Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ooopeee
    BTCF Member
    • Dec 2011
    • 2109
    • Kouvola

    M50-turbo keskustelua osista 2016

    Jatkoa tälle http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=178117
    VW passat 1.9tdi 4motion
    E36 "328" cabrio
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 565
    • Ulvila

    #2
    Olikos se nyt niin, ettei kdfi:n kanssa voinut suoraan käyttää muita puolia?:think
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by bmw89 View Post
      Olikos se nyt niin, ettei kdfi:n kanssa voinut suoraan käyttää muita puolia?:think
      No jos se on kdfi M50 PnP niin siinähän on sytkäkivet sisäänrakennettu, M50 puolissa kun niitä ei ole.
      Eli jos haluaa käyttää esim. VAG-puolia joissa sytkäpuoli sisäänrakennettu niin pitää vaihtaa kdfi:n softasta puolien ohjaus mahdollisiin vapaisiin pinneihin tai ne sytkäkivet pois sieltä välistä ja katsoa softapuolesta outputit ja ohjaukset kuntoon jne.

      Alla kuva kdfi M50 pnp-boksista, sytkäkivet 6kpl (onko jopa ihan perus VB921 tai BIP373?) näkyvät tuossa oikealla MAP-antureiden vieressä.
      Last edited by Supra^; 31-05-2016, 15:01.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11111
        • Oulu

        #4
        Originally posted by naukkis
        Ja tulpat pimenee niin että pelaavat vielä pienellä kärkivälillä meinaa eristyksen pientä halkeamaa ja se on melko varmasti seurausta rikkaasta seoksesta kuumalle tulpalle, mikä moottorinohjaus, mitkä säädöt, eka veikkaus itseltä olisi että fuelcut päästettäessä kaasu täyskaasulta tulee liian myöhään, sehän täytyy kalibroida tps:n avulla mikään muu mittaustekniikka ei reagoi riittävän nopeasti em. tilanteessa.
        MS2 megassa (KDFI) näkyy olevan TPS Decel Fuel Amount joka oli 90% oletuksena = Bensaa vähennetään 10% kun kaasua löysätään. Käytännössä tuo aiheutti seossuhteen hypyn esim. 13 -> 10 kun nopeasti löysää kaasun perus ajossa. Pienentelin tuota nyt 70% arvoon jollon ei enään tipu kuin 13 -> 12. Pienempi arvo alko aiheuttaan vähän nykivää ajoa, joten jätin tuohon. Pitää vielä tarkistella että ei ahdoilla tipu seos liian rikkaalle kaasua löysätessä. Sit uudet tulpat sisään ja katsotaan vaikuttaako kestoon.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 983
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by bmw89 View Post
          Olikos se nyt niin, ettei kdfi:n kanssa voinut suoraan käyttää muita puolia?:think
          Voi käyttää 034 motorsport puolia missä ei ole sytkävahvistinta.
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • Fantic
            BTCF Member
            • Dec 2013
            • 82
            • Kortesjärvi

            #6
            Itellä kans kdfi m50pnp asennus menossa ahdettuun e36 325i. Kun tuota en vielä toimimaan oo saanu ja en ees boksin sisälle oo kurkannu, nii mikäs tuo Supran kuvassa oleva toinen map anturi on? Tartteeko siihen vetää letkua?

            Entä, pitääkö mun ostaa Tunerstudion lisenssi että pystyn käyttää sitä virtuaalista com porttia, oliko se nyt jokin d2xx ajuri joka tuli kdfi mukana siinä levyllä. Laitehallinnassa näkyis että ajurit vissiin ok mutta tunerstudio ei löydä sitä siinä vaiheessa kun on avaamassa uutta projektia tunerstudiossa.

            Laitan pari kuvaa jossain vaiheessa projektistani, kun muutama kyseenalainen ratkaisu niin voitte viisaammat ehdottaa parannuksia!
            e70 X5 35d
            e36 325i- Purussa! Yv:llä halpaa osaa noutoperiaatteella
            e36 cupee

            ex. e90 318d -07 Crimson Red M-Sport

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Sit uudet tulpat sisään ja katsotaan vaikuttaako kestoon.
              Onhan sulla "overrun fuelcut" päällä?
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by Fantic View Post
                Entä, pitääkö mun ostaa Tunerstudion lisenssi että pystyn käyttää sitä virtuaalista com porttia, oliko se nyt jokin d2xx ajuri
                Pitää.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #9
                  Originally posted by Supra^ View Post

                  Alla kuva kdfi M50 pnp-boksista, sytkäkivet 6kpl (onko jopa ihan perus VB921 tai BIP373?) näkyvät tuossa oikealla MAP-antureiden vieressä.
                  Ne on ISL9V-sarjan kiviä. VB921-kiviä ei enää valmisteta ja ne on TO-220 kotelossa. BIP373-kiviä ei myöskään saa kuin TO-220 koteloituna. Nuo kdfi:n kivet on siis TO-263/D2PAK-koteloissa.
                  Varoituksen sana niille jotka meinaa laittaa IGN-1/034 puolat (ilman sytkävahvistimia) kdfi:n kanssa.
                  Noissa ei sitten ole minkäänlaista virranrajoitusta ja kuten kuvasta näkyy, niiden jäähdytys ei ole mikään kaksinen -> liian suurilla puolan latausajoilla (=dwell time) kivet palaa ja jopa sulaa irti piirilevystä.
                  Last edited by Vauhtivaunu; 31-05-2016, 16:36.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11111
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Onhan sulla "overrun fuelcut" päällä?
                    On päällä ja pelaa kuten pitää.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      MS2 megassa (KDFI) näkyy olevan TPS Decel Fuel Amount joka oli 90% oletuksena = Bensaa vähennetään 10% kun kaasua löysätään. Käytännössä tuo aiheutti seossuhteen hypyn esim. 13 -> 10 kun nopeasti löysää kaasun perus ajossa. Pienentelin tuota nyt 70% arvoon jollon ei enään tipu kuin 13 -> 12. Pienempi arvo alko aiheuttaan vähän nykivää ajoa, joten jätin tuohon. Pitää vielä tarkistella että ei ahdoilla tipu seos liian rikkaalle kaasua löysätessä. Sit uudet tulpat sisään ja katsotaan vaikuttaako kestoon.
                      Joo se on hypännyt ihan sikarikkaalle ahdoilta hidastettaessa. Eikö megassa ole kuin yksi säätö? Yhdellä arvolla joutuu varmaan tekemään kompromisseja, esimerkiksi MS41:ssä voi määritellä tps:n laskunopeuden mukaan eri kompensaatiokartat, bensalle ja sytkälle.

                      Mitä nyt yleensä haetaan tavoitteeksi niin kaasua suljettaessa seoksen tulisi mennä normaalia laihemmalle ja samalla sytkäennakkoa tiputetaan vähän, kaasua avattaessa vastaavasti rikkaammalle ja samoin sytkää myöhäsemmälle. Näin siksi että kun arvaussäätö jossain vaiheessa kuitenkin vähän kusee niin kaasua suljettaessa vältetään rikaspiikki ja avatessa vastaavasti laiha piikki.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Eikö megassa ole kuin yksi säätö? Yhdellä arvolla joutuu varmaan tekemään kompromisseja, esimerkiksi MS41:ssä voi määritellä tps:n laskunopeuden mukaan eri kompensaatiokartat, bensalle ja sytkälle.
                        MS2:ssa ja MS3:ssa on varsin edistynyt ns. "wall-wetting" kiihdytysrikastus joka ottaa huomioon kaikki kuviteltavissa olevat ajotilanteet.

                        Jos sitä vaan käytettäisiin.

                        For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.


                        Ps. EAE-rikastuksessa on sitten kuusi (6) karttaa jotka pitää säätää kohdalleen että se toimii kunnolla. Siksi se varmaan useilta jää käyttämättä.
                        Last edited by Vauhtivaunu; 03-06-2016, 00:36.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11111
                          • Oulu

                          #13
                          Vähän näyttäis, että nyt olis valoa tunnelin päässä tähän pätkintä ongelmaan. Otin iridium tulpat pois ja näyttivät kyllä todella hyväkuntoisilta. En edes mikroskoopilla löytäny mitään näkyviä halkeamia ja yleismittaroilla mitattuna kaikki oli ok.

                          Vaihtelin sit nuo NGK BCPR7ES tulpat koneeseen ja testiajolle -> sama pätkintä jatkuu. Tämän jälkeen naputtelin kärkivälit 0,5 mm ja seuraavana aamuna testilenkkiä. Tyhjäkäynti pätkii hieman, kuten arvelinkin, mutta sen verran vähän kuitenkin että ei haittaa. Yläkierrosten pätkintä hävis kuten oli vähän arvattavissa ja vehje pelas. Mitä nyt kylmäkäynnistys on paljon heikompi mitä iridium tulpilla. Niillä lähti kuin palmun alta joka kerta ja näillä perus tulpilla saa veivata usean sekunnin.

                          No töistä tullessa sit kokeilin pari vetoa ja ei prkl taas pätkii Lämpötila oli kuitenkin noussut 15 astetta aamusta, että oisko se sittenkin syynä vain liian kuumat tulpat. 9 lämpöarvon tulppia en nyt siihen hätään saanu mistään, eli tulppia pitäs saada viileemmäksi muulla keinoin. Seosta ei viittis 12 tuntumasta enään rikastaa, ettei voitelu kärsi. Eli jäljelle jää sytkäennakko. Olin jo aiemmin kokeillu ennakoita kolmestatoista asteesta aina vajaaseen pariin kymmeneen asteeseen 0,8 bar ahdoilla, eikä se täysin poistanu pätkintää. Tuolloin loppu uskallus nostaa ennakoita, mutta nyt sit nostin kerralla 10 astetta ennakkoa kävi miten kävi. Niin perkele sehän pelas nyt, vaikka oli se +25 lämmintä. Tai ainakin ne vedot mitä tein pelasi niin maan pirun hyvin. Tommonen 10 asteen ennakoiden nosto vaikutti ihan kiitettävästi tehoihinkin

                          Nyt on siis esim. 23-24 astetta ennakkoa 0.8 -1 bar alueella @ 6000 rpm, mikä mulle ainakin kuulostaa todella kovalta. Ottaen huomioon, että vakio m52b28:ssa on n.20 astetta ennakkoa @ 6000 rpm eli nyt ahdettuna 1 bar paineilla on enemmän No eikai siinä jos se viinalla vaatii noin kovat ennakot verrattuna bensaan, niin sit se vaatiin. Mut pitää vielä testailla ja hieroa säätöjä, kun ennakoiden nosto vaikutti seokseenkin. Ja BTW taidan vaihtaa nuo iridium tulpat takaisin, vaikka noilla halpiksilla pelaakin. Ihan vaan sen käynnistyksen takia, kun siinä on suuri ero iridium ja perus tulpan välillä.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • HeiSy
                            BTCF Member
                            • Oct 2009
                            • 260
                            • Suomi

                            #14
                            Juu kyllähän E85:lla aika hurjia ennakoita ahdoilla saa laittaa verrattuna bensaan. Ja eikös se sillai olekkin, että ennakon nostosta on niin kauan hyötyä kun lambdan näyttämä seos laihenee. :think
                            Last edited by HeiSy; 03-06-2016, 18:43.

                            Comment

                            • pilootti
                              BTCF Member
                              • Feb 2012
                              • 299
                              • Kokkola

                              #15
                              Liian pienen ennakon ja laihan seoksen takia niitä tulppiaki menee ku tupakkia. Seokset ahdoille sinne 11.5-11.6 ja ennakkoa juurikin tuo ~20astetta sinne parhaan väännön kohalle @~1bar ja LISÄÄ isommille kierroksille. tuommosella reseptillä ainakin kaikki omat ja kaveripiirin vehkeet on toiminu eikä tulppia ole mennyt
                              e30 318i touring "Bercedes Menz"
                              Kawasaki z1000
                              -FatBoyRacing-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎