Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • t0mpp4
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 275
    • Pori

    M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

    Foorumilta ja netistä nopeasta hakien löytyy pelkästään tietoa näihin "perusvirityksistä" eli päästölaitteiden poistoista/ohjelmoinneista.
    Noillahan tälläsestä irtoaa perus 200hp/450nm tienoille helposti ja laitteet kestää käyttöäkin.
    Mutta mitenkä on, jos hieman enemmän janoaa? Tyyliin 250hp 500nm+?
    Kestääkö kone miten tuollaisia isompia virityksiä, isompaa ahdinta jne?

    Näähän on 2 ihan eri konetta, mutta vastaavia laitteita joten molempien kohdalla tiedot kiinnostaa.

    M47 on kierrokset rajattu 400-600 kierrosta alemmas kuin N47 mikäli oikein käsitin. Onko kansissa suuri ero vai mikä selittää nostetun kierrosrajan?
    Mahtaako tuollanen M47 kestää rajoittimen noston esim. samoihin N47 kanssa vai saadaanko äkkiä aikaiseksi venttiilisalaattia?

    Mikä tälläsistä mahtaa antautua ekana? venttiilit/venajouset/nokat? Männät/kanget?


    Tää on tällästä pohdintaa/kysymyksiä. Kaikenlaista juttua aiheesta ois kiva kuulla.
    Höntsä kompakti
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Kattelee vaan suosiolla 6-mukista jos voimaa haluaa .
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by t0mpp4 View Post
      Foorumilta ja netistä nopeasta hakien löytyy pelkästään tietoa näihin "perusvirityksistä" eli päästölaitteiden poistoista/ohjelmoinneista.
      Noillahan tälläsestä irtoaa perus 200hp/450nm tienoille helposti ja laitteet kestää käyttöäkin.
      Mutta mitenkä on, jos hieman enemmän janoaa? Tyyliin 250hp 500nm+?
      Kestääkö kone miten tuollaisia isompia virityksiä, isompaa ahdinta jne?

      Näähän on 2 ihan eri konetta, mutta vastaavia laitteita joten molempien kohdalla tiedot kiinnostaa.

      M47 on kierrokset rajattu 400-600 kierrosta alemmas kuin N47 mikäli oikein käsitin. Onko kansissa suuri ero vai mikä selittää nostetun kierrosrajan?
      Mahtaako tuollanen M47 kestää rajoittimen noston esim. samoihin N47 kanssa vai saadaanko äkkiä aikaiseksi venttiilisalaattia?

      Mikä tälläsistä mahtaa antautua ekana? venttiilit/venajouset/nokat? Männät/kanget?


      Tää on tällästä pohdintaa/kysymyksiä. Kaikenlaista juttua aiheesta ois kiva kuulla.
      Kai tuosta M47:sta ahtimen vaihtamalla pääsee noihin lukuihin. Ilma ei vakioahtimella riitä kuin johonkin 220-230 maksimissaan. Juutuupissa oli joku dynovideo jossa about 250/500 M47:ssa, siihen taisi olla ahtimen lisäksi suuttimetkin laiteltu.
      Himottaisi tuo oma käyttää penkissä, mutta kun kerkesi jo talvirenkaat vaihtamaan alle. Se kun alkaa viritysasteeltaan pikkuhiljaa olemaan luokkaa "kaikki mitä vakio-osilla irtoaa".


      N47:sta sanoisin jo lähtökohtaisesti että ei kannata sekaantua kun ei jakopää kestä vakiotehojakaan. On kaikin puolin kyllä ihan erilainen moottori, paljon taloudellisempi ja pelkällä softalla ainakin taitaa saada enemmän tehoakin pihalle verrattuna M47:aan.



      EDIT: Tuo vekun kommentti on suhtkoht kulunut, mutta täysin tosi. Ei näitä vajaamukisia ole mitään järkeä virittää.
      Last edited by Supra^; 17-11-2015, 22:16.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • t0mpp4
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 275
        • Pori

        #4
        Eikö noissa N47 meinaa siis jakopäät kestää korjattunakaan? Onko se vika vain tehtaanjäljiltä ja huolletut/korjatut laitteet on sitten ihan kestäviä?
        Höntsä kompakti

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1192
          • Tyrnävä

          #5
          Originally posted by veku View Post
          Kattelee vaan suosiolla 6-mukista jos voimaa haluaa .
          Originally posted by Supra^ View Post
          Ei näitä vajaamukisia ole mitään järkeä virittää.
          Nooh, älkääs ny! Minusta tämä on hyvä topikki, sillä olen hiljaa mielessäni pohtinut vastaavia asioita.

          Mielestäni pikkukoneen virittämisessä on hyvästikin mieltä, sillä eihän ne pikkukoneen edut mihinkään häviä, vaikka sitä virittäisikin. Kulutus on edelleen normikäytössä pieni, päästöt paperilla on pienet eli vero on pieni ja silti tehoa voi olla jotakuinkin saman verran kuin vakiossa kuusimukisessa. Totta toki, että siitä saisi enemmän tehoa irti, mutta se ei nyt mielestäni ole tässä olennaista. Toisekseen jos pihalta löytyy jo pikkulohkolla (M47/N47) oleva auto, eikä sen vaihtaminen ole vaihtoehto, vaikka lisätehoa pitäisi saada, lienee ainoa vaihtoehto sen virittäminen?

          Lisäksi tulee mieleen, että viriosia olisi hyvin tarjolla kuusisylinterisistä malleista, koska turbot, suuttimet ja ehkä välijäähdyttimetkin ovat järkiään suurempia niissä ja mällipelejä yms. reppanoita on purkaamot ja pihat puolillaan. Tämä on vain aprikointia, sillä en ollenkaan tiedä kuinka heittämällä tai hankalasti osat olisivat sovitettavissa nelisylinterisiin. Mallisarjan tehokkainta virittäessä sen sijaan parhaat valmiit palikat lienevät jo tehtaalta laitettu autoon, joten viriosat on pitkälti tehtävä "custom made" eli siis ovat kalliita. Sekin laskettaneen eduksi, kun sylintereitä on vähän, että esim. suuttimia pitää hankkia ja vaihtaa vain 2/3 verrattuna 6-pyttyisiin.

          Sen verran olen saanut selville (klik), että omassa N47 318d:ssä on solenoidisuuttimet, kun tehokkaammissa N47-versioissa on piezot. Tästä heräsi heti ajatus, että voisiko nuo solenoidit korvata jonkun tehokkaamman mallin suuttimilla, kuten vanhan E6x 535d:n ruiskuja vaihdellaan x30D-malleihin. :think Sivuhuomautuksena kerrottakoon, että ainakin E46-korisen M47N-koneessa on samat suuttimet kuin saman korin M57N:ssä, johon siis sopivat 535:n suuttimet heittämällä -> M47N:ään 535:stä..? Näin muistelen asian olleen, kun muinoin M57N:n suutinasiat oli tapetilla.


          Olen antanut itseni ymmärtää, että virittämisellä ei ole varsinaisesti vaikutusta N47:n jakopäänosien kestoon, eikä siten edistäisi ongelmien esiintymistä. Tutkimustuloksia ei ole asiasta heittää, vaan näkemys on muodostunut tältä foorumilta informaatiota ahmimalla.

          Originally posted by t0mpp4 View Post
          Eikö noissa N47 meinaa siis jakopäät kestää korjattunakaan? Onko se vika vain tehtaanjäljiltä ja huolletut/korjatut laitteet on sitten ihan kestäviä?
          Tuolla N47 nokkaketjutopikissa on tapaus, jossa on tehty kahdesti jakopäänremontti alle 80tkm ajettuun F10:iin, eli eikö osat vaan kestä, vai onko oikaistu/jätetty tekemättä jotain eka remontissa..?
          I01 i3s 94

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Niinno, ehkä vähän tyhmästi ilmaistu, eihän se virittäminen merkittävästi jakopään kestoon vaikuta, tarkoitin lähinnä että lähtökohtaisestikin jo tuollainen N47 on aikamoinen riski ottaa pihaan.

            Ahdinta jos lähtee isommasta vaihtamaan, saa aikalailla tehdä kaikki laipat uusiksi, joten ei ole oikein mikään plug'n'play siltä osalta. Ja tottakai ahtimen tarvitsee olla myös samanlaisella VNT-ohjauksella kuin alkuperäinenkin, jolloin sitä saa vielä järkevästi softasta ohjattuakin? Alpina on näissä käyttänyt isompaa ahdinta joka olisi melko kivuton vaihtaa, mutta sellaisen saatavuus/hinta voi olla aika suolainen vrt. vaikkapa M57:n vakioahtimeen verrattuna.

            M47:n käyttöalue on kyllä vakionakin jo niin surkea, että hirvittää miettiä mitä se isompi ahdin tekisi jo valmiiksi huonosti, vasta lähemmäs 2000 rpm:ssä heräävälle moottorille.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • JHo
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 297
              • Vihanti

              #7
              n47d20 2260v garretilla ja 123d:n/335d:n suuttimilla luulis pääsevän samoihin lukemiin mitä 123d:stä on otettu (270-280hp). m47:ssa sama resepti paitsi 272hp 535d suuttimilla. Turbo ei passaa suoraan, pakosarjassa pitää olla v-panta lähtö. Niin ja eikait se kettingin kesto oo mitenkään riippuvainen moottorin tehosta

              Btw on niitä kettinkejä paukkunu tuosta m47:stakin missä samat jakopään osat kuin kutoskoneisessa. Tutulla meni ketju poikki ja vaihtomoottorista kans muutaman tuhannen kilometrin jälkeen . Kehuivat muutenkin merkkiliikkessä paljon vaihtaneen niitä just nuihin.
              F87&E28

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1192
                • Tyrnävä

                #8
                Onko olemassa sellaista suutinraamattua, josta näkee minkälaista ja tyyppistä suutinta on käytetty missäkin automallissa, ja ehkäpä vielä jotain teknisiä detaljejakin? Juuri tuollaiset JHo:n mainitsemat x20d vs 123d/335d yhteensopivuudet kiinnostaa.
                I01 i3s 94

                Comment

                • ASDTurku
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 145
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by huupi View Post
                  Onko olemassa sellaista suutinraamattua, josta näkee minkälaista ja tyyppistä suutinta on käytetty missäkin automallissa, ja ehkäpä vielä jotain teknisiä detaljejakin? Juuri tuollaiset JHo:n mainitsemat x20d vs 123d/335d yhteensopivuudet kiinnostaa.
                  Bosch Esi-tronik sieltä näkee mitä suutinta on käytetty missäkin. Ja
                  kun numeron syöttää koepenkkiin niin näkee virtausmäärät. Onnistuu
                  isompien kärkien vaihto ja säätö noihin omiin runkoihin. säädetään
                  vastamaan jotain isompaa täydellistä suutinta. Näin on ohjainlaitteeseen helpompi tehdä karttoja...

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10



                    Tuossa on nyt lätkäisty kaikki oman auton eri versiot samalle lapulle. Huomion arvoista on että tuo Stage 2 on käytetty erityyppisessä penkissä (napa vs. inertia) ja verrattu tiedossa olleiden parametrien perusteella orkkis+stage ykköseen ja sitäkautta skaalattu kohdilleen. Penkin omalla tuloksella+korjausarvolla max. 440nm. Kaikissa siis laskennallinen moottoriteho.

                    Tekniikka vakio, moottori 315tkm, ahdin lähemmäs 200tkm ajettu eikä yläkierroksille enää riitä ilmaa.
                    Last edited by Supra^; 26-11-2015, 17:09.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1192
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Tuossa on nyt lätkäisty kaikki oman auton eri versiot samalle lapulle. Huomion arvoista on että tuo Stage 2 on käytetty erityyppisessä penkissä (napa vs. inertia) ja verrattu tiedossa olleiden parametrien perusteella orkkis+stage ykköseen ja sitäkautta skaalattu kohdilleen. Penkin omalla tuloksella+korjausarvolla max. 440nm. Kaikissa siis laskennallinen moottoriteho.

                      Tekniikka vakio, moottori 315tkm, ahdin lähemmäs 200tkm ajettu eikä yläkierroksille enää riitä ilmaa.
                      Hienoa, että jaat kokemuksiasi ja tuloksetkin vaikuttaa maallikon silmissä mukavilta! Eikös nuo stage 1:n käyrät ole varsin oivalliset diesel-moottorille, huipputehokin neljässä tonnissa ja vääntökäyrä tasainen liki koko kierrosalueen? Stage 2:lla ilma siis alkaa loppumaan 3500 rpm? Voisko tuosta stage 1 ja 2 samanmuotoisista tehokäyristä suoraviivaisesti päätellä, että mikäli ilmaa riittäisi, päädyttäisiin n. 225 hv? Mutta asialliset lukemat jo nyt.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        #12
                        Originally posted by huupi View Post
                        Hienoa, että jaat kokemuksiasi ja tuloksetkin vaikuttaa maallikon silmissä mukavilta! Eikös nuo stage 1:n käyrät ole varsin oivalliset diesel-moottorille, huipputehokin neljässä tonnissa ja vääntökäyrä tasainen liki koko kierrosalueen? Stage 2:lla ilma siis alkaa loppumaan 3500 rpm? Voisko tuosta stage 1 ja 2 samanmuotoisista tehokäyristä suoraviivaisesti päätellä, että mikäli ilmaa riittäisi, päädyttäisiin n. 225 hv? Mutta asialliset lukemat jo nyt.
                        Stage 1 on AJ-Techin perussofta, ei yhtään pahaa sanaa. Se on kaikin puolin ajettavuudeltaan hyvä, varsinkin kun teho tosiaan nousee koko matkan rajoittimelle asti. Stage 2 tein tyylillä "kaikki mitä irtoaa", ja kun tekee maksimin mukaan mihin ilma riittää, niin ei käyrästä ainakaan nätti tule.
                        Potentiaaliahan tuossa on isommalla ahtimella ainakin 260hp asti, en tiedä tuleeko suuttimilla seinä vastaan jo aikaisemmin, mutta siihenkin on lääke, 35d-suuttimet.

                        225hv@4000rpm vaatisi n. 86mg syöttöä. Täysin kunnossa olevalla ahtimella ei pitäisi olla mikään ongelma.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • huupi
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 1192
                          • Tyrnävä

                          #13
                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Stage 1 on AJ-Techin perussofta, ei yhtään pahaa sanaa. Se on kaikin puolin ajettavuudeltaan hyvä, varsinkin kun teho tosiaan nousee koko matkan rajoittimelle asti. Stage 2 tein tyylillä "kaikki mitä irtoaa", ja kun tekee maksimin mukaan mihin ilma riittää, niin ei käyrästä ainakaan nätti tule.
                          Potentiaaliahan tuossa on isommalla ahtimella ainakin 260hp asti, en tiedä tuleeko suuttimilla seinä vastaan jo aikaisemmin, mutta siihenkin on lääke, 35d-suuttimet.

                          225hv@4000rpm vaatisi n. 86mg syöttöä. Täysin kunnossa olevalla ahtimella ei pitäisi olla mikään ongelma.
                          Et kai meinaa tyytyä nykytilanteeseen, isompaa ahdinta sen väsähtäneen tilalle? Varmaankin olet jo asiaan perehtynyt, että mitä tilalle, jos aiemmin mainitsemasi Alpinan tekele on kiven alla? Hyvää juttua yllä!
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by huupi View Post
                            Et kai meinaa tyytyä nykytilanteeseen, isompaa ahdinta sen väsähtäneen tilalle? Varmaankin olet jo asiaan perehtynyt, että mitä tilalle, jos aiemmin mainitsemasi Alpinan tekele on kiven alla? Hyvää juttua yllä!
                            Käyttöauton virkaa tuo toimittaa joten katsotaan nyt miten paljon siihen viitsii panostaa.

                            Vakioahdin on M47-koneisessa GT1749V. E60 525d:stä löytyy GT2056V joka menisi ainakin kuvien mukaan bolt-on ratkaisuna pakosarjaan. Downpipessa laippaliitos V-Bandin sijaan joten sitä joutuu muokkaamaan, ja kompressoripuolella varmaan enemmän tai vähemmän eroa.
                            Vielä järeämpi vaihtoehto olisi GT2260 joka löytyy E90 330d:stä mutta joutuu jo muokkaamaan pakosarjaakin että saa sopimaan.

                            Tästä nettiauton 320d:stä olisi kiva saada tarkemmat ahtimen speksit.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1192
                              • Tyrnävä

                              #15
                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Käyttöauton virkaa tuo toimittaa joten katsotaan nyt miten paljon siihen viitsii panostaa.

                              Vakioahdin on M47-koneisessa GT1749V. E60 525d:stä löytyy GT2056V joka menisi ainakin kuvien mukaan bolt-on ratkaisuna pakosarjaan. Downpipessa laippaliitos V-Bandin sijaan joten sitä joutuu muokkaamaan, ja kompressoripuolella varmaan enemmän tai vähemmän eroa.
                              Vielä järeämpi vaihtoehto olisi GT2260 joka löytyy E90 330d:stä mutta joutuu jo muokkaamaan pakosarjaakin että saa sopimaan.

                              Tästä nettiauton 320d:stä olisi kiva saada tarkemmat ahtimen speksit.
                              Näkyy olevan N47:n 143hv versiossa sama GT1749V.
                              Last edited by huupi; 02-01-2016, 01:20.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎