Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    #16
    Tuossa vielä vastaava dokumentti N57:sta.
    Technical Training Product Information. N57 Engine. BMW Service. ...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4581
      • Tampere

      #17
      Ja tuollaisesta:

      Technical�training. Product�information. N57�TOP�engine. BMW�Service. ...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #18
        Tämän näköistä oli hiljan erään N57.n sisällä. Kolmosen kk ja keskimmäinen rk/päittäis.
        Last edited by zakspeed; 15-02-2019, 16:04.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7486
          • Jyväshyvä

          #19
          Mulla on hajonnut 2 kpl noita N57(TOP) moottoreita tänä vuonna, aikaisemmin ei yhtään, vaikka noita autoja on varmana N57:lla mennyt mun käsien kautta joku 200 kpl...

          X5 40d 2011 225 kW, 185 tkm. Auto oli rouvan käytössä ja sen naputti pitempään ihan vähän ennenkuin 5 pytyn laakeri pyörähti...
          Olis varmaan säästynyt kampiakselin ostamiselta (1800€, kiitos) jos olis ajoissa tehnyt rempan.

          Toinen oli 235 tkm ajettu 2012 535xd, eli uudemmalla 230 kW moottorilla.
          Siinä oli edellinen omistaja päästänyt öljynvaihtovälit venymään enimmillään 34 tkm ja siinä leikkas 3 pytyn mäntä kiinni ja kiertokanki siitä poikki. Kone edelleen odottaa tarkempaa purkamista kun hommasin siihen uuden tilalle. Ilmansuodatin oli sellainen että sitä ei oltu aikoihin vaihdettu, oli täynnä kuraa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4581
            • Tampere

            #20
            Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko näistä mikään softattuja?

            Muistaakseni pro-turbon sivuilla joku meinasi että näistä menee ainakin rankemmin viritettynä lohkot solmuun. Tiedä sitten asian paikkansa pitävyyttä.

            Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4581
              • Tampere

              #21
              Satuin tuossa vähän pöyhäsemään näiden moottorien kehityksestä juttuja niin laitetaan linkit tännekin näkyville. Eri moottorimallit on tässä:


              Täältä löytyy näiden N57 moottereiden kehityksestä tarinaa:
              180kW



              190kW



              225kW



              Kolmen turbon järjestelmästä turbovalmistajan näkökulmasta: M550d



              BMW M550d, osa 1



              BMW M550d, osa 2


              Video turboista pannun ympärillä: https://youtu.be/cKc30-1xPZ4



              Ja tuosta vielä vanhempi M57 tuplaturbo, 210kW:
              Last edited by fraatti; 09-12-2018, 05:29.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4581
                • Tampere

                #22
                Ja vielä tuollainen kevyt 80 sivun lukupaketti tuosta rouheimmasta pannusta:

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #23
                  Mahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #24
                    Saksassa näyttäisi varsin paljon olevan näitä laakerivaurioita näissä. Eräs 525d N57 oli tässä myös, mutta sitä ei avaamaan päässyt. Öljyn paineet oli jo hukassa, en muista kolisiko myös jo.

                    Tuossa tuplaturbossa oli ensin mennyt runkolaakeri ja pyörähtäessään tukkinut kolmosen veivin öljynsaannin.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Mahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.
                      Tehomalleja myös käytetään enemmän "väärin". Eli poljetaan kylmänä jne.

                      Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.
                      Last edited by jannmann; 09-12-2018, 11:49.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4581
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Tehomalleja myös käytetään enemmän "väärin". Eli poljetaan kylmänä jne.

                        Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.
                        Onko näissä korkanneissa koneissa ollut "moitteeton" huoltohistoria?

                        Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?

                        Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...

                        Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.

                        B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5134
                          • Pirkkala

                          #27
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Onko näissä korkanneissa koneissa ollut "moitteeton" huoltohistoria?

                          Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?

                          Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...

                          Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.

                          B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.
                          Pakko nostaa hattua tälle asioiden penkomiselle perusteellisesti. Hymynkare suupielessä totean että lienet viettänyt viimeaikona jonkinverran aikaa nettiä haravoimalla
                          Tämä siis kokonaan hyvällä.

                          Vielä kun jaksaisin lukea läpi nuo dokkarit.

                          Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #28
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post

                            Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
                            Triplaturbossa kyllä.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4581
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
                              Kyllähän noita on ajansaatossa tullut jonkinverran kahlattua läpi. :think

                              Tässä N57S moottorissa on tuollainen erilainen kiinnitys laakeripukeille sekä kannelle. Tuossa pultit taitavat olla kiinni samassa aineessa.


                              Insertti kiinnitystä varten:


                              Muissa N57 koneissa kiinnitys on ilmeisesti näin:
                              Last edited by fraatti; 02-02-2019, 17:09.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Calypsocoupe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 2932
                                • Vihti

                                #30
                                Linkataas tämä tähän, yksi laakerivikainen, sikäli kun ymmärsin oikein niin oli ajettu kaksoismassaa vasten autobaanaa isoa kovaa. 325d motti josta otettu 370+hv.



                                Vois varmaan kesäksi aikatauluttaa moottorin nostamisen konehuoneesta, jakopää ja laakerit uusiksi ihan varmuuden vuoksi.
                                Last edited by Calypsocoupe; 09-12-2018, 17:36.
                                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎