Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    No onpas se lohko ohut:think

    Kone paikallaan ajattelin ko. operaation suorittaa, toki öljypohjan otan pois.
    Katsotaan mihin ratkaisuun päädyn.
    O-peksi meinaatko että lohko voi muuttaa muotoaan hitsatessa?

    Sen takia aatellu että pinnan yläpuolelle ettei mikään ahdin alkais sauhuttelemaan missään olosuhteissa.

    Moni on sanonut että pinnan alle ihan ok, toiset sanoo että savua tiedossa. Itsellä on nyt schwitzer s200 ahdin, lieneekö miten herkkä vastapaineelle?

    Laittaisin eteen ylös jos löytyy järkevä pakosarja halvalla, tai saan valusarjaa käytettyä väärinpäin.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      No onpas se lohko ohut:think

      Kone paikallaan ajattelin ko. operaation suorittaa, toki öljypohjan otan pois.
      Katsotaan mihin ratkaisuun päädyn.
      O-peksi meinaatko että lohko voi muuttaa muotoaan hitsatessa?

      Sen takia aatellu että pinnan yläpuolelle ettei mikään ahdin alkais sauhuttelemaan missään olosuhteissa.

      Moni on sanonut että pinnan alle ihan ok, toiset sanoo että savua tiedossa. Itsellä on nyt schwitzer s200 ahdin, lieneekö miten herkkä vastapaineelle?

      Laittaisin eteen ylös jos löytyy järkevä pakosarja halvalla, tai saan valusarjaa käytettyä väärinpäin.
      Se lohko on valurautaa. Valuraudan hitsaaminen tekee siihen jänniä jännityksiä jotka voi halkaista sen melkein mistä vaan ilman koko lohkon esilämmitystä ja riittävää jälkijäähdytystä. Itsehän vedin M10-lohkoon reiän ns. porkkanaterällä ja jengasin ns. putkikierteen eli kartiokkaan kierteen jossa on sellainen ominaisuus kuin itsetiivistyvyys. Kun järjen kanssa kiertää ja laittaa sopivaa locktiten kierreliimaa väliin niin hyvä tulee. Reikään sopi putki-osaston letkulle tarkoitettu messinkinen letku"tatti". Mikä lie oikea nimi? joku lvi-mies tietää


      Volvon alkuperäisissä ns. R-Sport kaasariturbosarjoissa oli sellainen öljypohja jossa paluuputki jäi öljypinnan alle. Mutta toisaalta niissä putousta turbolta öljypohjaan oli joku 200-150mm. Turbona ikivanhat Garretin "nollakolmoset" eli liukulaakeroidut ja holonaan öljyä läpi päästävät. Ja niillä autoilla osa pussihousuista ajaa vieläkin, kymmenien vuosien ja satojen tuhansien kilometrien jälkeen
      Last edited by Vauhtivaunu; 13-12-2018, 23:38.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Se lohko on valurautaa. Valuraudan hitsaaminen tekee siihen jänniä jännityksiä jotka voi halkaista sen melkein mistä vaan ilman koko lohkon esilämmitystä ja riittävää jälkijäähdytystä. Itsehän vedin M10-lohkoon reiän ns. porkkanaterällä ja jengasin ns. putkikierteen eli kartiokkaan kierteen jossa on sellainen ominaisuus kuin itsetiivistyvyys. Kun järjen kanssa kiertää ja laittaa sopivaa locktiten kierreliimaa väliin. Reikään sopi putki-osaston letkulle tarkoitettu messinkinen letku"tatti". Mikä lie oikea nimi? joku lvi-mies tietää


        Volvon alkuperäisissä ns. R-Sport kaasariturbosarjoissa oli sellainen öljypohja jossa paluuputki jäi öljypinnan alle. Mutta toisaalta niissä putousta turbolta öljypohjaan oli joku 200-150mm. Turbona ikivanhat Garretin "nollakolmoset" eli liukulaakeroidut ja holonaan öljyä läpi päästävät. Ja niillä autoilla osa pussihousuista ajaa vieläkin, kymmenien vuosien ja satojen tuhansien kilometrien jälkeen
        Tiedän kyllä että lohko on valurautaa mutta ei sitä pahinta laatua eli valkoista valurautaa vaan luultavasti ns. Pallorautaa joka on kohtuudella hitsattavissa näin uskon.

        Kunhan saan mitat pakosarjasta eräältä ystävälliseltä foorumilaiselta niin näen tuleeko ahdin ylös vai alas. Jos tulee alas niin sitten läpi mennään parhaaksi katsotulla tavalla.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tiedän kyllä että lohko on valurautaa mutta ei sitä pahinta laatua eli valkoista valurautaa vaan luultavasti ns. Pallorautaa joka on kohtuudella hitsattavissa näin uskon.
          En lähtisi hitsaamaan moottorinlohkoa kun viimesessä hädässä ja sittenkin ison uunin kanssa:think


          Toinen on vetää reikä läpi ja läpivienti-nipalla hoitaa öljynpaluu. Hytikkaliikkeestä saa, mutta sitten on laitettava väliin possumassaa aika paljon
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Tai tekee reiän ja laittaa tämmösen:
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              On ihan raskaan kaluston koneissa käytössä
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • EmH
                BTCF Member
                • Jul 2008
                • 1543
                • Pohjois-Savo

                Mulla on omassa tällänen hydrauliikka läpivienti. Löyty ihan paikallisesta varaosaliikkeestä. Katkasin tuon lyhyemmän osan pois, laitoin mutterin ja usit tiivisteen ulkopuolelle ja vähän tiivisteliimaa väliin, hyvin on pitäny. Mulla tuo on kyllä jakopään kopassa, mutta toimis varmaan lohkossakin.




                Tämmösiäkin näyttäs saavan, noissa ei vaan oo avainkantaa. Saa varmaan silti tarpeeks tiukkaan.





                esim. täältä http://maritimshops.fi/fi/tuotteet/49849517/rst
                E30 M50 Turbo
                E39 lightweight jäärata
                Mitsubishi Lancer Evo VII
                Nissan Skyline R32 gts-t
                Subaru Impreza n/a
                Originally posted by mikkod
                Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  Juu nämä läpivientijutut on kyllä tuttuja.

                  Mutta kiitos kaikille vinkeistä.

                  Voipa olla että en ala sitä lohkoa hitsuuttelemaan, onhan siinä tietenkin pieniä riskejä että menee aivan vihkoon.

                  Teen kyllä aikanaan projektipuolelle jonkunlaisen topicin autosta.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • I-Ienkka
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2012
                    • 275
                    • kokkola

                    Ite aikanaan kiirreessä ja budjetilla nii hitsasin lohko paikallaan migillä isolla virralla ja on vielä tänäpäivänäki paikalla.

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2301
                      • Turku

                      Olen myös lohkoon ja jakokoppaan hitsannyt ja ei ongelmia.
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by I-Ienkka View Post
                        Ite aikanaan kiirreessä ja budjetilla nii hitsasin lohko paikallaan migillä isolla virralla ja on vielä tänäpäivänäki paikalla.
                        Ei uskota, varmaan hajonnut ja myyty osina koko auto kun ei ole topikkia päivitetty ollenkaan
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • I-Ienkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2012
                          • 275
                          • kokkola

                          Originally posted by Tonton View Post
                          Ei uskota, varmaan hajonnut ja myyty osina koko auto kun ei ole topikkia päivitetty ollenkaan
                          Myyty se on mutta kuulemma toimii vielä

                          Comment

                          • Suh0
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2016
                            • 530
                            • Akaa

                            Onko porukka käyttänyt jotain stressilevyä tai muita lisätarpeita kun porauttanut m50 rautalohkon ? Tarkotus olis porata 86mm mittaan.
                            Turbo GSX-R
                            E36 Coupe
                            E90 325i LCI

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11134
                              • Oulu

                              En oo porauttanu, mut väittäsin et kannattais käyttää :think

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Suh0
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2016
                                • 530
                                • Akaa

                                Sitä mäkin mietin. Kuinkahan paksu se tarvis olla ? Pasihan vois kansipahvin mallintaa niin saa helposti teetettyä semmosen 😁
                                Turbo GSX-R
                                E36 Coupe
                                E90 325i LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎