Ihan mielenkiinnosta kaivoin kuvat vertailuksi myös kansanmallin (N57B30A 245hp) männästä. Myynti-ilmoituksessa luki että mäntä on poistettu toimivasta koneesta. Myös tuossa näyttää olevan tuollaista värimuunnosta tapin juurella. Liekö siten kaikissa käytetyissä?
Kansanmallin männässä ei näytä olevan holkitusta männäntapille sekä myös pinnoitus näyttää uupuvan.
Siinä on öljyn voitelukyky pettänyt ,N57B moottorin laakerivaurio on aika yleinen,kun moottorin suorituskykyä nostetaan lastuttamalla ja jos sitä oikeesti poljetaan ,olis aika järkevä siirtyä käyttämään kilpakäyttöön tarkoitettua öljyä
Jatketaas tänne kauhugalleriaa. Itsekään en ole päässyt kurkkaamaan tuollaisen ännä koneen sisään missä on laakerit narahtaneet kiinni. Tältä se sitten näyttää. Eipä tuossa näytä enää paljoa elvytettävää olevan.
Videon kuvauksessa näytti olevan että pataan oli vaihdettu öljyt 30tkm välein kuten bmw suosittaa ja nykyinen omistaja oli vaihtanut ne 10tkm välein. Siitä ei tainnut tässä tapauksessa olla apua.
En osaa sanoa että mitä on ajettu mutta -15 mallinen tuo jyvä oli kahdella föönillä höystettynä. Itsellä ei venäjä taivu muuta kuin mitä juutuubin automaattikäännös osaa siitä kertoa.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Tuon laakerivikaisen huoltovideo on julkaistu 6/2018, joten ajomäärää arvioitaessa saattaisi olla korkeintaan 200 tkm takana.
Videolla mainitaan öljynvaihdot tehdyn valmistajan suositusten mukaan (30 tkm) saksalaisomistuksessa ja tämän jälkeen 10 tkm väleillä auton siirryttyä slaaviomistukseen.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Tuon laakerivikaisen huoltovideo on julkaistu 6/2018, joten ajomäärää arvioitaessa saattaisi olla korkeintaan 200 tkm takana.
Videolla mainitaan öljynvaihdot tehdyn valmistajan suositusten mukaan (30 tkm) saksalaisomistuksessa ja tämän jälkeen 10 tkm väleillä auton siirryttyä slaaviomistukseen.
Harmittavaa että tuho tapahtuu niin että juurikaan mitään ei ole enää tehtävissä. Toki tuollaisessa diiselissä ääni pitää olla jo melko suuri että siihen kiinnittää huomiota muun kalkatuksen joukosta. Tiedä sitten onko näillä nykyajanlaakerimateriaaleilla vielä omat näppinsä pelissä. Ainakin lukemieni tekstien perusteella voisi kuvitella että näin on.
Työkaverikin ajeli jollain ritsalla ja kiertokangenlaakerit alkoivat naputtamaan öljynpuutteen takia niin hän vaihtoi nuo pihalla ja ajeli vielä monta vuotta samalla autolla.
Joskus tuli myös audin A6:n V6 koneeseen vaihdettua laakerit ja tuossa sekä runko- että kiertokangenlaakerit oli murusina. Ei toki pyörähtäneet vielä pesissään. Senkin tiedä että tuo auto liikkui vielä saman moottorin voimin vielä 5v päästä vaikkei kampiakselia yms koneistettu mihinkään. Sitkiitäkin tapauksia on siis tullut nähtyä. :think
Tuolla gynther palstalla on mainintana seuraavat riivaukset tämän koneen murheina:
Common problems with the N57 engine are:
Lueskelin huvikseen(pikaisesti) aiheen tiimoilta niin sakujen tekstien perusteella lähes konsensuksena moottorikorjaajilla on (ollut) että laakerivaurion aiheuttaa öljypumpun pettäminen.
Ja jotkut vannovat että ketjun narahtaminen on suurempi syy miksi motti pettää. Ketjuvian korjaamista mainostava yritys mainostaa vian tunnistamiseen tälläisiä oireita:
Complaint:
Scraping, grinding engine noise from about 1500 1 / min, which is perceptible in the interior. The noise can be well perceived on the gearbox or on the oil pan.
Hintana tuolla remontilla on 1690€ ja nelikko niin sitten 450€ lisää.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
En osaa sanoa että mitä on ajettu mutta -15 mallinen tuo jyvä oli kahdella föönillä höystettynä.
Toisessa topicissa mainittua laakerien materiaalia vaan mietin. Koitan tuon oman tosiaan käyttää auki ennalta ehkäisevästi kesällä niin näkee mitä sieltä löytyy, '08 ja 340+tkm ja kaikki ok. Nyt se varmaan leipoo vielä tämän viikon aikana :-D
Yhden öljypumppuvikaisen tiedän ihan mitanneeni. Ei siis vielä ehtinyt narauttaa laakereita. Loput onkin ehtineet mennä kypsäksi asti.
Selailin hiukan aihetta niin sellainen tapaus osui silmiin missä öljypumpun pultti oli katkennut mutta ratas oli vielä paikoillaan. Millä tapaa tuo oli pettänyt? Tuotto huono ja selvisi öljynpaineen mittauksella? Vika ilmeni kasvaneesta käyntiäänestä?
Tämä meni pelkällä laakeroinnilla? Molemmat kait eli runko- ja kiertokangen laakerit?
Kyllä nuo jotkut ajaakin kestävät hyvin, eräs mainitsi että nyt alkaisi ketjunvaihto olemaan ajankohtainen ja mittarissa oli 600tkm. Loota oli antautunut 350tkm kohdalla.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Selailin hiukan aihetta niin sellainen tapaus osui silmiin missä öljypumpun pultti oli katkennut mutta ratas oli vielä paikoillaan. Millä tapaa tuo oli pettänyt? Tuotto huono ja selvisi öljynpaineen mittauksella? Vika ilmeni kasvaneesta käyntiäänestä?
Tämä meni pelkällä laakeroinnilla? Molemmat kait eli runko- ja kiertokangen laakerit?
Kyllä nuo jotkut ajaakin kestävät hyvin, eräs mainitsi että nyt alkaisi ketjunvaihto olemaan ajankohtainen ja mittarissa oli 600tkm. Loota oli antautunut 350tkm kohdalla.
Taisi tulla asiakkaan omana diagnoosina vaihdattaan "viallista" öljynpainetunnistinta. Tuli mitattua öljynpaineet, kun ei antureita käytännössä mene. Ihan aiheesta poltti valoa kuumalla koneella.
Ei tullut avattua konetta (ei saanut avata) ei pitänyt vielä mitään mekkalaa.
Yksi pamahti koeajolla yks kaks (en itse ollut ratissa) siinä meni ensin päittäis/runko ja seurauksena seuraava kankilaakeri.
Yhteistä näillä koneilla on ollut se, että olleet lastutettuja.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Yhteistä näillä koneilla on ollut se, että olleet lastutettuja.
Onkin toisaalta ihan paikallaan nostaa esille, että moottorivalmistajan omat toleranssit pyrkivät varmasti huomioimaan järjellisesti ennustettavaa käyttöikää osien kestävyydelle ja kulutuksensiedolle tunnetuilla kuormitustasoilla.
Vastaavasti seuraukset voivat olla kuvatunlaisia tilanteissa, joissa ne on ylitetty. Siksi ei liene mahdoton ajatus, että aiemmin kun seosmetallisten osien valmistuksessa sallittiin mm. raskasmetallien käyttö korkeampina pitoisuuksina, niin ne ovat saattaneet olla pitkäikäisempiä ja kestää esim. lastutuksen seurauksena kuormitusta "normaalia" enemmän. Sittemmin tilanne on vaatimusten ja rajoitusten myötä muuttunut ja osavalmistuksessa on oletettavasti jouduttu löytämään kompromissi kestävyyden ja sallittujen raaka-aineiden käytön välillä. Oletan että teho-ohjelmien tekijöiden on sen sijaan vaikeampi arvioida osavalmistuksessa tapahtuneiden muutosten seurauksia moottorin suorituskykyä (tehoa) parannellessaan.
Enkä suinkaan väitä näiden välillä olevan suoraa syy-yhteyttä, mutta ei moottorinvalmistajan intresseissä ole myöskään kehittää tuotteita, joiden viat heikentävät kuluttajien kiinnostusta ja tyytyväisyyttä tuotteisiin.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Comment