memebuy23buy

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • van cleef
    replied
    Originally posted by fraatti View Post

    Kyllähän näiden juttujen valossa on tullut jo selville että kyllä bemarilla on tiedetty mikä tuon koneen heikko lenkki on... :think
    Vaikea yhtälö insinööreille Münchenissä säilyä markkinoiden ykkösenä moottoritekniikan kanssa. Suora kutonen -> pitkä kampura + nykyvaatimukset moottoreille = total motorschaden @200tkm

    Tuntuu vähän sellaiselta joutsenlaululta isoille dieseleille.

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Jos ykkösen laakeri meinaa vaihtaa hiippakuntaa, niin ei tuo dampperi ole huonoin arvaus. Oman vaihdoin jossain kolmen satkun jälkeen ennakoivasti, nyt mennään 361tkm kohdilla, koneen valmistusleimat natsaa auton valmistusajankohtaan eikä merkkejä avaamisesta näy.

    Btw. Vaihto on valovuoden helpompaa kuin M-koneeseen.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Katsoin ihan hyvikseen millaisen evoluution tuo värinänvaimennin on kokenut. Indeksinumeroita on ainakin useampaa tuohon uudempakin niin kai niitäkin on paranneltu ajansaatossa.... Kiinnitys näemmä on hiukan erilainen myös kuin M57:ssa.

    Näköjään klimppiin on laitettu 300g lisää painoa 535d:n tapauksessa. Muuten ulkonäkö on silmämääräisesti samanlainen vulkanoinnin kuviointia lukuunottamatta.
    11237800026 vanha 5.4 kg
    11238515002 uusi 5.7 kg

    Uudempi


    Wanhempi


    Sitten jos gummi alkaa tuoksumaan nenään niin saattaapi konepelli alta löytyä tälläinen...










    Владея предыдущими дизельными BMW, всегда ждал подобного момента, но, либо предыдущий владелец менял, либо следующий… Так как пробег уже за 150 тысяч, я изредка поглядывал на состояние оного, но ни т…

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Runkolaakeripukkien lukitus. Lieköhän tuossa parannuksessa olla kyse noiden "kynsien" muutoksesta? :think
    Tässä kuvassa N57 pata. Iästä ei havaintoa.




    Noniin nyt kun asiaa penkoi tarpeeksi niin löysin matskua mistä selviää mistä tuossa on kyse. Laakeripukkiin ja vastakappeleeseen on koneistettu "hampaat" jotka vastaavat toisiinsa. Tekniikka on ollut alkuun käytössä M67tu koneessa ja siinä "hampaita" on ollut kuusi kappaletta. N47 & N57 koneisiin hampaiden määrä on pudotettu kahteen. Tiedä sitten mikä on tilanne tuon uudemman N57 koneen kanssa. :think

    Kyllähän näiden juttujen valossa on tullut jo selville että kyllä bemarilla on tiedetty mikä tuon koneen heikko lenkki on... :think

    N47


    M67tu

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Ja vielä vertailuksi poikkileikkaus M550D lohkosta. Putket ovat jotakuinkin samanlaiset mutta kannen ja runkolaakereiden erilainen kiinnitys selviää tästä kuvasta hyvin.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tuossakun oli puhetta noista krympillä kiinnitetyistä karkaistuista hiiliteräs sylinteriputkista niin tuossa poikkileikkaus N57D30O0 koneen sisuksista.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Voisiko meinata sitä, että esim kankien silmukat on murrettu, että puolikkaat kappaleet istuvat täysin toisiinsa?
    Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan kumminkin runkolaakeripukkeja.
    Tuossa on kyse runkolaakeripukeista ja kiertokanget ovat olleet murrettuja jo pidemmän aikaa, esim jo M57 koneissa... Runkolaakereissa on "hammas" joka lukitsee sen paikoilleen sivuttaissuunnassa.

    Tuossa murrettu kiertokanki jossa puolikkaiden istuvuus toisiinsa on "täydellinen" jos joku ei tiedä mistä on kyse.


    Tämä on juuri puheessa olevasta koneesta.
    Last edited by fraatti; 12-09-2019, 19:45.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Mitähän tuo laakeripukin kiinnityksen optimointi tarkoittaa?
    Voisiko meinata sitä, että esim kankien silmukat on murrettu, että puolikkaat kappaleet istuvat täysin toisiinsa?
    Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan kumminkin runkolaakeripukkeja.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by prh' View Post
    Minkä vuosimallin vehkeitä nämä hajonneet on olleet?
    Ja milloin nuo uudemmat versiot moottoreista on tulleet?
    8/2011 asti on tehty tätä tähän asti heikompana esiintynyttä moottoriversiota.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Yksi ihan mielenkiintoinen juttu on tässä se että onko uudempi N57 technical update (N57/N57S → N57N/N57Z) muuttanut koneen kestävyyttä suuntaan tai toiseen. Jos tiedätte onko mossahtanut kone uudempaa vai vanhempaa mallian niin laittakaahan infoa. Näitä koneiden muutoksia oli jo listattu täällä:


    Satuin vielä mulqaisemaan nuo tässä ketjussa aikaisemmin mainitut N57 suunnitteludokkarit myös läpi. Siellä oli lisäksi maininta että värinänvaimennin sekä moniurahihnat ovat menneet uusiksi. Mitähän tuo laakeripukin kiinnityksen optimointi tarkoittaa? Itsellä silmään pistää tuo kuvassa pyöristys mutta se saattaa olla silti jotain aivan muuta. Tietääkö kukaan?


    Aikasemmin tuossa oli tuo video missä syliteriputket kuoriutuivat kuin banaani niin tuossa näyttää lukevan että sylinteriputket ovat karkaistut. Siitä kai se kummallinen halkeminen johtui.
    Samoin moniurahihnaston, mäntien ja renkaiden kitkoja on pienennetty.
    Myös tuossa on mainittu runkolaakereiden pukkien muutoksista sekä pulttien esijännityksen kasvattamisesta. Myös kampirauta on mennyt uusiksi. Värinänvaimennin on saanut lisää massaa samassa. Samoin kiertokangenlaakereista on mainittu että ne eivät ole yhtä herkkiä epäpuhtauksille ja tekvät tuosta ylipäätään tukevamman. Osaako kukaan tulkita mitä tuo teksti tarkemmin tarkoittaa?
    ( The big-end bearings are equipped with refined plain bearings that are less sensitive to dirt particle deposits and contribute to the more robust design of the overall crankshaft drive system. )
    Männistä on myös mainittu että ne on suunniteltu uudestaan ja mahtaako tuossa olla jotain muutoksia myös sylinteriputkiin?

    Last edited by fraatti; 12-09-2019, 17:46.

    Leave a comment:


  • Vanhapieru
    replied
    Ohhoh

    Herää kysymys kannattaako lastuttaa... kai se maalaisjärjellä selvää on ettei se ainakaan sillä kestävämmäksi tule. Vakiotehoilla voisi varmaan ajella, mutta sen kulutuksen kanssa ei pysty, senverran sitä eroa kuitenkin on. Pitäisiköhän tiputtaa yksi 100hp pois ja vääntöä 200

    Toinen vaihtoehto on noudattaa bmw liikkeen työntekijän neuvoa ja viedä se kamuxiin kun oireita alkaa tulla.

    Sekoitin näköjään n57 ja m57 koneet.
    Last edited by Vanhapieru; 12-09-2019, 17:36.

    Leave a comment:


  • prh'
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Uudempia N57Z/T/X koneita ei ole vielä kohdalle sattunut laakerivikaisena.
    Minkä vuosimallin vehkeitä nämä hajonneet on olleet?
    Ja milloin nuo uudemmat versiot moottoreista on tulleet?

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Valitettavan aikaisin vaikuttavat antautuvan.
    Niinpä, ei oikein vakuuta, mitä tarkoittaa premium-merkki ? Joskus oli kaavana että moottori kestää litratilavuuden X 100 000 km., nykyään ei enää sitäkään ?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Siinä + - 200 tonnin paikkeilla noita on poikinut paljon. Runkolaakereita ja kk laakereita pyörähdellyt ympäri. Yleensä saa varautua moottorin vaihtoon.

    Yksi saatiin elvytettyä jossa oli runkolaakeri vika kun asiakas ei ollut kerennyt ajamaan sillä. Eli 1 kaulalta laakeri tuli kampuran stefasta läpi ja puski öljyä ulos.
    Valitettavan aikaisin vaikuttavat antautuvan.

    Mikä on oma tulkintasi vaurioon ilmaantumista edistäneisiin tapahtumiin?

    Öljynkierto puutteellinen? Pitkät vaihtovälit? Ajotapa? Virisofta?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Uudempia N57Z/T/X koneita ei ole vielä kohdalle sattunut laakerivikaisena.

    Leave a comment:

Working...
X