Originally posted by fraatti
View Post
Click: "This engine is the first from BMW that we know of that features LDS (Lichtbogendrahtspritzen) coated cylinder walls. LDS has already been used for a handful of years by other manufacturers (namely Mercedes Benz’s AMG division) with great success. LDS is also known as a twin wire arc spray process. A twin wire arc spray gun is composed of two consumable electrodes (two iron wires in BMWs case) brought toward a converging point wherein an electric arc is generated. This arc then melts the continuously advancing iron wires. An atomizing gas (inert) flowing through the arc produces a molten droplet spray jet that is directed toward the surface of the part to be coated, in this case the aluminum cylinder wall. It is basically a plasma cutter/welder that has the molten metal blown with the droplets creating a coating. What LDS permits is a thinner/lighter cylinder wall, for the N20 that is initially .4 mm which is honed down to .2mm; minuscule when compared to the typical iron sleeve. The decreased thickness allows for greater thermal transfer and consistency all while allowing extra cooling channels (part of the water jacket) between cylinder bores so the engine can been tuned “hotter” since the cooling properties are greater."
Tuolta löytyy lisää luettavaa, jos tuo alkoi kiinnostamaan: Oerlikon Metco
Ilmailupuolella vastaavia pinnoitteita on käytetty jo pitkään, joten mistään uudesta tekniikasta ei ole kysymys. Pinnoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että lohko on kertakäyttötavaraa, sillä tuon uudelleenpinnoitus ei liene taloudellisesti järkevää. Nämä termiset pinnoitteet vaativat hyvät pohjatyöt, jotta voidaan varmistua kiinnittymisestä perusaineeseen. Pohjatöinä on yleensä kattavat puhdistukset, koneistukset ja viimeisenä vaiheena raepuhallus, jolla varmistetaan pinnoitteen tarttuvuus.
Yleensä pinnoitusprosesseissa itse perusaineen ja pinnoitteen välille ei synny fuusiota (vrt. hitsaus jossa lisä- ja perusaineet sulavat ja sekoittuvat), mutta tässä tapauksessa veikkaan että fuusiota tapahtuu jonkinverran, jos käytettävä lanka on rautapohjainen ja perusaine on alumiinia matalalla sulamispisteellä. Toisaalta pienellä fuusiolla saadaan todennäköisesti parempi tarttuvuus.
Lähitulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä, että lisääntyykö erilaisten pinnoitteiden käyttö autoteollisuudessa. Kun aletaan hakemaan niitä viimeisiä prosentin kymmenyksiä hyötysuhteessa, niin uskoisin että esimerkiksi erilaisten lämpöbarrikadipinnoitteiden käyttö tulee lisääntymään palotilassa ja pakopuolella. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_barrier_coating





Leave a comment: