Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    #61
    Tuossa ois nyt hyvä päästä livedataa katsomaan miten trimmit käyttäytyy tyhjäkäynnillä vs kierroksilla. Savutestikin voisi kertoa onko siellä nyt kuiteskin imuvuoto vaikka olet sitä tutkinut ettei näy mitään selkeää.

    Comment

    • sukka
      BTCF Member
      • May 2010
      • 27
      • Tuusula

      #62
      Purin kaikki huohotin putketkin irti imusarjasta ja yksi o-rengas ei ollut kunnolla paikallaan eikä sitä saanutkaan mahtumaan paikalleen joten otin vanhasta huohotin putkesta. Suuttimet pesty brake cleanerilla ja imusarja ja joku tunnistin mikä on keskellä imusarjaa sekä tyhjäkäyntimoottori myös. Suuttimien putsausaine laitettu tankkiin ja 20 litraa -98 bensaa kun tankki oli lähes tyhjä.

      Kaikki laitettu takaisin paikoilleen ja ajettu pari km ilman muita vikoja paitsi tuli tuo 1 lambdan lämmitys ettei toimi mikä on tottakin,koska sitä on kokeiltu siirtää 2 lambdan paikalle ja vikakin siirtyi. Tuosta ei silti syttynyt vikavalo.


      Mitattu ilmamäärä oli aamulla tyhjäkäynnillä 18kg/h ja nyt 22kg/h jos muistan oikein.
      Ruiskutus aika aamulla tyhjäkäynnillä 0,31ms ja olisiko nyt ollut jotain 27ms luokkaa. Aamulla otin noista valokuvia mutta nyt en ottanut.


      Vaikuttaa lupaavalta,mutta en silti juhli vielä.

      Edit: Vaihdettu nyt tuo ykkös lambda pakosarjasta ja ajettu 5km ja käytelty paikallaan. Vikakoodit loistavat poissaolollaan vieläkin. Jospa se tuosta alkoi toimimaan. Kiitoksia avusta.
      Last edited by sukka; 23-02-2019, 16:38. Reason: Päivityksiä viime tilanteesta
      Nykyinen kalusto
      https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        #63
        Originally posted by sukka View Post
        Purin kaikki huohotin putketkin irti imusarjasta ja yksi o-rengas ei ollut kunnolla paikallaan eikä sitä saanutkaan mahtumaan paikalleen joten otin vanhasta huohotin putkesta. Suuttimet pesty brake cleanerilla ja imusarja ja joku tunnistin mikä on keskellä imusarjaa sekä tyhjäkäyntimoottori myös. Suuttimien putsausaine laitettu tankkiin ja 20 litraa -98 bensaa kun tankki oli lähes tyhjä.

        Kaikki laitettu takaisin paikoilleen ja ajettu pari km ilman muita vikoja paitsi tuli tuo 1 lambdan lämmitys ettei toimi mikä on tottakin,koska sitä on kokeiltu siirtää 2 lambdan paikalle ja vikakin siirtyi. Tuosta ei silti syttynyt vikavalo.


        Mitattu ilmamäärä oli aamulla tyhjäkäynnillä 18kg/h ja nyt 22kg/h jos muistan oikein.
        Ruiskutus aika aamulla tyhjäkäynnillä 0,31ms ja olisiko nyt ollut jotain 27ms luokkaa. Aamulla otin noista valokuvia mutta nyt en ottanut.


        Vaikuttaa lupaavalta,mutta en silti juhli vielä.
        Kannattaa nyt vielä se toinen lambda vaihtaa mistä se herjaa lämmityksestä, ja sitten nollaat kaikki koodit ja käy ajamassa lenkki.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5267
          • Pirkkala

          #64
          Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

          Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • sukka
            BTCF Member
            • May 2010
            • 27
            • Tuusula

            #65
            No niin. Editoin tuohon aiemmin kirjottamaani tekstiin että nyt vaihdettu ykkös lambda ja ajeltu noin 5km ilman ongelmia ja käytelty tyhjäkäynnillä,vikavaloja ei ole eikä herjaa enää ykkös lambdan lämmitystäkään. Kiitoksia avusta. Nyt voikin laittaa auton hyvillä mielin myyntiin kun se on kunnossa.
            Nykyinen kalusto
            https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #66
              Hyvä että tuli kuntoon, liekö se syy sitten oli se huohottimen o-rengas ja veti imuvuotoa siitä.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5267
                • Pirkkala

                #67
                M54b30 koneessa imupuoli on aivan pullo ei minkäänlaista imuvuotoa (paineilmalla kokeiltuna)

                Lambdaintegratorit ampuu tyhjäkäynnillä heti reilusti plussalle, vähän niinku olis imuvuotoa mutta kun ei oo ( ellei oo semmonen vuoto joka vuotaa vain alipaineesta)

                Integratorit molemmat siellä 20-25 luokkaa.

                Seoksista tullu vikakoodeja tasaseen tahtiin.

                Kone käy tyhjää normilämpösenä niin imulämmöt 35-40 astetta. Se vähän epäilyttää että voiko pitää kutiaan. Sehän saattas vähän ampua laihallepäin jota lambda sitten korjaa:think

                Tankin tuuletusventtiili oli jumissa mutta lähti wd40:llä eloon mutta siitä ei tähän vikaan ollut vaikutusta.

                Vanoksessa uudet tiivisteet ja vanos seuraa targettia muutaman asteen tarkkuudella. Ok?

                Missä se pakoputken läpän solenoidi muuten on? Ja mistä ottaa alipaneen?

                Ideoita?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  #68
                  Mitä tapahtuu trimmeille jos nostat kierroksia 2000-2500rpm?
                  Tyypillisestihän jos on imuvuoto se lyhyen ajan trimmi laskee.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5267
                    • Pirkkala

                    #69
                    Noniin eli näyttäisi sille että auto tuli kuntoon.

                    Tankin tuuletusventtiili oli jumissa ja sen kun sain liotettua takaisin henkiin niin ensin integraattorit oli aivan yhtä metsässä kuin ennenkin mutta sitten kun auto seisoi muutaman tunnin niin olivatkin yhtäkkiä hyvät.
                    Ilmeisesti venttiili vuosi alipainetta mutta piti painetta, en muutakaan selitystä keksi. Eli imi ilmaa tankista.
                    Kaikki viat hävisi venttiilin ehjäämisellä eikä yhtään vikakoodia enää tullut parin kylmäkäynnistyksen ja jonkinmoisen ajolenkin aikana. Auton toiminta myös parani paljon, eli rynkytys ja huono käynti jäi pois, käy nyt erittäin nätisti.
                    Vähän outo juttu mutta pakko kai se on uskoa että homma oli siitä kiinni.
                    Last edited by Urpo_rotta; 26-02-2019, 19:16.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • kalis20
                      Newbiemmer
                      • Dec 2018
                      • 23
                      • kuopio

                      #70
                      Mistä kannattaa alkaa etsimään imuvuotoa?

                      Oireita ovat: Kierrokset jää vähäksi aikaa leijjailemaan, tärinää tyhjäkäynnillä kylmällä koneella ja alaväännöistä on puutetta.

                      Auto 520i m54 koneella. Antaa p-koodia ( 0174 ja p0171 ) " system too lean "



                      Autoon vaihettu :

                      -disan korjaus-sarja
                      -Ilmanoton alempi putki (vanha vaikutti ehjältä)
                      -öljytäyttökorkki (vanha oli haljennut)

                      Edellisen omistajan toimesta:vaihettu vanoksen tiivisteet

                      huohottimen letkuissa/liittimissä ei kuitenkaan mitään näkyviä vaurioita ole eikä ne ole "korppuja"

                      Huoltokirjan mukaan koskaan ei ole vaihettu pa- suodatinta eikä huohotinta?
                      Kannattaako noista lähteä liikenteeseen? Varmaa samalla kertaa vaihtaa imusarjantiivisteet,kumitulpat,mahdolliset haurastuneet letkut

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5267
                        • Pirkkala

                        #71
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

                        Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
                        Tästä lähtisin liikkeelle.
                        Pari m54 on tullut tälläkonstin ehjättyä.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5267
                          • Pirkkala

                          #72
                          Paljonkos m54b30 imee ilmaa tyhjäkäynnillä?

                          Näyttäs olevan siinä 11-12kg/h luokassa.

                          Autossa on imuvuodon oireet mutta ei vaan löydy vuotajaa.

                          Kun poistaa koodit (tekee lambdasäätö yli säätöalueen koodia) integraattori menee maksimiin plussalle ja siitä sitten hetken päästä vikakoodi.

                          Voiko ristiin kytketyt lambdat aiheuttaa kyseisen kaltaisen ongelman?

                          Onko normaalia että kone sammuu jos öljykorkin avaa? Ei aivan jokakerta mutta yleensä.

                          Ajossa ok, tyhjää käy miten sattuu koska käy niin laihalla.

                          Ideoita?
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1839
                            • Karjaa

                            #73
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Onko normaalia että kone sammuu jos öljykorkin avaa? Ei aivan jokakerta mutta yleensä.
                            No ei ole normaalia, joku vikahan siellä on päällä jos noin tekee.
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5267
                              • Pirkkala

                              #74
                              Originally posted by Wespa View Post
                              No ei ole normaalia, joku vikahan siellä on päällä jos noin tekee.
                              Huohotusjärjestelmä oli tänään pöydällä ja vaihdoin separaattorin uuteen koska edellisen kalvo oli vähän hassusti ollut paikallaan ja epäilin sen aiheuttavan jotain, mutta vaihdosta ei ollut apua.
                              Olen montakin m54 imuvuoto-ongelmaista korjannut mutta tämä raavituttaa nyt päätä aika lailla.

                              Tuohon on jokin aika sitten uusittu koko huohotusjärjestelmä, voiko sen jotenkin onnistua kasaamaan väärin? Nyt kasasin samoin kuin se olikin. Minusta sitä ei voi kasata väärin mitenkään.

                              Paineilmatestillä imupuoli on tiivis.

                              Mitähän mää en nyt hoksaa tässä kuviossa.

                              Kai se pitää purkaa imusarja pöydälle.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5267
                                • Pirkkala

                                #75
                                Vielä tähän edelliseen: jos ottaa maffin johdon irti niin lambda integratorit korjaa rikkaan sijasta laihallepäin. Mitä tästä on pääteltävissä vai onko mitään?

                                Jaksaako joku inpan omistava katsoa omasta m54b30 koneestaan ilmamäärän tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella ja isot virrankuluttimet pois päältä?
                                Oman lukema siinä 11-12kg/h
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎