Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pilootti
    replied
    Koitin m43 eculla ja sillähän se lähti käyntiin. Seuraava ongelma on että miten saan m42 kartat sinne boksiin. Voikohan sen m42 lastun heittää m43 boksiin?
    E. Ei lähteny käyntiin m42 lastulla.
    Last edited by pilootti; 08-10-2017, 18:01.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by pilootti View Post
    -95vuosimallin 316i e36 compact
    Siellä taitaa olla EWS-palikka joka estää tuon M42:sen ecun käytön.

    Ps. On niissä pinneissäkin eroja. Riippuen vuosimallista M42:sen suuttimet on kahdessa suutinpankissa ja M43:sen neljässä. Turha yrittää sillä M42 eculla ja M43 johtosarjalla.
    Last edited by Vauhtivaunu; 08-10-2017, 16:48.

    Leave a comment:


  • pilootti
    replied
    Vaihdoin -95vuosimallin 316i e36 compactiin m42 moottorin. Otin vanhasta m43 moottorista johtosarjan käyttöön kun m42 oma johtosarja oli huonokuntoinen. Nyt ongelmana on ettei suuttimet ilmeisesti aukea eikä kone lähde käyntiin. Bensa tulee suutintukille asti mutta sahailusta huolimatta tulpat ovat aivan kuivat. Bensaletkut on oikein päin. Kipinä tulee. Onko m42 ja m43 ecuissa jotain pinnieroja? M42 boksi oli motronic ja m43 boksissa oli painettuna DME. Ideoita otetaan vastaan mitä kokeilen seuraavaksi..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jos kaikki on ok, niin lamda säätää tosi hyvin, että seoksista tuskin tarvii välittää. Ennakot onkin sit eri asia, mut jos moottori ohjauksessa on nakutunnistus, niin ei pitäisi olla riskiä. Toki voihan sitä kaiken varalta tankata 98:ia.

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    Sulaako

    Noniin kone saatu käyntiin ja puristukset nostettu reilu 11. Muutama pieni koelenkki ajettu ja tuntuu pelaavaan ok vakio ruiskun säädöillä mutta.. tarkoituksena olisi lähteä e30 miittiin (200km per suunta). Mahtaakohan sulaa tuolla matkalla ilman säätöä vai pystyykö lambda säätämään kuinka laajalti seoksia?

    Edit: ja mahtaako noin vanhassa autossa päästä näkemään live näkymää pistokkeen kautta?
    Last edited by Bemssi; 15-05-2017, 13:55.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by loweredbmw View Post
    Olisi tulossa jäärata käyttöön e36 318 is josta puuttuu moottorinohjainboxi. Autossa on ajonesto joten en ole aivan varma onnistuuko toisen boxin asennus ilman että ajonesto alkaa herjaamaan. mikä olisi järkevin tapa saada tuo käymään ja kukkumaan....? Säädettävääkin moottorinohjausta ollaan mietitty koska tuohon tulee varmasti laitettua kuitenkin nokat ja läppärungot :think
    Aftermarket ecuissa ei ole sitä ajonestoa joten sellaisellahan se käy suosiolla.

    Leave a comment:


  • loweredbmw
    replied
    Olisi tulossa jäärata käyttöön e36 318 is josta puuttuu moottorinohjainboxi. Autossa on ajonesto joten en ole aivan varma onnistuuko toisen boxin asennus ilman että ajonesto alkaa herjaamaan. mikä olisi järkevin tapa saada tuo käymään ja kukkumaan....? Säädettävääkin moottorinohjausta ollaan mietitty koska tuohon tulee varmasti laitettua kuitenkin nokat ja läppärungot :think
    Last edited by loweredbmw; 13-02-2017, 21:25.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Päivittelin tuota listaa eri männillä ja iskuilla.

    Nuo mäntien kuopat missä kysymysmerkki ovat laskettuja/arvioituja noin arvoja.


    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by Schnell View Post
    monen vuoden takaa mutta kysytäämpäs vielä että nämä nostimet?



    käykö nuihin siis 6mm venoille myös lashcapit ja tuo kuppi? eli erikokoinen säätöpala vain?
    samapa tuo kumpi kansi molemmat juu käyvät ristiin., nyt ehkä mietin paksumpia venttiilejä kun siirryttiin ylipaineen puolelle tuossa virittämisessä... tietysti vähemmän vastusta siellä ylipaineellakin
    kysytääs täältä onko kukaan käyttänyt evo 8 mitsun mäntää? strokereissa? vai aina mittatilausmäntää? puristuskorkeutta 140mm kangella ja 88mm iskulla niin vähän enää
    Ei nyt varsinaisesti vastaa tuohon sun mäntä asiaan, mutta itse kasasin 88mm iskulla, 135mm kangilla ja m52b28 männillä. Paljeväli kasvaa noilla m50/m52 koneiden luokkaan. Mutta puristukset silti nousee hiukan kun tasapäiset männät!

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    Laitoin 1.6-2,4d volkkarin nostimen. Kyllä käyttäisin ennemmin e36;en kantta
    venttiilien pienempien massojen takia. Tottakai e30 kanteen voi vaihtaa
    6mm rosteri venttiilit ja jotkut jäykemmät jouset. Mun mielestä e30 ja e36
    jakokopää osat on ihan vaihtokelpoisia keskenään. Vasta m44 koneessa on
    erilainen jakopää. Mulla on tossa 3 e30 ja 2 e36 konetta ja hyvin on osat
    menneet sekaisin paikoilleen.

    niitä eri halkasialla olevia säätöpaloja halkasiassa 5mm-10mm olen myynyt
    noin 3-5e kpl.

    Miten oli noiden mäntä nopeuksien kanssa isoilla kieroksilla jos menet kovasti
    iskua pidentämään. Jotenkin muistaisin, että olis kampisuhde ollut aika ylärajoilla. Korjaa jos muistan väärin.
    monen vuoden takaa mutta kysytäämpäs vielä että nämä nostimet?



    käykö nuihin siis 6mm venoille myös lashcapit ja tuo kuppi? eli erikokoinen säätöpala vain?
    samapa tuo kumpi kansi molemmat juu käyvät ristiin., nyt ehkä mietin paksumpia venttiilejä kun siirryttiin ylipaineen puolelle tuossa virittämisessä... tietysti vähemmän vastusta siellä ylipaineellakin
    kysytääs täältä onko kukaan käyttänyt evo 8 mitsun mäntää? strokereissa? vai aina mittatilausmäntää? puristuskorkeutta 140mm kangella ja 88mm iskulla niin vähän enää

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Millasia nokkia porukka on näissä katukäytössä maltillisella virityksellä käyttänyt?

    Kun alkuperäisethän on kummatkin 240º 9,7mm. Ja esim. schrickin nokat on kummatkin 256º 10,4mm.
    Kun vastaavasti m5x koneissa suurimmassa osassa virinokkia on imunokassa n.10-14º ja 0,7-1,0mm enemmän mitä pakonokassa.
    Eli onko tuolle jokin syy miksi tässä m42 koneessa pitäisi olla kummatkin samanlaiset? Vai onko tuo vain siksi että saadaan myytyä kummatkin, kun pakonokkahan on jo vakiona melko vastaava mitä nuo m50:sen viripakonokat on!?

    Eli siis olisiko järkeä käyttää vakio pakonokkaa (240º 9,7mm) ja ostaa sen kaveriksi vain schrickin imunokka (256º 10,4mm)?

    Vertailuksi:
    m50nv schrik pako 244º 9,5mm ja imu 256º 10,5mm.
    s50b30us pako 240º 9,7mm ja imu 252º 10,3mm.

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    m44

    Originally posted by Iltsu View Post
    Tässä threadissa lienee eniten M42 osaajia, joten:
    Omaan coupeen tod.näk. tulee M44 vaihtokone. Kuinka bolt-on operaatio on? Jenkkifoorumeilla sanovat että käyttämällä M42 imusarjaa homma onnistuu. Toki ecu+johtosarja tulee kuten kaikki apulaitteetkin.

    Kuitenkaan ews:n tai avaimien jne kanssa ei tarvitse tapella jos jättää obd1:n käyttöön? Mitä muuta?
    Samallahan tuossa laittaisi kovan vauhtipyörän, käsittääkseni M44 on 2-massa riippumatta onko ilmastointia vai ei.
    tuossa m44:ssä on erilaiset rpm ja nokka anturit. Kampiakselin etupäähän
    pitää vaihtaa M42 hihnapyörä. Lisäksi pakonokka pyörä pitää vaihtaa m42
    pyörään ja lisäksi kannen etulevy, jossa on anturin reikä m42 nokkaanturille.
    Lisäksi tietysti se imusarja, koska siinä on joutokäynti säädin askelmoottorilla.
    Ja vanhassa solenoidi tyyppinen kahdella johdolla. Itse en lähtisi näitä muutoksia tekemään jos ei ole käytämässä e30 koppaa, johon m44 imusarja
    ei sovi. Paljon helpompi on käyttää m44:n sähköja ja tehdä siihen ohjainlaitteeseen ajoneston poisto.
    Jos on tarvetta niin minulle on jäänyt ylimääräiseksi tommonen m44 moottori
    avarretulla kannella ja nuo muutokset tehtynä. Imusarjan vaihton on
    vielä kesken. Kannen kiinnityksen jälkeen kone ei ole käynyt. Eli on seissyt
    noin 10 vuotta. Kone oli silloin ajettu jotain 90th.

    Leave a comment:


  • andhu
    replied
    Perhana kun en muista miten tein omassa m40 koneessa, mutta hatara muistikuva että olisin laittanut ihan m47 pultilla vaikka oli vähän lyhyempi.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Käykö tuon m47 kampiakselin kanssa dampperipyörän kiinnityspultiksi tuohon akseliin tarkoitettu vai mikä? Ja siis pultti on eri kierteellä niin siksi ei voi käyttää m42 omaa!
    Kun tuo pituus on m47 vain 102mm ja m42 120mm. Niin meneekö riittävästi kierteelle? Kierre kyllä alkaa 4mm aiemmin.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Kysytään nyt vielä tuosta paljeraosta.
    Kun tuossa koneessa nyt on vakiona se 1,5mm paljeväli. Ja jos käyttäisin tuota 88mm iskua ja m52b28 mäntiä paljeväliksi tulisi 2,85mm. Tiedossa on kyllä että tuo on kaukana optimaalisesta. Mutta kun esim. m52b28 on n.3mm ja m52b25 on n.2,75mm paljeväli vakiona. Ja noissa on kuitakuinkin vastaava kannen muoto ja paljealueet, niin eikös tuo vastaava paljeväli pitäisi toimia myös tässä m42 moottorissa?
    Joissakin ohjeissa myös oli että paljeväli ei saisi olla 1,5-3mm välillä. Ja että tuo paljealue rupeaa tuossa 3mm korkeudessa toimimaan normaalisti palotilana. Ja kun nuo kannen paljealueet vielä on melko pienet tuossa kannessa.

    Staattinen puristussuhdehan siltikin nousisi hieman vaikka mäntä jääkin alemmas, koska noissa m52 männissä ei ole sitä kuoppaa männän päässä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎