Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oksanen
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 697
    • Nokia

    Originally posted by muuris View Post
    Vastaavaa oiresettiä ei sattunut silmään muista kirjoituksista, joten pistetään jonon jatkoksi.

    Täällä yksi 260tkm ajettu M54 joka toimii ok normaalisti, alkaa satunnaisesti (kuten monella muullakin) nykimään ajossa, etenkin tasakaasulla ja isolla vaihteella/pienillä kierroksilla. Muutamien sekuntien jälkeen heittää vikavalon päälle. Vikakoodit nollaamalla herää välittömästi normaaliin eloon eikä vika yleensä tule samalla ajorupeamalla takaisin. Ongelma ei ilmene joka päivä, ja vastaavasti joinain päivinä tulee parikin kertaa. Ajot pääosin melko lyhyttä pätkää, alle 15 km ja oireet alkoi vasta pari viikkoa sitten.

    Vikakoodit luettu joka kerta, ainoa yhdistävä tekijä on jonkun tai joidenkin pyttyjen misfiret. Kerran tuli myös epäluotettavasta kierroslukutiedosta koodi mutta oletan sen olleen oire rykimisestä, kun ei ole toistunut. MAF vikakoodia antoi kunnes putsasin sen CRC MAF cleanerilla. Mitään muita vikakoodeja ei ole ollut. Misfire tullut viimeisimpänä yksinään, se on kerran ollut yhtä aikaa kahteen pyttyyn mutta yleensä vain yhteen kerrallaan (taitaa 6. pytty olla ainoa johon se ei ole tullut). Adaptaatio-arvot tsekkaamatta, pitää muistaa ensi kerralla piuhan nokassa tutkia. Tulpat on vaihdeltu muutama tkm sitten.

    Ilmeistä imuvuotoa en ole löytänyt, mutta ei ole savulla ainakaan vielä tutkittu. Se nyt varmaan kannattaisi katsoa, muita ideoita mitä katsoa?
    Olisiko mahdollista että bensapumppu, suodatin/bpaineensäädin vetelisi viimeisiään? Omassa erimerkkisessä talvikinnerissä alkoi tuleen mystistä vikaa, välillä vedot katosivat ja starttaus oli pitkä, mutta sitten taas toisinaan vedot oli tallella eikä huomannu mitään vikaa. Kunnes sitten ei enään käynyt. Vaihdoin bensansuodattimen (orkkis, 21v vanha ja 343tkm ajettu), jossa sisäänrakennettu bpaineensäädin. Säätimen imusarjalle menevästä hajuletkusta tuli bensaa eli oli korkannut. Suodattimen vaihdon jälkeen vedot kateissa ja missfireä tuli vuorotellen eri sylintereistä. Orkkis bpumppu oli ilmeisesti korahtanut tuon bpaineensäätimen takia, bpumpun vaihdolla sain vehkeet taas toimimaan. Eikös ainakin joissakin M54 koneisissa ole se paineensäädin siellä suodattimella?

    Edit: Urpo rotta oli hieman nopeempi, meni vastausta runoillessa pitkä aika
    E28 535 1985 (S38B36+K31)

    E36 323 1996

    E46 Compact 2001

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1835
      • Karjaa

      Originally posted by Oksanen View Post
      Eikös ainakin joissakin M54 koneisissa ole se paineensäädin siellä suodattimella?

      Kaikissa M54:sissa taitaa olla, M52TU:ssa vielä oli bensatukilla.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Misfireä se alkaa tehdä jos seos on mitä sattuu. Maffin toimintaa ite epäilisin ja vikakoodia se ei välttämättä tee
        Varmistaisin bensapumpun ja kampiakselin anturin toiminnan
        Olettaisin, vailla aiempaa M54 kokemusta, että sekä MAF- että bensansuodatin-/pumppuongelmat aiheuttaisi noita misfire-koodeja enemmän kuin yhden yksittäiselle pytylle. Pitänee kokeilla kutenkin ajella vähän MAF irti, aiheutuuko samaa nykimistä. Sekin tosin tuntuisi pääosin olevan limp moden seurausta kun tosiaan loppuu heti vikakoodin nollaamalla.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          zener
          Tossa toisella palstalla on vastaava tilanne M54B25 kanssa ja paukuttaa mixture limit rich molemmissa bankeissa. Ja arvaappa mikä MAF sinne on laitettu..

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14373
            • Oulu

            Originally posted by Antti O View Post
            zener
            Tossa toisella palstalla on vastaava tilanne M54B25 kanssa ja paukuttaa mixture limit rich molemmissa bankeissa. Ja arvaappa mikä MAF sinne on laitettu..
            On hyviä. Rahat sain pois omasta.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3166
              • 47200

              Originally posted by muuris View Post
              Olettaisin, vailla aiempaa M54 kokemusta, että sekä MAF- että bensansuodatin-/pumppuongelmat aiheuttaisi noita misfire-koodeja enemmän kuin yhden yksittäiselle pytylle. Pitänee kokeilla kutenkin ajella vähän MAF irti, aiheutuuko samaa nykimistä. Sekin tosin tuntuisi pääosin olevan limp moden seurausta kun tosiaan loppuu heti vikakoodin nollaamalla.
              Et oo livedataa kurkkinut? Ite ostin e46 330 takia motonetistä sen bt obd palikan ja pääsen kattomaan puhelimella kaikki mitä siellä tapahtuu ja nollaamaan koodit kun välillä tulee "too lean" tai bank 2/2 lambdan herjausta. Tosi harvoin mutta tullut pari kertaa kuitenkin. Piti lisäksi toki maksaa lisenssi 8.9e että on "kaikki" automerkit ja rajaton livedatan luku mutta alle 40e meni ja aina pääsee käsiksi kun se on aina paikallaankin

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3702
                • Kouvola

                Originally posted by muuris View Post
                Olettaisin, vailla aiempaa M54 kokemusta, että sekä MAF- että bensansuodatin-/pumppuongelmat aiheuttaisi noita misfire-koodeja enemmän kuin yhden yksittäiselle pytylle. Pitänee kokeilla kutenkin ajella vähän MAF irti, aiheutuuko samaa nykimistä. Sekin tosin tuntuisi pääosin olevan limp moden seurausta kun tosiaan loppuu heti vikakoodin nollaamalla.
                No itsellän kaikki saakelin missfire lambda viat johtu aikanaan, juurikin Maffista. Ja moottorin vikavalo myös.
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5258
                  • Pirkkala

                  Ne misfiret alkaa nimenomaan tulla johonkin tiettyyn tai tiettyihin pyttyihin ensimmäisenä kun kyse on seoksesta johtuvista misfire koodeista.
                  Mikähän homma se oikeen on että nää tarvikemaffit ei pelaa? Kai ne nyt on sentään testattu tehtaalla että mitattavat ilmamäärät näyttää todellista. Kai ne on vaan niin paskoja sitten.
                  Yhteen m54b30 laitoin uuden hella merkkisen maffin ja se kyllä oli ihan toimiva
                  Last edited by Urpo_rotta; 24-02-2022, 11:36.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6936
                    • N/A

                    Taitaa vaan olla huonoa laatua Hella nykyään.
                    Useampia tapaus nyt että Hella maffilla ongelmia, en ole koskaan kuullut Siemens/VDO maffilla ongelmista.

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3166
                      • 47200

                      Katoin äsken livedataa niin noin 60kmh ajellessa maf näytti noin 13g/s, 80kmh 20g/s ja täydessä vedossa 160g/s maksimit. Käyrää en katellu tai ottanu talteen, kattelin vaan että ei isoja heittoja tapahdu tasakaasulla ja parin yksikön sisällä se pyörikin

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14373
                        • Oulu

                        No pelasihan se reilun kuukauden. Lambda control tolerance bank 2 on nyt pari kertaa sytyttänyt moottorin valon. Kylläpä alkaa M54 maistumaan puulta. Täytyy kokeilla swapata nuo lambdat päikseen että siirtyykö ongelma.

                        Mutta mitähän tässä seuraavaksi ihmettelis... :think

                        Ihan mahoton tuo ongelma ei ole, kun välillä menee tovinkin ilman että valo syttyy ja muutenkin moottori tuntuu toimivan normaalisti, mutta silti...
                        Last edited by zener; 12-03-2022, 23:08.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by zener View Post
                          No pelasihan se reilun kuukauden. Lambda control tolerance bank 2 on nyt pari kertaa sytyttänyt moottorin valon. Kylläpä alkaa M54 maistumaan puulta. Täytyy kokeilla swapata nuo lambdat päikseen että siirtyykö ongelma.

                          Mutta mitähän tässä seuraavaksi ihmettelis... :think

                          Ihan mahoton tuo ongelma ei ole, kun välillä menee tovinkin ilman että valo syttyy ja muutenkin moottori tuntuu toimivan normaalisti, mutta silti...
                          Onko imuvuodot katsottu? Imuvuoto ja vähän huono maf voisi tuota hyvin aiheuttaa.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14373
                            • Oulu

                            Imuvuotoja on ihmetelty jo monesti ja siltä saralta pitäs kyllä kaikki olla selvää, kun vuotoja ei savulla ainakaan löydy ja osaa uusittu huolella sinne suunnalle. Maf on toki käytetty tällä hetkellä...
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              No jos savulla ei löydy vuotoja, niin ei siellä sitten ole niin isoa, että merkitystä olisi. Paljonko fuel trimmit on?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14373
                                • Oulu

                                No jo vain, nyt kun mainitsit niin multicaptive oli muuten taas +12 molempiin bankkeihin. Syöneekö tämä auto sitten MAF:ja iltapalaksi. Mutta erikoista, että se sitten vain antaa bank 2:lle tuon koodin.
                                Last edited by zener; 13-03-2022, 02:07.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎