Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #31
    Originally posted by huupi View Post
    Kyllä, juuri se samainen. Voisi siis kuvitella tuon olevan riittävä ahdin polttoainepuolen vakio-osille N47:ssa.

    Ehkä sun on viisain selvittää itse niiden M47:n suutinten riittävyys, niin saadaan lisää konkretiaa tähän ketjuun.
    Noniin, lyöt kiinni ja viet säätöön niin selviää.

    Raakasti kun vaan kompurakarttaa sokeana tuijottaa, saa sellaisen kuvan että tuota 2056:sta saa vakio 1749:iin verrattuna herätellä vähän rauhallisemmin, ja optimi voimantuottoalue siirtyy 3000-4500rpm. Parhaiten toimisi jos voisi pyytää lähemmäs 2.5bar ahtopainetta 3000rpm eteenpäin, se taas vaatii map-anturin vaihdon, mikä nyt ei kummoinen homma taida olla, en ole vielä softaa kerennyt siltä osin tutkia.

    Vakio R70-pumppu riittää speksien mukaan yli 110mg syöttömäärään tuossa maunoneljäseiskassa, todellisuudessa 535d-suuttimilla varmaan pääsee lähemmäs 125mg. Tuohon vaan tarvii jo sen tuikun 2260-ahtimen, käy tuo 2056 auttamatta pieneksi, kompressorikartan mukaan riittää n. 115mg parhaimmalla alueella.

    Käytäntö varmaan poikkeaa jonkin verran positiiviseen suuntaan virittäjän hyväksi, ottaen huomioon että valmistajilla jonkinlaiset turvakertoimet noissa kartoissa on.
    Last edited by Supra^; 14-12-2015, 17:06.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1192
      • Tyrnävä

      #32
      Originally posted by Supra^ View Post
      Noniin, lyöt kiinni ja viet säätöön niin selviää.
      Nooh, katotaan nyt uskaltaako sitä, jos vaikka kutsuvatkin jakopääkampanjaan lähitulevaisuudessa... Voisihan sitä varalta alkaa haalimaan tiivisteitä ja ahtoputkia jemmaan.

      Originally posted by Supra^ View Post
      Raakasti kun vaan kompurakarttaa sokeana tuijottaa, saa sellaisen kuvan että tuota 2056:sta saa vakio 1749:iin verrattuna herätellä vähän rauhallisemmin, ja optimi voimantuottoalue siirtyy 3000-4500rpm. Parhaiten toimisi jos voisi pyytää lähemmäs 2.5bar ahtopainetta 3000rpm eteenpäin, se taas vaatii map-anturin vaihdon, mikä nyt ei kummoinen homma taida olla, en ole vielä softaa kerennyt siltä osin tutkia.

      Vakio R70-pumppu riittää speksien mukaan yli 110mg syöttömäärään tuossa maunoneljäseiskassa, todellisuudessa 535d-suuttimilla varmaan pääsee lähemmäs 125mg. Tuohon vaan tarvii jo sen tuikun 2260-ahtimen, käy tuo 2056 auttamatta pieneksi, kompressorikartan mukaan riittää n. 115mg parhaimmalla alueella.

      Käytäntö varmaan poikkeaa jonkin verran positiiviseen suuntaan virittäjän hyväksi, ottaen huomioon että valmistajilla jonkinlaiset turvakertoimet noissa kartoissa on.
      Youtubesta löytyi tuollainen puolalainen(?) pätkä, jossa M47:aan vaihdettu 2056-ahdin, cooleri, putkisto, ohjelma,... 236 hp/486 Nm :think Aika mukavan näköinen tehokäyrä, mutta vääntöjä vissiin rajattu, kun ei kovin isolta lukemalta tunnu..?
      I01 i3s 94

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #33
        Ruotsista irtoisi nyt purkaamolta 4kpl 535d suuttimia 85e kappalehintaan... Mieli tekisi. No, lähden tästä kokeilemaan vähän rikkaampia seoksia ja lisempää syöttöjä, jos vaikka löytyisi savua.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1192
          • Tyrnävä

          #34
          Originally posted by Supra^ View Post
          Ruotsista irtoisi nyt purkaamolta 4kpl 535d suuttimia 85e kappalehintaan... Mieli tekisi. No, lähden tästä kokeilemaan vähän rikkaampia seoksia ja lisempää syöttöjä, jos vaikka löytyisi savua.
          Nehän on sitten melkein ilmaiset! Ja ainahan ne saa myytyä eteenpäin jollekin... asiasta ymmärtävälle.
          I01 i3s 94

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #35
            Originally posted by huupi View Post
            Nehän on sitten melkein ilmaiset! Ja ainahan ne saa myytyä eteenpäin jollekin... asiasta ymmärtävälle.
            Tottahan tuo, mutta meneehän noihinkin jonkinverran rahaa kun joutuu kuitenkin käyttämään huollossa ennenkuin lyö paikoilleen.

            Mulla on näköjään "saattanut" jäädä jokin rajoitin huomaamatta kun niin nätisti tyssäsi tuohon sataseen. No, on kyllä vahva tunne siitä missä vika piilee, pitää kokeilla paremmalla ajalla.

            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Scyber
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 686
              • Hyvinkää

              #36
              En iha kerenny koko topiccia lukasta.

              Omat 2c
              Auto 123d, jakopää ja kampura jne. rempattu
              vakio 214hp 419nm Harisen penkissä
              Ecotunen dpf egr off setti Ecotune ja Maxitune softalla
              Ecotune 240hp ja 480nm Harinen
              Maxitune 286hp ja 520nm Harinen

              Päivittäisessä ajossa Ecotunella.

              Ilmeisesti nyt Ecotunella 300hp stage setti saatavilla.

              Sit youtubesta löytyy 330hp 123d 3bar ahdoilla. https://m.youtube.com/watch?v=Gz3APvm7YO8

              edit. " Sisältää jonku sensorin vaihdon polttoainelinjaan jotta ei tuotto lopu ylhäällä pumpusta." Sittenkin ilmeisesti HPFP:n fprv vaan vaihdetaan uuteen jos on kulunut.
              Last edited by Scyber; 02-01-2016, 00:10.
              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
              www.napalmi.com

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #37
                Originally posted by Scyber View Post
                En iha kerenny koko topiccia lukasta.

                Omat 2c
                Auto 123d, jakopää ja kampura jne. rempattu
                vakio 214hp 419nm Harisen penkissä
                Ecotunen dpf egr off setti Ecotune ja Maxitune softalla
                Ecotune 240hp ja 480nm Harinen
                Maxitune 286hp ja 520nm Harinen

                Päivittäisessä ajossa Ecotunella.

                Ilmeisesti nyt Ecotunella 300hp stage setti saatavilla. Sisältää jonku sensorin vaihdon polttoainelinjaan jotta ei tuotto lopu ylhäällä pumpusta.

                Sit youtubesta löytyy 330hp 123d 3bar ahdoilla. https://m.youtube.com/watch?v=Gz3APvm7YO8
                Kivastihan tuosta saa potkua, kun kahdella ahtimella on, ei tule ilmansaannin kanssa ongelmia ihan kättelyssä
                Tuossa M47:ssa taas viripotentiaalia vakioon verrattuna löytyy hyvinkin, mutta ensimmäinen pullonkaula (niinkuin jo moneen kertaan todettu) on ahdin.
                Osaatko kertoa onko tuossa N47S:n muista eroista perus N47:aan verrattuna ahtimia lukuunottamatta?
                Last edited by Supra^; 21-12-2015, 23:48.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Scyber
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 686
                  • Hyvinkää

                  #38
                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Kivastihan tuosta saa potkua, kun kahdella ahtimella on, ei tule ilmansaannin kanssa ongelmia ihan kättelyssä
                  Tuossa M47:ssa taas viripotentiaalia vakioon verrattuna löytyy hyvinkin, mutta ensimmäinen pullonkaula (niinkuin jo moneen kertaan todettu) on ahdin.
                  Osaatko kertoa onko tuossa N47S:n muista eroista perus N47:aan verrattuna ahtimia lukuunottamatta?
                  Hmm. Oon yrittäny kollata niitä eroja. Imusarja vaikuttaa samalle, suuttimet on pietzot ja isot, korkea painepumppu antaa joku 2000bar. Ahtimet on sillä tavalla että pakokaasu työnnetään pienillä jengoilla eka pikkuahtimen läpi ja sit ison, isommilla kierroksilla räppänä aukee ja menee isommalle. Ahtoilma menee ison läpi pienelle ahtimelle ja sit isolta suoraan koneeseen jossain vaiheessa
                  http://www.auto-innovations.com/site...ownload_56.jpg Oliskohan kannessa jotain eroja, siihen en osaa sanoa.

                  Ahtojahan tuossa lienee vakiona se 2bar (3 absoluuttista) ja nää Ecotunen ohjelmat ei nosta sitä. Eka ohjelmoinnin jälkeen oli Maxituneen jääny väännönrajotuksia päälle niiin leikkas siinä 3.5krpm kohdalla väännöt.

                  Putkistohan tossa on 67mm (2.5"?) ulkopinnasta vakiona.

                  Onko muita N47 omistajia ketä on huomannu et toi imusarja tekee tommosen turhan 180 asteen mutkan tuolla takana? Yrittäny kollata et mitä vaatis esim. uudemman mallin imusarjan laitto, jossa se sisäänmeno tulis edestä. Laturi on ainaki ylempänä tässä mallissa.

                  Tässä on neljännellä kotimaisella lisäinfoa aika kattavasti
                  http://www.auto-innovations.com/site...Wn47t2811.html
                  Last edited by Scyber; 22-12-2015, 09:13.
                  Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                  www.napalmi.com

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #39
                    .
                    Kyllä virittelyhommiin yksi ahdin on parempi. Kokonaisuus on helpompi hallita.
                    Minulla oli mersun kaksilitraisessa kommonrailissa 290hv jo kymmenen vuotta sitten, kyllä nykyisillä osilla pitäisi oikeasti siitä reilusti yli päästä.
                    Tehonlisäykseen ei liity mitään kummallista, se menee aina samalla kaavalla.
                    Lisää ilmaa, eli käytännössä suurempi ahdin, modattu kolmelitraisen ahdin on ok.
                    Parempi cooleri, mitä suurempi, sen parempi.
                    Vanhemmankin 535d,n suutin riittää noin 85hv/suutin vauhtiin.
                    Jos pumpun koko on jotain 75, niin varmaan riittää, korkeintaan määränsäätimen vaihto vaikka 535d,stä.
                    Vielä kun vnt-ahtimesta on kyse, niin daunpaippi kolmetuumaiseksi.
                    Voimansiirron vahvistamisesta näissä en tiedä, mutta itse kokeilisin kolmelitraisen vauhtipyörä/kytkinpakettia, luulisin, että moottorin loki on sama sieltä peräpäästä.

                    Nyt kun sitä listaa katsoo, niin ei siinä mitään kummallista, tai ylivoimaista ole, mutta kun kuusipyttyisellä pääsee samaan pelkällä ohjelmanmuutoksella ...
                    Niin jotenkin päätös on tuntunut selvältä jo pidemmän aikaa.
                    Periaatteessa samoilla pikkutuunauksilla tehon tavoittelu nousee vajaasta kolmesta sadasta vajaaseen viiteen sataan ja jos ko. auto olisi jotain muuta kun vanha rottelo, niin viissatanen olis jo mennytkin puhki naurettavan vähillä muutoksilla, mikä oli vähän niin kuin mulla tässä tavoitteena.

                    Pikkumoottorin kanssa touhuaminen on kovin kunnioitettavaa, mutta ei valitettavasti niin palkitsevaa max tehon suhteen, hyvän olon tunteet pitää saada muuten.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #40
                      Näinhän se menee. Kyllä tässä kovasti puntaroidaan eestaas kokoajan mihin päädytään. Jospa manuaali-330:n jostain löytäisi yhtä kattavilla varusteilla kuin tuo nykyinen ja vieläpä järkevään hintaan, niin valinta olisi päivänselvä.

                      Tutkailinpa tässä taas aikani kuluksi tuota nykyistä softaa, ja huomasin taas pari uutta juttua. Syöttömäärä ei näköjään noussutkaan 15mg stage1 vs stage2 vaikka DDE niin luulikin, vaan todellisuudessa n.7mg, se selittää miksei vääntöä tullut niin paljon kuin laskelmoin.

                      Nykyisellään mennään oikeilla duraatioilla, eli kone saa kutakuinkin sen verran mitä luuleekin saavansa. Houkuttelisi kuitenkin testata mitä samantyyppinen koijaus antaisi tuolle nykyiselle softalle (n. 112-113mg), savua ainakin jossei muuta, ilma ei alkuunkaan riitä. Seuraava steppi olisi skaalata ruiskutusajankohta-kartat korkeammalle, jotta homma menisi oikein.

                      ...Tai vaihtaa autoa.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Mikiis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 906
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Näinhän se menee. Kyllä tässä kovasti puntaroidaan eestaas kokoajan mihin päädytään. Jospa manuaali-330:n jostain löytäisi yhtä kattavilla varusteilla kuin tuo nykyinen ja vieläpä järkevään hintaan, niin valinta olisi päivänselvä.

                        Tutkailinpa tässä taas aikani kuluksi tuota nykyistä softaa, ja huomasin taas pari uutta juttua. Syöttömäärä ei näköjään noussutkaan 15mg stage1 vs stage2 vaikka DDE niin luulikin, vaan todellisuudessa n.7mg, se selittää miksei vääntöä tullut niin paljon kuin laskelmoin.

                        Nykyisellään mennään oikeilla duraatioilla, eli kone saa kutakuinkin sen verran mitä luuleekin saavansa. Houkuttelisi kuitenkin testata mitä samantyyppinen koijaus antaisi tuolle nykyiselle softalle (n. 112-113mg), savua ainakin jossei muuta, ilma ei alkuunkaan riitä. Seuraava steppi olisi skaalata ruiskutusajankohta-kartat korkeammalle, jotta homma menisi oikein.

                        ...Tai vaihtaa autoa.
                        Miksi manuaali?
                        F11 530d -11
                        E91 -06 320d
                        x2 Tuikut
                        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #42
                          Originally posted by Mikiis View Post
                          Miksi manuaali?
                          En ole vielä sellaista bemarin tomaattia ajanut joka olisi toiminnaltaan miellyttävä. Ehkä noissa ihan uusimmissa on jo järkevämpi, mutta nämä E6x/E9x laatikot ei oikein säväytä.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #43
                            Kaikenlaisia pikku kokeiluja on taas tehty, ja nyt kun välillä on tiet kuivat niin on päässyt vähän mittailemaan suorituskykyäkin.


                            Onkohan kukaan ottanut M47:sta yli 500nm vakio polttoainejärjestelmällä + ahtimella? Kaikki merkit nimittäin viittaisi siihen että nyt ollaan lähellä. :think
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #44


                              Pöh, mitään lähellä oltu. No, reilusti lähempänä kuin aiemmin kuitenkin. 200hp/474nm konneelta. Yläpäähän syötön lisääminen aiheuttaa pelkästään lämpöä ja savutusta koska ahdin on vaan yksinkertaisesti finaalissa. Voi olla että uudella vakioahtimella tulisi se 20hp enemmän.


                              No, nyt on pöydällä GT2260V, josko se joskus löytäisi tiensä autoon. :think



                              EDIT: Imuilman lämpötila tuossa vedossa 20c -> 75c.

                              Last edited by Supra^; 20-02-2016, 00:07.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                #45
                                .
                                Ihan näyttäisi siltä, että maffi olisi finaalissa.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎