Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1113
    • suomi

    Originally posted by kp21121 View Post
    Menee tosiaan pahasti ohi aiheen, mutta onko BMW tehnyt yhtään kestävää bensamoottoria järkihintaluokassa sitten E39 ja E46 autojen? Auton uusinta saattaisi olla kyseessä joskus vuoden päästä.
    Joku topikki voisi olla hyvä missä oisi esim 2005 uudemmat konetyypit lueteltuna yleisimpänä vikoineen? Esim
    Bmw f3x

    N47 satunnaisia jakopää vikoja
    N20 jakopää vikoja
    B47 ei tunnettuja tyyppivikoja

    Yms.
    Aloituspostauksesta löytyisi nuo,loput keskustelut aiheesta milloin ja mitä esim korjausmaksoi..

    Comment

    • janilind
      Bimmer Rookie
      • Nov 2017
      • 165
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Cell View Post
      Aika kultaa muistot, ongelmat oli erilaisia mutta kyllä korjaamoilla riitti asiakkaita ennen N-sarjan moottoreitakin, ihan vaihtomoottoreidenkin puuhaamisessa. Ei kukaan viitsi postata edes kuvia jos M57 hajoaa, ne on niin vanhojakin.

      Yhdistävä tekijä pitäisi vaan löytää ja keksiä mikä noiden koneiden laakereiden tuomioksi koituu, sitten sille voisi tehdä jotain ennaltaehkäisevästi. Sellainen kuva jäänyt, että hajoaminen on kerralla tapahtuva ja osuu satunnaiseen laakeriin. Ehkä kuitenkin jokin runkolaakereista on se josta kaikki alkaa? O-peksin postaamissa kuvissa oli etummaiset liuskat karanneet, fraatti löytänyt kuvia taas keskivaiheilta. Voiko kyseessä olla vaikka vuotavasta takaiskusta johtuva öljynpaineiden hidas nousu startin jälkeen (perinteinen painevalo poistunut jo aikaa sitten), tai ehkä start-stop järjestelmän toiminta kun apulaitekuorma on tapissaan? Dunno
      Itseäni hieman pohdituttaa tuo öljynvaihtovälin lyhennys, olen vaihdellut n.15tkm välein omaani. Voiko pienempi vaihtoväli olla turmioksi, ensimmäinen käynnistys kun on varmasti jonkinmoinen rasitus koneelle kun kanavat pitää pumpata täyteen ja kone käy hetken huonolla voitelulla?
      2011 530d x-drive
      2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5134
        • Pirkkala

        Originally posted by janilind View Post
        Itseäni hieman pohdituttaa tuo öljynvaihtovälin lyhennys, olen vaihdellut n.15tkm välein omaani. Voiko pienempi vaihtoväli olla turmioksi, ensimmäinen käynnistys kun on varmasti jonkinmoinen rasitus koneelle kun kanavat pitää pumpata täyteen ja kone käy hetken huonolla voitelulla?
        Ei mitään ongelmaa.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          Kuulin sellaista huhua että osalta 0W-30 öljyjä olisi pudotettu luokitus pois. Pitääköhän tämä paikkansa? Miksiköhän?

          Syy että ohuempiin öljyihin on siirrytty taitaa johtua matalemmasta kitkasta jolloin saadaan pienempi kulutuskin. Osaakos kukaan sanoa miten öljynpaineet käyttäytyvät esim 0W-30 vs 5W-30 vs 0W-40?

          Tälläisessä pikinytkyssä ei liene pääpiirteittään kuin kolme asiaa jotka vaikuttavat öljynpaineisiin, kierrosluku ja öljynlämpötila(viskositeetti) sekä tietysti itse öljy.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • atcc
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 373
            • Joensuu

            Minä olen käyttäny nykyisessä ja edellisessä kulkineessa Castrol EDGE TITANIUM FST 5W-30 öljyä. On ollut niin toimiva etten ole muita edes kokeillut.

            Öljynpaineita en ole seuraillut, mutta nyt on öljynvaihto kohta ajankohtainen niin voisi huvikseen katsoa ennen ja jälkeen öljynpaineet normaalilämpöisestä koneesta.


            Edit. Nyt tarkistin vielä tuon castrolin öljyn, niin silläkin on luokitus tippunut Longlife 4:stä Longlife 3:een.

            Castolin sivuilla ei ole enää 5W-30 öljyn kohdalla edes mainin taa longlife luokasta, on pelkkä LL
            Last edited by atcc; 26-07-2019, 07:55.
            F15 X5 M50d -15
            Ex:
            F11 530dA xDrive -11
            E61 530xdA M-sport LCI -07

            Comment

            • janne30
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 2197
              • Vantaa



              Tällä hetkellä koneessa pyörii tämmöset. Löytyy ainaki tuo LL04 luokka, mikä itellä oli ehdoton. Ei oo ainakaan vielään hävinny luokka... :think

              Edit. Näilläkin ajettu jo 13-14tkm ja alkaa öljyjen vaihto olee ajankohtanen. Laittasko samaa liquidmolyn toptec4200 vai jotain muuta?
              Last edited by janne30; 26-07-2019, 12:44.
              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


              1 x F20
              3 x E30
              2 x E36
              5 x E46
              3 x E9X

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2554
                • Tampere

                Originally posted by janne30 View Post
                https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/...cument&land=FI

                Tällä hetkellä koneessa pyörii tämmöset. Löytyy ainaki tuo LL04 luokka, mikä itellä oli ehdoton. Ei oo ainakaan vielään hävinny luokka... :think
                Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.
                N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • arben
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1113
                  • suomi

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.
                  En koko ketjua kahlannut läpi mutta n47 samat laakerit eikä niissä kaiketi ole ollut ongelmia?

                  Lähinnä kun monessa paikassa puhutaan ettäöljyn vaihtovälit ne hajottaa.

                  Comment

                  • janne30
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 2197
                    • Vantaa

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.
                    Mitäs suosittelisit tilalle?
                    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                    1 x F20
                    3 x E30
                    2 x E36
                    5 x E46
                    3 x E9X

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2554
                      • Tampere

                      Originally posted by janne30 View Post
                      Mitäs suosittelisit tilalle?
                      Moottoriöljyn valinta on paljolti makuasia, kun tarkoitukseen sopivia öljyjä on runsaasti tarjolla. Mikäli olet ollut tyytyväinen käyttämääsi öljyyn, niin jatka sillä? Itse olen jo sen verran homeessa, että Castrolin EDGE 5w-30 LL-04 menee perhepiirissä jokaiseen huoltamaani laitteeseen.
                      N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5134
                        • Pirkkala

                        Kuka osaa kertoa sen mekanismin että joku öljyvalmistaja saa laittaa purkkinsa kylkeen esim bmw LL-04 tai Vag 507.00 tai mersun 229.51?
                        Onko näin että heidän on hyväksytettävä öljynsä ko. Valmistajalla ja maksettava siitä jotta saavat kyseisen luokituksen? Näin olen asian itse ymmärtänyt:think
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2554
                          • Tampere

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Onko näin että heidän on hyväksytettävä öljynsä ko. Valmistajalla ja maksettava siitä jotta saavat kyseisen luokituksen? Näin olen asian itse ymmärtänyt:think
                          Kun kyseessä on autonvalmistajan oma hyväksymisluokitus, niin silloin autonvalmistaja saa varsin vapaasti määritellä ne tekijät ja vaatimukset, joiden perusteella hyväksyntä (esim. BMW LL-04) voidaan myöntää. Mutta kyseessä ei kuitenkaan ole ihan läpihuutojuttu, josta selviää vain tarjoamalla rahaa.

                          Teknisiä vaatimuksia voivat olla esim. tuotteen jalostuksessa käytetyn raakaöljyn alkuperä ja laatu, lopullisen tuotteen kemiallinen puhtaus- ja jalostusaste, lisäaineistuksen sisältö pääpiirteittäin, viskositeetti ja muut fysikaaliset ominaisuudet, tuotantotekniset vaatimukset esim. käytettyjen teollisten prosessien standardoinnista, tuotteiden laadunvalvontaan liittyvät asiat (esim. valmistettujen tuote-erien laatutodistusten toimittaminen BMW:lle sovittuina aikoina). Edelleen öljyiltä voidaan samanaikaisesti vaatia myös tiettyjä muita standardeja, kuten API- ja ACEA -luokitukset, jotka edustavat jonkinlaista minimivaatimusta öljyjen laadulle. Näitä vaatimuksia luokituksen haluavan öljynvalmistajan tulee dokumentoidusti osoittaa niitä pyydettäessä.

                          Autonvalmistajan oma luokitus on toisaalta tärkeä öljytuotteen laadun kannalta, koska esim. ACEA on vain yleisen tason luokitus- ja rekisteröintiorganisaatio muiden autoteollisuuden toimintojensa ohella. ACEA myös itse korostaa järjestelmäänsä rekisteröidyistä öljyistä että: "ACEA is not responsible for the quality of registered engine oils nor for the truth of any claims being made by any (oil) marketer. Therefore ACEA is not responsible for any complaints resulting from registered or unregistered products. The registration is voluntary and serves only as an information for ACEA. ACEA does not approve engine oils as this is not an approval system. It is not the task of ACEA to verify the truth or the correctness of any entries or the compatibility of legal requirements of any data entered."

                          Toisaalta ACEA puolestaan edellyttää rekisteröimiltään öljyiltä eurooppalaisen EELQMS -laatujärjestelmän vaatimuksenmukaisuutta, jossa on tarkemmin kuvattu öljynvalmistajille osoitettuja ehtoja ja tavoitteita.

                          Autonvalmistaja pyrkii edellä mainituilla vaatimuksilla varmistamaan myös moottoreidensa odotustenmukaisen kunnon säilyttämisen ja huolto-ohjelmien toteuttamisen. Kun öljyn ominaisuudet ja laatu on tunnettu, tämä vaikutaa myös moottoreiden suunnitteluprosesseihin. Toisin sanoen se voi osaltaan luottaa siihen, että omien vaatimustensa mukaisen öljyn käyttö ei johda ennenaikaiseen kulumiseen tai poikkeavan runsaslukuisiin moottoririkkoihin ja niihin liittyviin takuukorjauksiin.

                          Usein luokituksen myöntämiseen liittyy myös erinäisiä sopimusmaksuja, joista osalla katetaan edellä kuvattuihin teknisiin vaatimuksiin liittyvistä valvonta- ja asiantuntijapalveluita. Luokitus voi lisätä tuotteen myyntiä, jolloin siitä on öljynvalmistajalle ja jälleenmyyjille myös taloudellista hyötyä. Lisenssimaksuista esimerkkinä API:n laskutusperiaatteita öljynvalmistajille. Tästä kun miettii, että lähes jokaiselle taholle menee erilaisia lisenssimaksuja, niin on ymmärrettävää, että öljynvalmistajakin saattavat pohtia mitä lisenssejä halutaan pitää aktiivisina ja kuinka pitkän aikaa.

                          Entä jos aiemmin autonvalmistajan luokitus jossakin vaiheessa poistuu pakkauksen kyljestä - muuttuuko öljy käyttökelvottomaksi? Useinkaan näin ei ole, vaan taustalla saattavat olla sopimustekniset asiat tai vaikkapa öljynvalmistajan omiin valmistuprosesseihin tekemät muutokset, joita ei enää haluta hyväksyttää uudestaan autonvalmistajalla. Tällöin öljynvalmistaja voi mainita, että se suosittelee tuotetta käytettäväksi esim. BMW LL-04 luokituksen vaativissa moottoreissa. Mutta jos taas autonvalmistajalta kysytään, niin se luokitus pitäisi pullosta löytyä, vaikka kyse olisi lähes identtisestä tuotteesta kuin aiemmin, jolloin luokitus vielä oli purkin kyljessä.
                          Last edited by JaniLap; 26-07-2019, 17:16.
                          N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5134
                            • Pirkkala

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Kun kyseessä on autonvalmistajan oma hyväksymisluokitus, niin silloin autonvalmistaja saa varsin vapaasti määritellä ne tekijät ja vaatimukset, joiden perusteella hyväksyntä (esim. BMW LL-04) voidaan myöntää. Mutta kyseessä ei kuitenkaan ole ihan läpihuutojuttu, josta selviää vain tarjoamalla rahaa.

                            Teknisiä vaatimuksia voivat olla esim. tuotteen jalostuksessa käytetyn raakaöljyn alkuperä ja laatu, lopullisen tuotteen kemiallinen puhtaus- ja jalostusaste, lisäaineistuksen sisältö pääpiirteittäin, viskositeetti ja muut fysikaaliset ominaisuudet, tuotantotekniset vaatimukset esim. käytettyjen teollisten prosessien standardoinnista, tuotteiden laadunvalvontaan liittyvät asiat (esim. valmistettujen tuote-erien laatutodistusten toimittaminen BMW:lle sovittuina aikoina). Edelleen öljyiltä voidaan samanaikaisesti vaatia myös tiettyjä muita standardeja, kuten API- ja ACEA -luokitukset, jotka edustavat jonkinlaista minimivaatimusta öljyjen laadulle. Näitä vaatimuksia luokituksen haluavan öljynvalmistajan tulee dokumentoidusti osoittaa niitä pyydettäessä.

                            Autonvalmistajan oma luokitus on toisaalta tärkeä öljytuotteen laadun kannalta, koska esim. ACEA on vain yleisen tason luokitus- ja rekisteröintiorganisaatio muiden autoteollisuuden toimintojensa ohella. ACEA myös itse korostaa järjestelmäänsä rekisteröidyistä öljyistä että: "ACEA is not responsible for the quality of registered engine oils nor for the truth of any claims being made by any (oil) marketer. Therefore ACEA is not responsible for any complaints resulting from registered or unregistered products. The registration is voluntary and serves only as an information for ACEA. ACEA does not approve engine oils as this is not an approval system. It is not the task of ACEA to verify the truth or the correctness of any entries or the compatibility of legal requirements of any data entered."

                            Toisaalta ACEA puolestaan edellyttää rekisteröimiltään öljyiltä eurooppalaisen EELQMS -laatujärjestelmän vaatimuksenmukaisuutta, jossa on tarkemmin kuvattu öljynvalmistajille osoitettuja ehtoja ja tavoitteita.

                            Autonvalmistaja pyrkii edellä mainituilla vaatimuksilla varmistamaan myös moottoreidensa odotustenmukaisen kunnon säilyttämisen ja huolto-ohjelmien toteuttamisen. Kun öljyn ominaisuudet ja laatu on tunnettu, tämä vaikutaa myös moottoreiden suunnitteluprosesseihin. Toisin sanoen se voi osaltaan luottaa siihen, että omien vaatimustensa mukaisen öljyn käyttö ei johda ennenaikaiseen kulumiseen tai poikkeavan runsaslukuisiin moottoririkkoihin ja niihin liittyviin takuukorjauksiin.

                            Usein luokituksen myöntämiseen liittyy myös erinäisiä sopimusmaksuja, joista osalla katetaan edellä kuvattuihin teknisiin vaatimuksiin liittyvistä valvonta- ja asiantuntijapalveluita. Luokitus voi lisätä tuotteen myyntiä, jolloin siitä on öljynvalmistajalle ja jälleenmyyjille myös taloudellista hyötyä. Lisenssimaksuista esimerkkinä API:n laskutusperiaatteita öljynvalmistajille. Tästä kun miettii, että lähes jokaiselle taholle menee erilaisia lisenssimaksuja, niin on ymmärrettävää, että öljynvalmistajakin saattavat pohtia mitä lisenssejä halutaan pitää aktiivisina ja kuinka pitkän aikaa.

                            Entä jos aiemmin autonvalmistajan luokitus jossakin vaiheessa poistuu pakkauksen kyljestä - muuttuuko öljy käyttökelvottomaksi? Useinkaan näin ei ole, vaan taustalla saattavat olla sopimustekniset asiat tai vaikkapa öljynvalmistajan omiin valmistuprosesseihin tekemät muutokset, joita ei enää haluta hyväksyttää uudestaan autonvalmistajalla. Tällöin öljynvalmistaja voi mainita, että se suosittelee tuotetta käytettäväksi esim. BMW LL-04 luokituksen vaativissa moottoreissa. Mutta jos taas autonvalmistajalta kysytään, niin se luokitus pitäisi pullosta löytyä, vaikka kyse olisi lähes identtisestä tuotteesta kuin aiemmin, jolloin luokitus vielä oli purkin kyljessä.
                            Kiitos tästä. Olet kyllä yksi kovimmista asioiden netistä kaivelijoista, on täällä toki muutama muukin
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4581
                              • Tampere

                              Selailin tuossa joskus aikanikuluksi laakerispesialisti Dr. Dmitri Kopeliovichin(King bearings/Research & Development Manager) kirjoittamia juttuja...

                              Noista jutuista silmiin osui mm seuraavia asioita...

                              Esim miksi valmistajat haluavat siirtyä entistä ohuempiin öljyihin.
                              "Changing from 10w60 oil to low viscosity 0w20 results in a 40% reduction of power loss in the bearing"


                              Vakio välyksellä minimi öljykalvon paksuus eri viskositeeteillä
                              "As seen in Fig.2, the value of min. oil film thickness may drop to critical levels at low rotation speeds - particularly in high load high performance engines."
                              Tarkoittaako tämä mm sitä että korkeamman viskositeetin öljyt tarvitsevat vahvemman öljykalvon?
                              Miten kuvasta pystyy päättelemään tuon ylläolevan asian? Siitä pelkästään että kalvon vahvuus alkaa laskemaan?


                              Öljykalvon vahvuus vs viskositeetti/laakerivälys
                              A low viscosity oil is capable of maintaining stable hydrodynamic lubrication between the bearings and crank journals with relatively low oil clearance (below 0.0025"). However "thick" oil works better with clearances exceeding 0.0025"


                              Start-stop saa suitsutusta kun metallit kolisee yhteen voitelun ollessa puutteellista...


                              Koko lappu oli tässä: http://kingbearings.com/wp-content/u...t-08-29-21.pdf
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4581
                                • Tampere

                                Kitkojen jakautuminen moottorissa:


                                Suomeksikin osui silmiin jotain tuosta start-stopista.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎