memebuy23buy

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • teemu.k
    replied
    Originally posted by Bemmister View Post
    Alkupään F11 535d rwd tuli ostettua, kilometrit 366tkm ja ei tietoa että olisi remppoja isommin tehty. Softauksesta ei tietoa, todennäköisesti vakio ja kaikki saastelaitteet paikoillaan. Edellisen omistajan mukaan viimeiset 100tkm menty lyhennetyllä öljynvaihtovälillä. Kone ei omaan korvaan rallattele tai pidä erikoisempia ääniä. Tarkoitus nyt tämän ketjun läpilukeneena tsekata öljynsuodatin ja öljynpaineet. Eikös tuon jälkimmäisen pysty tarkastamaan myös ohjelmallisesti vai vaatiiko aina erillisen mittaroinnin kuten aiemmassa videossa oli näytetty? Tässä alkupään (10/2010 valmistettu) N57S koneessa taitaa tuo imusarjan muoto hieman vaikeuttaa mittarointia...

    Seuraavaksi mietin olisiko järkevä käyttää pelkkää öljypohjaa auki, takaveto kun on niin saisi ainakin tuon öljysihdin putsattua tarvittaessa, mietin myös onko mitään järkeä lähteä koittamaan RVS käsittelyä vai vaihteleeko vaan n. 10tkm välein ölpät ja tarkkailee moottorin sivuääniä ennen isompia remontteja. Nosturimahdollisuutta kun ei omasta tallista löydy...
    Ei näe öljynpainetta tietokoneella. Siellä on sen tyypin anturi paikallaan, että joko sitä painetta on edes vähän tai sitä ei ole ja valo syttyy.

    Olen omaan autoon tehnyt tupla rvs käsittelyn kun ostin auton. Käytän x1r lisäainetta nyt lisäksi öljynseassa.

    Suosittelen mittaamaan öljynpaineet ja vaihtamaan yläketjunkiristimen uuteen malliin. Ketjunkiristin ei korjaa mitään vikaa jos semmoinen on olemassa esim. venynyt ketju.
    Se ehkäisee ketjua venymästä ja pitää sitä kireämmällä. Olen kuullut että vanhan mallin ketjunkiristin on liian löysä ja voi jopa jumittaa --> ketju hakkaa löysänä, alkaa venymään ja syömään hammasrattaita!

    Öljynsuodatinta kannattaa myös tarkkailla öljynvaihtojen yhteydessä, ettei löydy mitään metallia. Halkaisee suodattimen ja tarkastaa.

    Dampperin kunto myös kannattaa tarkastaa ja vaihtaa jos on epätasapainossa. Ylimääräinen tärinä rasittaa myös runkolaakereita. Näissä kansanmalleissa on käytetty parempaa m50d dampperia joka on öljytäytteinen.

    Jos käytät öljypohjaa auki, niin ehkä olisi samalla hyvä laittaa m50d öljypumppu samalla aukaisulla paikalleen. Se on tehokkaampi mitä vakio pumppu.

    Suuttimien kuntoa kannattaa myös seurata esim istalla. Viallinen suutin rasittaa myös laakereita. Suosittelen käyttämään dieselin seassa redline rl-2 lisäainetta, niin pysyy suuttimet kunnossa. Itsellä hyviä kokemuksia tuosta lisäaineesta. Suutinarvot parantuneet kun on tuota käyttänyt

    Imusarjan putsaus myös välillä hyvä tehdä, niin läpät toimii moitteetta, kulutus putoaa ja ei syty palamaan niin herkästi
    Last edited by teemu.k; 23-07-2025, 08:20.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    RVS voi antaaa lisäsuojaa esim laakereille, mutta venynyttä ketjua ei kiristä.

    Pitkää matkaa tällä varmaankin vedetty, joten aina kilometrit ei ratkaise hajoamisikää.

    Plussaa jos ei ohjelmoitu, kone tykkää vakiosoftasta jos kestoa ajatellaan

    Leave a comment:


  • Bemmister
    replied
    Alkupään F11 535d rwd tuli ostettua, kilometrit 366tkm ja ei tietoa että olisi remppoja isommin tehty. Softauksesta ei tietoa, todennäköisesti vakio ja kaikki saastelaitteet paikoillaan. Edellisen omistajan mukaan viimeiset 100tkm menty lyhennetyllä öljynvaihtovälillä. Kone ei omaan korvaan rallattele tai pidä erikoisempia ääniä. Tarkoitus nyt tämän ketjun läpilukeneena tsekata öljynsuodatin ja öljynpaineet. Eikös tuon jälkimmäisen pysty tarkastamaan myös ohjelmallisesti vai vaatiiko aina erillisen mittaroinnin kuten aiemmassa videossa oli näytetty? Tässä alkupään (10/2010 valmistettu) N57S koneessa taitaa tuo imusarjan muoto hieman vaikeuttaa mittarointia...

    Seuraavaksi mietin olisiko järkevä käyttää pelkkää öljypohjaa auki, takaveto kun on niin saisi ainakin tuon öljysihdin putsattua tarvittaessa, mietin myös onko mitään järkeä lähteä koittamaan RVS käsittelyä vai vaihteleeko vaan n. 10tkm välein ölpät ja tarkkailee moottorin sivuääniä ennen isompia remontteja. Nosturimahdollisuutta kun ei omasta tallista löydy...

    Leave a comment:


  • teemu.k
    replied
    Originally posted by Kouris View Post


    Oliko öljyt miten paljon ajetut? Se vaikuttaa myös tyhjäkäynnin paineeseen aika reilusti miten liruksi öljy mennyt. Itsellä noissa "työkoneissa" kaikissa öljynpainemittari niin hyvin huomaa kun uusilla öljyillä paineet mahtavat mutta kauaa ei tarvitse ajella niin kyllä ne sielä rupeaa putoamaan. Toki näissä nyt ei mitään high end öljyjä käytetäkään.

    On nykyisin nuo imusiivilät niin naurattavan kokoisia että voisi olla se kunnollinen öljynpainemittarin asennus kiinteästi ihan paikallaan henkilöautoissakin.
    Öljyillä oli ajettu tuolloin 3120km tarkalleen. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla uudelleen mitä se näyttää enemmän ajetuilla öljyillä

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by Kouris View Post

    Kyllä se kannattaa tarkastaa. Isolla välyksellä paine on pienempi kun vuotaa enempi läpi laakereista. Millaiset välykset tuli?
    Kylläpä ne ihan tehdasvälyksillä tuli, ~0.04mm. Onhan tuo jo pari kesää toiminut joten painetta on.

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Uskaltaisikohan tuota kiusata itteä ja tarkistaa mitä pierburgin pumppu tekee painetta vasta laakeroituun koneeseen.
    Kyllä se kannattaa tarkastaa. Isolla välyksellä paine on pienempi kun vuotaa enempi läpi laakereista. Millaiset välykset tuli?

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Originally posted by teemu.k View Post
    Omasta autosta tuli öljynpaineet mitattua. N57 313Hp 300tkm ajettu. 1.1Bar tyhjäkäynnillä 0w30 öljyllä 100astetta öljynlämpötila. Minimi öljynpaine on 1.1bar ja öljynpainevalo syttyy vasta 0.2-0.5bar kohdalla...
    Suosittelen kyllä kaikille N57 moottorien omistajille kyseistä mittausta, niin ei tule yllätyksenä moottorivaurio. Tässäpä videota miten öljynpaine mitataan https://youtu.be/XnRt-bjqLek?si=h3z3cWcI5_gsPPS1

    Oliko öljyt miten paljon ajetut? Se vaikuttaa myös tyhjäkäynnin paineeseen aika reilusti miten liruksi öljy mennyt. Itsellä noissa "työkoneissa" kaikissa öljynpainemittari niin hyvin huomaa kun uusilla öljyillä paineet mahtavat mutta kauaa ei tarvitse ajella niin kyllä ne sielä rupeaa putoamaan. Toki näissä nyt ei mitään high end öljyjä käytetäkään.

    On nykyisin nuo imusiivilät niin naurattavan kokoisia että voisi olla se kunnollinen öljynpainemittarin asennus kiinteästi ihan paikallaan henkilöautoissakin.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Uskaltaisikohan tuota kiusata itteä ja tarkistaa mitä pierburgin pumppu tekee painetta vasta laakeroituun koneeseen.

    Leave a comment:


  • teemu.k
    replied
    Omasta autosta tuli öljynpaineet mitattua. N57 313Hp 300tkm ajettu. 1.1Bar tyhjäkäynnillä 0w30 öljyllä 100astetta öljynlämpötila. Minimi öljynpaine on 1.1bar ja öljynpainevalo syttyy vasta 0.2-0.5bar kohdalla...
    Suosittelen kyllä kaikille N57 moottorien omistajille kyseistä mittausta, niin ei tule yllätyksenä moottorivaurio. Tässäpä videota miten öljynpaine mitataan https://youtu.be/XnRt-bjqLek?si=h3z3cWcI5_gsPPS1

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tekniikasta kiinnostuneille, täällä on saksalainen ruuvannut 550d öljy-/alipainepumpun N57 mottiin kiinni. Tuossa tuo on maininnut että öljynpaine tyhjäkäynnillä oli sama sekä uudella että vanhalla öljypumpulla. Mielenkiintoista tuossa on on se että tyhjäkäynnillä 90 asteisella öljyllä paine on 1,3 bar ja 100 asteisella 0,6 bar. Heti kierroksia nostettaessa paine nousee. M550D pumpun kanssa tilanne on sama. Käytössä oli 5W-40 öljy. Mikähän mahtaisi olla tilanne jos käytössä olisi 0W-30 ölpät? Sehän on notkeampaa kuumana...


    Verrokkina näytti olevan myös kunnostettu kone.
    With the new 50d pump I have about 1.25 bar of oil at 90°C, and 1 bar at 100 degrees with 5W40. With a newly built engine

    Jollain oli löytynyt bonus öljypumpun sihdistä josta johtui heikko öljynpaina. Pala jakopäänkotelossa olevaa tiivistettä.

    Last edited by fraatti; 30-12-2024, 00:56.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Päästöluokkahan seuraa koria minun tietääkseni. Kunhan uusi moottori on samaa päästöluokkaa tai uudempaa niin minun käsittääkseni sen voi asentaa.

    Jos uudessa moottorissa on dpf, joudut puukottamaan softan jotta saat toimimaan ilman, niin siinähän se ongelma jo onkin käsillä jos katsuri oikein tarkaksi alkaa.

    dpf jos poistetaan eihän sitä tavallaan tiedä mitä sieltä putkesta tulee.

    Koskemattomana moottorin eli kaikki saastelaitteet paikallaan varmaan pitäs olla ihan selkee homma.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Sehän menee sitten päin vastoin kuin M57 kanssa, niissä kun se vanhin on luotettavin. Toki makioinhan se uus ois, mutta ei oo läppiä, eikä DPF. Pähkäilin tosin että jos uudemmasta vaihtaa tekniikkaa, eikä autossa ole alkujaan DPF, eikö sen silloin saa uudestakin moottorista ihan laillisesti ohittaa?

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Yhdellä ahtimella ja mahdollisimman uusi luonnollisesti.

    Leave a comment:


  • XV70D
    replied
    Mikä näistä n57 koneista on se luotettavin kun tässä miettii paluuta merkkiin taas. 30, 35 vai 50D? Vuosimalli 2012-2016? Lastuttaa en aikonut, no ehkä egr pois.

    Leave a comment:


  • penari
    replied
    Onko mitään radikaalia eroa n57d30a -08 180kw ja n57d30b -11 225 kw alakerroilla?


    Lainaus jostain foorumista:

    "n57d30a 180 kw and n57d30a 190 kw have different cylinder block, n57d30b 225 kw and n57d30b 230 kw have diference in cylinder block too, 180 kw and 225 kw are very similar and have difference in exhaust manifold, 190 kw and 230 kw are very similar and have difference in exhaust manifold"

    Edit. sopivat ristiin.
    Last edited by penari; 08-04-2024, 09:16.

    Leave a comment:

Working...
X