Dumpin ohituksen jälkeen ahdot nousevat nyt paljon aikaisemmin haluttuun paineeseen
Supra kun mainitsi tyhjäkäynti liitoksen liimauksesta, niin nyt se lävähti multaki = nyt se on liimattu kiinni ja pysyy.
Toistaiseksi tietämättä ohjaimesta ja sen säädöistä, kuuloostaa ihan joltain cutilta. Onko ennen ahtanut enemmän ? Meneekö laihalle ja jos käytössä lambda guard niin katkasee menon ? boost cut katkasee syötön ?
Mega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.
Mega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.
Millasilla ennakoilla se käy. Mulla potki oma e85:llä vastaan kun oli liian vähän ennakkoa. Mitä kylmempi keli, sitä varmemmin potki vastaan. Vakiopuristeiselle m5x moottorille e85:llä olisi hyvä olla joku 26 astetta ennakkoa 100kPa alueella ja 20-21 astetta 200kPa alueella (4000-7000 RPM). Noiden perusteella saa interpoloitua ihan ok peruskartan. Mulla oli sillon joku 15-17 astetta ennakkoa 200kPa alueella kun ei pelannu.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Millasilla ennakoilla se käy. Mulla potki oma e85:llä vastaan kun oli liian vähän ennakkoa. Mitä kylmempi keli, sitä varmemmin potki vastaan. Vakiopuristeiselle m5x moottorille e85:llä olisi hyvä olla joku 26 astetta ennakkoa 100kPa alueella ja 20-21 astetta 200kPa alueella (4000-7000 RPM). Noiden perusteella saa interpoloitua ihan ok peruskartan. Mulla oli sillon joku 15-17 astetta ennakkoa 200kPa alueella kun ei pelannu.
Testasin laittaa antamasi arvot , niin ei vaikutusta. No sitte kiristin bleederin kiinni (vuotava dumppi on pois nyt ja ahdot eivät karkaa enään ulkoilmaan) ja homma rupesi rokkaamana. Ahtosuoja sen pelastus pätkäsyn teki, koska autohan ahtasi enemmän kuin ennen siis. Nyt ahdot samoissa arvoissa, kun penkissä (1.3bar) ja Ahtopainesuoja nyt 1.6bar.
Seuraana ihmettelyyn tyhjäkäynti, kun lämpöisenä menee sinne 1900rpm ja kylmänä taas ok.
Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....
Polttoaineseos pitäisi saada höyrystymään täydellisesti ennen palotapahtumaa, kaikki sen jälkeen tapahtuva höyrystyminen on pois tehollisesta keskipaineesta. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulopuheiden mukaan porukka ajelee jopa 3-4 barin ahtopaineilla korkeapuristeisilla koneilla ilman välijäähyä, ja nimenomaan testattuna että välijäähyn jättäminen pois lisää tehoa. Välijäähyn ykköstavoitehan on ottomoottorissa vähentää nakutusta ja jos mitään nakutusta ei ilmene ilmankaan niin suurempia haittoja poisjättämisestäkään ei ole.
Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....
Niin piti ihan mielenkiinnosta googlailla aihetta. Kyseessähän on siis latenttilämpö (latent heat) efekti, jossa aineen olomuodon muutos nesteestä kaasuksi vaatii energiaa. Yleensähän vettä keitettäessä sitä pitää lämmittää että se muuttu höyryksi. Mutta homma toimii niinkin päin, että kun neste pakotetaan muuttumaan kaasuksi se laskee lämpötilaa. Eli esim. kuinka jääkaapit viilentää ilman sisältä.
Sama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.
Pitäis varmaan mielenkiinnon vuoksi koittaa viritellä lämpöanturi jonnekkin suuttimen jälkeen lähelle imuventtiiliä että näkisi mitä luokkaa efekti käytännössä on. Noissa metanolilla käyvissä dragster moottoreissa jäähdyttävä vaikutus on melkoinen: https://youtu.be/s0K0cEvdcUs?t=39s
Mut toki metanolilla tuo höyrystymiseen vaadittava energia on ~1100 Kj/kg ja metanolin seossuhe on jotain 5:1 eli sitä menee ihan älytön määrä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Sama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.
Ei ne imulämmöt laske mihinkään jos polttoaine ruiskutetaan imuventtiilin taakse sen ollessa auki, höyrystyminen tapahtuu vasta sylinterissä. Ja toki bensalla vaikutus on ihan sama kuin viinallakin, vain vähemmässä määrin. Bensallakin ilman välijäähyä on tarve ajaa 10:1 seoksilla, välijäähyn lisääminen siis sallii laihentaa seosta ilman nakutusta. Etanolilla sitten seos on laihanakin yhtä rikas kuin överi bensaseos, polttoaine absorboi lämpöä enemmän samallakin seosuhteella -> välijäähylle ei ole vastaavaa tarvetta kuin bensakäytössä.
Ei ne imulämmöt laske mihinkään jos polttoaine ruiskutetaan imuventtiilin taakse sen ollessa auki, höyrystyminen tapahtuu vasta sylinterissä. Ja toki bensalla vaikutus on ihan sama kuin viinallakin, vain vähemmässä määrin. Bensallakin ilman välijäähyä on tarve ajaa 10:1 seoksilla, välijäähyn lisääminen siis sallii laihentaa seosta ilman nakutusta. Etanolilla sitten seos on laihanakin yhtä rikas kuin överi bensaseos, polttoaine absorboi lämpöä enemmän samallakin seosuhteella -> välijäähylle ei ole vastaavaa tarvetta kuin bensakäytössä.
Aika paljon saa nostaa ahtopainetta, että saa saman määrän kuumaa välijäähdyttämätöntä ilmaa(happea) sylinteriin kuin viileämpää välijäähdytettyä. Paitsi jos viina höyrystyy jo imukanavassa.
Aika paljon saa nostaa ahtopainetta, että saa saman määrän kuumaa välijäähdyttämätöntä ilmaa(happea) sylinteriin kuin viileämpää välijäähdytettyä.
Kuinka paljon on paljon?
Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.
Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.
Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.
No jos saat 70 asteisen imuilman ilman välijäähdytintä niin ei muuta kuin testaamaan.
Ilman välijäähdytintä jää pois sen tuoma virtausvastus.(tämä lienee joissakin tapauksissa yllättävänkin suuri)
Virtausvastus auheuttaa painehäviötä. Tämä puolestaan sitä että systeemin hyötysuhde laskee koska moottori hengittää huonommin korkeammasta ahtopaineesta johtuen
Tehkää joku viinamies testi. Paljonko tilanne muuttuu kun välijäähdytin jätetään pois.
Comment