Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tohmassi
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 8
    • järvenpää

    #91
    Itellä tuo -08 rekattu mutta 07 mallin 318d m47 moottorilla ja siinä se mitsun ahdin, AJ:lle varattu 13.4 aika, pitäisi n.200hp tulla.

    Jos ennen ohjelmointi aikaa löytyy sopiva turbo ja suuttimet niin sitten on tulossa lisää voimaa AJ:llä.

    Mikä olisi sopiva ahdin joka käy tuon mitsun tilalle lähes tulkoon bolt on, taikka muu ahdin jos on joku järkevä kuka osaa muutoksista kertoa ja opastaa. ja mitkä suuttimet?

    Hiukkaspönttö on toistaiseksi kiinni, n.50tkm ajettu, tarvittaessa se tyhjenee.

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #92
      Originally posted by tohmassi View Post
      Itellä tuo -08 rekattu mutta 07 mallin 318d m47 moottorilla ja siinä se mitsun ahdin, AJ:lle varattu 13.4 aika, pitäisi n.200hp tulla.

      Jos ennen ohjelmointi aikaa löytyy sopiva turbo ja suuttimet niin sitten on tulossa lisää voimaa AJ:llä.

      Mikä olisi sopiva ahdin joka käy tuon mitsun tilalle lähes tulkoon bolt on, taikka muu ahdin jos on joku järkevä kuka osaa muutoksista kertoa ja opastaa. ja mitkä suuttimet?

      Hiukkaspönttö on toistaiseksi kiinni, n.50tkm ajettu, tarvittaessa se tyhjenee.
      Lue käyttäjän huupi topic autosta 120d. Siellä on tehty voimanpaskaa
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1192
        • Tyrnävä

        #93
        Originally posted by janne30 View Post
        Lue käyttäjän huupi topic autosta 120d. Siellä on tehty voimanpaskaa
        Noh... Ei sitä nyt niin hirveästi ole. Kysyjälle 318d virittämisestä, että kannattaa lukea tämä topic alusta asti ajatuksen kanssa, siellä ne vastaukset ovat jo kerrottuna.
        I01 i3s 94

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1192
          • Tyrnävä

          #94
          Originally posted by tuikku View Post
          .
          Kolmelitraisten ahtimet herää niin parin litran pikkumoottorissa, että veto alkaa jo melko lailla heti 1500rpm jälkeen.
          Heti kahden tuhannen jälkeen menee 2bar rikki.
          Kaksi sellaista tulee mulla kasiin.
          Sille amg,n pakosiivelle tehty ahdin on oikeastaan ainut, joka kannattaa laittaa, jos virittämään aikoo.
          Vähän myöhäinen nosto yo. viestille, mutta kun asia on alkanut pyöriä mielen päällä... Omassani on siis tällä hetkellä GT2056, ja kun näyttää ettei sillä saa mitään autosta rikki, herää ajatus lisäkiusaamisesta. Onko jossain olemassa tuollainen "pari litrainen" joko vakiolla kolmilitraisen ahtimella tai tuolla amg-höystöllä? Olisi mielenkiintoista nähdä tehokäppyrää tai videomateriaalia, ja varsinkin alakierrosten käyttäytymisestä, sillä minusta tuntuu, että tuo 2,5-litraisen ahdin ei herää (tai sitten sitä ei herätetä) kuin vasta kahdessa tonnissa, ja silloinkin pikku hiljaa kunnes kolmessa tonnissa tempaisee. Todennäköisesti Aj-tech tarkoituksella jätti tuon noin suojellakseen kytkintä, vp:ää ja muuta voimansiirtoa. Ja toisaalta säätö jäi hieman vaiheeseen, kun dpf-poltto meni päälle, joten ehkä tuota ohjelmaa olisi mahdollista hivenen entrata, kun putkikaan ei ole enää "tukossa".

          Supra^ lienee selvitellyt, että onko e6x:stä peräisin olevat 2056 ja 2260 "ulkoisesti" samanlaisia, eli ahtoputken lähdön suunta ja kulma, servon paikka, pakoputken lähtö? Sillä mietin, että kuinka suuria muutoksia tarvitsisi tehdä nykyiseen kokoonpanoon, jos haihattelisi 2260:n hankkimista ihan kaiken varalta, jos nykyisestä vaikka loppuisi veto yllättäin...
          I01 i3s 94

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #95
            Originally posted by huupi View Post
            Supra^ lienee selvitellyt, että onko e6x:stä peräisin olevat 2056 ja 2260 "ulkoisesti" samanlaisia, eli ahtoputken lähdön suunta ja kulma, servon paikka, pakoputken lähtö? Sillä mietin, että kuinka suuria muutoksia tarvitsisi tehdä nykyiseen kokoonpanoon, jos haihattelisi 2260:n hankkimista ihan kaiken varalta, jos nykyisestä vaikka loppuisi veto yllättäin...
            E6x 530d:n ahdin on ulkoisesti joo samanlainen ainakin pakoputken lähdön & ahtoputken lähdön suhteen. Tarkennettuna siis M57N:stä (2002-2005) löytyvä ahdin. M57N2-moottorin ahdin on sitten jo v-bandilla.


            E6x M57N GT2260






            E6x M57N2 GT2260

            Last edited by Supra^; 29-05-2017, 08:47.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1192
              • Tyrnävä

              #96
              Originally posted by Supra^ View Post
              E6x 530d:n ahdin on ulkoisesti joo samanlainen ainakin pakoputken lähdön & ahtoputken lähdön suhteen. Tarkennettuna siis M57N:stä (2002-2005) löytyvä ahdin. M57N2-moottorin ahdin on sitten jo v-bandilla.
              Juuri tällaista halusinkin kuulla. Tietysti se on vielä jonkinlainen jännitysmomentti, että mahtuuko tuo M57N:n 2260 suorilta samaan tilaan, kuin pienempi 2056, sillä senkään kanssa ei montaa milliä jää rakoa moottorilohkoon. Vai oletko kenties jo sovitellut sellaista omassasi?
              I01 i3s 94

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #97
                .
                Vastaa esim BMW 320d

                MB 200cdi
                Noin 700nm/350hv



                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • huupi
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 1192
                  • Tyrnävä

                  #98
                  Originally posted by tuikku View Post
                  .
                  Vastaa esim BMW 320d

                  MB 200cdi
                  Noin 700nm/350hv
                  Sillä lailla Mikä tämän resepti on ollut? Karkeasti tulkiten 2300 rpm asti tehot samat kuin omassani, mutta sitten "hieman" karkaa.. Toisin sanoen ei herää yhtään huonommin, joskaan ei liene kovin pirteäkään alakierroksilla.
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #99
                    .
                    Tuo on minun entinen, siinä on paljon muutoksia koneessa.
                    Heräämään saa portatulla kannella huomattavasti paremminkin, voimansiirto tässä ratkaisee tuon vääntökäyrän nousukulman.

                    Ei tuossa viritysaste/syl ole juurikaan korkeampi kun kuutonen/500hv .

                    Oikeastaan vaan neljä asiaa riittää, jos moottori on kunnossa, eikä imukanavisto ole tukossa. Pätee käytännössä kaikkiin dieseleihin.
                    .

                    Tärkeysjärjestyksessä:

                    Cooleri
                    Kun paine kaksinkertaistuu, niin lämpö nelinkertaistuu.
                    Viritystä ei varsinaisesti kannata edes aloittaa, jos cooleriasia ei ole kunnossa.
                    Muuten se ei niin kummallisen tärkeä ole.

                    Suuttimet
                    Tärkein yksittäinen osa koko commonrail järjestelmässä, kannattaa polttaa ruutia tähän, laatua, laatua, laatua - ei mene sijoitus hukkaan.
                    Väh. 535 kokoluokkaa bemarissa.


                    Ahdin
                    Ylimääräinen ilma ei mene vapaaehtoisesti moottoriin, se täytyy sinne pakottaa, ainoa keino loppuviimein on paljon ahtopainetta.
                    Tähän on oikeastaan vaan yksi vaihtoehto, itse vuosia sitten jo lanseeraamani kokoonpano, jossa on amg-mersun pakosiipi ja billetti - imusiipi. Nelipyttyisessä bemarissa toimii parhaiten vakio 2260,n kompurasiiven korvaava samankokoinen bilettisiipi.

                    Downpipe
                    Väh. kolmetuumainen
                    Välittömästi pakosiiven takana ei saa olla vastapainetta, jos haluaa hyvän vasteen kaasuun.
                    Ensimmäinen metri on tärkein, sen jälkeen kaasut ovat jo jäähtyneet ja virtaus tasaantunut.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1192
                      • Tyrnävä

                      Kuin alleviivatakseni tuikun aiempia juttuja, alla on käppyrä vakiolla 2056-ahtimella ja alkuperäisillä suuttimilla "all in". Eli tuolla kokonpanolla ei lopulta kovin kummoista tehonlisäystä saa verrattuna vakio-osilla softattuihin, mitä nyt yläkierrosrekisteriin joku 30 heppaa enemmän. Onhan se toki prosenteissa jotain, mutta maksaako vaivan..? Minä suhtaudun tuohon harrastamisen kautta, joten ei harmita, varsinkaan kun taloudellinen panostus ei ole järin suuri ollut. Toki seuraavat askeleet sitten alkavatkin maksaa eri lailla.

                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • huupi
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 1192
                        • Tyrnävä



                        Erona edelliseen 535d-suuttimet vaihdettuna ja 13 celsiusastetta lämpimämpi mittausympäristö. Polttoainepuoli olisi tarjonnut paljon enemmänkin, mutta ahtimen rajat tulivat vastaan. Ohjelmoijan mukaan ”ahdin meni tukkoon”, eikä jaksanut nostaa painetta nimeksikään, jos sitä pyysi enemmän. Konsultointi ahdinputiikkiin tuotti vastauksen ”2056 on ihan paska, sille ei kannata tehdä enää mitään”. Sen sijaan suositeltiin 2260:aa vakio pakopuolella ja 2-3mm vakiota suuremmalla billet-kompuralla. Tämähän on näin maalaisen järkeen vähän kuin päin vastoin tuikun reseptiä..? :think Ilmeisesti tuossa 2056:ssa on pieni pakopesä, mutta siihen suhteessa kohtuukokoinen pakosiipi. Alkuperäisessä Mitsussa taas on kuulemma asiat päinvastoin, jolloin sen modaus saattaisi olla fiksumpaa kuin 2056:n vaihto, jos haetaan vain ”maltillista” tehonlisäystä. Toki kustannukset ovat hieman eri luokkaa vrt. käytetty purkuauton ahdin ja itse putkimuutokset tinaten. Toinen juttu on sitten, että kannattaako hommaa jättää ns. puoli tiehen, jos lääkkeet isompiin tehoihin on olemassa. Toisaalta nyt on omalta osaltani toteen näytetty, että tuollaisen 240-250 hv:n tehon muu vakio tekniikka tuntuu kestävän särkymättä, ainakin pikkukopassa.

                        Edittinä vielä, että kuulemma kaikissa TU2-koneissa on 4 barin MAP-anturi (absoluuttista painetta), eli sen lukualueen riittämättömyys ei muodostune ongelmaksi.
                        Last edited by huupi; 21-07-2018, 23:59.
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • massim087
                          Newbiemmer
                          • Sep 2012
                          • 20
                          • Helsinki, Kuopio, St. Petersburg

                          Moiekka! Ei jos nyt ymmärsin oikein näin aloittajana...E91 320d n47d koneeseen isketään 535 suuttimet, isoin mahdollinen cooleri mikä mahtuu ja 2260 turbo, sit ohjelmoimaan?
                          Olenko oikeassa?

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by massim087 View Post
                            Moiekka! Ei jos nyt ymmärsin oikein näin aloittajana...E91 320d n47d koneeseen isketään 535 suuttimet, isoin mahdollinen cooleri mikä mahtuu ja 2260 turbo, sit ohjelmoimaan?
                            Olenko oikeassa?
                            Kyllä olet, jos kirjoitit väärin ja tarkoitit n47 sijaan m47. N47:ssä vähän eri resepti.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • RRR77
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2016
                              • 232
                              • Tuusula

                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Kyllä olet, jos kirjoitit väärin ja tarkoitit n47 sijaan m47. N47:ssä vähän eri resepti.

                              Jos lähtökohtana on 320d tai 120d n47 niin millainen resepti tälle on olemassa?
                              535d F07
                              120d M-Sport F20

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Kaikille dieseleille on sama resepti.
                                Normilastutuksen jälkeen:
                                Lisää ilmaa = Parempi cooleri, isompi ahdin, pakoputken saastelaitteet pois, downpaippi, jäykemmät venttiilinjouset.
                                Lisää syöttöjä = suuremmat suuttimet, suurempi korkeapainepumppu.
                                Sitten voimansiirron päivitys.
                                Lopuksi ohjelmointi

                                Jos oikein paljon haluaa, niin ~100hv/cyl vaatii lisäksi teräspultit ympäriinsä, alakerran stressilevyn, kannen kanavien puhdistus, venttiilityöt, nokka-akselityöt, mäntien koneistaminen (palotila + venttilien kolot, yläreunan koneistus), vesiruisku pitää moottorin hengissä.

                                ... ei tämä niin vaikeata ole, kaikki mahdollinen on täällä moneen kertaan kerrottu.

                                Ahtimien kompurakarttoja kun katsoo ameriikasta, niin lbssät on suoraan siellä hv,a, suorasuihkarin ilmantarve on lähes yksi yhteen pentsiinikäyttöisten kanssa. Pakopesä pitää dieselissä olla pikkuisen suurempi, kun bensassa ja ehdottomasti imupuolen ottopää pienempi kun pakopuolen jättö.Ei mene pahasti pieleen. Näillä eväillä olen tehnyt ohjelmia, hukkaportillisiin, tai vnt - mallisiin - toimii.
                                Itseasiassa holset 35 mallinen pienellä pakopesällä ja suurella pakosiivellä varustettuna pelaa kuutosdieselissä yllättävän hyvin yksinäänkin, automaattikin "oppii" mootttorin uudet ominaisuudet.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎