Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Originally posted by fraatti View Post
    Kuulin sellaista huhua että osalta 0W-30 öljyjä olisi pudotettu luokitus pois. Pitääköhän tämä paikkansa? Miksiköhän?

    Syy että ohuempiin öljyihin on siirrytty taitaa johtua matalemmasta kitkasta jolloin saadaan pienempi kulutuskin. Osaakos kukaan sanoa miten öljynpaineet käyttäytyvät esim 0W-30 vs 5W-30 vs 0W-40?

    Tälläisessä pikinytkyssä ei liene pääpiirteittään kuin kolme asiaa jotka vaikuttavat öljynpaineisiin, kierrosluku ja öljynlämpötila(viskositeetti) sekä tietysti itse öljy.
    Originally posted by atcc View Post
    Minä olen käyttäny nykyisessä ja edellisessä kulkineessa Castrol EDGE TITANIUM FST 5W-30 öljyä. On ollut niin toimiva etten ole muita edes kokeillut.

    Öljynpaineita en ole seuraillut, mutta nyt on öljynvaihto kohta ajankohtainen niin voisi huvikseen katsoa ennen ja jälkeen öljynpaineet normaalilämpöisestä koneesta.


    Edit. Nyt tarkistin vielä tuon castrolin öljyn, niin silläkin on luokitus tippunut Longlife 4:stä Longlife 3:een.

    Castolin sivuilla ei ole enää 5W-30 öljyn kohdalla edes mainin taa longlife luokasta, on pelkkä LL
    Originally posted by JaniLap View Post
    Moottoriöljyn valinta on paljolti makuasia, kun tarkoitukseen sopivia öljyjä on runsaasti tarjolla. Mikäli olet ollut tyytyväinen käyttämääsi öljyyn, niin jatka sillä? Itse olen jo sen verran homeessa, että Castrolin EDGE 5w-30 LL-04 menee perhepiirissä jokaiseen huoltamaani laitteeseen.
    Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi). Bmw:n luokitus lähti syystä, johon edustaja ei suostunut vastaamaan miksi. Tivasin myös mitä mieltä 0w-30 öljystä ja lopulta sanoi ettei suosittelisi sitä nyky dieseleihin.

    Jokainen tulkatkoon miten halua, meillä siirryttiin öljyyn josta luokitukset löytyy jatkossakin
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      Originally posted by Janzki View Post
      Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi). Bmw:n luokitus lähti syystä, johon edustaja ei suostunut vastaamaan miksi. Tivasin myös mitä mieltä 0w-30 öljystä ja lopulta sanoi ettei suosittelisi sitä nyky dieseleihin.

      Jokainen tulkatkoon miten halua, meillä siirryttiin öljyyn josta luokitukset löytyy jatkossakin
      Asia tuli itsellekin esille erään keskustelun yhteydessä missä oli puhetta näistä laakerivaurioista. Tässä tuo saksalainen toi esille että osasta 0W-30 öljyistä olisi luokitus poistunut. En tiedä onko asioilla mitään tekemistä toistensa kanssa mutta kunhan ihmettelin että mistähän asia mahtaa johtua. Tuo herra arveli vähän tuohon suuntaan.

      Itseasiassa mua kiinnostaisi miten erilaisten LL4 luokiteteltujen öljyjen viskositeetit poikkeavat toisistaan. Näitäkin taitaa olla myös muita kun 0w-30 ja 5w-30?

      Toki myös ihan käytännössä olen huomannut aikoinaan että korkeamman viskositeetin öljyillä öljypaineet taitavat olla hiukan korkeammat. Muistan joskus taannoin että jossain vanhassa ritsassa öljyvalo vilkutteli ohuemmilla öljyillä kun autolla lähti liikkelle ja kierrokset laskivat mutta vahvemmilla ei. Samoin sama asia on havaittavissa öljykulutuksessa että ohuempi lirahtaa helpommin turbon läpi tai männärenkaiden välistä tai mistä ikinä nyt sitten männänpäälle sitten päätyykään...

      Eräässä lapussa mitä tuossa hiljattain pläräilin oli mainittu että 60% laakerien kulumisesta johtuu kaikelaisista partikkeleista mitä öljyn joukossa on. Tuohon tietysti voi vaikuttaa vaihtamalla niitä öljyjä.

      Toi start-stop on kyllä hanurista myös mutta valtaosan moottoriin kertyneistä kilsoista on kuitenkin jo kerennyt joku muu tekemään ja näille starteille ei enää mahda mitään mutta mielestäni siitä kannattaa kyllä hommautua eroon pikimmiten.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2749
        • Tampere

        Originally posted by Janzki View Post
        Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi).
        Mainitsemasi Castrol EDGE 5w-30 C3 tuotteesta on todellakin tiputettu BMW LL-04 -luokitus pois, mutta muut luokitukset ovat ennallaan ja oletettavasti öljyn koostumuskin on pysynyt samana kuin aiemmin.

        Uutena BMW LL-04 -luokituksen omaavana tuotteena Castrol on tuonut Castrol EDGE 5W‐30 M öljyn. Vastaavasti EDGE-sarjaa pidempään markkinoilla olleessa MAGNATEC -sarjassa on myös 5w-30 ja 5w-40 -viskositeettiluokissa tarjolla LL-04 -hyväksyntä.

        Tällä hetkellä EDGE -sarjan tuotteista 5w-30 viskositeettiluokassa on tarjolla kolme vertailukelpoista tuotetta, joiden käyttöturvallisuustiedotteiden perusteella (EDGE 5w-30 C3, EDGE 5w-30 LL, EDGE 5W-30 M) öljyjen koostumus on erilainen ja näistä BMW LL-04 -luokituksen omaavassa öljyssä koostumus on pelkistetyin, jolloin siinä on eniten perusöljyä ja vähiten peseviä ja happamuutta puskuroivia ainesosia kahteen muuhun tuotteeseen verrattuna.

        Tuohon EDGE 5w-30 M -tuotteeseen on otettu API SN Plus -luokitus ja myös MB:n luokituksia, millä on oletettavasti haluttu lisätä tuotteen menekkiä. Näyttää myös siltä, ettei MB:n 229.52 -luokitusta ei ole muissa EDGE 5w-30 -tuotteissa. Siis tässä mielessä uniikki tuote kolmella luokituksella: API SN Plus, BMW LL-04 ja MB 229.52.

        Edellä kertomanne perusteella olisikin mielenkiintoista tietää muutoksen taustalla vaikuttaneita tekijöitä - onko uuden tuotteen kehittäminen ollut vastauksena esim. joihinkin BMW-moottoreiden erityistarpeisiin, vai enemmänkin öljyvalmistajan halusta pitää BMW edelleen mukana yhdessä myydyimmistä viskositeettiluokista, mahdollisista sopimusteknisistä tai hygieniasyistä. En ole itse tämän taustaa selvittänyt, joten ihan arvailua tämä.
        Last edited by JaniLap; 27-07-2019, 01:30.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          Sitten sellainen kysymys että jos vaihtaa öljyt 15tkm välein niin onko joka tapauksessa järkevämpi käyttää jotain muuta kuin tuota LL-04 öljyä? Kun tuo LL-04 on kehitetty 30tkm vaihtovälille.
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2749
            • Tampere

            Originally posted by atcc View Post
            Sitten sellainen kysymys että jos vaihtaa öljyt 15tkm välein niin onko joka tapauksessa järkevämpi käyttää jotain muuta kuin tuota LL-04 öljyä? Kun tuo LL-04 on kehitetty 30tkm vaihtovälille.
            Tuossa LL-04 -vaatimuksessa on toki muitakin ominaisuuksia soveltuvuus pitkille vaihtoväleille ja harvassa taitavat olla ne öljyt, joita ei ole jo kehitetty pitkille vaihtoväleille, vaikkei sitä pakkauksen kyljessä erityisesti mainitakaan. Mutta periaatteessa ei ole isommin väliä tai järkevämpää käyttää muita öljylaatuja jos omissa huolloissaan vaihtovälit pidetään lyhyempinä. Olennaisempaa on, että öljyn muut ominaisuudet riittävät vaatimuksiin (esim. sopiva viskositeetti ja DPF:n kannalta vähätuhkaisuus), ja mitä muita ominaisuuksia painottaa öljyvalinnassa (hinta, saatavuus, jne.).
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1181
              • lahti

              Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                Onko näitän57 koneita paukkunut noiden 7sarjaisten keulalta?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  Originally posted by mige95 View Post
                  Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa
                  Eiköhän ne ole lähteny jo tovi sitten samalla, kun BMW siirtyi Shell:in öljyihin.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Eiköhän ne ole lähteny jo tovi sitten samalla, kun BMW siirtyi Shell:in öljyihin.
                    No eihän se nyt siihen liity mitenkään
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      No eihän se nyt siihen liity mitenkään
                      No eiköhän se ole ilmeistä, että vuosien yhteistyön loputtua ei välttämättä halua enää lisenssimaksujakaan maksella yhteensopivuushyväksyntöjen ylläpitämiseksi.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        Itse käytän nykyään Kendallin 20w-50 öljyä omassa N57.
                        Ei ole kyllä huonoa sanottavaa.
                        Talveksi pitää varmaan keksiä vähän ohkaisempi öljy
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          Mitäs tälläsillä pannuilla on ajateltu ajettavan?


                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • mige95
                            BTCF Member
                            • Mar 2014
                            • 1181
                            • lahti

                            Originally posted by ptikkala View Post
                            Onko näitän57 koneita paukkunut noiden 7sarjaisten keulalta?
                            Yksi ketju vammanen oli ainaki kerran nettiautossa, kuinkahan paljon tämä 245hp versio eroo tuosta f10:n 258hp versiosta ? Ainakaa egr takaisin kutsussa nämä ekat versiot ei ole :think

                            Seiskan cic ilmottaa öljynvaihto väliks 25tkm kun edellises 535d e61:ses oli 32tkm tämän kuulemma saa valita haluaako mennä tihemmällä huolto-ohjelmalla.
                            Last edited by mige95; 30-07-2019, 06:28.
                            -g20 330e
                            -e31 840ci sc
                            -e46 316i (m52tub25)

                            EX- f11 530d lci
                            Ex- f01 730d
                            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                            Ex: -06 e61 535d m-sport
                            Ex:-02 e39 530d manual
                            Ex -93 e34 520i

                            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                            M62tu ajoitustyökalut.
                            N47/n57 ajoitustyökalut.

                            Comment

                            • atcc
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2014
                              • 373
                              • Joensuu

                              Originally posted by mige95 View Post
                              Onkohan castrol edge turbo diesel 5w40 menettänyt kans bmw luokat, motonetin ja muitten sivuilta löytyy vielä bmw ll04 luokat mutta castrollin sivuilta ne on kadonnut, itse olen tätä käyttänyt m57 ja n57:ssa
                              Tietääkö kukaan onko öljy kuitenkin pysynyt samana vaikka BMW luokituksen maininta on poistunut? Voisi olettaa että aine on samaa kun se täyttää vielä muiden valmistajien vaatimuksia samalla tavalla kuin aiemmin.
                              F15 X5 M50d -15
                              Ex:
                              F11 530dA xDrive -11
                              E61 530xdA M-sport LCI -07

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Mitäs tälläsillä pannuilla on ajateltu ajettavan?
                                En tiedä mutta kyllä marmorilta saa takuuta ostettua 200 tkm asti, eli ainakin sen verran...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎