Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    #76
    Valmistaja on ilmeisesti pierburg ja ainakin joku tuotanto on italialaista alkuperää. Joskus muistan nähneeni jossain bemarin öljypumpussa maininnan itävalta...
    Saattaapi olla mahdoton tietää mitä öljypumppua on käytetty minkäkin ikäsessä moottorissa...


    Jumissa oleva pumppu vai klappi rattaassa ja akselissa?
    Last edited by fraatti; 29-05-2019, 00:53.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #77
      Niin meneekö siinä öljy vaiko alipainepumppu jumiin se on epäselvää? Täytyy tutustua joskus jos kohdalle sattuu.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4581
        • Tampere

        #78
        Tuntuu näitä konerikkoja esiintyvän melko paljon.

        Mitäs arvon raati sanoo, onko laakerit kypsänä myös tästä koneesta? Kolme täyskaasukiihdytystä ja valmis.
        535xd touring, year 2012, 230kw / 313hp



        Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle(kun ajelee näillä vanhoilla autoilla uusien sijaan). Vaikka kone kestäisi muuten niin viimeistään saastelaitteiden loputtomat korjaukset pilaavat kokonaisuuden. Tai sitten se elinikä on vain säädetty sakujen toimesta siihen 200t eikä nämä enää juuri kestä sen pidempään enää. Toki esille tulleiden juttujen valossa ei aina sitäkään... :think
        Last edited by fraatti; 27-06-2019, 11:02.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • TON-III
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2018
          • 480
          • Turku

          #79
          Originally posted by fraatti View Post

          Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle. :think
          Tätä voidaan jopa hieman yleistää, en sano etteikö joku asia/laite olisi nykyään parempi kuin ennen mutta kyllä tietty kokonaislaatu on laskenut ja jatkaa laskemistaan. Laadun joku yläkuolokohta taidettiin saavuttaa vuostuhannen vaihteessa, sen jälkeen keksityt jutut ovat olleet edellisiä huonompia (siis sen laadun puolesta).
          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5134
            • Pirkkala

            #80
            Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
            Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4581
              • Tampere

              #81
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
              Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
              Näihän se varmaan on.

              Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.

              530d N57


              Kolmosen kangenlaakerit jumissa. Väristä päätellen hetken pyörinytkin.




              Runkolaakerit


              Myös pyörähtäneet


              Öljypumpusta alipainepumpun puoli


              Alipainepumpun toimintaperiaate on samanmoinen kuin M57:ssa mutta sisuskalut muovia/kumia teräksen sijaan.


              Öljypumppu


              M57:sta N57 siirryttäessä tapahtui laakereissa myös hiukan koko muutoksia.
              Last edited by fraatti; 28-06-2019, 00:45.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • TON-III
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2018
                • 480
                • Turku

                #82
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä .....
                Varmasti kallista joskin kun autovalmistajat samaan aikaan 'halpuuttavat' tuotantojaan ( esim. MB ilmoitti joskus viime vuoskymmenen vaihteessa viimeisen E-sarjalaisen olleen n. 30% halvempi valmistuskuluiltaan kuin edellinen sukupolvi, omasta mielestäni tämä oli vähän käsittämätön ilmo, jos vaikka näin olisikin niin en sitä asiakkaalle kertoisi) niin lopputulos on sitten mitä on.
                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                Comment

                • mx3r
                  BTCF Member
                  • Jul 2018
                  • 23
                  • Rovaniemi

                  #83
                  [QUOTE=fraatti;4126909]Näihän se varmaan on.

                  Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.


                  Harmillisen kallista tuo on.. oottelen vielä lohkoa koneistamolta, että onhan se kunnossa. :think muuten mennään uudella lohkolla ja kampuralla.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4581
                    • Tampere

                    #84
                    Vika taitaa yleisimmin sijaita tuossa päittäisvälyslaakerin kohdalla. Mikä tekee siitä heikomman lenkin kuin muista? Öljykalvo poistuu siitä herkemmin kuin muualta? Kuormitustahan tuohon tulee päittäin myös turbiinin puolelta jonkinverran.



                    Tässä tapauksessa selkäänsä olivat tosin saaneet muutkin laakerit.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1759
                      • HKI/Orimattila

                      #85
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa.
                      Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

                      Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
                      Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
                      Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä hinnoissa?
                      Last edited by E39Fin; 02-07-2019, 16:26.
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      • mx3r
                        BTCF Member
                        • Jul 2018
                        • 23
                        • Rovaniemi

                        #86
                        Originally posted by E39Fin View Post
                        Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

                        Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
                        Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
                        Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä
                        hinnoissa?
                        Uus kampura maksoi 2500e. Käytetyt pyörii siinä 800-1300 nurkilla.

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1151
                          • Kainuu

                          #87
                          Olisiko noihin laakerivaurioihin syyllinen osaltaan tuo pitkä öljynvaihtovälikin. Itse olen kahdessa autossa tehnyt sellaisia havaintoja kun ne on tulleet n 100 thkm ajettuna minulle ja ovat syöneet öljyä jonkin verran. Öljyn vaihto 20 thkm välein ja ensinmäinen 10 thkm niin öljyn syönti on loppunut toisen vaihdon jälkeen.
                          BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #88
                            Mitenkäs se jakokopasta irtoava maali tms..jos pääsee mujuna laakerin väliin? Ei lienee sekään siellä hyvää tee :think

                            Näitä on kyllä yksilöitä..joitain lähempi 400tkm ajettu ilman normaali huoltoja kummempaa ja paskimmat räjähtää jo ennen 100tkm..sisäänajo uutenakin voisi toki selittää osaa ongelmista.
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #89
                              Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • mx3r
                                BTCF Member
                                • Jul 2018
                                • 23
                                • Rovaniemi

                                #90
                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
                                Mulla taitaa olla samaa luokkaa korjaus, ku ite tehen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎