Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by Bemssi View Post
    Dumpin ohituksen jälkeen ahdot nousevat nyt paljon aikaisemmin haluttuun paineeseen
    Supra kun mainitsi tyhjäkäynti liitoksen liimauksesta, niin nyt se lävähti multaki = nyt se on liimattu kiinni ja pysyy.
    Hyvä homma että vika löytyi.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Bemssi
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 872
      • Kerkkoo

      Yksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.

      Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.

      Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.

      Comment

      • Matuh
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 3702
        • Kouvola

        Originally posted by Bemssi View Post
        Yksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.

        Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.

        Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.
        Koneen maadoitus kiinni kunnilla rungossa? :think
        E36 328i M50B30 turbo
        Skoda vRS
        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11112
          • Oulu

          Originally posted by Bemssi View Post
          Yksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.

          Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.

          Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.
          Moottorinohjaus, viina/bensa? Nimittäin mulla oli tismalleen sama ongelma.
          Last edited by Pazi88; 22-08-2017, 10:04.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Suh0
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2016
            • 530
            • Akaa

            Toistaiseksi tietämättä ohjaimesta ja sen säädöistä, kuuloostaa ihan joltain cutilta. Onko ennen ahtanut enemmän ? Meneekö laihalle ja jos käytössä lambda guard niin katkasee menon ? boost cut katkasee syötön ?
            Turbo GSX-R
            E36 Coupe
            E90 325i LCI

            Comment

            • Bemssi
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 872
              • Kerkkoo

              Mega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11112
                • Oulu

                Originally posted by Bemssi View Post
                Mega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.
                Millasilla ennakoilla se käy. Mulla potki oma e85:llä vastaan kun oli liian vähän ennakkoa. Mitä kylmempi keli, sitä varmemmin potki vastaan. Vakiopuristeiselle m5x moottorille e85:llä olisi hyvä olla joku 26 astetta ennakkoa 100kPa alueella ja 20-21 astetta 200kPa alueella (4000-7000 RPM). Noiden perusteella saa interpoloitua ihan ok peruskartan. Mulla oli sillon joku 15-17 astetta ennakkoa 200kPa alueella kun ei pelannu.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Bemssi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 872
                  • Kerkkoo

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Millasilla ennakoilla se käy. Mulla potki oma e85:llä vastaan kun oli liian vähän ennakkoa. Mitä kylmempi keli, sitä varmemmin potki vastaan. Vakiopuristeiselle m5x moottorille e85:llä olisi hyvä olla joku 26 astetta ennakkoa 100kPa alueella ja 20-21 astetta 200kPa alueella (4000-7000 RPM). Noiden perusteella saa interpoloitua ihan ok peruskartan. Mulla oli sillon joku 15-17 astetta ennakkoa 200kPa alueella kun ei pelannu.
                  Testasin laittaa antamasi arvot , niin ei vaikutusta. No sitte kiristin bleederin kiinni (vuotava dumppi on pois nyt ja ahdot eivät karkaa enään ulkoilmaan) ja homma rupesi rokkaamana. Ahtosuoja sen pelastus pätkäsyn teki, koska autohan ahtasi enemmän kuin ennen siis. Nyt ahdot samoissa arvoissa, kun penkissä (1.3bar) ja Ahtopainesuoja nyt 1.6bar.

                  Seuraana ihmettelyyn tyhjäkäynti, kun lämpöisenä menee sinne 1900rpm ja kylmänä taas ok.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11112
                    • Oulu

                    Laitan nyt tänne kun en tuota toista topikkia sotke:

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?

                    Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
                    Originally posted by naukkis View Post
                    Polttoaineseos pitäisi saada höyrystymään täydellisesti ennen palotapahtumaa, kaikki sen jälkeen tapahtuva höyrystyminen on pois tehollisesta keskipaineesta. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulopuheiden mukaan porukka ajelee jopa 3-4 barin ahtopaineilla korkeapuristeisilla koneilla ilman välijäähyä, ja nimenomaan testattuna että välijäähyn jättäminen pois lisää tehoa. Välijäähyn ykköstavoitehan on ottomoottorissa vähentää nakutusta ja jos mitään nakutusta ei ilmene ilmankaan niin suurempia haittoja poisjättämisestäkään ei ole.

                    Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....
                    Niin piti ihan mielenkiinnosta googlailla aihetta. Kyseessähän on siis latenttilämpö (latent heat) efekti, jossa aineen olomuodon muutos nesteestä kaasuksi vaatii energiaa. Yleensähän vettä keitettäessä sitä pitää lämmittää että se muuttu höyryksi. Mutta homma toimii niinkin päin, että kun neste pakotetaan muuttumaan kaasuksi se laskee lämpötilaa. Eli esim. kuinka jääkaapit viilentää ilman sisältä.

                    Sama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
                    A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
                    B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.


                    Pitäis varmaan mielenkiinnon vuoksi koittaa viritellä lämpöanturi jonnekkin suuttimen jälkeen lähelle imuventtiiliä että näkisi mitä luokkaa efekti käytännössä on. Noissa metanolilla käyvissä dragster moottoreissa jäähdyttävä vaikutus on melkoinen: https://youtu.be/s0K0cEvdcUs?t=39s

                    Mut toki metanolilla tuo höyrystymiseen vaadittava energia on ~1100 Kj/kg ja metanolin seossuhe on jotain 5:1 eli sitä menee ihan älytön määrä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Sama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
                      A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
                      B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.
                      Ei ne imulämmöt laske mihinkään jos polttoaine ruiskutetaan imuventtiilin taakse sen ollessa auki, höyrystyminen tapahtuu vasta sylinterissä. Ja toki bensalla vaikutus on ihan sama kuin viinallakin, vain vähemmässä määrin. Bensallakin ilman välijäähyä on tarve ajaa 10:1 seoksilla, välijäähyn lisääminen siis sallii laihentaa seosta ilman nakutusta. Etanolilla sitten seos on laihanakin yhtä rikas kuin överi bensaseos, polttoaine absorboi lämpöä enemmän samallakin seosuhteella -> välijäähylle ei ole vastaavaa tarvetta kuin bensakäytössä.

                      Comment

                      • Joni*
                        BTCF Member
                        • Nov 2005
                        • 192
                        • Vaasa

                        Originally posted by naukkis View Post
                        Ei ne imulämmöt laske mihinkään jos polttoaine ruiskutetaan imuventtiilin taakse sen ollessa auki, höyrystyminen tapahtuu vasta sylinterissä. Ja toki bensalla vaikutus on ihan sama kuin viinallakin, vain vähemmässä määrin. Bensallakin ilman välijäähyä on tarve ajaa 10:1 seoksilla, välijäähyn lisääminen siis sallii laihentaa seosta ilman nakutusta. Etanolilla sitten seos on laihanakin yhtä rikas kuin överi bensaseos, polttoaine absorboi lämpöä enemmän samallakin seosuhteella -> välijäähylle ei ole vastaavaa tarvetta kuin bensakäytössä.
                        Aika paljon saa nostaa ahtopainetta, että saa saman määrän kuumaa välijäähdyttämätöntä ilmaa(happea) sylinteriin kuin viileämpää välijäähdytettyä. Paitsi jos viina höyrystyy jo imukanavassa.
                        Last edited by Joni*; 24-08-2017, 13:20.
                        Z3 Roadster 2.8 -00

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11112
                          • Oulu

                          Originally posted by Joni* View Post
                          Aika paljon saa nostaa ahtopainetta, että saa saman määrän kuumaa välijäähdyttämätöntä ilmaa(happea) sylinteriin kuin viileämpää välijäähdytettyä.
                          Kuinka paljon on paljon?

                          Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.

                          Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • madi
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 45
                            • Oulu



                            Ite korjasin tuolla tavalla tkventtiilin letkun ei pysynyt 3M muoviliimallakaan paikallaan :(

                            Comment

                            • Joni*
                              BTCF Member
                              • Nov 2005
                              • 192
                              • Vaasa

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Kuinka paljon on paljon?

                              Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.

                              Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.
                              No jos saat 70 asteisen imuilman ilman välijäähdytintä niin ei muuta kuin testaamaan.
                              Z3 Roadster 2.8 -00

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5265
                                • Pirkkala

                                Ilman välijäähdytintä jää pois sen tuoma virtausvastus.(tämä lienee joissakin tapauksissa yllättävänkin suuri)

                                Virtausvastus auheuttaa painehäviötä. Tämä puolestaan sitä että systeemin hyötysuhde laskee koska moottori hengittää huonommin korkeammasta ahtopaineesta johtuen

                                Tehkää joku viinamies testi. Paljonko tilanne muuttuu kun välijäähdytin jätetään pois.
                                Last edited by Urpo_rotta; 24-08-2017, 14:26.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎