Originally posted by gedu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Flexifuel RE85 vs. bimmeri II
Collapse
X
-
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
-
Omassa possussa oli oikeastaan ihan sama käynnistymisen kannalta miten paljon etanolia koitti syöttää, vasta kun pisti bensaan verrattuna reilusti lisää ennakkoa niin alkoi startata edes sinnepäin yhtä helposti kuin bensalla.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Ensimmäinen bemari ollut alla viikon ja etanolilla ajaminen kiinnostaisi. Koneena on 233tkm rullattu M54B22 ja lähtökohtaisesti haluaisin selvitä ilman flexfuel asennussarjoja. HEX-kartat ei pelota ja Inpan kanssa toimiva kaapeli löytyykin jo. Löytyykö täältä apua toimivaksi todetun kartan kanssa, mikäli saan selvitettyä MS43:n softaversion ja saan työkaluketjun toimimaan? Mulla on valitettavasti hieman aukkoa sivistyksessä miten kartat pitäisi muokata käyntivarman pelin saamiseksi. 512k luku taitaa olla välttämätön softan version selvittämiseksi ja backupin saamiseksi.
Mitkäs työkalut on aloittelijalle helpoimmat?
Luku/kirjoitus: JMGarage vs. Galletto vs. MS4x dev group flasher
Säätö: TunerPro vs. Romraider
Mikäli olen käsittänyt oikein, niin ainoat muutokset olisi PA suodattimen ja sen läheisten letkujen vaihto ja uuden PA pumpun hankkiminen varalle. Kaikki vinkit kelpaa. Kiitos!
Comment
-
-
Originally posted by ihuhtaka View PostEnsimmäinen bemari ollut alla viikon ja etanolilla ajaminen kiinnostaisi. Koneena on 233tkm rullattu M54B22 ja lähtökohtaisesti haluaisin selvitä ilman flexfuel asennussarjoja. HEX-kartat ei pelota ja Inpan kanssa toimiva kaapeli löytyykin jo. Löytyykö täältä apua toimivaksi todetun kartan kanssa, mikäli saan selvitettyä MS43:n softaversion ja saan työkaluketjun toimimaan? Mulla on valitettavasti hieman aukkoa sivistyksessä miten kartat pitäisi muokata käyntivarman pelin saamiseksi. 512k luku taitaa olla välttämätön softan version selvittämiseksi ja backupin saamiseksi.
Mitkäs työkalut on aloittelijalle helpoimmat?
Luku/kirjoitus: JMGarage vs. Galletto vs. MS4x dev group flasher
Säätö: TunerPro vs. Romraider
Mikäli olen käsittänyt oikein, niin ainoat muutokset olisi PA suodattimen ja sen läheisten letkujen vaihto ja uuden PA pumpun hankkiminen varalle. Kaikki vinkit kelpaa. Kiitos!E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
MS43-karttojen muokkaamiseen ja flashaamiseen alkaa olla työkaluketju kunnossa: 512kB ja 64 kB luku ja kirjoitus onnistuu ja toinen spare-ecu on myös hommattu, softaversioita tutkittu ja TunerPro ja Romraider sopivia määrittelytiedostoja metsästetty aktiivisesti. Karttojen muokkaamiseen en ole saanut apua, mutta kyllähän tuota tiedonmurusta sieltä täältä saa haalittua, että eiköhän sen kanssa päästä eteenpäin. Ajattelin edetä siten, että päivitän vaan tuota nykyistä MS430064 SW-version 64kB osuutta TunerPro:lla, enkä lähde päivittämään koko SW-versiota. Tälle 64 SW-versiolle ei ole paljoa tukea Romraiderin puolella.
Ajattelin kysellä miten kokeneilla etanolikuskeilla on autot kestänyt noin yleisesti. Olen käsittänyt että PA-pumppu sekä -suodatin tulee vaihtaa, ja suodattimen päissä olevat letkut päivittää etanolia kestäviksi. Onko kokemus kartuttanut muita varottavia tai tarkkailtavia kohtia, joka olisi syytä ottaa huomioon päivitystä suunnitellessa? Ilmeisesti M54B22 koneen suuttimien pitäisi riittää tuohon 30-40% soppamäärän kasvuun. Mitkäs tulpat on osoittautuneet toimiviksi vai onko suurta merkitystä?
Mikäs on ollut raadin valinta päivitetyksi PA-pumpuksi? Saab-miehet näyttäisi ajelevat bilteman pumpuilla ilmeisen hyvällä menestyksellä? Onko täällä kokemusta esim Bilteman 53-260 pumpusta, joka ilmeisesti sopisi kohtuu hyvin vakion tilalle?
Comment
-
-
Mulla on kans toi Walbro 450 M54B25:sta syöttämässä, ja hyvin toimii, ajan pelkällä E85:lla ja vakiosuuttimilla, niiden tuotto riittää ihan ok ainakin katuajossa. Tulppina NGK:n halvimmat kuparitulpat. Käynnistyy ihan jees jopa tällain nollaa hipovilla lämpötiloilla ilman esilämmitystäkin. Mun Defan säteilijä on näköjään rentoutunut, takuu on kyllä voimassa mutta irrotus ei ole SuperSprintin pakosarjasta johtuen ihan niin viiden minuutin homma kuin vakiosarjoilla.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by ihuhtaka View PostMS43-karttojen muokkaamiseen ja flashaamiseen alkaa olla työkaluketju kunnossa: 512kB ja 64 kB luku ja kirjoitus onnistuu ja toinen spare-ecu on myös hommattu, softaversioita tutkittu ja TunerPro ja Romraider sopivia määrittelytiedostoja metsästetty aktiivisesti. Karttojen muokkaamiseen en ole saanut apua, mutta kyllähän tuota tiedonmurusta sieltä täältä saa haalittua, että eiköhän sen kanssa päästä eteenpäin. Ajattelin edetä siten, että päivitän vaan tuota nykyistä MS430064 SW-version 64kB osuutta TunerPro:lla, enkä lähde päivittämään koko SW-versiota. Tälle 64 SW-versiolle ei ole paljoa tukea Romraiderin puolella.
Ajattelin kysellä miten kokeneilla etanolikuskeilla on autot kestänyt noin yleisesti. Olen käsittänyt että PA-pumppu sekä -suodatin tulee vaihtaa, ja suodattimen päissä olevat letkut päivittää etanolia kestäviksi. Onko kokemus kartuttanut muita varottavia tai tarkkailtavia kohtia, joka olisi syytä ottaa huomioon päivitystä suunnitellessa? Ilmeisesti M54B22 koneen suuttimien pitäisi riittää tuohon 30-40% soppamäärän kasvuun. Mitkäs tulpat on osoittautuneet toimiviksi vai onko suurta merkitystä?
Mikäs on ollut raadin valinta päivitetyksi PA-pumpuksi? Saab-miehet näyttäisi ajelevat bilteman pumpuilla ilmeisen hyvällä menestyksellä? Onko täällä kokemusta esim Bilteman 53-260 pumpusta, joka ilmeisesti sopisi kohtuu hyvin vakion tilalle?Last edited by jluoma; 01-01-2020, 13:36.Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.
325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,
Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04
Comment
-
-
Paljonko E85 kannattaa lisätä ennakkoa sytytykseen? Toimii nytkin ihan hyvin, mutta ennakon lisääminen ainakin kylmällä koneelle ja käynnistykseen varmaan pienentäisi jonkun verran kulutusta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Ei kai siihen mitään täysin yleispätevää määrää ole, riippuu aina koneesta. Jostain muistelen lukeneeni että kaksi astetta vähintään voisi aina laittaa huoletta lisää, mutta en ota tästä mitään vastuuta.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by Wespa View PostEi kai siihen mitään täysin yleispätevää määrää ole, riippuu aina koneesta. Jostain muistelen lukeneeni että kaksi astetta vähintään voisi aina laittaa huoletta lisää, mutta en ota tästä mitään vastuuta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Nyt on etanolit tankissa ja kaikki toistaiseksi kunnossa. Ajattelin kirjoittaa pienen yhteenvedon mikäli se helpottaa jotain seuraavaa tekijää ja mahdollisesti saan kommentteja mitä tulisi tehdä toisin tai parantaa. Toivottavasti tämän tiedon jakaminen on sallittua. Heti alkuun varoitus, että minä en ole autotekniikan asiantuntija vaan lähinnä yleiskiinnostunut (audio)insinööri joka osti vanhan bemarin reilu kuukausi sitten.
Autona E46 320i AT vm 2003 eli koneena M54B22 ja ECUna Siemens MS43
Eli lähtökohta oli päivittää moottorinohjaus tukemaan e85 ajoa ilman kaupallisia muunnossarjoja. Hankin purkaamolta toisen MS43 ECUN jolla harjoittelin full & partia read / write käyttäen JMGarageFlasher ja MSS5x softia. Luin auton ecun ja sain selville että purkissa on MS430064 firmis. Koska tälle firmikselle ei ole esim RomRaider ja MS4x-yhteisössä kauheasti tukea, niin päädyin kirjoittamaan auton ecuun MS4x-yhteisön tarjoaman MS430056_Logger_EWSsignature_CHK5off.bin firmiksen. Tämä tosiaan poistaa EWS:n jonkun tarkistuksen ja mahdollistaa ilmeisesti TunerPro RT-softalla loggaamisen. Tämän tuloksena myös ECUssa oleva VIN on nyt väärä. Tuleekohan tämä katsastuksessa vastaan ja pitäisikö harjoitella VIN-numeron päivitys? Tämän lisäksi INPA löytää aina vikakoodin 0, jonka kuvaus "Warning: F_UW1_NR or F_UW1_TEXT don´t exist in result record 1 !". Kuvauksessa myös neljä muuta riviä, joissa arvo 1 korvataan arvoilla 2-5 Nämä liittynee tuohon hivenen häkkeröityyn binääriin. En tiedä aiheuttaako ongelmaa tulevaisuudessa.
Vaihdoin autoon uuden polttoainesuotimen ja päivitin suotimen ympärillä olevat lyhyet letkun pätkät E85 kestäviksi (Motonet / Gates 8mm). Pitääkö muualle päivitellä letkua? Ostin myös Biltemasta Saab-miesten kehuman 52-260 PA-pumpun, mutta se ei ole vielä kerinnyt kiinni asti. Sen pitäisi sopia jollain tapaa vakiopumpun korvikkeeksi. Kerron myöhemmin miten kävi.
Softaan tein muutokset TunerPro:lla.
Seuraavat polttoainekartat kerroin luvulla 1.3:
ip_ti_tco_1_is_ivvt__n__maf - Cold engine injection time used during idle
ip_ti_tco_1_pl_ivvt_1__n__maf - Cold engine injection time used for bank 1 during part load
ip_ti_tco_1_pl_ivvt_2__n__maf - Cold engine injection time used for bank 2 during part load
ip_ti_tco_2_is_ivvt__n__maf - Warm engine injection time used during idle
ip_ti_tco_2_pl_ivvt_1__n__maf - Warm engine injection time used for bank 1 during part load
ip_ti_tco_2_pl_ivvt_2__n__maf - Warm engine injection time used for bank 2 during part load
Oletettu Priming kartta, eli ip_tipr_cst__tco - (Pre cold start injection time basic value), sai seuraavat muutokset: -30°C: 176ms -> 350ms, -20°C: 139ms -> 350ms, -10°C: 99ms -> 297ms, 0°C: 67ms->134ms, 10°C: 47ms -> 61ms. Käsittääkseni tämä kartta kertoo sen polttoaineen syötön määrän joka annetaan ennenkuin lähdetään crankkaamaan käyntiin.
Cranking kartta ip_ti_cst__n__tco, joka on siis suoraan ruiskutusaika kierrosluvun (n) ja jäähd.nesteen lämpötilan (tco) funtiona sai ensin kokonaisuudessan kertoimen 1.3 ja sen jälkeen vielä päälle seuraavia kertoimia: -30°C: x1.4, -20°c: x1.3, -10°c: x1.2, 0°c: x1.1,
Oletettu After Start rikastuskartta, ip_ti_cast__tia__tco, joka siis käsittääkseni kertoo imuilman lämpötilan (tia) ja jäähdytysnesteen lämpötilan (tco) funktiona ruiskutusajan kertoimen. Tässä ylempi rivi jossa imuilman lämpötila on -30°C, sai minun karttaani 20% korotuksen.
Näiden lisäksi annoin summamutikassa 2° lisää sytkäennakkoa koko karttaan ip_iga_ron_98_pl_ivvt__n__maf. Ei aavistustakaan meneekö oikein. RomRaiderin forumilla Pazi88 kertoi, että e85 kaipaisi 1-3° ennakkoa WOT alueella ja toisaalta 1-3° vähemmän kruisailualueella. Tätä ennakon optimointia pitänee lähteä harrastamaan syssymällä.
Tälläinen softa mukana ajelin sitten tankille. Kone oli lämmin ja pihalla tämän talven peruslukema +3°C. Tankissa oli 4 litraa 95:sta ja laitoin päälle 18 litraa e85. Softa sisään, inpasta adaptaatioiden nollaus ja auto käyntiin. Ajoin 20km lenkin ja kävin laittamassa tankin täyteen e85. Hyvin tuntui pelaavan.
Yön aikan auto oli jäähtynyt ja tahallaan jätin aamulla irti roikasta, kun kylmäkäynnistyskin pitää tarpeen tullen onnistua. Eli taas ulkona +3°C. Auto käynnistyi heti parin pyöräytyksen jälkeen, mutta sammui välittömästi. Tätä toistui pari kertaa. Tuumailin että Priming ja Cranking ovat ok, mutta after start rikastus vaatii säätöä. Kun perhe odotti auton takana, eikä ollut aikaa liikaa miettiä, niin annoin jo edellä mainitulle ip_ti_cast__tia__tco kartalle kokonaisuudessaan 10% korotuksen ja lisäksi annoin tyhjäkäyntikarttaan ip_n_sp_is__tco korotusta kahdelle riville: -10°C: 980RPM->1300RPM ja 10°C riville: 865 RPM -> 1100 RPM.
Sillä se tärähti käyntii ja päivän ajot saatiin hoidettua. Kaikki tuntuu toimivan ok. Käynnistyksessä olin tekevinäni havaintoja, että startti pyörittää konetta muutaman kerran enemmän bensaan verrattuna, mutta mistään tuskallisesta sahaamisesta ei toki ole kyse.
Tätä kertomusta ei tule käyttää referenssinä oikeasta tavasta toteuttaa e85-softaus, vaan tämä olkoonkin omien tekemisten dokumentointia mahdollisten kehitysvinkkien toiveissa
Minulla on käytössä RomRaider Logger ja MegalogViewer HD, eli otan mielelläni myös vastaan vinkkejä mitä tulisi logeista tarkastella. Pystyykö logeista saamaan mitään apua tuohon kylmäkäynnistyksen säätöön? Käynnistys on ehkä hieman nopea tapahtuma tuohon ~5 Hz näytetaajuuteen. Ajon aikainen RMP vs MAF vs Lambda Integraatio histrogrammi vaikuttaisi olevan aika hyvin +/-5% sisällä, mutta tähän vissiin vaikuttaa jo pidemmän aikavälin adaptaatio. Pitäisi tutkia kuinka nopeasti noi adaptaatiot muuttuu ja miten se vaikuttaa lambda integraattoreihin ja miten oikeasti saada järkevää apua bensakarttojen hienosäätöön.
Haluan kiittää tällä ja muilla foorumeilla tietoa jakaneita henkilöitä tähän pisteeseen pääsemisessä. Ainakin Pazi88:lle hatun nosto useissa forumeissa tiedon jakamisesta e85 tuunaukseen ja MS4x-flashaukseen liittyen!
Pieni päivitys: Aamulla -1°C: ekan startin jälkeen ei jaksanut käydä, tokan startin jälkeen jäin käyntiin.Last edited by ihuhtaka; 27-01-2020, 09:12.
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostOnko joku lähiaikoina laittanut muuntotukihakemusta sisään? Onko ruuhkaa, vai mikä kun yli kuukausi ja ei päätöstä edes. :thinke46 330xia 00
e3 3.0Sa 77
e30 325i 89 cabrio
e30 320i 88
e32 735iL 88
e30 318is 90
e28 520i 86
e30 320i 89
Comment
-
Comment