Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ASDTurku
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 145
    • Turku

    ei ahdista kansi ja imusarjat penkitetty vakiosarjoilla. (Imu ja pako) 190hp.
    Lisäksi käytetty kansi sarjat paikoillaan virtauspenkissä tulos oli 230hp
    9000rpm. Eli ei muta kun puristukset ylös ja nokat 200hp jälkeen voi
    vaihtaa imusarjan..

    Comment

    • ASDTurku
      Bimmer Rookie
      • Dec 2013
      • 145
      • Turku

      Tohon edelliseen vielä täsmennystä. Tuo 190hp saatiin 6900 rpm.
      Hitsattu imunokka asteet? pako 260astetta hiottu. Puristus 11 pakosarjan
      jälkeen kaksi yhteen putket lyhennetty 20 cm;iin.Tällä saatiin väätö nousemaa riittävän ylös. Oli muuten hyvä kone mut pistettiin rajoitin
      7500, eli liian ylös, ei pysynyt hydraulit mukana. 6h ja venttiili tippu öljypohaan. Nyt todettu 7000 max hydrauleilla.

      Nyt tekeillä kansi kovilla nostajilla ja pitkillä rosteri ventiileillä. Lisäksi
      läppärunkosaja sovitettu kanteen. Valmis joskus.. Nyt ajan vie 135
      säätö..Väli penkitys ensi vikolla.

      Tosta vakokoneesta tule tosiaan optimomalla ihan hyvä n,155hp tällöin
      kannattaa jo tuo kaksi yhteen lyhentää kuten edellä ja nostaa kierrokset
      7000rpm.

      Nokkia ei kannata vaihtaa ennen kun puristukset on nostettu. Teho nousee
      10hp, mutta vääntö tippuu 20Nm. Sama kone mitattiin samoilla hiotuilla nokilla mäntien vaihdon jälkeen 170hp vääntö 190Nm.

      Kaikki mittaukset tehty samassa pekissä.

      Comment

      • Jampsu87
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1335
        • Rovaniemi

        Mitkä suuttimet sulla on tuossa moottorissa?
        E91 lci 330xd.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2561
          • .

          Originally posted by ASDTurku View Post
          ei ahdista kansi ja imusarjat penkitetty vakiosarjoilla. (Imu ja pako) 190hp.
          Lisäksi käytetty kansi sarjat paikoillaan virtauspenkissä tulos oli 230hp
          9000rpm. Eli ei muta kun puristukset ylös ja nokat 200hp jälkeen voi
          vaihtaa imusarjan..
          Kumpaa imusarjaa mahtanet tässä tarkoitaa, e30 vai e36?

          Muistelisin myös MP huolto Nisulan aikoinaan Enduranceautostaan saaneen jotain 180 hepan lukemia, afm toki paikoillaan kuten säännöt vaativat. Onko teillä afm edelleen käytössä?

          Originally posted by ASDTurku View Post
          Tohon edelliseen vielä täsmennystä. Tuo 190hp saatiin 6900 rpm.
          Hitsattu imunokka asteet? pako 260astetta hiottu. Puristus 11 pakosarjan
          jälkeen kaksi yhteen putket lyhennetty 20 cm;iin.Tällä saatiin väätö nousemaa riittävän ylös. Oli muuten hyvä kone mut pistettiin rajoitin
          7500, eli liian ylös, ei pysynyt hydraulit mukana. 6h ja venttiili tippu öljypohaan. Nyt todettu 7000 max hydrauleilla.
          Ja kyseessä oli ilmeisti vakiot painavat hydraulit?


          Originally posted by ASDTurku View Post
          Nokkia ei kannata vaihtaa ennen kun puristukset on nostettu. Teho nousee 10hp, mutta vääntö tippuu 20Nm. Sama kone mitattiin samoilla hiotuilla nokilla mäntien vaihdon jälkeen 170hp vääntö 190Nm.

          Kaikki mittaukset tehty samassa pekissä.
          Näinhän se tuppaa olemaan. Mitattiinko autoa muuten vakiona samassa penkissä? Ja tulos oli..?

          On kyllä mielenkiintoista tekstiä. Raotappas verhoa vielä vähän lisää ja kerroa autosta ja moottorista tarkemmin.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • ASDTurku
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 145
            • Turku

            Toi 190hp oli E30 enduransepeli, eli vakiosarjoilla, ilmamäärän mittareilla,
            ilmansuodatinkoteloilla ja painavilla nostimilla. 170hp oli sivili E30 ainoat
            muutokset mondeon männät ja hiotut nokat. Voisi sanoa että tuo kone pitää
            puristusten nostosta. Kerran saatiin vaihtamalla 10mm pidemmät lenkit ja
            Yamahan mönkkärin männät pelkästään 160hp ja 200Nm.

            Noita koneita on tullut tehtyä yli kymmenen. Kyllä ne vakiona näytti 130-140hp. Toisealta tuo penkki näyttää oiken + - 2 on tarkkuus
            VM:n penkkivertailussa tuosta sanottin, että yhtään ilmaista heppaa ei tule
            oli muistaakseni tarkin koko ryhmässä.

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2561
              • .

              Originally posted by ASDTurku View Post
              Toi 190hp oli E30 enduransepeli, eli vakiosarjoilla, ilmamäärän mittareilla,
              ilmansuodatinkoteloilla ja painavilla nostimilla. 170hp oli sivili E30 ainoat
              muutokset mondeon männät ja hiotut nokat. Voisi sanoa että tuo kone pitää
              puristusten nostosta. Kerran saatiin vaihtamalla 10mm pidemmät lenkit ja
              Yamahan mönkkärin männät pelkästään 160hp ja 200Nm.

              Noita koneita on tullut tehtyä yli kymmenen. Kyllä ne vakiona näytti 130-140hp. Toisealta tuo penkki näyttää oiken + - 2 on tarkkuus
              VM:n penkkivertailussa tuosta sanottin, että yhtään ilmaista heppaa ei tule
              oli muistaakseni tarkin koko ryhmässä.
              Jeps. E30:n imusarja näyttääkin kohtuu hyvältä, putket ovat vain melko pitkät korkealta kiertävään moottoriin.

              Mitä moottorinohjaukselle on näissä sun esimerkeissä tehty?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • ASDTurku
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 145
                • Turku

                190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
                Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
                juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
                pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
                tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
                näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
                reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
                Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
                2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
                isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
                Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
                Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by ASDTurku View Post
                  190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
                  Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
                  juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
                  pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
                  tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
                  näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
                  reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
                  Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
                  2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
                  isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
                  Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
                  Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.
                  Mulla näytti täyskaasu kiihdytyksessä afr 16:sta vakio suuttimilla. Nyt paikallaan on muistaakseni noin 25cc vakiota isommat suuttimet ja afr oli mittarin vielä toimiessa noin 12-13 kun antoi koneelle happea.

                  Ootko ikinä saanu tuota noin 4000-5000rpm välissä olevaa hyytymistä poistettua tuosta m42:sta. Tuohan ei johdu disasta kun se tekee noilla läppärungoilla samallalailla kuin vakioimusarjalla.

                  Tuossa dbilaksen plenumissa nuo 1-2 sylinterit on melkoisen nurkan takana.
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Schnell
                    BTCF Member
                    • Dec 2007
                    • 399
                    • Kuusankoski

                    Originally posted by ASDTurku View Post
                    190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
                    Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
                    juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
                    pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
                    tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
                    näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
                    reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
                    Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
                    2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
                    isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
                    Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
                    Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.

                    saatto mennä ohikin mutta endurance koneessa 190hp?
                    vakio iskulla vai 88mm?
                    itsellä haaveena se 200hp
                    ja olisi tulossa m47 88mm kampiakseli
                    140mm omat veivit
                    280 11,5mm nostolla nokat
                    s50b30 männät päältä sorvaten, puristukset sinne 11,5 paikkeille m44 tiivisteellä cometicillä jo sitten 12,5 paikkeille onko kuin herkkä nakuttamaan jo noilla puristuksilla? kokemuksia kumpaan uskaltaa nostaa ?

                    sitten kiinnostaisi myös nuo kannen muutokset että lähdenkö hakkaamaan sen +1500€ rahaa venttiilit 33mm imu 35milliseksi ja kanavista saako mitään otettua pois tai onko siitä hyötyä? jos jollain käytännön kokemuksia?
                    Originally posted by Flart
                    Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun

                    Comment

                    • ASDTurku
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2013
                      • 145
                      • Turku

                      Endurance E30 se oli 1,8 vakio akselilla. M52 2,0 veivit M52 2,5 männät
                      tulee noilla kamoilla sopivasti mäntä 1mm yli lohkon tason.Tälöin ei vielä
                      nakutus ongelmaa. Saa lisätä parhaan tehon ennakon jälkeen vielä 10 astetta
                      lisää ennen kuin alkaa nakuttaa. Ainakaan tossa n 170hp koneilla ei ollu mitään
                      eroa oliko avarrettu tai vakio kansi paikallaan. En lähtis vaihtaan venttileitä,
                      koska venttiilin tila palotilassa on todella ahdas. Jotta se virtaisi kunnolla pit-
                      tää palotilan reunaa miralla vähän avartaa, jotta venttiili virtaa koko pitaalaltaan. lisäksi istukkarengas pitää avartaa kanavaan päin. Eli sisä reikä
                      isommaksi niin paljon,että seetin tiivistepinta tulee aivan lautasen ulkoreunaan.
                      Meillä olisi varmasti 200hp ylittynyt jos nokkien säätövara olisi riittänyt.Joka
                      säädöllä teho nousi 15-20hp säätö jäi 0,8 milliin, kun ohje oli 1mm. Kyllä se kuoppa oli lievänä meilläkin. Kun puristus oli 12+ kilisteli, mutta lähti ennakon
                      säädöllä pois, eikä teho tipunut.. Kuten sanoin vakio venttiilit virtaa sarjat
                      paikoillaan 230hp.

                      Comment

                      • Schnell
                        BTCF Member
                        • Dec 2007
                        • 399
                        • Kuusankoski

                        Originally posted by ASDTurku View Post
                        Endurance E30 se oli 1,8 vakio akselilla. M52 2,0 veivit M52 2,5 männät
                        tulee noilla kamoilla sopivasti mäntä 1mm yli lohkon tason.Tälöin ei vielä
                        nakutus ongelmaa. Saa lisätä parhaan tehon ennakon jälkeen vielä 10 astetta
                        lisää ennen kuin alkaa nakuttaa. Ainakaan tossa n 170hp koneilla ei ollu mitään
                        eroa oliko avarrettu tai vakio kansi paikallaan. En lähtis vaihtaan venttileitä,
                        koska venttiilin tila palotilassa on todella ahdas. Jotta se virtaisi kunnolla pit-
                        tää palotilan reunaa miralla vähän avartaa, jotta venttiili virtaa koko pitaalaltaan. lisäksi istukkarengas pitää avartaa kanavaan päin. Eli sisä reikä
                        isommaksi niin paljon,että seetin tiivistepinta tulee aivan lautasen ulkoreunaan.
                        Meillä olisi varmasti 200hp ylittynyt jos nokkien säätövara olisi riittänyt.Joka
                        säädöllä teho nousi 15-20hp säätö jäi 0,8 milliin, kun ohje oli 1mm. Kyllä se kuoppa oli lievänä meilläkin. Kun puristus oli 12+ kilisteli, mutta lähti ennakon
                        säädöllä pois, eikä teho tipunut.. Kuten sanoin vakio venttiilit virtaa sarjat
                        paikoillaan 230hp.

                        kyllä siitä luulisi siis iskun pidennyksellä ja 2mm ylikoon männällä jo suuri ero tulevan, saa nähdä miten väännöt muuttuu, sulla oli ilmeisesti siis e30:sen kansikin eli 7mm venoilla ja tuplajousilla, en tiiä onko tuo e36:sen kansi sitten parempi aihio kun tulossa olisi kovat nostajat ja tarkoitus olisi kiuluttaa sitä yli 7000rpm hetkellisesti mahdollista varmaan jo 8000rpm? ellei enemmänkin?

                        ja e36 kansi siis poikkeaa 6mm venttiileillä ja yksillä jousilla en tiedä näiden jäykkyysarvoja. vai etinkö sitte e30:sen koneen, tuntuisi muutenkin olevan kestävämpi korkeilla kierroksilla tuo e30 kun jakopäässä näyttäisi olevan yksi laahain muovia e36:sessa kun taas e30:sessä metallinen ratas.
                        pelaisi omat jouset yms venttiilitkin taitaa olla kokopötköstä tehdyt kun ilmeisesti e36:sessa hitsattu venttiili.

                        ja en nyt äkkiseltään löytänyt koville nostajille lash cap säätöpaloja 6mm venttiilille.
                        ostitko mitkä kovat nostajat ? supertechin volkkarin vai? minkä mallinen se säätöpala?
                        Originally posted by Flart
                        Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun

                        Comment

                        • Schnell
                          BTCF Member
                          • Dec 2007
                          • 399
                          • Kuusankoski

                          minkä vw:n kovia nostimia pystyy käyttämään m42 koneissa? pitäisi hankkia kovat nostajat itselle ja hieman hakusessa nuo mitat noille koville nostajille ja saako suomesta noita lash cap säätölätkiä jostain fiksuun hintaan ?
                          Originally posted by Flart
                          Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun

                          Comment

                          • ASDTurku
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 145
                            • Turku

                            Laitoin 1.6-2,4d volkkarin nostimen. Kyllä käyttäisin ennemmin e36;en kantta
                            venttiilien pienempien massojen takia. Tottakai e30 kanteen voi vaihtaa
                            6mm rosteri venttiilit ja jotkut jäykemmät jouset. Mun mielestä e30 ja e36
                            jakokopää osat on ihan vaihtokelpoisia keskenään. Vasta m44 koneessa on
                            erilainen jakopää. Mulla on tossa 3 e30 ja 2 e36 konetta ja hyvin on osat
                            menneet sekaisin paikoilleen.

                            niitä eri halkasialla olevia säätöpaloja halkasiassa 5mm-10mm olen myynyt
                            noin 3-5e kpl.

                            Miten oli noiden mäntä nopeuksien kanssa isoilla kieroksilla jos menet kovasti
                            iskua pidentämään. Jotenkin muistaisin, että olis kampisuhde ollut aika ylärajoilla. Korjaa jos muistan väärin.

                            Comment

                            • bimmertouring
                              Banned
                              • Feb 2012
                              • 1082
                              • Satakunta

                              is

                              kor
                              BMW E30 318 IS VM.1990

                              VIKA :

                              lämmöt nousee yli puolivälin - päätyyn melkein
                              kun säätää viileä tulemaan koppii .. missä mahtas vika olla ?

                              sitten kun lämmöt on (esim )puolivälissä niin ylävesiletku eli vasen on kuuma. mutta oikeanpuoleinen kylmä(alavesiletku) onko normaalia ?
                              (termostaatti ei aukea ?)

                              sisälle tulee kuumaa ja kylmä normaalisti.

                              vaihdettuja osia :

                              - vesipumppu
                              - termostaatti
                              - kiertovesipumppu
                              - syyläri + korkki
                              - sähköflekti

                              :think:think:think:think:think:think:think:think:t hink:think

                              Comment

                              • ASDTurku
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2013
                                • 145
                                • Turku

                                sulla ei vesi kierrä jäähdyttäjässä. Aioa mikä jäähdyttää on sisäkenno
                                ja kun suljet sen, niin lämmöt lähtee nousemaan. Koita irto jäähdyttäjästä laskea vettä läpi vesiletkulla. Letkussa vipperi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎