin neuvoja vastaan, jos jostain saa mittatilausmäntiä vaikka puolella tuosta.
                          Btw. Mitä muuten tarkoittaa tuo suhteellisen halvalla? Voi olla meikäläisen halvalla eri luokkaa kuin teikäläisen halvalla...:think
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            Mitä muuten tarkoittaa tuo suhteellisen halvalla? Voi olla meikäläisen halvalla eri luokkaa kuin teikäläisen halvalla...:think
                            Tilasin Porscheen mittatilaus männät; 1100€. BMW kustantaa n. 700€. Kaikki mikä jää alle yhden harrasteyksikön = 1K€ on halpaa:think

                            405 MI16 Söpön mäntiä ei varmasti pysty tässä tapauksessa käyttämään ellei halua putkittaa lohkoaan uudelleen 83mm männille sopivaksi eikä sillä tempulla ainakaan tilavuus kasva. Uudemmissa on kyllä 86mm poraus, mutta ovat aika korkeita puristuskorkeudeltaan
                            Tanskassa on tehty yksi kone noilla Pösön männillä. Kuinka suuren porauksen M42 kone kestää? Minulla on Porschessa (4 syl. turbo) 104mm poraus.
                            Last edited by os951; 06-08-2007, 20:41.

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2561
                              • .

                              Originally posted by os951 View Post
                              Tilasin Porscheen mittatilaus männät; 1100€. BMW kustantaa n. 700€. Kaikki mikä jää alle yhden harrasteyksikön = 1K€ on halpaa:think
                              Köyhälle tietysti kaikki on kallista, mutta...

                              Taitaa ne Italialaiset olla halvimmasta päästä. Tästä kyllä oli jo jossain topicissa kyllä aiemmin puhetta. En vain muista minkä valmistajan mäntiä sanoit käyttäneesi.

                              Originally posted by os951 View Post
                              Tanskassa on tehty yksi kone noilla Pösön männillä. Kuinka suuren porauksen M42 kone kestää? Minulla on Porschessa (4 syl. turbo) 104mm poraus.
                              Varmasti kestää tämän Mi16 Pösön 83mm porauksen, kun M42:n vakioporaus on 84mm. Oliko varmasti Mi16 Pösön männät? Kun niihin ei taida saada edes ylikoko mäntää, koska kyseessä on alulohkoinen putkikone. Uudemmissa Pösön koneissa on tosiaan 86mm poraus, joten olisiko olleet semmoisen männät kyseessä? 86mm porauksen M42:n lohkon luulisi kestävän. Tai sama poraus se on niissä M3:n männissäkin mitä jotkut ovat käyttäneet.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • ///saMi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1198
                                • 52300

                                jostain muistelisin lukeneeni että m42:n maksimiporaus olisi 87mm..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎