Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    Tsemppiä Jyke Koolle moottorin viritykseen. Uskon että kyllä tuosta vielä hyvä tulee, niin perusteellisesti on mies perehtymässä aiheeseen.
    Kai tuosta nakuherkkyydestä on pääteltävissä että ollaan bensakoneen äärirajoilla. Vaikka palotilat tuskin ovat huonoimmasta päästä ja paljerakokin on kohdallaan.

    Lausun kuoron jatkoksi että e85 saattais olla tässä kohtaa oikea suunta. Pakosarjoista tuskin on homma muutoin niin tarkkaa vielä tuossa kohtaa paitsi nakuherkkyys saattaa kasvaa kuten sanoitkin.
    Päivittele tänne aina kun jotain tapahtuu. Kiinnostaa kovasti.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Juho_
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2016
      • 1064
      • Suomi

      Oliko muuten kannelle tehty mitään kanavien/seetirenkaiden puolesta?
      Ihan mielenkiintoista olisi sekin tietää.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1170
        • lahti

        Pakosarjoista tuskin on homma muutoin niin tarkkaa vielä tuossa kohtaa paitsi nakuherkkyys saattaa kasvaa kuten sanoitkin.
        Päivittele tänne aina kun jotain tapahtuu. Kiinnostaa kovasti.[/QUOTE]

        Kyllä noilla nokilla rupee pakosarjoilla olla merkitystä. Mulla on 3° 1-1mm enemmän ku tässä pelissä ja s50 imu sekä pakopuoli ja nakuherkkänä samassa penkissä reilu 300hp. 122cc enemmän tilavuutta mutta sillä niin merkitystä.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • Juchelius
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 298
          • Oulu

          Originally posted by mige95 View Post
          Komppaan tätä, vakio kanavilla on 292hp penkitetty w-dynolla, voihan niitä vähäsen hipostella mutta tuskin kannattaa ruveta suurentamaan tai muuta ei ole mitään hyötyä 300hp nurkilla, ja jotta pääset 2800cc alakerralla reilusti yli 300hp tarvitset billettinokat. Noista usa m3 nokista voi (ehkä) saada enemmän hiottua kuin nv nokista, tästä ei ole siis mitää faktaa.
          Tämän tyyppistä tietoa kaipasinkin. Lähitavoite tehon nostossa on vielä selvästi 300hp alle, eli kannen viilaamiselle ei ole vielä tarvetta tai kiirettä. Pitkässä juoksussa tuo 280-300, 2.8 alakerralla on ajatuksena aika herkku mutta pitää katsoa mihin suuntaan tämä projekti menee. Maffi ja suuttimet lähtee tässä vaiheessa tilaukseen.
          1985 e30 320i Baur Cabriolet
          1995 328 ex ratakikkare

          Comment

          • sunbeam
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 303
            • Hämeenlinna

            270-280hv m52b28 saa helposti ,vakiokansi,nokat kovilla nostajilla ,läppärungot+imukotelo ,hyvä pakosarja ja puristukset 12.5 ja toimiva paljealue.
            yli 290hv siiten haastavampaa
            hv lukemat on w-dyno jarrussa aika monessa penkissä saa +20-30 lahja hevosta noilla lukemilla

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1005
              • e-suomi

              Originally posted by sunbeam View Post
              270-280hv m52b28 saa helposti ,vakiokansi,nokat kovilla nostajilla ,läppärungot+imukotelo ,hyvä pakosarja ja puristukset 12.5 ja toimiva paljealue.
              yli 290hv siiten haastavampaa
              hv lukemat on w-dyno jarrussa aika monessa penkissä saa +20-30 lahja hevosta noilla lukemilla
              Mikä tökkii, ettei pääsisi helposti 120hv/litra -tasolle? Siis kisakäytössä.

              Minulla on ainakin kuvitelma, että tällaisella modernilla neliventtiilikannella ei tarvita kuin noi 12.5 rutut, tiukat kisanokat kiintein paininkupein, kunnollinen pakosarja ja läppärungot.

              Comment

              • mige95
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 1170
                • lahti

                Originally posted by turbobliz View Post
                Mikä tökkii, ettei pääsisi helposti 120hv/litra -tasolle? Siis kisakäytössä.

                Minulla on ainakin kuvitelma, että tällaisella modernilla neliventtiilikannella ei tarvita kuin noi 12.5 rutut, tiukat kisanokat kiintein paininkupein, kunnollinen pakosarja ja läppärungot.
                Tätä asiaa ollaa pohdittu ja tultu siihen lopputuloksee että nokissa pitää olla enemmänku 263° 1-1mm aukioloa ja jostai syystä nää koneet ei tunnu kehittävän tehoa enää 7000rpm jälkee vaikka mitä tekee.
                Mulla ja sunbeamilla tulee huiput täysin samoissa kierroksissa vaikka mulla on 312cc enemmän tilavuutta ja 10° vähemmän millistä millii imunokassa, eli sunbeamin kone pitäisi tuottaa huiput korkeemmalla tai mun moottorin matalammilla kierroksilla ainaki teoriassa.
                -g20 330e
                -e31 840ci sc
                -e46 316i (m52tub25)

                EX- f11 530d lci
                Ex- f01 730d
                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                Ex: -06 e61 535d m-sport
                Ex:-02 e39 530d manual
                Ex -93 e34 520i

                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                M62tu ajoitustyökalut.
                N47/n57 ajoitustyökalut.

                Comment

                • sunbeam
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 303
                  • Hämeenlinna

                  Jos ajaa bmw orginal männällä siihen ei saa tarpeeksi syviä venttiilinkoloja kunnon nokkaakselille, vakionokasta hiotulla ei saa yli 300hv

                  Comment

                  • Juho_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2016
                    • 1064
                    • Suomi

                    Nokan profiili, imukanavan pituus, pakosarja...kannen kanavat saa käytännössä aikaan suurimman vaikutuksen mm. huipputehon kierroslukuun.

                    Läppärunkojen kanssa on helppo testata lyhyempää imukanavan pituutta torvien pituutta muuttamalla.
                    Jos nyt olisi vaikka n. 400mm imukanavan pituus, niin voi kokeilla 300mm pituutta jos sillä saisi nostettua huipputehon kierroslukua kuten hyvin tyypillisesti siinä käy... toki koneesta voi löytyä joku pullonkaula joka rajoittaa sitten.

                    Tuota ois tarkotus testata omassa koneessa kunhan ecu ongelmat saa hoidettua pois.
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1170
                      • lahti

                      Originally posted by Juho_ View Post
                      Nokan profiili, imukanavan pituus, pakosarja...kannen kanavat saa käytännössä aikaan suurimman vaikutuksen mm. huipputehon kierroslukuun.

                      Läppärunkojen kanssa on helppo testata lyhyempää imukanavan pituutta torvien pituutta muuttamalla.
                      Jos nyt olisi vaikka n. 400mm imukanavan pituus, niin voi kokeilla 300mm pituutta jos sillä saisi nostettua huipputehon kierroslukua kuten hyvin tyypillisesti siinä käy... toki koneesta voi löytyä joku pullonkaula joka rajoittaa sitten.

                      Tuota ois tarkotus testata omassa koneessa kunhan ecu ongelmat saa hoidettua pois.
                      jos kelailet sivuja taakseppäin löydät sunbeamin testin erimittaisilla torvilla. ei vaan kierrä, kyllä nää perus jipot (ajotuksien muutto,kanavien porttaus,pakosarjat,imutorvet,plenumi,puristukset, värinät (paremmat dampperit laitettu) on testattu.
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by sunbeam View Post
                        Jos ajaa bmw orginal männällä siihen ei saa tarpeeksi syviä venttiilinkoloja kunnon nokkaakselille, vakionokasta hiotulla ei saa yli 300hv
                        Paljonko noisaa sun nokissa on ns. Mainos asteita?
                        Kiinnostaa vertailla s14 koneeseen, miten tollanen 2,5-2,8l kutonen tuottaa voimaa.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • mige95
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 1170
                          • lahti

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Paljonko noisaa sun nokissa on ns. Mainos asteita?
                          Kiinnostaa vertailla s14 koneeseen, miten tollanen 2,5-2,8l kutonen tuottaa voimaa.
                          Imu 292° (263°)
                          Pako 286° (253°)
                          Mainosasteilla ole juuri mitään merkitystä, millistä millii on ratkaseva tieto.
                          -g20 330e
                          -e31 840ci sc
                          -e46 316i (m52tub25)

                          EX- f11 530d lci
                          Ex- f01 730d
                          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                          Ex: -06 e61 535d m-sport
                          Ex:-02 e39 530d manual
                          Ex -93 e34 520i

                          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                          M62tu ajoitustyökalut.
                          N47/n57 ajoitustyökalut.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by mige95 View Post
                            Imu 292° (263°)
                            Pako 286° (253°)
                            Mainosasteilla ole juuri mitään merkitystä, millistä millii on ratkaseva tieto.
                            S14b25 vaatii n.8000rpm jotta tulee 120hv/l tehot.
                            Ja mainitsemillasi nokilla( schrick 296/284 vastaa aika pitkälti niitä) ei tämä toteudu s14 koneessa.
                            Huipputeho tulee noilla nokilla s14 koneessa siinä 7200-7600 riippuen vähän ajoituksista.
                            308/296 parilla saadaan kierrokset huipouteholla jo siihen 8000rpm haarukkaan ja se 120hv/l toteutumaan. 130hv/ vaatii jo 8900-9200rpm ja 320/308 tai 324/304 nokat.

                            Toki Suomessa kovimmat rallimiehet ottaa 330hv jo s14b23 koneesta noilla 296/284 nokilla 140nm/l ominaisväännöillä.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Rallimiehet
                              Kas kunnei naiset tai rallihenkilöt
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • mige95
                                BTCF Member
                                • Mar 2014
                                • 1170
                                • lahti

                                Originally posted by jannmann View Post
                                S14b25 vaatii n.8000rpm jotta tulee 120hv/l tehot.
                                Ja mainitsemillasi nokilla( schrick 296/284 vastaa aika pitkälti niitä) ei tämä toteudu s14 koneessa.
                                Huipputeho tulee noilla nokilla s14 koneessa siinä 7200-7600 riippuen vähän ajoituksista.
                                308/296 parilla saadaan kierrokset huipouteholla jo siihen 8000rpm haarukkaan ja se 120hv/l toteutumaan. 130hv/ vaatii jo 8900-9200rpm ja 320/308 tai 324/304 nokat.

                                Toki Suomessa kovimmat rallimiehet ottaa 330hv jo s14b23 koneesta noilla 296/284 nokilla 140nm/l ominaisväännöillä.
                                Mulla ja sunbeamil tuli karvan alta 6900rpm huiput, toki tehokäyrä jatkaa vähän matkaa vielä tasaisena. Se on hassua että s50b32 ja s54 koneet pyörii vakionaki enemmän vaikka niissä kovin hurjia nokkia olekkaan, venttiilit on tietysti isommat ja kanavat fiksummat.

                                Onhan näitä kaikenlaisia rallimiehiä joilla on muita aina 50-100hp enemmän, se on toinen juttu kenellä on oikeesti, vähän ne tuntuu moottoreistaan kertovan, tietysti jos on oikea velho niin miksi sitä tänne tulis lätisemää
                                -g20 330e
                                -e31 840ci sc
                                -e46 316i (m52tub25)

                                EX- f11 530d lci
                                Ex- f01 730d
                                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                                Ex: -06 e61 535d m-sport
                                Ex:-02 e39 530d manual
                                Ex -93 e34 520i

                                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                                M62tu ajoitustyökalut.
                                N47/n57 ajoitustyökalut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎