Originally posted by Bemssi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2017
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
-
-
Yksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.
Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.
Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.
Comment
-
-
Originally posted by Bemssi View PostYksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.
Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.
Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.E36 328i M50B30 turbo
Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
Comment
-
-
Originally posted by Bemssi View PostYksi vika korjattu, niin toinen tulee... vaihdettu tähän mennessä : uudet tulpat 0.5 kärkivälillä naputettuna, toiset puolat ja niillä ei vaikutusta.
Ensin vika oli satunnaista, mutta nyt se tekee sitä kokoajan.
Ahdot kun nousevat mittarin mukaan 0.5bar auto rykäsee/pätkäsee todella pahasti. Ihan kuin kipinä tai polttoaine loppuisi hetkellisesti.Last edited by Pazi88; 22-08-2017, 10:04.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Mega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.
Comment
-
-
Originally posted by Bemssi View PostMega ms1 ja re85. Ajattelin ensin, että puolissa vikaa kun selasin vanhoja topikkeja. Tässä tilanteessa se ei auttanut, moottorin maa on kunnolla kiinni. Boost cuttia kokeilin nostaa mutta ei vaikutusta. Lambda guardia en ole kokeillut, milläs tämän saa? Yrittänyt opiskella megaa, mutta kaikki on niin uutta vielä itelle.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostMillasilla ennakoilla se käy. Mulla potki oma e85:llä vastaan kun oli liian vähän ennakkoa. Mitä kylmempi keli, sitä varmemmin potki vastaan. Vakiopuristeiselle m5x moottorille e85:llä olisi hyvä olla joku 26 astetta ennakkoa 100kPa alueella ja 20-21 astetta 200kPa alueella (4000-7000 RPM). Noiden perusteella saa interpoloitua ihan ok peruskartan. Mulla oli sillon joku 15-17 astetta ennakkoa 200kPa alueella kun ei pelannu.
Seuraana ihmettelyyn tyhjäkäynti, kun lämpöisenä menee sinne 1900rpm ja kylmänä taas ok.
Comment
-
-
Laitan nyt tänne kun en tuota toista topikkia sotke:
Originally posted by naukkis View PostMutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....Originally posted by Pazi88 View PostMillä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?
Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.Originally posted by naukkis View PostPolttoaineseos pitäisi saada höyrystymään täydellisesti ennen palotapahtumaa, kaikki sen jälkeen tapahtuva höyrystyminen on pois tehollisesta keskipaineesta. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulopuheiden mukaan porukka ajelee jopa 3-4 barin ahtopaineilla korkeapuristeisilla koneilla ilman välijäähyä, ja nimenomaan testattuna että välijäähyn jättäminen pois lisää tehoa. Välijäähyn ykköstavoitehan on ottomoottorissa vähentää nakutusta ja jos mitään nakutusta ei ilmene ilmankaan niin suurempia haittoja poisjättämisestäkään ei ole.
Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....
Sama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.
Pitäis varmaan mielenkiinnon vuoksi koittaa viritellä lämpöanturi jonnekkin suuttimen jälkeen lähelle imuventtiiliä että näkisi mitä luokkaa efekti käytännössä on. Noissa metanolilla käyvissä dragster moottoreissa jäähdyttävä vaikutus on melkoinen: https://youtu.be/s0K0cEvdcUs?t=39s
Mut toki metanolilla tuo höyrystymiseen vaadittava energia on ~1100 Kj/kg ja metanolin seossuhe on jotain 5:1 eli sitä menee ihan älytön määrä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostSama efekti tapahtuu ilmeisesti kun polttoainetta ruiskutetaan suuttimesta imukanavaan ja se höyrystyy. Normi bensakoneessa tällä ei suurta merkitystä ole imulämpöihin, koska
A) bensaa ei nyt loppujen lopuksi edes ruiskuteta paljoa. (14.7:1 seossuhde). Mutta viinaa ruiskutetaankin jo enemmän (~9.8:1 seossuhde)
B) etanolin vaatima energiamäärä höyrystymiseen on suurempi mitä bensalla. En nyt saanut bensalle tarkkoja lukuja, mutta joku 300-350 Kj/kg olisi tarvittava energia. Puhtaalla etanolilla luku on 850 Kj/kg eli e85:llä varmaan vähän tuosta vähemmän.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostEi ne imulämmöt laske mihinkään jos polttoaine ruiskutetaan imuventtiilin taakse sen ollessa auki, höyrystyminen tapahtuu vasta sylinterissä. Ja toki bensalla vaikutus on ihan sama kuin viinallakin, vain vähemmässä määrin. Bensallakin ilman välijäähyä on tarve ajaa 10:1 seoksilla, välijäähyn lisääminen siis sallii laihentaa seosta ilman nakutusta. Etanolilla sitten seos on laihanakin yhtä rikas kuin överi bensaseos, polttoaine absorboi lämpöä enemmän samallakin seosuhteella -> välijäähylle ei ole vastaavaa tarvetta kuin bensakäytössä.Last edited by Joni*; 24-08-2017, 13:20.Z3 Roadster 2.8 -00
Comment
-
-
Originally posted by Joni* View PostAika paljon saa nostaa ahtopainetta, että saa saman määrän kuumaa välijäähdyttämätöntä ilmaa(happea) sylinteriin kuin viileämpää välijäähdytettyä.
Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.
Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostKuinka paljon on paljon?
Jos vaikka ahtopaine on 1 bar ja lämpötila välijäähdyttimessä tippuu 70 asteesta 50 asteeseen, niin: (200kPa/(273.15K+50))*(273.15K+70) = 212 kPa.
Eli 0,12 bar isomman ahtopaineen vaatii sama ilmamäärä. Mutta liekkö käytännössä noinkaan iso ero, kun veikkaisin että se seos kerkiää jäähtyä pytyssä/imukanavassa jo siinä ajassa kun imuventtiili on auki.Z3 Roadster 2.8 -00
Comment
-
-
Ilman välijäähdytintä jää pois sen tuoma virtausvastus.(tämä lienee joissakin tapauksissa yllättävänkin suuri)
Virtausvastus auheuttaa painehäviötä. Tämä puolestaan sitä että systeemin hyötysuhde laskee koska moottori hengittää huonommin korkeammasta ahtopaineesta johtuen
Tehkää joku viinamies testi. Paljonko tilanne muuttuu kun välijäähdytin jätetään pois.Last edited by Urpo_rotta; 24-08-2017, 14:26.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Comment