Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    Mitkä on M51:n ahtimen tarkat mitat? Jotain luokkaa 39/42?
    Siitä ei ilmeisesti ole enää mitään suurempaa mallia mikä kävis suoraan alkuperäiseen pakosarjaan vai onko?
    BMW F15 X5 M50d -14

    Comment

    • CAN U C IT?
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 149
      • Kempele

      Originally posted by TuomasTee
      Mitkä on M51:n ahtimen tarkat mitat? Jotain luokkaa 39/42?
      Siitä ei ilmeisesti ole enää mitään suurempaa mallia mikä kävis suoraan alkuperäiseen pakosarjaan vai onko?
      Ei tullut kyllä mittailtua tuota M51:n turboa, katoin vaan että oli selvästi suurempi kuin M41:n oma turbo. Voin mittoa ensviikolla tuota M51:n turboa kun menen tallilla käymään jos mitat kiinnostaa...
      En tiedä onko isompia tuohon M51:n sarjaan sopivia turboja, mutta jos tuommosesta koneesta haluaa tehoa reilummin ottaa, niin kannattaa varmaan tehdä kokonaan uusi ja parempi pakosarja. On muutenki aika ahdas se turbon sovitus tuo vakiosarjan kanssa, joten epäilen että tulee tilan kanssa ongelmia vaikka löytyiski tuohon vakiopakosarjan laippaan sopiva isompi turbo.

      Comment

      • Kreuzotter
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 145

        Originally posted by CAN U C IT?
        Saisitko väännettyä mulle -95 318 TDS:ään tuollasen EVO-piirin? Tuli ostettua rikkinäisen vakioahtimen tilalle 525 TDS:n turbo, joka sopii kyllä suoraan paikalleen, mutta on huomattavasti suurempi. En ole vielä turboa asentanut, mutta luulis että syttöä joutuu lisään että saa tuon turbon kunnolla mukaan...
        Sen verran kiirettä pitää, että ei valitettavasti löydy aikaa värkkäilyyn. Sitä paitsi piiri ei varmaan käy sun menopeliin. Ysivitosen pumppu haiskahtaa induktiiviselta, tosin en ole ihan varma.
        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

        Comment

        • rei7pir8
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 248

          Originally posted by Kreuzotter
          Sen verran kiirettä pitää, että ei valitettavasti löydy aikaa värkkäilyyn. Sitä paitsi piiri ei varmaan käy sun menopeliin. Ysivitosen pumppu haiskahtaa induktiiviselta, tosin en ole ihan varma.
          Siinä tosiaan on induktiivinen tunnistin.
          525iA -91
          518i -90
          324tdic -88

          Comment

          • wj
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 3253
            • Järvenpää

            Originally posted by Kreuzotter
            Sitte olis tarjolla vähän uutuuksia viritysrintamalla. Tuli väsättyä himmeli, jolla saa mukavasti lisää vääntöä muutenkin kuin kaasu pohjassa. Tämä toimii vain vanhemmissa vehkeissä, joissa on ruiskutuspumpussa potikka.




            Kytkentä toimii seuraavasti. U7 on 10 voltin jänniteregulaattori, jolle syötetään (sulakkeella suojatut) sähköt (K1 ja K2). Liittimeen K3 kytketään kaasupolkimen potikan "liuku" eli se naru, josta polkimen asentotieto menee ohjausyksikölle (DDE nasta 37). K4:een tulee "kaasupoljinta painettu enemmän kuin yhdeksän astetta" signaali (ks. BMW:n skemat) kaasupolkimen potikalta (DDE nasta 25). Aivolta tuleva (DDE nasta 39) ruiskutuspumpun potikan plussaan menevä johto katkaistaan ja kytketään liittimeen K5 ja pumpulle menevä pää kytketään K6:een.

            Mod ON/OFF kytkimellä voidaan valita onko piiri toiminnassa vai ei. OFF asennossa nuolella merkitty johto "korvaa" alkuperäisen katkaistun yhteyden ja auto on vakio. U1A on differentiaalivahvistin, jonka ulostulo on alkuperäinen pumpulle menevä signaali vähennettynä kaasupolkimen asennosta riippuvalla jännitteellä. J1 potikalla voidaan säätää kaasun vaikutusta (lue: tehoa ja savutusta). U2A toimii bufferina estäen kaasupotikan kuormittumisen. U2B, J9 ja rele kytkevät virityksen pois kun kaasua ei paineta -> tyhjäkäynti on vakiosäädöissään.

            Operaatiovahvistimien pitää olla ns. rail-to-rail tyyppiä eli lähdön pitää pystyä ohjautumaan käyttöjännitteeseen saakka. Rele on avautuvaa tyyppiä (K4 jännite on n. 11 V kun kaasua ei paineta, tällöin rele on auki).

            Rakensin himmelin reikälevylle (huom. ei mikään mallisuoritus) ja mukavasti tuntuu pelittävän. Ennen kaikkea alavääntö on parantunut selväsi. Rauhallisesti kiihdytettäessä vaihteet voi selata läpi minimaalisella kaasun käytöllä. Haittapuolella on ehkä pieni nykäisy pienillä vaihteilla kaasua painettaessa ja releen naksahtaessa.

            Laittakaahan kolvi kuumaksi ja poustailkaa kokemuksia!
            Toimiiko toi 324td:ssä jossa sähköpumppu?
            Ja pystyyko tossa säätämään syötön määrää? Vai onko vain on/off vehje?
            Voisin piirrellä tosta proteuksella piirilevyn ja sulatella halukkaille muutaman
            - 2006 Mustang cabriolet
            - Sleekcraft Enforcer 28'

            Comment

            • lurkki3
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 657
              • ylivieska

              itellä 524tdsa ja laitoin 500ohm säätövastuksen ecun kokovioletti johdon väliin ja tuntu toimivan.mustaa sai tarvittaessa lyömään niin että oli koko piha mustana
              miten kannattas kytkeä se katkasia?toimisko jos laittas sen kickdown kytkimelle?vai kannattasko tehä kaasupolkimelle erillinen patenttikytkin että lähtis käyttöön esim ku petaali on puolessakaasussa.
              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
              Bagged e32
              Ex E61 525d m-sport -06
              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

              Comment

              • jvakeva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2433
                • Kouvola

                juurinäin. ajattelin ihan tuota potikkahärveliä kickdownin perseeseen, muuten lastunvoimin. käytän kuitenkin kickkiä aika harvoin, joten ehkä paska jopa kestää. onko mitään uutta tällä rintamalla?? pitkään on ollut hiljaista.
                B10 V8 # 108
                saab r560 8X4

                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  Originally posted by jvakeva View Post
                  juurinäin. ajattelin ihan tuota potikkahärveliä kickdownin perseeseen, muuten lastunvoimin. käytän kuitenkin kickkiä aika harvoin, joten ehkä paska jopa kestää. onko mitään uutta tällä rintamalla?? pitkään on ollut hiljaista.
                  ja aamulla herättyäni....
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • jvakeva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2433
                    • Kouvola

                    Originally posted by Stone View Post
                    ja aamulla herättyäni....

                    miksi?
                    B10 V8 # 108
                    saab r560 8X4

                    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                    Comment

                    • joni_wt
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 3627
                      • Yka

                      nostetaas taas ikivanahaa topiccia...

                      eli ongelman nimi ois 318 tds.... kertoo jo sinäänsä varmasti sen että tehon puute vaivaa. :think (tuli tuommonen talvilintaksi laitettua, mutta eihän tuolla s***ana aja ees talvella jossei se jaksa sutia.)

                      luin kyllä tän koko topicin läpi, mutta en mikään elektroniikka asiantuntija ole, niin jäi vähä epäselväksi tuo asia että:

                      kun tässä autossa on nyt siis se uudemman mallin ?induktiivisesti ohjattu pumppu?, niin minkälaisia vastuksia ja mihin kahden johdon väliin niitä laiteltas? ja sillee että tämmöne tolloki ne tajuais

                      ja onkos tätä "EVO-mallia" kehitetty eteenpäin? tämä kun ei käsittääkseni käynyt tähän uudempaan pumppuun :think
                      Last edited by joni_wt; 23-10-2006, 12:56.
                      e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                      Comment

                      • saastuttaja
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2003
                        • 139

                        Jos olet ostanut Vaasassa autoliikkeessä myynnissä olleen tummansinisen 318tds touringin, rekkari REZ-XXX, niin siinä ei ole kyllä kaikki hevoset tallella.

                        Kävin koeajamassa kyseisen auton ja ajoin vähän myöhemmin toista vastaavaa autoa, joka tuntui raketilta siihen verrattuna. Ostin tuon jälkimmäisen auton ja kyllä se mielestäni liikahtaa ihan kohtuullisesti moottorin kokoon nähden.

                        PS. Oletko muuten seuraillut kulutusta? Itellä kulutus on pyörinyt välillä 5,5-6,2l/100km.

                        Comment

                        • joni_wt
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 3627
                          • Yka

                          Originally posted by saastuttaja View Post
                          Jos olet ostanut Vaasassa autoliikkeessä myynnissä olleen tummansinisen 318tds touringin, rekkari REZ-XXX, niin siinä ei ole kyllä kaikki hevoset tallella.

                          Kävin koeajamassa kyseisen auton ja ajoin vähän myöhemmin toista vastaavaa autoa, joka tuntui raketilta siihen verrattuna. Ostin tuon jälkimmäisen auton ja kyllä se mielestäni liikahtaa ihan kohtuullisesti moottorin kokoon nähden.

                          PS. Oletko muuten seuraillut kulutusta? Itellä kulutus on pyörinyt välillä 5,5-6,2l/100km.
                          tummansininen kylläkin, mutta yksityiseltä ostin ja eri rekkarilla..

                          kulutusta en vielä ole kunnolla päässyt testaamaan, on sen verran tuore tapaus, mutta siinä se viisari viiden litran kahta puolta heittelee maantiellä..

                          Originally posted by joni_wt View Post
                          nostetaas taas ikivanahaa topiccia...

                          eli ongelman nimi ois 318 tds.... kertoo jo sinäänsä varmasti sen että tehon puute vaivaa. (tuli tuommonen talvilintaksi laitettua, mutta eihän tuolla s***ana aja ees talvella jossei se jaksa sutia.)

                          luin kyllä tän koko topicin läpi, mutta en mikään elektroniikka asiantuntija ole, niin jäi vähä epäselväksi tuo asia että:

                          kun tässä autossa on nyt siis se uudemman mallin ?induktiivisesti ohjattu pumppu?, niin minkälaisia vastuksia ja mihin kahden johdon väliin niitä laiteltas? ja sillee että tämmöne tolloki ne tajuais

                          ja onkos tätä "EVO-mallia" kehitetty eteenpäin? tämä kun ei käsittääkseni käynyt tähän uudempaan pumppuun?
                          mutta osaakos kukaan neuvoa tähän ongelmaan? :think
                          e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                          Comment

                          • boosted.fun
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 104
                            • Kannus

                            Originally posted by LASSI-S
                            osaan: unohda koko juttu jos aiot ajella etkä vaan korjata
                            Älä ny Lassi toista heti masenna..
                            e36 328i
                            e21 315tic
                            ex e30 324TD
                            Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

                            Comment

                            • joni_wt
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 3627
                              • Yka

                              Originally posted by LASSI-S
                              osaan: unohda koko juttu jos aiot ajella etkä vaan korjata
                              No mikäs siitä ny pashaksi menis ku lievästi vaan ruuvaa... kansiki on paljo lyhempi ku bemareissa yleensä.. ja konekkihan on suoraan 2.5tds:sästä lyhennetty, että ei kyllä sen puolesta varmasti ole ongelmaa. on kuitenkin ihan älyttömän kestävä kone oikein käytettynä.. turbo on vaan olemattoman kokonen.

                              siis tästä ei mitää superturboa ikinä yritetä saada, jos joku sen käsityksen sai.. vaan yksinkertasesti yrittäsin saada pikkusen enemmän ruokaa tuolle, ku polonen kuolee kohta näläkään..
                              e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                              Comment

                              • boosted.fun
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 104
                                • Kannus

                                Originally posted by joni_wt View Post
                                No mikäs siitä ny pashaksi menis ku lievästi vaan ruuvaa... kansiki on paljo lyhempi ku bemareissa yleensä.. ja konekkihan on suoraan 2.5tds:sästä lyhennetty, että ei kyllä sen puolesta varmasti ole ongelmaa. on kuitenkin ihan älyttömän kestävä kone oikein käytettynä.. turbo on vaan olemattoman kokonen.

                                siis tästä ei mitää superturboa ikinä yritetä saada, jos joku sen käsityksen sai.. vaan yksinkertasesti yrittäsin saada pikkusen enemmän ruokaa tuolle, ku polonen kuolee kohta näläkään..
                                Hmm.. Nälkä kasvaa syödessä..
                                e36 328i
                                e21 315tic
                                ex e30 324TD
                                Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎