Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihuhtaka
    Bimmer Rookie
    • Jul 2019
    • 66
    • Helsinki

    Originally posted by HTK12 View Post
    Miksi kaksi ecua? Lukaisee ecun kokonaan ennen muokkauksia, niin pääsee aina alkutilanteeseen takaisin. Paljon helpompi ja nopeampi kirjoittaa softa sisään vrt. ecua vaihtamaan huoltoasemalla. Viina <-> Bensa vaihdokseen tarvitsee vain se partial kirjoittaa, joka on kyllä nopea homma tehdä suoraan obd portista.

    Juuri näin. Itse olen pärjännyt pelkällä E85:llä, mutta kesälomareissulla oli läppäri mukana jos olisi pitänyt laittaa bensasofta sisään. Ei tarvinnut. Tolla ms4x yhteisön flasherilla homma toimii hienosti, kunhan laittaa winkkarin virusturvalle ison reiän sen softan kohdalle. Vara ECUn voi pitää siltä varalta että haluaa harjoitella ns. bench setupissa esim bootmodessa flasmaamista tai muuten vaan varalta. Itse en koskaan ole saanut ecua bootmodeen autossa kiinni. Tällä hetkellä melkein suosittelen lähtemään suoraan MS4x yhteisön 69-softaan. Sen kanssa ei tarvitse käydä boodmodessa, vaan voi ms4x flasherilla kirjoittaa koko 512 suoraan sisään. Mikäli laitatte tuon vanhemman 56 EWS deleten, niin siitä ei pääse pois ilman bootmoodissa flashaamista. Helpoimmalla menee toi 69 vakioecuun. EWS:n kanssa pärjää vaan patchaamalla toi Immo bypass. Ton 69 softan kanssa pitää ottaa tosiaan TunerPro haltuun ja tutustua noihin ms4x yhteisön tarjoamiin ms43 patcheihin. Tosi hienosti toimii myös yli 20Hz loggaus TunerPro RT:n kanssa. Kannattaa myös tutustua nyt kovassa kehityksessä olevaan Logger.S projektiin, mikäli haluaa loggailla ms4x ecuja ilman läppäriä.
    Last edited by ihuhtaka; 03-09-2020, 10:50.

    Comment

    • Fasti
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 671
      • FIN

      Search ei tuottanut tulosta:

      Pitääkö Euro3 autosta ottaa pakokaasumittaus katsastuksen yhteydessä, jos auto on jo muutoskatsastettu edellisenä vuonna RE85 polttoaineelle?

      -Oletan että päästöt pitää mitata normaalisti vuosittain, mutta nyt tuo lakiviidakko sai hetkeksi pään pyörälle...

      Ajoneuvoon, jokaon hyväksytty Euro 3-tai Euro III-päästöluokan mukaisten tai tiukempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaasamaantyyppiinkuuluvaan, muutoksenkohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, josmoottori on tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myö-hemmät päästövaatimukset.Myös ajoneuvon käyttövoimanmuutoksen jälkeen ajoneuvoakoskevien pakokaasupäästövaa-timusten tuleetäyttyä. Muutettaessa ajoneuvon moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste-tai maakaasu, päästövaatimustenkatsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia.

      Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoai-netta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jokaon otettu käyttöön viimeis-tään 31.12.2006, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alku-peräistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Muutos ei saa myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.
      Current
      sigpic

      Comment

      • PanuR
        Bimmer Rookie
        • Mar 2016
        • 40
        • Espoo

        Originally posted by ihuhtaka View Post
        Juuri näin. Itse olen pärjännyt pelkällä E85:llä, mutta kesälomareissulla oli läppäri mukana jos olisi pitänyt laittaa bensasofta sisään. Ei tarvinnut. Tolla ms4x yhteisön flasherilla homma toimii hienosti, kunhan laittaa winkkarin virusturvalle ison reiän sen softan kohdalle. Vara ECUn voi pitää siltä varalta että haluaa harjoitella ns. bench setupissa esim bootmodessa flasmaamista tai muuten vaan varalta. Itse en koskaan ole saanut ecua bootmodeen autossa kiinni. Tällä hetkellä melkein suosittelen lähtemään suoraan MS4x yhteisön 69-softaan. Sen kanssa ei tarvitse käydä boodmodessa, vaan voi ms4x flasherilla kirjoittaa koko 512 suoraan sisään. Mikäli laitatte tuon vanhemman 56 EWS deleten, niin siitä ei pääse pois ilman bootmoodissa flashaamista. Helpoimmalla menee toi 69 vakioecuun. EWS:n kanssa pärjää vaan patchaamalla toi Immo bypass. Ton 69 softan kanssa pitää ottaa tosiaan TunerPro haltuun ja tutustua noihin ms4x yhteisön tarjoamiin ms43 patcheihin. Tosi hienosti toimii myös yli 20Hz loggaus TunerPro RT:n kanssa. Kannattaa myös tutustua nyt kovassa kehityksessä olevaan Logger.S projektiin, mikäli haluaa loggailla ms4x ecuja ilman läppäriä.
        Kiitokset näistä ajatuksista!

        Eilen lähdin kevyesti harjoittelemaan ja laitoin sisään pakosarjojen vaihdon jälkeen MS4X Flasherillä 69-softan, jossa kakkoslambdat disabloitu. Muuta ei tarvittu ja auto hörähti käyntiin.

        Seuraava steppi suutinten vaihto ja asiaankuuluva softaus, jonka jälkeen pääseekin viinahommia pohtimaan. Walbrolta oli alkuvuodesta mukavasti tullut uusi 240L viinaspeksattu pumppu ja se sujahtaa samalla sisään.
        E90 M3

        Comment

        • jluoma
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 685
          • Lappeenranta

          Syy aiempiin käynnistysongelmiin selvisi, tai ainakin osa siitä. Etanolianturin liitokset vuotaa. Olin aiemmin jo hajulla, että polttoaineen paineessa on jotain hämärää. Lisäsin suuntaventtiilin anturin jälkeen, eli paine säilyy raililla, ja AEM pumppu tuottaa. Korjasi sen käynnistymisen, mutta nyt vuotaa niin paljon, että asia selvä, välittömästi käynnistäessä sateenkaaren värit märällä asfaltilla. Välttämättä ei huomaisi niin selvästi, jos ajaisi E85:sella, mutta viimeaikoina ajanut bensalla vähentääkseen muuttujia.
          Last edited by jluoma; 17-09-2020, 21:34.
          Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

          325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

          Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

          Comment

          • DiddlyDaddly
            Newbiemmer
            • Jan 2019
            • 3
            • Suomi

            M52tub28 koneista e46 328i koitettu laittaa viinalle toimimaan Boschin 0280155831 -suuttimilla, mutta kylmänä vielä jökkii kiihytettäessä. Lämpimänä tuntuu toimivan ihan hyvin. Tähän mennessä säädetty romraiderilla:

            Vakio suuttimien flow rate jaettu boschin suuttimien flow ratella (215cc/min / 356cc/min =0,6320224719) ja saatu tulos kerrottu alla oleviin karttoihi, jonka jälkee ko. kartat kerrottu vielä 1,3 ja koitettu myös 1,4 kertoa.

            - Fuel Injection Base
            - Fuel Injection part load bank 1 warm engine
            - Fuel Injection part load bank 2 warm engine
            - Fuel Injection idlespeed cold engine
            - Fuel Injection idlespeed warm engine
            - Fuel Injection Before Cranking (1,4 rikastuksien päälle vielä lisätty rikastuksia 0 asteesta kylmemmälle päin)
            - Minimum Injection time
            - Afterstart Injection
            - Cranking Fuel at Cold Engine Start (1,4 rikastuksien päälle vielä lisätty rikastuksia 0 asteesta kylmemmälle päin)

            Auto lähteny vielä näillä keleillä iha ok käyntiin.

            Kokeiltu myös lisätä Fuel Injection - Warmup Enrichment (ECT Compensation) -karttaan 20% rikastuksia Coolant temperature 30 asteesta kylmemmälle, muttei vaikutusta. Tarvitseekohan tähän edes koskea?

            Mitä karttoja pitää vielä säätää?

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              -----
              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:46.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                Originally posted by DiddlyDaddly View Post

                Mitä karttoja pitää vielä säätää?
                Sen kun tietäis. Joku kylmäkäynnistys ominaisuus näissä vakio ecuissa tekee sen, että parin ekan minuutin ajan kone on vähän huono vastaamaan kaasuun e85:lla. Ei ole vieläkään selvinny mulle mikä sen tekee. Aftermarket eculla tuon saa paljon paremmaksi, mutta ei täydelliseksi niilläkään. Vasta kun puristukset nostaa lähemmäksi 12, niin sit pelaa kylmänä kuten bensallakin.

                Asiaan liittyen tarkistin e85 kulutuksen omasta e39:stä m52b28tu koneella ja perus vireillä (pakosarjat, m54b30 imusarja ja nokka). Sain lukemaksi 11.5 - 11.6 litraa per 100km sekalaisessa työmatka ajossa. Ei paha :think
                Last edited by Pazi88; 22-09-2020, 08:48.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  -----
                  Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:45.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    Originally posted by Juppe View Post
                    Suuttimien malli vaikuttaa tuohon ihan sairaasti. Yksireikäinen Deka -> 7-reikäinen EV14 ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kylmäsäätöjen hakeminen helpottui todella paljon ja ajettavuus sekä taloudellisuus parani myös ihan merkittävästi. 1.8T Possu meni sekalaisessa ajossa vähän yli kymppiin ja mantiellä pääsi jo selvästi alle. Maantiellä tasakaasulla satku lasissa tais mennä jo kasin pintaan ja silloin ajeltiiin ihan Lamba 1 sopalla. Siitähän vois vielä hoikentaa hyvin pintakaasualueita, 1.1 kulkis vielä ihan nykimättä.
                    Vaikuttaa joo, mut nuo yks reikäiset dekat toimii oikeen mainiosti aftermarket ecun kanssa ja korkeemmilla puristuksilla. Toisaalta mullakin on nuo 0280155831 suuttimet (EV6) ja niillä on tuota ekan parin minuutin huonoa kaasunvastaavuutta vakio eculla, mutta aftermarket eculla siitä pääsee lähes kokonaan eroon.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      -----
                      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:45.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11122
                        • Oulu

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Se riippuu paljon dekastakin. 630 on ihan semi ok, 830 ja 870 ihan paska. Suihku on kuin lääkeruiskusta puristais nestettä pihalle. Ei semmonen toimi missään kunnolla. Saa sillä tietty koneen käymään, mut hyvästä se on kaukana. Dekoista kun siirtyi modernimpiin, sai rikastuksia laskea selvästi alas ja kylmänäkin kone oli jopa isolla kaasuläpällä täysin ajokelpoinen heti startista +8C keleistä ylöspäin. Tulille räjähti ihan samointein kun avaimesta sai käännettyä. 870 dekoilla olin vuoden koittanut hieroa hyväksi ja ihan siedettävän sain, mutta oi se ihan paska tuohon uuteen setuppiin verrattuna. Mitä isompi kanava, sitä suuremmat ongelmat tuntui olevan dekoilla kylmänä. Boscheilla sumu meni tasaisesti kaikista kolmesta imuventtiilistä koneeseen. Pikkuisen eri asia, kuin keskimmäisen venttiilin vartta/lautasta päin ruiskaistu kusiliru. Sitten jos käytössä on joku batch injection, niin ongelmat senkun vaan syvenee.
                        No siis 870 dekoja tarkotan. Sen jälkeen kun puristuksia on oikeaan malliin viinalle, eikä mitkään kasari-turbo purkat niin niilläkin tärähtää tulille kuin ajatus:


                        En mä nyt edelleenkään väitä että niissä ois joku hyvä suihku tms. mut kyl nekin saa toimimaan.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1840
                          • Karjaa

                          Mites muuten ennakoista, oletteko säätäneet niille jotain kompensaatiota jäähdytysnesteen lämmön suhteen, eli siis kunnes kone lämpenee käyntilämpöön? Oman possun säädettävässä ecussa olisi näköjään tuommoinenkin vaihtoehto olemassa, en siihen vielä ole koskenut.

                          Possuun tuli vaihdettua Volvosta peräisin olleiden EV6:sten tilalle Green Giantit kun niihin oli dead timet saatavilla toisin kuin noihin random T5:sen ruiskuihin. Pelkäsin että ovat vähän turhan suuret että tyhjäkäynnin saa kunnolliseksi, mutta hyvinhän tuo käy varsinkin kun vähän edes ehtii lämmitä, karvan päälle 3% näyttää duty cycle olevan lambda 1:sellä tyhjää käydessä. Yläpäässä on nyt ainakin kunnolla reserviä vaikka tätä ei olekaan tarkoitus ahtaa. Puristuksia voisi kyllä nostaa ja vähän kireämpää nokkaa laittaa.

                          Ajattelin täksi talveksi penariin tankata +10 kylmemmillä keleillä 10 litraa 95:sta aina tyhjän tankin pohjille, sen verran tuskaa oli tulille repimiminen jo viime talvena vaikkei se oikea talvi ollutkaan, vaikka kuinka Defan säteilijällä yritti ennalta lämmitellä. Varmaan pieni määrä ylimääräistä bensaa tankissa puolet vuodesta riittää siihen ettei ole tarpeen käyttää sitä Redlinen voitelevaa E85-lisäainetta ollenkaan.
                          Last edited by Wespa; 22-09-2020, 13:43. Reason: Poistin turhaa
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            -----
                            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:45.

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1840
                              • Karjaa

                              No mites sitten pyöritettäessä tulille, sillekin on näköjään oma säätö. Oletuksena on näköjään bensalla vajaata 8 astetta lisää vakiokarttaan ennen kuin sitten 85-asteisen jäähynesteen kohdilla tippuu vajaaseen 6 ja puoleen asteeseen. Tuohon voinee etanolilla pistää reilusti lisää, mutta mikä olisi hyvä lähtöarvo ja onko se sama lineaarisesti pakkasen puolella olevista nestelämmöiltä asti?
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                -----
                                Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:45.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎