Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Agee-
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 594
    • Jns

    #31
    Originally posted by fraatti View Post
    ..Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta..
    Kyllä, magnesiumia on käytetty muistaakseni N52-moottorin lohkossa.

    Joutuu varmaan avaamaan omasta kikottimesta ainakin alakerran ennakoivasti, ihan vain tässä topikissa esille tulleiden seikkojen takia. Vaikkakin moottorina enemmän M57 pohjainen, mutta ei minkäänlaista huoltohistoriaa joten sekin puoltaa kyllä ennakoivan huollon tarvetta..

    Ja kuitenkin all-in softattu vehje kyseessä, joten siinä on sekin seikka
    VW T5 -08
    XC70 -05
    Superb -11

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7486
      • Jyväshyvä

      #32
      Originally posted by fraatti View Post
      Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko näistä mikään softattuja?

      Muistaakseni pro-turbon sivuilla joku meinasi että näistä menee ainakin rankemmin viritettynä lohkot solmuun. Tiedä sitten asian paikkansa pitävyyttä.

      https://www.facebook.com/20863359252...e=3&permPage=1
      Ei minun tietääkseni kumpikaan ollut softattu. Esim. Ista ei herjannut mistään koodeja lukiessa... Ja DPF:t oli molemmissa paikallaan.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #33
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Ei minun tietääkseni kumpikaan ollut softattu. Esim. Ista ei herjannut mistään koodeja lukiessa... Ja DPF:t oli molemmissa paikallaan.
        Ista ei tunne f koppaisten ohjelmistollisia manipulaatioita. Ainakaan testerin käyttäjän silmiin. Fastatietoihin voi jälki jäädä mikä näkyy saksalaisille diagnoosi istunnon yhteenvedossa.

        Poislukien jokunen bensaturbo joissa voi antaa koodin ohjelmisto eroavaisuudesta.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #34
          Originally posted by zakspeed View Post
          Ista ei tunne f koppaisten ohjelmistollisia manipulaatioita. Ainakaan testerin käyttäjän silmiin. Fastatietoihin voi jälki jäädä mikä näkyy saksalaisille diagnoosi istunnon yhteenvedossa.

          Poislukien jokunen bensaturbo joissa voi antaa koodin ohjelmisto eroavaisuudesta.
          Kyllä se infokoodina näkyy dieseleissäkin. Ei toki enää nykyisillä työkaluilla.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4581
            • Tampere

            #35
            Originally posted by korhone_ View Post
            Kyllä, magnesiumia on käytetty muistaakseni N52-moottorin lohkossa.
            M57 cast iron
            M57tu grey cast iron GG25+
            kaikki N57 aluminium, AlSi7CuMg0,5
            B57 AlSi7

            Tässä vielä tarkemmin N57 lohkosta.



            B57:ssa sitten sylinteriputket on jätetty pois ja korvattu toisella tavalla.

            Last edited by fraatti; 11-12-2018, 22:38.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4581
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Calypsocoupe View Post
              Linkataas tämä tähän, yksi laakerivikainen, sikäli kun ymmärsin oikein niin oli ajettu kaksoismassaa vasten autobaanaa isoa kovaa. 325d motti josta otettu 370+hv.
              Joskus tuumailin että mitenkähän tälläiset "kaikki irti" softatut laitteet ylipäätään kestäisivät tuollaista pidempiaikaista autobaanaa petaali pohjassa ajoa. Veikkaisin että heikosti. Suomessa samanlaiseen rääkkiin autoa ei oikein saa mitenkään kuin mitä se tuolla voi olla.

              Kaverilla on myös tuosta omakohtaista kokemusta kun hän kävi hakemassa sieltä "kaikki irti" softatun e46 330d:n. Turbohan siit räjähti sitten autobaanaalla...
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • korp
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 60
                • Tampere

                #37
                Originally posted by fraatti View Post
                B57:ssa sitten sylinteriputket on jätetty pois ja korvattu toisella tavalla.

                https://i.imgur.com/wapyQhZ.png
                Pinnoituksessa käytettävä tekniikka on suomenkieliseltä nimeltään kaariruisku ja sitä näyttäisi käytetyn jo aiemminkin tehokkaissa moottoreissa:

                Click: "This engine is the first from BMW that we know of that features LDS (Lichtbogendrahtspritzen) coated cylinder walls. LDS has already been used for a handful of years by other manufacturers (namely Mercedes Benz’s AMG division) with great success. LDS is also known as a twin wire arc spray process. A twin wire arc spray gun is composed of two consumable electrodes (two iron wires in BMWs case) brought toward a converging point wherein an electric arc is generated. This arc then melts the continuously advancing iron wires. An atomizing gas (inert) flowing through the arc produces a molten droplet spray jet that is directed toward the surface of the part to be coated, in this case the aluminum cylinder wall. It is basically a plasma cutter/welder that has the molten metal blown with the droplets creating a coating. What LDS permits is a thinner/lighter cylinder wall, for the N20 that is initially .4 mm which is honed down to .2mm; minuscule when compared to the typical iron sleeve. The decreased thickness allows for greater thermal transfer and consistency all while allowing extra cooling channels (part of the water jacket) between cylinder bores so the engine can been tuned “hotter” since the cooling properties are greater."

                Tuolta löytyy lisää luettavaa, jos tuo alkoi kiinnostamaan: Oerlikon Metco

                Ilmailupuolella vastaavia pinnoitteita on käytetty jo pitkään, joten mistään uudesta tekniikasta ei ole kysymys. Pinnoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että lohko on kertakäyttötavaraa, sillä tuon uudelleenpinnoitus ei liene taloudellisesti järkevää. Nämä termiset pinnoitteet vaativat hyvät pohjatyöt, jotta voidaan varmistua kiinnittymisestä perusaineeseen. Pohjatöinä on yleensä kattavat puhdistukset, koneistukset ja viimeisenä vaiheena raepuhallus, jolla varmistetaan pinnoitteen tarttuvuus.

                Yleensä pinnoitusprosesseissa itse perusaineen ja pinnoitteen välille ei synny fuusiota (vrt. hitsaus jossa lisä- ja perusaineet sulavat ja sekoittuvat), mutta tässä tapauksessa veikkaan että fuusiota tapahtuu jonkinverran, jos käytettävä lanka on rautapohjainen ja perusaine on alumiinia matalalla sulamispisteellä. Toisaalta pienellä fuusiolla saadaan todennäköisesti parempi tarttuvuus.

                Lähitulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä, että lisääntyykö erilaisten pinnoitteiden käyttö autoteollisuudessa. Kun aletaan hakemaan niitä viimeisiä prosentin kymmenyksiä hyötysuhteessa, niin uskoisin että esimerkiksi erilaisten lämpöbarrikadipinnoitteiden käyttö tulee lisääntymään palotilassa ja pakopuolella. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_barrier_coating

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4581
                  • Tampere

                  #38
                  Sattui tuossa silmiin M550D:n männän kuva. Tuossa alkaa männäntapilla jo olemaan kokoa...


                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5134
                    • Pirkkala

                    #39
                    On kyllä raju tappi ja männän lakikin näyttää melkoisen paksulle
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • OVi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2016
                      • 513
                      • Oulu

                      #40
                      Siitä huolimatta näyttää käyneen aika kuumana. Väristä päätellen max lämmöt ovat olleet n. 270-290 C. Tuollaisessa lämmössä pintakarkaistun kappaleen pinta pehmenee pysyvästi.


                      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4581
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by OVi View Post
                        Siitä huolimatta näyttää käyneen aika kuumana. Väristä päätellen max lämmöt ovat olleet n. 270-290 C. Tuollaisessa lämmössä pintakarkaistun kappaleen pinta pehmenee pysyvästi.
                        Tuo väri itselläkin pisti silmään. Männäntapissa lienee DLC-pinnoitus väristä päätellen(diamond like carbon). Lisäksi tappi lienee pintakarkaistu. Mietin itsekin että mahtaako (sinertävä) väri johtua karkaisusta, pinnoituksesta vai jostain muusta. Tässä juttua tuosta pinnoituksesta: https://www.mahle.com/global/media/g...piston_pin.pdf
                        In the early days of performance engines, a well built wrist pin was top of the line. Today, with modern DLC coatings and finishing processes, wrist pin engineering goes so much further.



                        Last edited by fraatti; 06-01-2019, 20:16.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • OVi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2016
                          • 513
                          • Oulu

                          #42
                          Pinnoite selittäisi väriä, mutta tapin näkyvän osan oikealla reunalla on tummansininen rantu, joka viittaa lämpenemiseen. Tapin pää näyttää pinnoittamattomalta, mutta mahtaa siinä tapissa olla pinnoitus, kun kiertokangen yläpäässä ei ole puslaa.


                          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4581
                            • Tampere

                            #43
                            Oli noissa bemarin matskuissa myös mainintaa tuosta pinnoituksesta. Ilmeisesti tuo on ollut käytössä jo e90:ssä N45B20S koneissa männäntapin sijaan kylläkin venttiilikoneistossa ja alkuperä pinnoitteelle löytyy formulamaailmasta. Tuossa 1999cm3 kilpapannussa taisi olla 280 bhp @ 8300 rpm & 245 nm @ 7250 rpm. :think



                            Tuolla siitä mosasta tietoa:


                            宝马E90 320si产品信息售后服务培训手册(英文).pdf,Aftersales Training - Product information. E90 320si BMW Service The information contained in the Product Information and the Workbook form an integral part of the training literature of BMW Aftersales Training. Refer to the latest relevant BMW Servi


                            (Näissä koneissa taisi olla ongelmia lohkon kestävyyden suhteen -> http://www.hthoward.co.uk/engine-mac...block-repairs/ )

                            Originally posted by OVi View Post
                            Pinnoite selittäisi väriä, mutta tapin näkyvän osan oikealla reunalla on tummansininen rantu, joka viittaa lämpenemiseen. Tapin pää näyttää pinnoittamattomalta, mutta mahtaa siinä tapissa olla pinnoitus, kun kiertokangen yläpäässä ei ole puslaa.
                            Tappi on pinnoitettu ilmeisesti vain päällipuolelta sekä kangen päästä löytyy holkki. En tiedä kumpaan aluperin kiinnitit huomiota sinertymään vai tummaan väriin. Mulla toi sinertymä pisti silmään. Aikasemmin laittamastani uuden tapin kuvasta löytyy myös samoja sateenkaaren värejä.

                            Kuitenkin tälläinen juttu löytyi tuosta männäntapista.


                            Last edited by fraatti; 06-01-2019, 20:32.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4581
                              • Tampere

                              #44
                              Ihan mielenkiinnosta kaivoin kuvat vertailuksi myös kansanmallin (N57B30A 245hp) männästä. Myynti-ilmoituksessa luki että mäntä on poistettu toimivasta koneesta. Myös tuossa näyttää olevan tuollaista värimuunnosta tapin juurella. Liekö siten kaikissa käytetyissä?

                              Kansanmallin männässä ei näytä olevan holkitusta männäntapille sekä myös pinnoitus näyttää uupuvan.




                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4581
                                • Tampere

                                #45
                                Sattui vielä silmiin yksi kuva N47:n uudestä männästä ja tapista. Tuossa pinnoite näyttää olevan ja mukia on käytetty 2005-2011. Mahtaako tuo sitten vaan kulahtaa aikaa myöden ja oikeasti myös tuossa N57:n tapissa on pinnoite vaikka se ei siltä vaikutakaan. Helmassa oleva pinnoite on ainakin aivan syöty verrattuna tuohon M550D:n mäntään.



                                Find many great new & used options and get the best deals for Piston Fits BMW 316 E91 2.0d 09 to 12 N47d20c Engine Nural Quality Replacement at the best online prices at eBay! Free delivery for many products!
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎