
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Hyviä löydöksiä ja havaintoja jälleen kerran Fraatilta. Tämä vain vahvistaa omiakin näkemyksiä yksisilmäisen kertakäyttökulttuurin alituisesta vahvistumisesta hetkellisen vihertämisen varjolla. Joka paikassa toitotetaan kestävää kehitystä ja silti jokaisen valmistetun kulutushyödykkeen elinkaari lyhenee lyhenemistään.
-
Tämä lappu on päivätty 2016 missä haetaa poikkeuslupaa lyijyn käytölle mm isojen työkoneiden laakereille EU:ssa.
Johtopäätös on kuitenkin karu, lyijyttömät laakerit eivät kestä. Toisaalta että kertakäyttöautoja voidaan jatkossakin tehdä niin sehän ei ole kenenkään etu että autot kestävät liian pitkään. Mahtavatko saksalaiset sitten olla oikeassa kun dumppaavat autonsa 200tkm ajettuna eteepäin.... Ainakin jos autoista alkaa tulla kertakäyttötuotteita niin jälleenmyyntiarvot sekä haluttavuus laskevat myös muiden silmissä...
Kun näitä kaikenmoisia laskelmia on tehty niin olisi mielenkiintoista nähdä onko vastaavia tutkimuksia tehty että mitä nämä vaikuttavat auton elinkaareen? Kumpi on lopulta ympäristölle parempi 350tkm paaliin vai 200tkm paaliin? :think
Näillä sanoilla voi löytyä jotain... täytyy ihmetellä joskus... "lead bearing euromot"
Toinen mielenkiintoinen voisi olla "oil contamination wear egr", täytyykö öljyjen laatua alkaa parantamaan muilla tavoilla kun laakerit ei enää kestä...Last edited by fraatti; 27-03-2019, 00:50.
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostSyy tuohon, että menee totaalisesti yksi kk laakeri muiden ollessa priimoja on se, että viereinen runkolaakeri on hirttänyt.
No niin tai näin. Jos mulla oli tollanen ämmän kone levällään niin ei olisi epäilystäkään millaiset laakerit sinne menis sisään... vielä kun sellasia saa...
Tuossa kaksoismetallilaakerien käytölle perusteeksi on kerrottu hinta. Selvästikin kolmoismetalli laakereita mainostetaan ja hehkutetaan. Siis näitä missä on vielä lyijyä. Olisi mukava tietää että onko kaksoismetallilaakerien käytön takana myös lyijykielto vai hinta vai mikä. Vai onko suunnitelua alkanut ohjaamaan wiherrys liikaa? Mainittakoon myös että kaksoismetallilaakerissa ei taida olla samanlaista "babitt"-kerrosta joka suojelee laakeria starteissa yms missä voitelu on huonoa. Lisäksi tuossa on mainittu start-stopp lisärasitteena laakereille. :think
Ja onhan tuossa sellainenkin poitti että kuten esitteessä lukee niin alulaakereita käytettäessä pintojen pitäisi olla tehdasmitoissa. Kun käytetään tälläisiä laakereita niin ei edes laakereita tarvitse vaihtaa kun tuho on aina sen verran suuri. Näin ollen ylikokolaakereita ei tarvitse edes tehdä. Tehdään kertakäyttömoottoreita.
Toinen mielenkiintoinen juttu tuossa oli maininta että mikä sen laakerin tappaa. Puolessa tapauksista lika.
Koko esite tässä: https://www.mahle-aftermarket.com/me...s/eb-20-18.pdf
edit. kyllä tää lyijybanni tulee lainsäätäjiltä... Mikähän mahtaa olla tilanne nykyään... uudet laakeri vs vanhat lyijylliset
Last edited by fraatti; 26-03-2019, 23:28.
Leave a comment:
-
Syy tuohon, että menee totaalisesti yksi kk laakeri muiden ollessa priimoja on se, että viereinen runkolaakeri on hirttänyt.
Leave a comment:
-
Katsoin huvikseen millaisia laakereita Clygo näihin tarjoaa. Sinänsään ei yllätä että lyijyttömiä laakereita sieltä tarjotaan. Samoin näyttää olevan noiden vanhojen pannujen kanssa (M20, M50 jne...) Toisaalta jos/kun bemari itsekin on todennut että lyijyttömän laakerin kanssa on ensiarvoisen tärkeää että öljy on puhdasta niin luulisi että noita öljynvaihtovälejäkin mietittäisiin moneen kertaan... :think
Sinällään puhe siitä että olisi syytä käyttää alkuperäistä tai laadukasta tarvikeöljynsuodatinta lienee sekin hyvin perusteltua. Bemari taisi julkaista tämän videon 2011: https://www.youtube.com/watch?v=U53yl4zQFV0
koko katalogi: https://www.enginepartsuk.net/sites/.../CATGY1601.pdf
Jännä homma sinänsä on myös se että joissain noissa mosissa kaikki laakerit eivät olleet ottaneet itseensä ollenkaan vaan sitten jossain kauloilla oli käynyt totaalituho. Mistähän tuokin johtuu? Toki ilmeisesti jos pohjalta alkaa kuultamaan muu materiaali niin sitten ollaan jo aikas lähellä loppua.
Last edited by fraatti; 24-07-2019, 09:06.
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostYhteistä näillä koneilla on ollut se, että olleet lastutettuja.
Vastaavasti seuraukset voivat olla kuvatunlaisia tilanteissa, joissa ne on ylitetty. Siksi ei liene mahdoton ajatus, että aiemmin kun seosmetallisten osien valmistuksessa sallittiin mm. raskasmetallien käyttö korkeampina pitoisuuksina, niin ne ovat saattaneet olla pitkäikäisempiä ja kestää esim. lastutuksen seurauksena kuormitusta "normaalia" enemmän. Sittemmin tilanne on vaatimusten ja rajoitusten myötä muuttunut ja osavalmistuksessa on oletettavasti jouduttu löytämään kompromissi kestävyyden ja sallittujen raaka-aineiden käytön välillä. Oletan että teho-ohjelmien tekijöiden on sen sijaan vaikeampi arvioida osavalmistuksessa tapahtuneiden muutosten seurauksia moottorin suorituskykyä (tehoa) parannellessaan.
Enkä suinkaan väitä näiden välillä olevan suoraa syy-yhteyttä, mutta ei moottorinvalmistajan intresseissä ole myöskään kehittää tuotteita, joiden viat heikentävät kuluttajien kiinnostusta ja tyytyväisyyttä tuotteisiin.Last edited by JaniLap; 26-03-2019, 21:25.
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View PostSelailin hiukan aihetta niin sellainen tapaus osui silmiin missä öljypumpun pultti oli katkennut mutta ratas oli vielä paikoillaan. Millä tapaa tuo oli pettänyt? Tuotto huono ja selvisi öljynpaineen mittauksella? Vika ilmeni kasvaneesta käyntiäänestä?
Tämä meni pelkällä laakeroinnilla? Molemmat kait eli runko- ja kiertokangen laakerit?
Kyllä nuo jotkut ajaakin kestävät hyvin, eräs mainitsi että nyt alkaisi ketjunvaihto olemaan ajankohtainen ja mittarissa oli 600tkm. Loota oli antautunut 350tkm kohdalla.
Ei tullut avattua konetta (ei saanut avata) ei pitänyt vielä mitään mekkalaa.
Yksi pamahti koeajolla yks kaks (en itse ollut ratissa) siinä meni ensin päittäis/runko ja seurauksena seuraava kankilaakeri.
Yhteistä näillä koneilla on ollut se, että olleet lastutettuja.
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostYhden öljypumppuvikaisen tiedän ihan mitanneeni. Ei siis vielä ehtinyt narauttaa laakereita. Loput onkin ehtineet mennä kypsäksi asti.
Tämä meni pelkällä laakeroinnilla? Molemmat kait eli runko- ja kiertokangen laakerit?
Kyllä nuo jotkut ajaakin kestävät hyvin, eräs mainitsi että nyt alkaisi ketjunvaihto olemaan ajankohtainen ja mittarissa oli 600tkm. Loota oli antautunut 350tkm kohdalla.
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View PostEn osaa sanoa että mitä on ajettu mutta -15 mallinen tuo jyvä oli kahdella föönillä höystettynä.
Leave a comment:
-
Yhden öljypumppuvikaisen tiedän ihan mitanneeni. Ei siis vielä ehtinyt narauttaa laakereita. Loput onkin ehtineet mennä kypsäksi asti.
Leave a comment:
-
Originally posted by JaniLap View PostTuon laakerivikaisen huoltovideo on julkaistu 6/2018, joten ajomäärää arvioitaessa saattaisi olla korkeintaan 200 tkm takana.
Videolla mainitaan öljynvaihdot tehdyn valmistajan suositusten mukaan (30 tkm) saksalaisomistuksessa ja tämän jälkeen 10 tkm väleillä auton siirryttyä slaaviomistukseen.
Työkaverikin ajeli jollain ritsalla ja kiertokangenlaakerit alkoivat naputtamaan öljynpuutteen takia niin hän vaihtoi nuo pihalla ja ajeli vielä monta vuotta samalla autolla.
Joskus tuli myös audin A6:n V6 koneeseen vaihdettua laakerit ja tuossa sekä runko- että kiertokangenlaakerit oli murusina. Ei toki pyörähtäneet vielä pesissään. Senkin tiedä että tuo auto liikkui vielä saman moottorin voimin vielä 5v päästä vaikkei kampiakselia yms koneistettu mihinkään. Sitkiitäkin tapauksia on siis tullut nähtyä. :think
Tuolla gynther palstalla on mainintana seuraavat riivaukset tämän koneen murheina:
Common problems with the N57 engine are:
Pleuellagerschaden
Defective oil pump
Defective injectors
The timing chain (timing chain tensioner, rails)
Lueskelin huvikseen(pikaisesti) aiheen tiimoilta niin sakujen tekstien perusteella lähes konsensuksena moottorikorjaajilla on (ollut) että laakerivaurion aiheuttaa öljypumpun pettäminen.
Ja jotkut vannovat että ketjun narahtaminen on suurempi syy miksi motti pettää. Ketjuvian korjaamista mainostava yritys mainostaa vian tunnistamiseen tälläisiä oireita:
Complaint:
Scraping, grinding engine noise from about 1500 1 / min, which is perceptible in the interior. The noise can be well perceived on the gearbox or on the oil pan.
Hintana tuolla remontilla on 1690€ ja nelikko niin sitten 450€ lisää.
Leave a comment:
-
Runkolaakeri lienee tuollakin ensin pettänyt. Sitten kääntyy ja tukkii kangen kaulalle vievän öljykanavan.
Leave a comment:
-
Tuon laakerivikaisen huoltovideo on julkaistu 6/2018, joten ajomäärää arvioitaessa saattaisi olla korkeintaan 200 tkm takana.
Videolla mainitaan öljynvaihdot tehdyn valmistajan suositusten mukaan (30 tkm) saksalaisomistuksessa ja tämän jälkeen 10 tkm väleillä auton siirryttyä slaaviomistukseen.
Leave a comment:
Leave a comment: