juu, kun ne mulle meinasi niin täällä vieskan autosähkössä et ne ois isommat ku sieltä koneelta niitä katteli, mut voihan se olla vaan et se ohjelma niissä on eri.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDS - Tekniikkaa ja viritystä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Greeed View Postjuu, kun ne mulle meinasi niin täällä vieskan autosähkössä et ne ois isommat ku sieltä koneelta niitä katteli, mut voihan se olla vaan et se ohjelma niissä on eri.
Comment
-
-
Originally posted by rei7pir8 View PostItselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!
Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
viritettynä sama 9,5 s
M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!
Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
Kysykää jos selostin jotain huonosti!!
Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
Topicin kahlailusta kävi selväksi että ihan kaakkoon ei kannata ainakaan nuppeja käännellä ettei tuu voimasavut lopullisesti pihalle tosta motista. Mutta onko tässä tuo induktiivinen systeemi? Mistä mä voin sen asian tarkistaa, jos haluan sataprosenttisen varmuuden asiaan? ECU on ilmeisesti erinäköinen inductiivisessa ja vanhassa?
Rikkooko tällä virityksellä niin suurella todennäköisyydellä kannen tai jotain muuta ettei kannata kyseistä hommaa ruveta tekemään? Saako samat/paremmat tehot jollain edullisella lastulla niin että säästyy moottori?
Sori samojen asioiden kysyminen uudestaan, haluan saada nyt faktaa MIETOON viritykseen (+20-30 heppaa ja vääntöö tietty paljooooooooooon )
Comment
-
-
Ecut on ihan saman näkösiä kummassaki. Topikin alussa on apuja pumpputyypin tunnistukseen (postaus 45).
Originally posted by jerzep View PostRikkooko tällä virityksellä niin suurella todennäköisyydellä kannen tai jotain muuta ettei kannata kyseistä hommaa ruveta tekemään? Saako samat/paremmat tehot jollain edullisella lastulla niin että säästyy moottori?
Originally posted by jerzep View PostSori samojen asioiden kysyminen uudestaan, haluan saada nyt faktaa MIETOON viritykseen (+20-30 heppaa ja vääntöö tietty paljooooooooooon )Last edited by muuris; 28-12-2010, 22:19.
Comment
-
-
Elikkäs, sellasta että itselläni on 325td -92 johon vaihdoin juuri alakerran, pumpun ja työstin kannen. Nyt tein ton potikka virityksen jonka saa napista päälle. Potikan pystyy säätämään 0-480ohmiin ja mahtavasti toimii. Ehkä vähän liiankin hyvin kun kone käy niin puhtaasti että ei savuta yhtään vaikka kuin potikkaa ruuvaa. Auto kyllä liikkuu niinku pieni eläin.
Mut nyt vähän niinku asiaan. Koska tosta löytyy toi mikä lie systeemi joka katkasee syötön kun ahdot nousevat liian ylös, ja nyt mun pitäs saada tietää että kuin paljo se ahtaa ja olen tullut siihen tulokseen että jos tukin vain sen letkun joka menee siihen putikkaan joka mittaa sitä ahtopainetta ja sitten kokeilen varovasti lisätä syöttöjä ja kahtua kuin korkialle paineet nousee. Ainut ongelma on et säätääkö se syöttöjä sit jotenkin ahtojen mukaan se mutikka sielä?
Comment
-
-
Tietääkö kukaan minkä moottorin ARP pultit käy m51d25 moottoriin, joku joskus laittanut jonku bemarin bensakoneisen pultit jotka kävivät suoraan onko kellään hajua mitkä?
Meni kannen tiiviste ja ajattelin laittaa sellaiset ja kokeilla kestäisikö niillä paremmin.530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
https://www.instagram.com/juzzi1984/
Comment
-
-
Originally posted by -juzzi- View PostTietääkö kukaan minkä moottorin ARP pultit käy m51d25 moottoriin, joku joskus laittanut jonku bemarin bensakoneisen pultit jotka kävivät suoraan onko kellään hajua mitkä?
Meni kannen tiiviste ja ajattelin laittaa sellaiset ja kokeilla kestäisikö niillä paremmin.
Holysmoke foorumilla olivat tilaillu MLS tiivisteitä noihi ja hyvin tuntuu pitävän.
Jos tollane ei piä, vikaa hakisin muualta.B M W X 5. kotina_matkailuvaunu
Comment
-
-
herrakani
Originally posted by hesu View PostMikä ahdistaa tehon nousun 4500 rpm jälkeen? Löysät venttiilin jouset? Nokka-akselin ajoitus? Liian myöhäinen ruiskutusennakko? Nyt hyviä arvauksia kehiin..
Comment
-
Originally posted by jeemu View PostIte en arp kokeilis, enkä ihan heti löytäny sopivia. Vakio koko on M12x1.5x147. Kierteenpituus 91mm.
Holysmoke foorumilla olivat tilaillu MLS tiivisteitä noihi ja hyvin tuntuu pitävän.
Jos tollane ei piä, vikaa hakisin muualta.
Oma kulkine on ihan vakio ahtimella toistaiseksi mutta tarkoitus olisi päivittää eri ahdin ja kokeilla jotain ennalta ehkäisevää kerrankin kun siitä nyt pahvi meni.530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
https://www.instagram.com/juzzi1984/
Comment
-
-
herrakani
Originally posted by -juzzi- View PostMiksi ei arp? yhden auton tiedän tosiaan jolla ajettu 2-2.5bar viimeiset 120tkm vakio pahvilla ja arp pulteilla ahtimena ollut hx40 ja tällä hetkellä joku Schwitzerin ahdin eikä ole mukamas ongelmia ollut.
Oma kulkine on ihan vakio ahtimella toistaiseksi mutta tarkoitus olisi päivittää eri ahdin ja kokeilla jotain ennalta ehkäisevää kerrankin kun siitä nyt pahvi meni.
Comment
-
Originally posted by Bairei View PostMut nyt vähän niinku asiaan. Koska tosta löytyy toi mikä lie systeemi joka katkasee syötön kun ahdot nousevat liian ylös, ja nyt mun pitäs saada tietää että kuin paljo se ahtaa ja olen tullut siihen tulokseen että jos tukin vain sen letkun joka menee siihen putikkaan joka mittaa sitä ahtopainetta ja sitten kokeilen varovasti lisätä syöttöjä ja kahtua kuin korkialle paineet nousee. Ainut ongelma on et säätääkö se syöttöjä sit jotenkin ahtojen mukaan se mutikka sielä?
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostRuuvaa vaan syöttöä sen verra pienemmälle ettei katkase syöttöä. Jos ahtaa enemmän ku vakio, nii rikot koneen nopeasti. Se vakio pilleriturbon pakopuoli on jo valmiiks turhan ahdas ja jos ahdot nousee vaan vaikka hukkaportti on auki niin voit vaan arvailla pakopaineita ja -lämpöjä. Ei se ahtojen nosto auta muutenkaan tuossa koneessa.
Comment
-
-
Originally posted by herrakani View PostOnhan kampiakselilinja hoonattu ja runkolaakereissa kunnon pultit?530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
https://www.instagram.com/juzzi1984/
Comment
-
Comment