Kaksi tai yksi pakoaukkoa kannessa on päivän sana. Samaa ratkaisua löytyy monelta muultakin valmistajalta, joten jotain hyötyä siitä täytyy valmistajille olla. Todennäköisesti päästöihin liittyvää, mutta myös taloudellista.
F sarjan N55, S55 ja B58 moottorien viritys ym. modaus
Collapse
X
-
Kait tuossa tosiaan säästää vähän kustannuksissa mutta varmaan myös lämpö saadaan otettua talteen nopeammin => moottori lämpenee nopeammin toimintalämpötilaan.Originally posted by kotu View PostAloittelijan selvityksiä Bmw motista. Tämän olen saanut selville. Bmw B58 on ainakin kahta mallia, sylinterinkannessa on pakoaukkoja 6 kpl ja toinen malli jossa on jostain syystä vain 2 pakoaukkoa. Viimeksi mainittu löytyy ainakin Toyota Suprasta. Kumpi niistä otollisempi viritykseen, en vielä tiedä. Ja miksi toisessa mallissa vain 2 pakoaukkoa, miksei 3.., tai vain 1..?
Sitten tuohon vanhempaan moottorimalliin saa mm MHD:n, BM3:n tms softat kun taas uudemmassa koneessa moottorin ecu on lukittu niin tehokkaasti ettei sitä saa auki ilman irroitusta ja lähettämistä Femtolle.
Kaikissa moottoreissa nämä kuluu mutta ei mitenkään erityisesti B58:ssa joten urbaania legendaaOriginally posted by kotu View Post-Lisäksi kiertokangen laakerit kuluvat.
.=> korjattu tosiaanOriginally posted by kotu View Post-Vesipumppuongelma (sähköinen) ilmeisesti ratkaistu
B58 on ihan pirun hyvä ja kestävä kone. Ensimmäiset versiot tosiaan vielä helpommin viritettävissä tuon ecu asian takia.Originally posted by kotu View Post-Sylinterinkannessa on mekaaninen bensapumppu.=> tämä on hyvä, ja kumpaankin moottoriin saa tehokkaamman pumpun, vanhempaan helpommin kun laittaa uudenmman mosan pumpun.Last edited by Tommix; 10-01-2024, 12:16.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Kiitos selvennyksestä. Olikohan näin että ensimmäinen B58 tuli markkinoille 2016 jossa 6 pakoaukkoa eli tämä malli on se takoittamasi vanhempi malli. Loppuvuonna 2019 julkistettiin B58 kahdella pakoaukolla, joka on myös Suprassa. Lukittu ECU samaan aikaan 2019/2020->
Yritän selvitää mikä B58 malleista on otollisin virityksen kannalta. B58 taisi ilmestyessään saada palkinnon parhaana moottorina. Vuosina 2016-2019 kesään asti on käytössä siis sitä vanhempaa B58 mallia, esim M240i:ssä. Olenko aivan hakoteillä ?Summer - no tbo, no nos ET11,1/210km/h with junk parts, street legal.
Winter - Fulltime 4wd
Comment
-
Riippuu ihan mitä meinaat moottorille tehdä. Kuten sanoin pääset helpommalla ecun suhteen kun valitset ensimmäisen sukupolven moottorin.Originally posted by kotu View PostKiitos selvennyksestä. Olikohan näin että ensimmäinen B58 tuli markkinoille 2016 jossa 6 pakoaukkoa eli tämä malli on se takoittamasi vanhempi malli. Loppuvuonna 2019 julkistettiin B58 kahdella pakoaukolla, joka on myös Suprassa. Lukittu ECU samaan aikaan 2019/2020->
Yritän selvitää mikä B58 malleista on otollisin virityksen kannalta. B58 taisi ilmestyessään saada palkinnon parhaana moottorina. Vuosina 2016-2019 kesään asti on käytössä siis sitä vanhempaa B58 mallia, esim M240i:ssä. Olenko aivan hakoteillä ?Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Onko tuo kampiakselin pultin löystyminen oikeasti vaarana n55 koneissa? Jossain tuli vastaan että olis vaarana löystyä ja täten moottorin jako menee sekaisin. Tuommoinen olis ilmeisesti lääke ongelmaan https://www.futurez.fi/en/shop/engin...t-capture-kit/
Mietin että onko tarpeellinen?
Comment
-
Ihan turha N55 koneessa. Tuo ongelma koskee lähinnä S55 moottoria.Originally posted by P3rttu98 View PostOnko tuo kampiakselin pultin löystyminen oikeasti vaarana n55 koneissa? Jossain tuli vastaan että olis vaarana löystyä ja täten moottorin jako menee sekaisin. Tuommoinen olis ilmeisesti lääke ongelmaan https://www.futurez.fi/en/shop/engin...t-capture-kit/
Mietin että onko tarpeellinen?Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
BMW 6-koneen B58 kannen 2 pakoaukkoa tuli ilmeisesti hetkeksi käyttöön mutta BMW palasi takaisin 6 aukkoiseen kanteen. Toiseksi ECUn lukitus tosiaankin tuli noin 2020/2021 mutta lukituksen saa purettua, joten ohjelmointi onnistuu myös uusissa B58 moteissa.Summer - no tbo, no nos ET11,1/210km/h with junk parts, street legal.
Winter - Fulltime 4wd
Comment
-
Mietinnässä hankkia joko M2 tai M240i. Noissa moottoreina N55 ja B58.
Lähinnä mietityttää tuo N55. Eikö M2 olekkaan s-moottoria? Onko edes vahvisteltu perus N55 verrattuna?
Noiden moottoreiden plussat ja miinukset?
Saako oikeesti rahalle vastinetta siitä että maksaa M2 enemmän kuin M240i?
Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
Ei tarvitse ainakaan pakosarjaa erikseen valmistaa kun kannen valussa on se ”pakosarja” ja tällainen ratkaisu on myös muilla merkeillä käytössä joissakin moottoreissa esim. ea888 gen3 ja hyvin nekin naukuu viritettyinä isommalla hyrrällä ym.Originally posted by Freak View PostKaksi tai yksi pakoaukkoa kannessa on päivän sana. Samaa ratkaisua löytyy monelta muultakin valmistajalta, joten jotain hyötyä siitä täytyy valmistajille olla. Todennäköisesti päästöihin liittyvää, mutta myös taloudellista.E39 523i Turbo
Comment
-
Alkupään M2:ssa on tosiaan N55 moottori. Moottori on aika pitkälle sama kuin perusmallin N55. Joidenkin tietojen mukaan erona on vain männät, kiertokanget sekä männänrenkaat. S55 moottori tuli M2:een 2018. Ja nuo ovat M2 Competition malleja joissa on M3/4 tapaan S55 moottoriOriginally posted by poke View PostMietinnässä hankkia joko M2 tai M240i. Noissa moottoreina N55 ja B58.
Lähinnä mietityttää tuo N55. Eikö M2 olekkaan s-moottoria? Onko edes vahvisteltu perus N55 verrattuna?
.
Kyllä B58 on kaikin tavoin parempi kuin N55. B58 on erittäin luotettava (ei tuo N55 huono ole) mutta B58:n viritys on helppoa/halpaa ja potentiaalia riittää.Originally posted by poke View Postmoottoreiden plussat ja miinukset?
Sitten se tärkein M on aina M. Niin myös M2, tuntuma, sisusta, äänet, jarrut, koko fiilis on parin napsun verran enemmän race henkinen kuin perus M240. Kannattaa ehkä koeajaa molemmat ja tehdä omat johtopäätökset asiasta. Se niin riippuu mitä hakee, ratapäiväautoa => M2 ehdottomasti. Ja sanoisin että M2 pitää arvonsa paremmin kuin M240.Originally posted by poke View Postoikeesti rahalle vastinetta siitä että maksaa M2 enemmän kuin M240i?Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
👍 1Comment
-
Kiitos Tommix tietopaketista.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
👍 1Comment
-
M2 LCI 2018 hankittu. Öljyjä ajattelin vaihdella koneeseen, niin mitäs tuollaiseen N55:een sitten kannattaa laittaa? Tarkoitus ei ole ajaa öljyillä sitä 20tkm vaihtoväliä vaan maks. 10tkm.
Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
👍 1Comment
-
Onnea uudesta pelistäOriginally posted by poke View PostM2 LCI 2018 hankittu. Öljyjä ajattelin vaihdella koneeseen, niin mitäs tuollaiseen N55:een sitten kannattaa laittaa? Tarkoitus ei ole ajaa öljyillä sitä 20tkm vaihtoväliä vaan maks. 10tkm.
. Laitapa topicci pystyyn siitä. Öljyistä, jos ajat talvella niin 0W30 ja kesällä 0W40, esim. Castrollin valikoimasta.
Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Kiitokset. Katsotaan saanko aikaiseksi topicia. Ei tullut edellisestäkään laitettua.
Onko tuohon castroliin heittää joku tarkempi tyyppi?
0W-40 öljyä vois laittaa kesän ajoihin.
Edit:
Tätäkö?Last edited by poke; 19-03-2025, 21:53.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
Joo, just toi luokitus A3/B4 on ainakin S moottoriin joten eiköhän se N55:eenkin sovi. Kannattaa verrata Motonetin hintaa ebay.de hintoihin. Itse olen jo vuosia ostanut Saksasta ebay.de kautta öljyt. Ostan yleensä 14 -20L kerralla niin jää rahti/litra aika pieneksi ja kama tulee kotiin saakka. Saattaa löytyä nimittäin 8€/l + 15 € rahti.Originally posted by poke View PostTätäkö?
Mä laitan kesäksi tätä:
Motul 300V Competition 5W-40 EsterSynt 2 l moottoriöljy | Motonet Oy
Saksassa 13,80 €/l + 16€ rahti...
8l Motul 300V COMPETITION 5W-40 Motoröl 4x2L | eBayLast edited by Tommix; 20-03-2025, 08:25.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
Comment