Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Juu, tuo oli tiedossa kun eilen lueskelin tuota viestiketjua.
    En vaan tiedä onko Laakkosella(paikallinen "merkkiliike" tilaa sieltä, tai KL:ltä) suomessa tuota saatavilla, vai meneekö tilaushommiksi Ruotsista/Saksasta. Pitää aamulla kysäistä, ennen kun tilaa virosta.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6935
      • N/A

      Ruotsin varastolta saa tiistai aamuksi kun pyytää lentona, ainaskin meidän paikalliseen..

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Saas nähdä onko vaikutusta öljyn kulutukseen letkujen uusinnalla, oli tukossa se öljyn paluuyhde ja muutkin letkut aika mähmässä.
        Tikun puhdistelin liuottimella ja paineilmalla

        Tilasin kuitenkin Virosta nuo huohottimen osat. Ei jaksanut soittaa paikalliselle puljulle ja ruveta kyselee hintoja, yms, saati mennä käymään.
        Netistä niin helppo heittää ostoskoriin ja dpd heppu kiikutti kamat kotiovelle. Hintaeroakaan ei jaksanut laskea sen kummemmin.
        Kuvassa näkyvä osakasa 96,65€ posteineen, paitsii peili oli jo ennestään, kun purkaessa tuota olisi jo kaivannut.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Jatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?

          Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
          ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.

          Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.
          Last edited by bemmeri; 19-10-2019, 12:26.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • MeisterW
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2017
            • 306
            • Uusimaa

            Originally posted by bemmeri View Post
            Jatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?

            Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
            ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.

            Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.
            Sama suhahdus omassa ollut aina, kait siellä jokin alipaineventtiili aukeaa hetki sammutuksen jälkeen.
            E39 M5 2002
            E70 X5 3.0sd 2008
            E83 X3 3.0i 2005
            G21 330e

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Originally posted by MeisterW View Post
              Sama suhahdus omassa ollut aina, kait siellä jokin alipaineventtiili aukeaa hetki sammutuksen jälkeen.
              Voi ollakin. Kun tuossa pieni hetki tosiaan menee, pari sekuntia ehkä sammutuksen jälkeen.
              No, eipä toinna sen kummemmin enää vaivata päätään tuolla. Tuskin oisin huomannutkaan, jos ei pelti ja ovi olisi ollut auki
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • MeisterW
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2017
                • 306
                • Uusimaa

                Juu yleensä autosta noustessa kuuluu, kun ovi auki. Aikoinaan googlettelin, mutta ei siinä oikein selvinnyt muuta kuin, että on hyvin yleinen ominaisuus.
                E39 M5 2002
                E70 X5 3.0sd 2008
                E83 X3 3.0i 2005
                G21 330e

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Oikeastaan suhahdus olisi mukavampi kuin omasta ja vaimon autosta kuuluva määkäisy

                  Comment

                  • ihuhtaka
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2019
                    • 66
                    • Helsinki

                    Liittyen M54 livedataan.

                    Mitenköhä Romraderin loggerissa tulisi määrittää oikein moottorin tilat?

                    Määrittelyssäni on seuraavasti:

                    Code:
                    <ecuparam id="S6" name="SW - Full Load" desc="S6-S_VL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                                            <address>0x00</address>
                                        </ecu>
                                        <conversions>
                                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(3,x,1)/3" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                                        </conversions>
                                    </ecuparam>
                                    <ecuparam id="S7" name="SW - Part Load" desc="S7-Part load" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                                            <address>0x00</address>
                                        </ecu>
                                        <conversions>
                                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(2,x,1)/2" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                                        </conversions>
                                    </ecuparam>
                                    <ecuparam id="S8" name="SW - Idle" desc="S8-S_LL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                                            <address>0x00</address>
                                        </ecu>
                                        <conversions>
                                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(1,x,1)" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                                        </conversions>
                    Romraiderin lähdekoodista löytyy seuraavaa:

                    Code:
                     * These bitwise operations are supported:<br>
                     *  1 - bitwise AND  &<br>
                     *  2 - bitwise inclusive OR  |<br>
                     *  3 - bitwise exclusive OR  ^<br>
                     *  4 - signed left shift  <<<br>
                     *  5 - signed right shift  >><br>
                     *  6 - unsigned right shift  >>><br>
                     *  7 - unary bitwise complement  ~
                    
                    Syntax:
                    BitWise(Number mask, Number variable, Number operation)
                    Tämähän ei toimi ihan loogisesti. Ulos tulee seuraavaa
                    Joutokäynnillä: idle=1, pl=0, fl=0
                    osakuormalla: idle=0, pl=1, fl=1
                    täydellä kuormalla: idle=1, pl=1, fl=1

                    Kun loggasin tuon X:n raakadatan ilman bittioperaatioita muodossa uint8, niin sain selville seuraavaa:

                    arvo 0, 1,12 tai 13: joutokäynti, vaihtelee, en näe logikkaa. Arvo 12 on harvoin
                    arvo 2: part load kruisailu
                    arvo 3: full load

                    Kysymys: mitähän eri tiloja nämä 0, 1, 12 ja 13 edustavat? Minkäslainen bittioperaatio tohon nyt pitäisi kyhätä että saadaan oikeat tilat logiin?

                    Comment

                    • TemeM
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2014
                      • 60
                      • Jyväskylä

                      Pientä ongelmaa M54B30 koneen kanssa, kyseessä siis 330ia. Ongelma siis alaväännön puutteen kanssa sekä korkeahko kulutus. Vetää ihan hyvin mutta jotain puuttuu, täyskaasukiihdytyksessä n.4000rpm auto alkaa vetää VTEC tyylisesti todella hyvin, mutta siihen asti tasaisen laiskasti. Kone käy oikein nätisti ja on käynyt kokoajan minulla ollessa. Tyhjäkäynti kylmänä täristää ihan vähän välillä, mutta voi olla ihan moottorin tukikumi. Tyhjäkäynnillä kuuluu jatkuvasti suhinaa jostain imusarjan tienoolta, pitääkö kuulua? Suhina on tasainen, ei hörppää mitenkään ilmaa missään tilanteessa eikä meinaa sammua myöskään missään tilanteessa. Vikakoodeja on ollut yksi, joka poistui ja pysyi pariviikkoa poissa kunnes tuli uudestaan(Exhaust camshaft sensor - signal).
                      Tuon anturin liittimessä oli hieman öljyä, rikki siis? Samalla katsoin disaventtiiliä, tanko ei jaksanut liikkua missään tilanteessa, yritti liikkua, joten purin sen irti, tarkistin toiminnan, puhdistin(läppä jumitti hieman, korjaussarja oli asennettu)
                      Nyt disan tanko liikkuu, tuntu että aukes tosin reilusti ennen 4000rpm. Koeajolla en huomannut että alavääntö olisi lisääntynyt juurikaan, vaikka disa ei ole toiminut aiemmin. Onko siis oletettavaa että tuo cps vie väännöt mennessään, vaikka ei koodia näytä kun sattumalta? Vanos on myös rakennettu uudestaan joten vika tuskin siinäkään? Vai pitääkö nollata moottorin adaptiot että oppii uudestaan miten kuuluu toimia?

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6935
                        • N/A

                        Katsoppa inpan livedatalla vanoksen kohdalta liikkuuko nokat kun annat kierroksia.
                        Kuulostaisi aivan siltä kun vanos olisi pois pelistä.
                        Nokan antureissa jos on ongelmaa tai vika päällä, minun käsittääkseni vanos putoaa pois, ja nokat on perusasennossa eikä säätö pelaa.

                        Mulla myöskin 330i, ja automaatilla. Vääntää nätisti alhaalta ja vetoalue on hyvinkin tasainen. Kuminauhamainen veto.

                        Tässä mun autosta videota, minuutin kohdalta eteenpäin näet miten ne käyttäytyy kun antaa kierroksia.
                        Last edited by Antti O; 11-06-2020, 20:31.

                        Comment

                        • TemeM
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 60
                          • Jyväskylä

                          Vaihdoin nyt kokeeks käytetyn mutta ehjän OE pakopuolen cps:n, ja kyllähän se alkoi vääntämään eritavalla. Katsoin livedataa ja kylmällä koneella nokat liikkui, mutta kone kuumana, kun huomas että vääntö poissa niin nokat pysyi pääasiassa paikallaan, paitsi että välillä arvot saattoi heilahtaa. Huomasin nyt kun vaihdoin tuon osan, että kun vaihtaa esim. P-R niin kierrokset käväsee nopeasti 550rpm paikkeilla sen verran että vähän täristää, en huomannut aiemmin tollasta. Kokeilin myös toista anturia joten siinä vika tuskin on. Kuuluuko asiaan, vai onko kyseessä esim. joku adaptaatio asia? Muuten jos kierrättää niin kierrokset menee nätisti eikä tipu alle 700rpm

                          Comment

                          • 316bemi
                            BTCF Member
                            • Oct 2010
                            • 216
                            • Joensuu

                            Potilas e39 m52b28tu koneella. Moottori pelaa muutoin kuin ajatus,mutta loppukesästä kulutus nous ~1-1.5l/100km. Nyt kevyessä työmatkaajossa(15km suunta) ajotietokonelukemat 9.4l vaikka tt thermolla +50c lämmössä jo kotoa lähtiessä. Vaihdoin kesällä tuohon molemmat nokkaanturit(oem +100tkm ajetut)kun näytti koodia imunokan anturista ja oli vähä kengurumaisia lähdöt. Autoon tuli alaväännöt takasi ja käy mielettömän hyvin joka tilanteessa. Vaihdoin jo uudet bosch lambdatkin ja khdella eri maffilla testaillu,ei vaikutusta mihinkään.

                            Torquella vilkastuna lämmöt aina 91-94c ja fuel trimmit pitkäaikaset ~2% huitteilla ja lyhytaikaset palttiarallaa 0-5% tasasessa vauhdissa. Kävi mielessä et pitäskö koittaa toiselta asemalta tankkailla kun pelkästään abc 98 tuohon nyt laittanu,mut aika hakuammuntaa varmaan Öljyt tuoreet,tulpat ehkä +10tkm ajetut ja ilmansuodin puhdas. Jarrut ei laahaa ja rengaspaineet 2.5b

                            Oisko kellään mitään ideaa moiseen? Varsinkin +100 vauhdissa huomannu et ennen kulutusviisari pyöri aina 6-8l välissä,nyt enemmänki 8-10l

                            E; vanos ~50tkm sitten huollettu. Nyt tulikin mieleen et pitää disa tarkastaa vaikka oliki ainaki parivuotta takaperin ok.
                            Last edited by 316bemi; 04-12-2020, 21:11.

                            Comment

                            • StreetA
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 296
                              • ?

                              M54b30 kyseessä ja käy huonoa tyhjäkäyntiä, kaasua painaessa toimii kaikilla pytyillä.
                              Vikakoodeina oli misfireä kaikista pytyistä ja molemmista bankeista.
                              Taitaa olla reilumpi imuvuoto vai onko jotain muuta mikä näissä koneissa aiheuttaisi kaikkiin sylintereihin misfireä?

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by StreetA View Post
                                M54b30 kyseessä ja käy huonoa tyhjäkäyntiä, kaasua painaessa toimii kaikilla pytyillä.
                                Vikakoodeina oli misfireä kaikista pytyistä ja molemmista bankeista.
                                Taitaa olla reilumpi imuvuoto vai onko jotain muuta mikä näissä koneissa aiheuttaisi kaikkiin sylintereihin misfireä?
                                Imuhaitari, ensimmäisenä. Halkeaa se pieni haara siitä isommasta yleensä irti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎