Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iemel
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1654
    • Muhos

    Originally posted by EMP View Post
    Nyt en enää muista paljonko se palotilan tilavuus oli millä laskin. Mutta mittasin sen silloin vakiokannesta. Tuossa laskussa kyllä on ainakin huomioitu nuo pienet venttiilikolot mitkä tuossa taulukossa on.

    Hyvä että on ollut hyötyä!
    Juu eiköhän ne sitten siellä 12.5 tuntumassa ole, eli oikein sopiva
    M54 mäntäsetti klikkailtu tulemaan, toivottavasti löytää näinä sekavina aikoina perille.
    Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
    Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
    Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
    Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
    Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

    Comment

    • samikip
      Newbiemmer
      • Apr 2020
      • 2
      • kangasala

      m42 e30

      Kellään tietoa, että joutuuko venttiileitä syventään kun kasaa m42 pannun 88 iskusella kammella vakio veiveillä ja m54b30 männillä? Nokat miedot. Jossain luki, et isontaa..?

      Entä pystyykö vakuo purkin softaa muuttaan? Vai laittaako suosiolla kdfi:n

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        Olisi tiedossa kuvan mukainen m47 kampiakseli.
        Lueskelin topicia hieman taaksepäin mutta en päässyt täysin käsitykseen että käykö tämä trikkeri kehällinen akseli M42 stroukkaukseen?
        Joskus vuosia sitten perehdyin aiheeseen enemmän ja hatara muistikuva on että tuo olisi etupäästä lyhyempi kuin M42 kampi ja oliko myös öljypumpun pyörittämiseen liittyen jotain ongelmaa?
        Olisi hienoa jos joku pystyisi antamaan vastauksen suht pikaisesti :think
        Attached Files
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • Iemel
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1654
          • Muhos

          Originally posted by Jube View Post
          Olisi tiedossa kuvan mukainen m47 kampiakseli.
          Lueskelin topicia hieman taaksepäin mutta en päässyt täysin käsitykseen että käykö tämä trikkeri kehällinen akseli M42 stroukkaukseen?
          Joskus vuosia sitten perehdyin aiheeseen enemmän ja hatara muistikuva on että tuo olisi etupäästä lyhyempi kuin M42 kampi ja oliko myös öljypumpun pyörittämiseen liittyen jotain ongelmaa?
          Olisi hienoa jos joku pystyisi antamaan vastauksen suht pikaisesti :think
          Juu valitettavasti se ei käy, tuo uudempi triggerikehällinen kampi on, kuten sanoit, lyhyempi eikä täten yllä pyörittämään öljypumppua tai jakopäätä.
          Vanhempi vs uudempi
          Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
          Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
          Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
          Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
          Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            Kiitos tiedosta!
            Eli pitää olla 136hv (ei commonrail) M47 kampi että sopii suoraan?
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • Iemel
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1654
              • Muhos

              Originally posted by Jube View Post
              Kiitos tiedosta!
              Eli pitää olla 136hv (ei commonrail) M47 kampi että sopii suoraan?
              Sori kun tulee vähän myöhässä vastaus mut joo, nimenomaan tuo 136hv versio pitää olla.
              Etk näyttäis että 08/2001 asti ois tehty tuota vanhempaa konetta, mutta toisaalta uudempaa alettu tekemään 09/2000 lähtien joten otappa selvää, lienee paras tarkistaa aina tekniikanluovuttajan vinin mukaan.
              Nuo siis vain 320d kohdalla, 520d malleista löytyy myös tuota vanhaa konetta.
              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

              Comment

              • Norkin
                BTCF Member
                • Aug 2013
                • 106
                • Lempäälä

                Moro!

                Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

                Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think

                Tesla Model 3 LR -20
                E36 Compact M43B16 turbo


                Ex:
                F11 530D xDrive M-sport
                F21 M135i xDrive -14
                E30 316 -85
                F01 730D -09
                E61 M5 -07 Silverstone II
                F21 M135i xDrive -13
                E92 335i -06
                F11 520d -11
                E61 535d -06 M-sport (377hp/766nm)
                E91 320d -06
                E30 324td Touring -89
                Muita: Porsche Cayenne 958, MB (w205,w213),
                4x Ford

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3175
                  • 47200

                  Originally posted by Norkin View Post
                  Moro!

                  Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

                  Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think
                  Voisin sanoa että herää ihan hyvin. Itellä oli vastaava ahdin m10 jatkona ilman ongelmaa. Samaa kokoluokkaa moottori kuitenkin

                  Comment

                  • Iemel
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1654
                    • Muhos

                    Originally posted by Norkin View Post
                    Moro!

                    Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

                    Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think
                    Tervetuloa m42 harrastamisen iloiseen maailmaan

                    Tuon kokoluokan ahdin kuulostaa enempi kutoskoneisen kylkeen sopivalta, joten voi olla melko ylävireinen :think Toki moottori on 2l ja pidemmällä iskulla joten se voi kompensoida.
                    Sekin on vähän veteen piirretty viiva mikä on hyvä heräävyys ja mikä ei, toiselle se on 3000rpm ja toiselle 4500
                    Millaiseen käyttöön kone on tarkoitus valjastaa?
                    Täytyy muistaa että sillä turbolla on muitakin ominaisuuksia kuin millaisen käyrän se piirtää täyskaasuvedossa penkkiolosuhteissa.

                    Jos moottori on muuten tasapainossa niin kyllä kestää kierrättää 7000rpm, vakiota olen huudattanut 7500 ja sen kesti ongelmitta, vakio dampperi ja hydrailinostajat alkaa tuossa kohtaa tulla vastaan.
                    M47 kammella olen nähnyt vastaavaa konetta huudatettavan 8000rpm, joten kaippa se sinne asti kestää.
                    Minkä mittaiset kiertokanget tuossa ostamassasi koneessa muuten on? pidempihän on aina parempi kankikulman ja kierrättämisen kannalta.
                    Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                    Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                    Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                    Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                    Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                    Comment

                    • Norkin
                      BTCF Member
                      • Aug 2013
                      • 106
                      • Lempäälä

                      Originally posted by Iemel View Post
                      Tervetuloa m42 harrastamisen iloiseen maailmaan

                      Tuon kokoluokan ahdin kuulostaa enempi kutoskoneisen kylkeen sopivalta, joten voi olla melko ylävireinen :think Toki moottori on 2l ja pidemmällä iskulla joten se voi kompensoida.
                      Sekin on vähän veteen piirretty viiva mikä on hyvä heräävyys ja mikä ei, toiselle se on 3000rpm ja toiselle 4500
                      Millaiseen käyttöön kone on tarkoitus valjastaa?
                      Täytyy muistaa että sillä turbolla on muitakin ominaisuuksia kuin millaisen käyrän se piirtää täyskaasuvedossa penkkiolosuhteissa.

                      Jos moottori on muuten tasapainossa niin kyllä kestää kierrättää 7000rpm, vakiota olen huudattanut 7500 ja sen kesti ongelmitta, vakio dampperi ja hydrailinostajat alkaa tuossa kohtaa tulla vastaan.
                      M47 kammella olen nähnyt vastaavaa konetta huudatettavan 8000rpm, joten kaippa se sinne asti kestää.
                      Minkä mittaiset kiertokanget tuossa ostamassasi koneessa muuten on? pidempihän on aina parempi kankikulman ja kierrättämisen kannalta.
                      Kiitos kiitos Pitkään haaveillut tuommoisesta kunnon leikkikalusta, mutta ei ole saanut itseä motivoitua tuohon ruuvaamiseen. Nyt kuitenkin aika kullannut riittävästi muistot vanhojen autojen ropaamisesta niin eiköhän se taas tästä. Mutta joo vähän itsekin sitä miettinyt, että toi holsetti voi olla vähän iso tuohon koneeseen, mutta kokeillaan nyt ainakin alkuun. Saahan niitä ahtimia sitten vaihdeltua.

                      Käyttötarkoituksena olisi päästä vähän tuohon luisutteluhommaan kiinni, mutta pitää kuitenkin kilpien välissä että pääsee nauttiin kesäpäivistä tieliikenteessäkin. 140mm kangilla eli on onneksi pidemmät kuin vakiot. Kiitos nopeista vastauksista! Juuri tuon pitkäiskuisen kampuran takia mietin tuota kierättämistä, mutta hyvä tietää että on noinkin ylös laulatettu. Varmaan sinne 7000rpm saa sen rajoittimen laittaa, kun toiveena olisi saada tuosta mahdollisimman pitkäikäinen. Jos 400hp saisi takarenkailta niin varmasti riittäisi alkuun ja varmaan kohtuullisilla paineilla pitäisi tuohon lukemaan päästäkin.

                      E: Mistä olette tilanneet näihin arppeja? ARP:n omilla sivuilla ei löytynyt tähän malliin pultteja ollenkaan, mutta nämä ilmeisesti autoon sopii . Jännä että omilla sivuilla noita ei ole ollenkaan.
                      https://www.gladen-motorsport.de/en/...201+-+8590.htm
                      Last edited by Norkin; 30-11-2020, 14:09.

                      Tesla Model 3 LR -20
                      E36 Compact M43B16 turbo


                      Ex:
                      F11 530D xDrive M-sport
                      F21 M135i xDrive -14
                      E30 316 -85
                      F01 730D -09
                      E61 M5 -07 Silverstone II
                      F21 M135i xDrive -13
                      E92 335i -06
                      F11 520d -11
                      E61 535d -06 M-sport (377hp/766nm)
                      E91 320d -06
                      E30 324td Touring -89
                      Muita: Porsche Cayenne 958, MB (w205,w213),
                      4x Ford

                      Comment

                      • ^Tonix^
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 641
                        • Vaasa

                        Originally posted by Norkin View Post
                        Kiitos kiitos Pitkään haaveillut tuommoisesta kunnon leikkikalusta, mutta ei ole saanut itseä motivoitua tuohon ruuvaamiseen. Nyt kuitenkin aika kullannut riittävästi muistot vanhojen autojen ropaamisesta niin eiköhän se taas tästä. Mutta joo vähän itsekin sitä miettinyt, että toi holsetti voi olla vähän iso tuohon koneeseen, mutta kokeillaan nyt ainakin alkuun. Saahan niitä ahtimia sitten vaihdeltua.

                        Käyttötarkoituksena olisi päästä vähän tuohon luisutteluhommaan kiinni, mutta pitää kuitenkin kilpien välissä että pääsee nauttiin kesäpäivistä tieliikenteessäkin. 140mm kangilla eli on onneksi pidemmät kuin vakiot. Kiitos nopeista vastauksista! Juuri tuon pitkäiskuisen kampuran takia mietin tuota kierättämistä, mutta hyvä tietää että on noinkin ylös laulatettu. Varmaan sinne 7000rpm saa sen rajoittimen laittaa, kun toiveena olisi saada tuosta mahdollisimman pitkäikäinen. Jos 400hp saisi takarenkailta niin varmasti riittäisi alkuun ja varmaan kohtuullisilla paineilla pitäisi tuohon lukemaan päästäkin.

                        E: Mistä olette tilanneet näihin arppeja? ARP:n omilla sivuilla ei löytynyt tähän malliin pultteja ollenkaan, mutta nämä ilmeisesti autoon sopii . Jännä että omilla sivuilla noita ei ole ollenkaan.
                        https://www.gladen-motorsport.de/en/...201+-+8590.htm
                        M50 ARP:it menee, jää myöskin muutama varalle.
                        Jos 400hv pyörätehoa tavoitteena niin hx40 super on todellakin turhan iso..
                        e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                        E30 318is
                        E36 M3 Coupe

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎