Announcement

Collapse
No announcement yet.

F sarjan N55, S55 ja B58 moottorien viritys ym. modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2551
    • .

    Kaksi tai yksi pakoaukkoa kannessa on päivän sana. Samaa ratkaisua löytyy monelta muultakin valmistajalta, joten jotain hyötyä siitä täytyy valmistajille olla. Todennäköisesti päästöihin liittyvää, mutta myös taloudellista.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5416
      • S:t Karins

      Originally posted by kotu View Post
      Aloittelijan selvityksiä Bmw motista. Tämän olen saanut selville. Bmw B58 on ainakin kahta mallia, sylinterinkannessa on pakoaukkoja 6 kpl ja toinen malli jossa on jostain syystä vain 2 pakoaukkoa. Viimeksi mainittu löytyy ainakin Toyota Suprasta. Kumpi niistä otollisempi viritykseen, en vielä tiedä. Ja miksi toisessa mallissa vain 2 pakoaukkoa, miksei 3.., tai vain 1..?
      Kait tuossa tosiaan säästää vähän kustannuksissa mutta varmaan myös lämpö saadaan otettua talteen nopeammin => moottori lämpenee nopeammin toimintalämpötilaan.
      Sitten tuohon vanhempaan moottorimalliin saa mm MHD:n, BM3:n tms softat kun taas uudemmassa koneessa moottorin ecu on lukittu niin tehokkaasti ettei sitä saa auki ilman irroitusta ja lähettämistä Femtolle.
      Originally posted by kotu View Post
      -Lisäksi kiertokangen laakerit kuluvat.
      Kaikissa moottoreissa nämä kuluu mutta ei mitenkään erityisesti B58:ssa joten urbaania legendaa
      Originally posted by kotu View Post
      -Vesipumppuongelma (sähköinen) ilmeisesti ratkaistu
      .=> korjattu tosiaan
      Originally posted by kotu View Post
      -Sylinterinkannessa on mekaaninen bensapumppu.=> tämä on hyvä, ja kumpaankin moottoriin saa tehokkaamman pumpun, vanhempaan helpommin kun laittaa uudenmman mosan pumpun.
      B58 on ihan pirun hyvä ja kestävä kone. Ensimmäiset versiot tosiaan vielä helpommin viritettävissä tuon ecu asian takia.
      Last edited by Tommix; 10-01-2024, 12:16.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • kotu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 90
        • hesa

        Kiitos selvennyksestä. Olikohan näin että ensimmäinen B58 tuli markkinoille 2016 jossa 6 pakoaukkoa eli tämä malli on se takoittamasi vanhempi malli. Loppuvuonna 2019 julkistettiin B58 kahdella pakoaukolla, joka on myös Suprassa. Lukittu ECU samaan aikaan 2019/2020->

        Yritän selvitää mikä B58 malleista on otollisin virityksen kannalta. B58 taisi ilmestyessään saada palkinnon parhaana moottorina. Vuosina 2016-2019 kesään asti on käytössä siis sitä vanhempaa B58 mallia, esim M240i:ssä. Olenko aivan hakoteillä ?
        Summer - no tbo, no nos ET11,1/210km/h with junk parts, street legal.
        Winter - Fulltime 4wd

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5416
          • S:t Karins

          Originally posted by kotu View Post
          Kiitos selvennyksestä. Olikohan näin että ensimmäinen B58 tuli markkinoille 2016 jossa 6 pakoaukkoa eli tämä malli on se takoittamasi vanhempi malli. Loppuvuonna 2019 julkistettiin B58 kahdella pakoaukolla, joka on myös Suprassa. Lukittu ECU samaan aikaan 2019/2020->

          Yritän selvitää mikä B58 malleista on otollisin virityksen kannalta. B58 taisi ilmestyessään saada palkinnon parhaana moottorina. Vuosina 2016-2019 kesään asti on käytössä siis sitä vanhempaa B58 mallia, esim M240i:ssä. Olenko aivan hakoteillä ?
          Riippuu ihan mitä meinaat moottorille tehdä. Kuten sanoin pääset helpommalla ecun suhteen kun valitset ensimmäisen sukupolven moottorin.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • P3rttu98
            Newbiemmer
            • Dec 2018
            • 14
            • Etelä-Pohjanmaa

            Onko tuo kampiakselin pultin löystyminen oikeasti vaarana n55 koneissa? Jossain tuli vastaan että olis vaarana löystyä ja täten moottorin jako menee sekaisin. Tuommoinen olis ilmeisesti lääke ongelmaan https://www.futurez.fi/en/shop/engin...t-capture-kit/
            Mietin että onko tarpeellinen?

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5416
              • S:t Karins

              Originally posted by P3rttu98 View Post
              Onko tuo kampiakselin pultin löystyminen oikeasti vaarana n55 koneissa? Jossain tuli vastaan että olis vaarana löystyä ja täten moottorin jako menee sekaisin. Tuommoinen olis ilmeisesti lääke ongelmaan https://www.futurez.fi/en/shop/engin...t-capture-kit/
              Mietin että onko tarpeellinen?
              Ihan turha N55 koneessa. Tuo ongelma koskee lähinnä S55 moottoria.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • kotu
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 90
                • hesa

                BMW 6-koneen B58 kannen 2 pakoaukkoa tuli ilmeisesti hetkeksi käyttöön mutta BMW palasi takaisin 6 aukkoiseen kanteen. Toiseksi ECUn lukitus tosiaankin tuli noin 2020/2021 mutta lukituksen saa purettua, joten ohjelmointi onnistuu myös uusissa B58 moteissa.
                Summer - no tbo, no nos ET11,1/210km/h with junk parts, street legal.
                Winter - Fulltime 4wd

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3102

                  Mietinnässä hankkia joko M2 tai M240i. Noissa moottoreina N55 ja B58.

                  Lähinnä mietityttää tuo N55. Eikö M2 olekkaan s-moottoria? Onko edes vahvisteltu perus N55 verrattuna?

                  Noiden moottoreiden plussat ja miinukset?
                  Saako oikeesti rahalle vastinetta siitä että maksaa M2 enemmän kuin M240i?

                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1728
                    • vihti

                    Originally posted by Freak View Post
                    Kaksi tai yksi pakoaukkoa kannessa on päivän sana. Samaa ratkaisua löytyy monelta muultakin valmistajalta, joten jotain hyötyä siitä täytyy valmistajille olla. Todennäköisesti päästöihin liittyvää, mutta myös taloudellista.
                    Ei tarvitse ainakaan pakosarjaa erikseen valmistaa kun kannen valussa on se ”pakosarja” ja tällainen ratkaisu on myös muilla merkeillä käytössä joissakin moottoreissa esim. ea888 gen3 ja hyvin nekin naukuu viritettyinä isommalla hyrrällä ym.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5416
                      • S:t Karins

                      Originally posted by poke View Post
                      Mietinnässä hankkia joko M2 tai M240i. Noissa moottoreina N55 ja B58.

                      Lähinnä mietityttää tuo N55. Eikö M2 olekkaan s-moottoria? Onko edes vahvisteltu perus N55 verrattuna?
                      Alkupään M2:ssa on tosiaan N55 moottori. Moottori on aika pitkälle sama kuin perusmallin N55. Joidenkin tietojen mukaan erona on vain männät, kiertokanget sekä männänrenkaat. S55 moottori tuli M2:een 2018. Ja nuo ovat M2 Competition malleja joissa on M3/4 tapaan S55 moottori .

                      Originally posted by poke View Post
                      moottoreiden plussat ja miinukset?
                      Kyllä B58 on kaikin tavoin parempi kuin N55. B58 on erittäin luotettava (ei tuo N55 huono ole) mutta B58:n viritys on helppoa/halpaa ja potentiaalia riittää.
                      Originally posted by poke View Post
                      oikeesti rahalle vastinetta siitä että maksaa M2 enemmän kuin M240i?
                      Sitten se tärkein M on aina M. Niin myös M2, tuntuma, sisusta, äänet, jarrut, koko fiilis on parin napsun verran enemmän race henkinen kuin perus M240. Kannattaa ehkä koeajaa molemmat ja tehdä omat johtopäätökset asiasta. Se niin riippuu mitä hakee, ratapäiväautoa => M2 ehdottomasti. Ja sanoisin että M2 pitää arvonsa paremmin kuin M240.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3102

                        Kiitos Tommix tietopaketista.
                        Kulkineet/projektit:

                        640D F06
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎