Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tykki
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 197
    • Ii

    Originally posted by Kreuzotter
    Originally posted by Tykki
    tuosta sun tekstistä saa käsityksen että ikäänkuin ruiskutustapahtuma olisi kanttiaalto. nolla ajassa täyteen paineeseen ja nolla ajassa paine nollille. näinhän se ei ole.
    No siinähän se näkemysero onkin. Juu, olen todellakin sitä mieltä, että kanttiaallosta on kyse ja yksinkertaisena perusteluna nesteen kokoonpuristumattomuus. Käytännössä paine ei tietenkään nouse ajassa nolla, mutta kuitenkin merkityksettömän lyhyessä ajassa verrattuna ruiskutusaikaan. Kokoonpuristuvalla aineella esim. ilmalla tilanne olisi täysin toinen.

    Tarvittais varmaan joku viisaampi sanomaan miten asia todellisuudessa on.. vai heitetäänkö noppaa
    se ei ole kanttiaaltoa ennenkaikkea siksi, että jos ajatellaan vaikkapa mäntää joka liikkuu sylinterissä edestakaisin. alakuolokohdassa se on paikallaan ja keskivaiheilla kiihtyvyys on vakiintunut ja taas hidastutaan yläkuolokohtaan. nytkun ajatellaan tämä sama asia ruiskutuspumpun polttoaineen siirtämiseen, on huomattavissa että ilmenee sama ilmiö. polttoaineen paine lähtee nousemaan, vakiintuu ja taas tippuu alas.
    tämän vuoksi se ei ole kanttiaalto. eikä millään nesteellä kunnon kanttiaaltoa oikein saada aikaan, mallia on/off.

    no, vissiin pitää sitte ne nopat kaivaa esiin ennenkuin joku ruoskii meidät.
    "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
    -Andy McCoy

    Comment

    • rei7pir8
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 248

      Mutta se ainakin on varma ettei se huijjaus ole osakuormalla 40 %!!!
      Vaan jotain paljon vähemmän jotta kone kävis kunnolla!

      Osaatko Kreuzotter laskea omasta piiristäsi montako prosenttia huijjaus on?
      Olen mitannut pumpulta tulevaa potikan jännitetta ja se liikkuu 1,5v ja 3,3v välillä. Pienimmillään se on kun jarrutetaan moottorilla isoilla kierroksilla!
      Eli tuo 1,5v on ilmeisesti nollasyöttö.
      3,3v on silloin kun ahtopaine on täysi ja se alkaa laskeen hieman 3000 kierroksen jälkeen.
      Tyhjäkäynnillä on aika vakiot 2,7v
      Itse laskin että pienellä vastuksella joka toimis osakuormallakin huijjaus olis korkeintaan 5%!!!
      525iA -91
      518i -90
      324tdic -88

      Comment

      • Kreuzotter
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 145

        Originally posted by Tykki
        se ei ole kanttiaaltoa ennenkaikkea siksi, että jos ajatellaan vaikkapa mäntää joka liikkuu sylinterissä edestakaisin. alakuolokohdassa se on paikallaan ja keskivaiheilla kiihtyvyys on vakiintunut ja taas hidastutaan yläkuolokohtaan. nytkun ajatellaan tämä sama asia ruiskutuspumpun polttoaineen siirtämiseen, on huomattavissa että ilmenee sama ilmiö. polttoaineen paine lähtee nousemaan, vakiintuu ja taas tippuu alas.
        tämän vuoksi se ei ole kanttiaalto. eikä millään nesteellä kunnon kanttiaaltoa oikein saada aikaan, mallia on/off.

        no, vissiin pitää sitte ne nopat kaivaa esiin ennenkuin joku ruoskii meidät.
        Heittelin tossa noppaa, hain hiuksenhalkomislaitteen esille ja lueskelin samalla vähän kirjallisuutta, heh.

        En oikein löytänyt juttua syötön määrästä ajan funktiona enkä saanut käsiini kunnon kuvaa ruiskutuspumpun sisuskaluista. Epäilisin kuitenkin että männän liike pumpussa on järjestetty niin, että nopeus ruiskutuksen aikana on vakio. Liikkeen ääripäissä nopeus ei tietenkään voi olla vakio, mutta ruiskutuskaan ei tapahdu silloin.

        Fakta osuudessa voisin todeta, että suutin toimii kaksivaiheisesti (2 erilaista jousta). Ensin suutin päästää lävitseen pienen "pilottisuihkauksen", joka palaa vasta syttymisviiveen jälkeen hallitsemattomasti ja nostaa paineen nopeasti. Tästä muuten johtuu dieselille tyypillinen nakuttava ääni. Sitten seuraa pääosa polttoaineesta joka syttyy samantien, koska alkusuihkaus on nostanut painetta sylinterissä. Eli ruiskutuksen alku siis tapahtuu pehmeästi, siinä Tykki olet oikeassa, mutta ehkä eri syystä kun yritit selittää. Syttymisviive tosin on turbokoneissa erittäin lyhyt. Tosta pumpun männän liikkeestä en siis osaa sanoa juuta enkä jaata.

        Ruiskutuksen nopeasta loppumisesta olen edelleen samaa mieltä kuin edellisissä poustauksissa jo tulikin selitettyä.

        @rei7pir8, ei ole tullut laskettua paljonko systeemi huijaa. Se on vähän hankalaa evo-versiossa kun piiri pudottaa pumpulle menevää signaalia. Pitäis ripustaa kolme volttimittaria (pumpulle, pumpulta ja kaasupolkimelta) ja näistä sompailla jotain järkevää. Auto pahus kun tuppaa vielä kiihtymään jos sitä kaasua painaa.
        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

        Comment

        • Kreuzotter
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 145

          Originally posted by rei7pir8
          Eli tuo 1,5v on ilmeisesti nollasyöttö.
          Ajossa ei tosiaan taida saada tippumaan alemmas kuin tuo n. 1,5 V. Kun laittaa virranpäälle eikä starttaa on jännite ensin suurempi, mutta tippuu sitten johonkin 0,7 V tasolle.
          Frauen fahren besser...mit dem Bus!

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            Originally posted by Kreuzotter
            Originally posted by Tykki
            se ei ole kanttiaaltoa ennenkaikkea siksi, että jos ajatellaan vaikkapa mäntää joka liikkuu sylinterissä edestakaisin. alakuolokohdassa se on paikallaan ja keskivaiheilla kiihtyvyys on vakiintunut ja taas hidastutaan yläkuolokohtaan. nytkun ajatellaan tämä sama asia ruiskutuspumpun polttoaineen siirtämiseen, on huomattavissa että ilmenee sama ilmiö. polttoaineen paine lähtee nousemaan, vakiintuu ja taas tippuu alas.
            tämän vuoksi se ei ole kanttiaalto. eikä millään nesteellä kunnon kanttiaaltoa oikein saada aikaan, mallia on/off.

            no, vissiin pitää sitte ne nopat kaivaa esiin ennenkuin joku ruoskii meidät.
            Heittelin tossa noppaa, hain hiuksenhalkomislaitteen esille ja lueskelin samalla vähän kirjallisuutta, heh.

            En oikein löytänyt juttua syötön määrästä ajan funktiona enkä saanut käsiini kunnon kuvaa ruiskutuspumpun sisuskaluista. Epäilisin kuitenkin että männän liike pumpussa on järjestetty niin, että nopeus ruiskutuksen aikana on vakio. Liikkeen ääripäissä nopeus ei tietenkään voi olla vakio, mutta ruiskutuskaan ei tapahdu silloin.

            Fakta osuudessa voisin todeta, että suutin toimii kaksivaiheisesti (2 erilaista jousta). Ensin suutin päästää lävitseen pienen "pilottisuihkauksen", joka palaa vasta syttymisviiveen jälkeen hallitsemattomasti ja nostaa paineen nopeasti. Tästä muuten johtuu dieselille tyypillinen nakuttava ääni. Sitten seuraa pääosa polttoaineesta joka syttyy samantien, koska alkusuihkaus on nostanut painetta sylinterissä. Eli ruiskutuksen alku siis tapahtuu pehmeästi, siinä Tykki olet oikeassa, mutta ehkä eri syystä kun yritit selittää. Syttymisviive tosin on turbokoneissa erittäin lyhyt. Tosta pumpun männän liikkeestä en siis osaa sanoa juuta enkä jaata.

            Ruiskutuksen nopeasta loppumisesta olen edelleen samaa mieltä kuin edellisissä poustauksissa jo tulikin selitettyä.

            @rei7pir8, ei ole tullut laskettua paljonko systeemi huijaa. Se on vähän hankalaa evo-versiossa kun piiri pudottaa pumpulle menevää signaalia. Pitäis ripustaa kolme volttimittaria (pumpulle, pumpulta ja kaasupolkimelta) ja näistä sompailla jotain järkevää. Auto pahus kun tuppaa vielä kiihtymään jos sitä kaasua painaa.
            no mikätahansa mäntäliike (pysähtyy ja vaihtaa suuntaa) on aina aaltomainen. mäntä ei voi esim. juuri ennen pysähtymistä olla samassa nopeudessa kuin tasan keskivaiheilla. tällöin se siis kiihtyy ja pysähtyy, kiihtyy ja pysähtyy. ei siis ole täydessä vauhdissa ja nollavauhdissa peräkkäin.
            ja tuosta mitä sä puhuit siitä polttoaineensyötön ohivirtaamisesta (siis syötön määrän hallinnasta) niin sama asia se on sielläkin. kun ohivirtaus alkaa ja suuttimelle menevä paine putoaa, voi suuttimen päässä olla edelleen maksimi paine, jonka jälkeen se laskee (vaikka syöttö toisessa päässä katkaistiin). eli taas tämä legendaarinen puutarhaletkuilmiö.
            tuntuu ehkä toisiaan hiustenhalkomiselta, ja kysessähän on todella nopea tapahtuma näin käytännössä, mutta sitähän on myös itse koko syöttötapahtuma.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • Tykki
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 197
              • Ii

              ja jotta nyt se itse asia tulis ilmi, niin muutama asia:

              Ensinnäkin uskon tuon huijjauksen toimivan siinä missä lastukin. sitä en epäile yhtään. mutta peräänkuulutan moottorin säätämistä virittämisen yhteydessä. sen hinta verrattuna koneremonttiin on todella halpa.
              kyse on todellakin siitä, että liika ennakko dieselissä hajottaa varsin helposti alakerran. ja tuo esimerkki aikaisemmin missä osoitin että on todellakin mahdollista saada aikaan tilanne, jossa vakio polttoaineensyötöllä on virittämällä voitu syöttää samassa ajassa enemmän polttoainetta sylinteriin, kertoo sen että ikäänkuin syötön ennakkoa olisi hitusen aikaistettu.
              eli vaarallinen yhtälö siis.

              ja jos en nyt ihan väärin muista, niin tälläkin foorumilla on pari tyyppiä saanut tds koneen rikki viime aikoina. perusajatus siis: montako niitä pitää rikkoa, ennenkuin hälytyskellot alkavat soida? minusta on todella ikävää että ne kaikki kuitataan lauseella "onpa bemari tehny paskan koneen".
              vika on IHAN VARMASTI jossain muualla.
              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
              -Andy McCoy

              Comment

              • Kreuzotter
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 145

                Diesel-prosessi on todella monimutkainen ja vaikeasti tutkittava juttu. Siitä on kirjoitettu aika monta paksua opusta ja homma ei ole vieläkään täysin hallinnassa. Koko ajan keksitään jotain uutta, kuten viime vuosien kehitysharppaukset ovat osoittaneet. Pienet asiat vaikuttavat todella paljon, joten kyllä tässä on vielä pitkä matka hiuksien halkomiseen.
                Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                Comment

                • Tykki
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 197
                  • Ii

                  Originally posted by Kreuzotter
                  Diesel-prosessi on todella monimutkainen ja vaikeasti tutkittava juttu. Siitä on kirjoitettu aika monta paksua opusta ja homma ei ole vieläkään täysin hallinnassa. Koko ajan keksitään jotain uutta, kuten viime vuosien kehitysharppaukset ovat osoittaneet. Pienet asiat vaikuttavat todella paljon, joten kyllä tässä on vielä pitkä matka hiuksien halkomiseen.
                  Kyllä, diesel moottorin palotapahtuma ja toiminta on vaikeasti hallittava ja ymmärrettävä asia. ja dieselin kehitys varmasti lähtee vielä jyrkkään nousuun tulevaisuudessa. tässä mielessä allekirjoitan täysin edellisen puhujan viestin.
                  "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                  -Andy McCoy

                  Comment

                  • rei7pir8
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 248

                    Itse en usko tuon ennakkojutun hajottavan moottoreita koska sen muutostarve on näissä huijjaustapauksissa niin pieni että se menee mekaanisten ja sähköisten toleranssien "piikkiin"!!!
                    Mulla on sähköpumppu purettuna ja kävin katsomassa sen nokkalevyä.
                    Nokan muoto on kuin loiva kumpu. Keskellä nousua on lyhyt matka tasaista!
                    525iA -91
                    518i -90
                    324tdic -88

                    Comment

                    • Tykki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 197
                      • Ii

                      Originally posted by rei7pir8
                      Itse en usko tuon ennakkojutun hajottavan moottoreita koska sen muutostarve on näissä huijjaustapauksissa niin pieni että se menee mekaanisten ja sähköisten toleranssien "piikkiin"!!!
                      Mulla on sähköpumppu purettuna ja kävin katsomassa sen nokkalevyä.
                      Nokan muoto on kuin loiva kumpu. Keskellä nousua on lyhyt matka tasaista!
                      mitä ajat siis tuolla takaa?
                      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                      -Andy McCoy

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        Originally posted by Tykki
                        Originally posted by rei7pir8
                        Itse en usko tuon ennakkojutun hajottavan moottoreita koska sen muutostarve on näissä huijjaustapauksissa niin pieni että se menee mekaanisten ja sähköisten toleranssien "piikkiin"!!!
                        Mulla on sähköpumppu purettuna ja kävin katsomassa sen nokkalevyä.
                        Nokan muoto on kuin loiva kumpu. Keskellä nousua on lyhyt matka tasaista!
                        mitä ajat siis tuolla takaa?
                        Superturbomersut uskaltautuivat varttimailiviivalle ja tulos oli 14.21 mustan savun ja sudittelun saattamana. Ei kuulemma oikein tuo Voima välittynyt tiehen

                        Viteoo: http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/veto1.mpg

                        Comment

                        • rei7pir8
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 248

                          Originally posted by Tykki
                          Originally posted by rei7pir8
                          Itse en usko tuon ennakkojutun hajottavan moottoreita koska sen muutostarve on näissä huijjaustapauksissa niin pieni että se menee mekaanisten ja sähköisten toleranssien "piikkiin"!!!
                          Mulla on sähköpumppu purettuna ja kävin katsomassa sen nokkalevyä.
                          Nokan muoto on kuin loiva kumpu. Keskellä nousua on lyhyt matka tasaista!
                          mitä ajat siis tuolla takaa?
                          Siis millä tuolla?
                          525iA -91
                          518i -90
                          324tdic -88

                          Comment

                          • Mauri H.
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 270
                            • Salo

                            Originally posted by Keimo
                            Superturbomersut uskaltautuivat varttimailiviivalle ja tulos oli 14.21 mustan savun ja sudittelun saattamana. Ei kuulemma oikein tuo Voima välittynyt tiehen

                            Viteoo: http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/veto1.mpg
                            Tuossa tapauksessa suurimpana ongelmana on liian suurista putkista tehty pakosarja joka teki ahtojen noston jarrua vasten älyttömän vaikeaksi, uusi pakosarja on valmis ensi viikolla, jos sitten alkaisi lähtöönkin saamaan potkua. Tosin Alastarolla ei pito riittänyt edes 0,1 kilolla suoritettuun liikkeellelähtöön...

                            Auto oli hiukan puolikuntoinen myös siksi että joku ahtoputkista hiukan vuotaa vaihdon yhteydessä.

                            Auto painoi 1680 kg ilman kuskia.
                            F11 530D xDrive

                            Comment

                            • jussiy-p
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 40
                              • seinäjoki

                              Boksia kokeiltavaksi

                              Mulla on tds:ssä Rapidin säädettävä lastu, isompi cooleri ja turboruuvi jolla paineet nostettu 1,2bar:iin. Mielestäni auto ei vastaa kulkunsa puolesta ihan sitä mihin sen noilla pitäs pystyä... Pelkällä lastulla penkitetty kuulemma 172hv/409nm???

                              Olis kiva lähtee selvittelemään ongelmaa mutta mistä sitä pitäs aloitella?

                              Entä onko tohon järkevää koittaa enää tollasta omatekoista boksi hässäkkää?

                              Tai voihan sen toisen boksin ottaa sieltä tietty pois...?

                              Comment

                              • Kreuzotter
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2003
                                • 145

                                Re: Boksia kokeiltavaksi

                                Originally posted by jussiy-p
                                Mulla on tds:ssä Rapidin säädettävä lastu, isompi cooleri ja turboruuvi jolla paineet nostettu 1,2bar:iin. Mielestäni auto ei vastaa kulkunsa puolesta ihan sitä mihin sen noilla pitäs pystyä... Pelkällä lastulla penkitetty kuulemma 172hv/409nm???

                                Olis kiva lähtee selvittelemään ongelmaa mutta mistä sitä pitäs aloitella?

                                Entä onko tohon järkevää koittaa enää tollasta omatekoista boksi hässäkkää?

                                Tai voihan sen toisen boksin ottaa sieltä tietty pois...?
                                Mikä sulla rajoittaa Rapidin purkin säätöä vai onko ihan tapissa? Saatko tulemaan putkesta savua vai käykö niin laihalla ettei savuta yhtään missään vaiheessa ts. ilmaa jää käyttämättä?

                                Multa saat kyllä kokeiluun sen evo- mallin, jos innostusta riittää hiukan nysvätä johtojen kanssa. On kyllä helppo homma, kaikki piuhat ovat hyvin käsillä aivolootaosastolla. Olis todella mielenkiintoista saada vertailutietoa.
                                Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎