Kyllähän näiden juttujen valossa on tullut jo selville että kyllä bemarilla on tiedetty mikä tuon koneen heikko lenkki on... :think
Vaikea yhtälö insinööreille Münchenissä säilyä markkinoiden ykkösenä moottoritekniikan kanssa. Suora kutonen -> pitkä kampura + nykyvaatimukset moottoreille = total motorschaden @200tkm
Tuntuu vähän sellaiselta joutsenlaululta isoille dieseleille.
Jos ykkösen laakeri meinaa vaihtaa hiippakuntaa, niin ei tuo dampperi ole huonoin arvaus. Oman vaihdoin jossain kolmen satkun jälkeen ennakoivasti, nyt mennään 361tkm kohdilla, koneen valmistusleimat natsaa auton valmistusajankohtaan eikä merkkejä avaamisesta näy.
Btw. Vaihto on valovuoden helpompaa kuin M-koneeseen.
Katsoin ihan hyvikseen millaisen evoluution tuo värinänvaimennin on kokenut. Indeksinumeroita on ainakin useampaa tuohon uudempakin niin kai niitäkin on paranneltu ajansaatossa.... Kiinnitys näemmä on hiukan erilainen myös kuin M57:ssa.
Näköjään klimppiin on laitettu 300g lisää painoa 535d:n tapauksessa. Muuten ulkonäkö on silmämääräisesti samanlainen vulkanoinnin kuviointia lukuunottamatta.
11237800026 vanha 5.4 kg
11238515002 uusi 5.7 kg
Uudempi
Wanhempi
Sitten jos gummi alkaa tuoksumaan nenään niin saattaapi konepelli alta löytyä tälläinen...
Runkolaakeripukkien lukitus. Lieköhän tuossa parannuksessa olla kyse noiden "kynsien" muutoksesta? :think
Tässä kuvassa N57 pata. Iästä ei havaintoa.
Noniin nyt kun asiaa penkoi tarpeeksi niin löysin matskua mistä selviää mistä tuossa on kyse. Laakeripukkiin ja vastakappeleeseen on koneistettu "hampaat" jotka vastaavat toisiinsa. Tekniikka on ollut alkuun käytössä M67tu koneessa ja siinä "hampaita" on ollut kuusi kappaletta. N47 & N57 koneisiin hampaiden määrä on pudotettu kahteen. Tiedä sitten mikä on tilanne tuon uudemman N57 koneen kanssa. :think
Kyllähän näiden juttujen valossa on tullut jo selville että kyllä bemarilla on tiedetty mikä tuon koneen heikko lenkki on... :think
Ja vielä vertailuksi poikkileikkaus M550D lohkosta. Putket ovat jotakuinkin samanlaiset mutta kannen ja runkolaakereiden erilainen kiinnitys selviää tästä kuvasta hyvin.
Tuossakun oli puhetta noista krympillä kiinnitetyistä karkaistuista hiiliteräs sylinteriputkista niin tuossa poikkileikkaus N57D30O0 koneen sisuksista.
Voisiko meinata sitä, että esim kankien silmukat on murrettu, että puolikkaat kappaleet istuvat täysin toisiinsa?
Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan kumminkin runkolaakeripukkeja.
Tuossa on kyse runkolaakeripukeista ja kiertokanget ovat olleet murrettuja jo pidemmän aikaa, esim jo M57 koneissa... Runkolaakereissa on "hammas" joka lukitsee sen paikoilleen sivuttaissuunnassa.
Tuossa murrettu kiertokanki jossa puolikkaiden istuvuus toisiinsa on "täydellinen" jos joku ei tiedä mistä on kyse.
Mitähän tuo laakeripukin kiinnityksen optimointi tarkoittaa?
Voisiko meinata sitä, että esim kankien silmukat on murrettu, että puolikkaat kappaleet istuvat täysin toisiinsa?
Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan kumminkin runkolaakeripukkeja.
Yksi ihan mielenkiintoinen juttu on tässä se että onko uudempi N57 technical update (N57/N57S → N57N/N57Z) muuttanut koneen kestävyyttä suuntaan tai toiseen. Jos tiedätte onko mossahtanut kone uudempaa vai vanhempaa mallian niin laittakaahan infoa. Näitä koneiden muutoksia oli jo listattu täällä:
Satuin vielä mulqaisemaan nuo tässä ketjussa aikaisemmin mainitut N57 suunnitteludokkarit myös läpi. Siellä oli lisäksi maininta että värinänvaimennin sekä moniurahihnat ovat menneet uusiksi. Mitähän tuo laakeripukin kiinnityksen optimointi tarkoittaa? Itsellä silmään pistää tuo kuvassa pyöristys mutta se saattaa olla silti jotain aivan muuta. Tietääkö kukaan?
Aikasemmin tuossa oli tuo video missä syliteriputket kuoriutuivat kuin banaani niin tuossa näyttää lukevan että sylinteriputket ovat karkaistut. Siitä kai se kummallinen halkeminen johtui.
Samoin moniurahihnaston, mäntien ja renkaiden kitkoja on pienennetty.
Myös tuossa on mainittu runkolaakereiden pukkien muutoksista sekä pulttien esijännityksen kasvattamisesta. Myös kampirauta on mennyt uusiksi. Värinänvaimennin on saanut lisää massaa samassa. Samoin kiertokangenlaakereista on mainittu että ne eivät ole yhtä herkkiä epäpuhtauksille ja tekvät tuosta ylipäätään tukevamman. Osaako kukaan tulkita mitä tuo teksti tarkemmin tarkoittaa? ( The big-end bearings are equipped with refined plain bearings that are less sensitive to dirt particle deposits and contribute to the more robust design of the overall crankshaft drive system. )
Männistä on myös mainittu että ne on suunniteltu uudestaan ja mahtaako tuossa olla jotain muutoksia myös sylinteriputkiin?
Herää kysymys kannattaako lastuttaa... kai se maalaisjärjellä selvää on ettei se ainakaan sillä kestävämmäksi tule. Vakiotehoilla voisi varmaan ajella, mutta sen kulutuksen kanssa ei pysty, senverran sitä eroa kuitenkin on. Pitäisiköhän tiputtaa yksi 100hp pois ja vääntöä 200
Toinen vaihtoehto on noudattaa bmw liikkeen työntekijän neuvoa ja viedä se kamuxiin kun oireita alkaa tulla.
Niinpä, ei oikein vakuuta, mitä tarkoittaa premium-merkki ? Joskus oli kaavana että moottori kestää litratilavuuden X 100 000 km., nykyään ei enää sitäkään ?
Leave a comment: