Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #76
    Originally posted by Teukka76 View Post
    Mikäs tuossa 116D N47 koneessa ensimmäisenä ottaa vastaan tehon lisäyksessä? 177hp/400Nm taitaa turbotec lupailla softalla?

    Välijäähyä löytyy aika hyvin bolt-on versiona, suuttimet varmaan syytä myös vaihtaa jos tavoitellaan jotain 240hp lukemia. Mihinkäs asti turbossa riittää varat.

    Mitäs eroja on noissa uudemmissa N47 koneissa 116D/118D/120D/125D?
    Reilu 200hv ja reilu 400Nm saa vakiopalikoilla. Suuttimet ja turbo pitää päivittää jos meinaa softattuun 120d tasoon päästä.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #77
      Dynopäivillä käytiin.
      Ei mennyt 500nm rikki, mutta kyllä mieltä silti lämmitti kun alkaa käyrä näyttää siltä mitä tuosta M47:sta vakiona voi loppuunajetulla ahtimella saada. Allekirjoittaneen M47:sta siis 208hv/497nm:




      Penkissä kävi myös TorQuel-nimimerkin 320d N47:lla jossa pelkkä softa, siitä irtosi 215hv/493nm.

      Vertailun vuoksi; penkissä ajettiin myös nimimerkki Smistik:in vakio E91 320d (M47: 163hv/340nm) joka antoi paperille 165hv/350nm, joten voisi olettaa että lukemat eivät mahdottomia valehtele.
      Last edited by Supra^; 29-08-2016, 23:39.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Smistik
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1130
        • Kanta-Häme

        #78
        Pitääkö sitä lähteä bittikaupoille, vaikka puhuinkin että ei taida jaksaa viritellä tätä enää :think Olikos sulla jo tuo isompi ahdin paikallaan kun tuossa lapussa on vain dpf/softa?
        ex E91 320d käsiaskilla
        ex E46 330dat
        japski
        ranu

        ex E30 316i 4d

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #79
          Originally posted by Smistik View Post
          Pitääkö sitä lähteä bittikaupoille, vaikka puhuinkin että ei taida jaksaa viritellä tätä enää :think Olikos sulla jo tuo isompi ahdin paikallaan kun tuossa lapussa on vain dpf/softa?
          Kyllähän tuo ihan perussoftallakin muuttuisi jo kivasti, vaikkei näistä kyllä nopeita/tehokkaita saa millään. Ei mulla vielä muuta ole kuin DPF:n tilalla suora putki, muuten vakio. Isompia ahtimia on kaksin kappalein odottelemassa mutta pitäisi vaan löytää jostain aikaa ja viitseliäisyyttä.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #80
            Pähkäilinpä taas aikani kuluksi softaa, ja nostin railipaineet 1800bar tasolle. Aikaisemmin ne ovat olleet 1700bar kun korkeammalle nostaminen on aiheuttanut vikatiloja+sammumista ilman vikakoodeja. No, syy siihen oli että vikakooditaulukosta on vedetty sen verran paljon siivua kerrallaan sileäksi ettei ihme jossei herjaa, ja tietenkin pari kappaletta railpainerajoitinta jotka oli epähuomiossa jääneet löytämättä.

            Savutus väheni ja eiköhän pakolämmöt/paineet vähän laskeneet kun ei enää ihan yhtä myöhäiselle veny EOI. Vetojakin tuli perstuntumalta pikkaisen lisää tuonne 3000rpm ylöspäin, ehkä siellä nyt olisi yli sen maagisen 500Nm.
            Last edited by Supra^; 23-11-2016, 18:18.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by Supra^ View Post
              Pähkäilinpä taas aikani kuluksi softaa, ja nostin railipaineet 1800bar tasolle. Aikaisemmin ne ovat olleet 1700bar kun korkeammalle nostaminen on aiheuttanut vikatiloja+sammumista ilman vikakoodeja. No, syy siihen oli että vikakooditaulukosta on vedetty sen verran paljon siivua kerrallaan sileäksi ettei ihme jossei herjaa, ja tietenkin pari kappaletta railpainerajoitinta jotka oli epähuomiossa jääneet löytämättä.

              Savutus väheni ja eiköhän pakolämmöt/paineet vähän laskeneet kun ei enää ihan yhtä myöhäiselle veny EOI. Vetojakin tuli perstuntumalta pikkaisen lisää tuonne 3000rpm ylöspäin, ehkä siellä nyt olisi yli sen maagisen 500Nm.
              Samanmoiset huomiot rail-paineiden nostosta, moottorina kylläkin M57 -02. Savutus tosiaan väheni, viikko sitten leimalla savuarvo oli 0,30. Kun viime vuonna oli 1,5. Nyt max paineet siis 1450 bar. Täytys hommata uusi anturi mikä lukee 1500 barin yli, jotta pääsis kokeileen suurempia paineita.

              Oletko perehtynyt ruiskutuksen ajoitus ajankohtaan? Entä laskenu EOI?

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1192
                • Tyrnävä

                #82
                Tuossa M47-koneisessa 120d:ssä näkyy olevan suureksi yllätyksekseni Mitsun ahdin eikä Garrett, kuten olen virheellisesti luullut. :think Ei kellään tietenkään tietoa ole, että miten Garretti taipuisi tilalle pakosarjan, ahtoputkien, servon ohjausliittimen, öljylinjojen ja kiinnitysten osalta? Sehän selviää tietysti kokeilemalla, mutta olisihan se kiva tietää. Brittifoorumilla väittivät, että vanhimmissa 120d:ssä olisi Garrett alipaineohjauksella ja jossain -06 vuoden kieppeillä vaihtuisi Mitsun sähköohjattuun. Tiedä sitten... Onko kolmos- tai vitossarjalaisissakin myös Mitsuja vai koskeeko tämä vain näitä hinnat alkaen BMW-malleja?

                I01 i3s 94

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #83
                  Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #84
                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?
                    Huupi varmaan tarkoitti isompaa garrettia, gt2056/gt2260.
                    On minullakin 320d:ssä tuo mitsun ahdin, joskus tarkistanut, toki väärin kutsunut sitä gt1749v mutta sitä kokoluokkaa se on. Pakosarjan puolen laippa siis sama kuin noissa kaikissa muissakin 3-pulttikiinnitteisissä. Ahtoputki ei sovi gt2056/2260 koska niissä on isompi halkaisija. Servoja taisi olla kahta eri merkkiä, hella ja jokin toinen? Samat signaalit niihin tulee joten ei mikään paha homma vaikka joutuisikin liittimen vaihtamaan.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1192
                      • Tyrnävä

                      #85
                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Huupi varmaan tarkoitti isompaa garrettia, gt2056/gt2260.
                      Kyllä, juuri näin.

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      On minullakin 320d:ssä tuo mitsun ahdin, joskus tarkistanut, toki väärin kutsunut sitä gt1749v mutta sitä kokoluokkaa se on. Pakosarjan puolen laippa siis sama kuin noissa kaikissa muissakin 3-pulttikiinnitteisissä. Ahtoputki ei sovi gt2056/2260 koska niissä on isompi halkaisija. Servoja taisi olla kahta eri merkkiä, hella ja jokin toinen? Samat signaalit niihin tulee joten ei mikään paha homma vaikka joutuisikin liittimen vaihtamaan.
                      Asia selvä, kiitos tästä infosta! Ei siis ole tekemätön paikka, eikä motivaation latistaja.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • huupi
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 1192
                        • Tyrnävä

                        #86
                        Lueskelin jälleen koko ketjun ajatuksen kanssa läpi, ja tuo map-anturin mahdollinen vaihtotarve on kokonaan tullut sivuutettua omassa puuhasteluprojektissani. Onko Supra^:lle (tai jollekin muulle) tullut varmuus, että pitääkö se anturi vaihtaa, jos vaihdellaan isompaa ahdinta? Ilmeisesti mittausalueen riitävyydestä on kyse? Mihin lukemiin vakiolla pääsee? Sen verran tutkailin vaihtoehtoja, että niitä on kaiketi tasan yksi, jota on käytetty käytännössä kaikissa tehokkaammissa dieseleissä, eli x25d:stä ylöspäin. Pikkukoneen anturi on imusarjan tulipellin päässä, kun tuo toinen on ikään kuin imusarjan päällä. Näinpä kiinnitys ei ole sinne päinkään ja liitinkin on eri. Toivottavasti edes se "mehupilli" imusarjan sisään on saman paksuinen. Noh, kiinnitys varmasti onnistuu _jotenkin_ ja liitinkin on vaihdettavissa. Oletettavasti pinnien lukumäärä on sama (3).
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #87
                          En ole tuota mappihommaa vielä selvittänyt mutta ainakin 3bar MAPpi on eli 2bar ahdoille asti vähintään lukee. Helppohan se olisi livedatalla+paineilmalla testata. Fyysisesti en osaa sanoa mikä anturi menee helposti tilalle, mutta sama toimintaperiaate noissa kaikissa on joten aika plug and play vaihto, toki softaan pitää muokata se uusi että näyttää ahdot oikein.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • huupi
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 1192
                            • Tyrnävä

                            #88
                            Originally posted by Supra^ View Post
                            En ole tuota mappihommaa vielä selvittänyt mutta ainakin 3bar MAPpi on eli 2bar ahdoille asti vähintään lukee. Helppohan se olisi livedatalla+paineilmalla testata. Fyysisesti en osaa sanoa mikä anturi menee helposti tilalle, mutta sama toimintaperiaate noissa kaikissa on joten aika plug and play vaihto, toki softaan pitää muokata se uusi että näyttää ahdot oikein.
                            Okei, eli ei ole ihan ensimmäisenä tehtävälistalla tulevaisuudessakaan tuon mapin vaihto, siis ymmärtääkseni kahdella baarilla ylipainetta päästää aika pitkälle 2056:n kanssa vakio polttoaineen syöttölaitteilla..? Niin tokihan se virianturi voisi olla muualtakin kuin bemari-leiristä, mutta tosiaan äkkivilaisulla merkin sisältä löytyy vain tuo yksi vaihtoehdoksi.
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1192
                              • Tyrnävä

                              #89
                              Laitetaanpa tähänkin ketjuun näytille lappu, kun kuitenkin asiaan liittyy.



                              Kyseessä siis M47N2 moottorinen 120d, johon vaihdettu käytetty e60 525d:n ahdin Garrett GT2056V sekä samoin käytetty e90 330d:n välijäähdytin sekä AJ-ohjelma. Hiukkaspönttö on toiminnassa edelleen. Hieman olisi kuulemma saanut ohjelmalla puristettua lisää tehoa (n. 10hv), jos ei olisi dpf-poltto mennyt päälle kesken säätämisen ja jatkunut jatkumistaan.

                              Käyttäytymiseltään on aika lailla vakionlainen, eli alakierroksilla ei vedä kummoisesti. Jostain 1800 rpm alkaa kohtuullinen veto, jolla pärjää arkiajossa, ja hieman alta 3000 rpm tuntuu jo vetävän. Veto jatkuu aika mukavasti rajoittajalle asti.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • ooopeee
                                BTCF Member
                                • Dec 2011
                                • 2111
                                • Kouvola

                                #90
                                Kivat lukemat
                                VW passat 1.9tdi 4motion
                                E36 "328" cabrio

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎