N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi). Bmw:n luokitus lähti syystä, johon edustaja ei suostunut vastaamaan miksi. Tivasin myös mitä mieltä 0w-30 öljystä ja lopulta sanoi ettei suosittelisi sitä nyky dieseleihin.

    Jokainen tulkatkoon miten halua, meillä siirryttiin öljyyn josta luokitukset löytyy jatkossakin
    Asia tuli itsellekin esille erään keskustelun yhteydessä missä oli puhetta näistä laakerivaurioista. Tässä tuo saksalainen toi esille että osasta 0W-30 öljyistä olisi luokitus poistunut. En tiedä onko asioilla mitään tekemistä toistensa kanssa mutta kunhan ihmettelin että mistähän asia mahtaa johtua. Tuo herra arveli vähän tuohon suuntaan.

    Itseasiassa mua kiinnostaisi miten erilaisten LL4 luokiteteltujen öljyjen viskositeetit poikkeavat toisistaan. Näitäkin taitaa olla myös muita kun 0w-30 ja 5w-30?

    Toki myös ihan käytännössä olen huomannut aikoinaan että korkeamman viskositeetin öljyillä öljypaineet taitavat olla hiukan korkeammat. Muistan joskus taannoin että jossain vanhassa ritsassa öljyvalo vilkutteli ohuemmilla öljyillä kun autolla lähti liikkelle ja kierrokset laskivat mutta vahvemmilla ei. Samoin sama asia on havaittavissa öljykulutuksessa että ohuempi lirahtaa helpommin turbon läpi tai männärenkaiden välistä tai mistä ikinä nyt sitten männänpäälle sitten päätyykään...

    Eräässä lapussa mitä tuossa hiljattain pläräilin oli mainittu että 60% laakerien kulumisesta johtuu kaikelaisista partikkeleista mitä öljyn joukossa on. Tuohon tietysti voi vaikuttaa vaihtamalla niitä öljyjä.

    Toi start-stop on kyllä hanurista myös mutta valtaosan moottoriin kertyneistä kilsoista on kuitenkin jo kerennyt joku muu tekemään ja näille starteille ei enää mahda mitään mutta mielestäni siitä kannattaa kyllä hommautua eroon pikimmiten.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kuulin sellaista huhua että osalta 0W-30 öljyjä olisi pudotettu luokitus pois. Pitääköhän tämä paikkansa? Miksiköhän?

    Syy että ohuempiin öljyihin on siirrytty taitaa johtua matalemmasta kitkasta jolloin saadaan pienempi kulutuskin. Osaakos kukaan sanoa miten öljynpaineet käyttäytyvät esim 0W-30 vs 5W-30 vs 0W-40?

    Tälläisessä pikinytkyssä ei liene pääpiirteittään kuin kolme asiaa jotka vaikuttavat öljynpaineisiin, kierrosluku ja öljynlämpötila(viskositeetti) sekä tietysti itse öljy.
    Originally posted by atcc View Post
    Minä olen käyttäny nykyisessä ja edellisessä kulkineessa Castrol EDGE TITANIUM FST 5W-30 öljyä. On ollut niin toimiva etten ole muita edes kokeillut.

    Öljynpaineita en ole seuraillut, mutta nyt on öljynvaihto kohta ajankohtainen niin voisi huvikseen katsoa ennen ja jälkeen öljynpaineet normaalilämpöisestä koneesta.


    Edit. Nyt tarkistin vielä tuon castrolin öljyn, niin silläkin on luokitus tippunut Longlife 4:stä Longlife 3:een.

    Castolin sivuilla ei ole enää 5W-30 öljyn kohdalla edes mainin taa longlife luokasta, on pelkkä LL
    Originally posted by JaniLap View Post
    Moottoriöljyn valinta on paljolti makuasia, kun tarkoitukseen sopivia öljyjä on runsaasti tarjolla. Mikäli olet ollut tyytyväinen käyttämääsi öljyyn, niin jatka sillä? Itse olen jo sen verran homeessa, että Castrolin EDGE 5w-30 LL-04 menee perhepiirissä jokaiseen huoltamaani laitteeseen.
    Castrol Edge 5w-30 ”menetti” Bmw:n luokituksen joku aika sitten. Edustajan kanssa käydessä keskustelua korvaava tuote on mutta ei ei yhtä laajoilla ominaisuuksilla (lue korjaamolle sopivaksi yleisöljyksi). Bmw:n luokitus lähti syystä, johon edustaja ei suostunut vastaamaan miksi. Tivasin myös mitä mieltä 0w-30 öljystä ja lopulta sanoi ettei suosittelisi sitä nyky dieseleihin.

    Jokainen tulkatkoon miten halua, meillä siirryttiin öljyyn josta luokitukset löytyy jatkossakin

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kitkojen jakautuminen moottorissa:


    Suomeksikin osui silmiin jotain tuosta start-stopista.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Selailin tuossa joskus aikanikuluksi laakerispesialisti Dr. Dmitri Kopeliovichin(King bearings/Research & Development Manager) kirjoittamia juttuja...

    Noista jutuista silmiin osui mm seuraavia asioita...

    Esim miksi valmistajat haluavat siirtyä entistä ohuempiin öljyihin.
    "Changing from 10w60 oil to low viscosity 0w20 results in a 40% reduction of power loss in the bearing"


    Vakio välyksellä minimi öljykalvon paksuus eri viskositeeteillä
    "As seen in Fig.2, the value of min. oil film thickness may drop to critical levels at low rotation speeds - particularly in high load high performance engines."
    Tarkoittaako tämä mm sitä että korkeamman viskositeetin öljyt tarvitsevat vahvemman öljykalvon?
    Miten kuvasta pystyy päättelemään tuon ylläolevan asian? Siitä pelkästään että kalvon vahvuus alkaa laskemaan?


    Öljykalvon vahvuus vs viskositeetti/laakerivälys
    A low viscosity oil is capable of maintaining stable hydrodynamic lubrication between the bearings and crank journals with relatively low oil clearance (below 0.0025"). However "thick" oil works better with clearances exceeding 0.0025"


    Start-stop saa suitsutusta kun metallit kolisee yhteen voitelun ollessa puutteellista...


    Koko lappu oli tässä: http://kingbearings.com/wp-content/u...t-08-29-21.pdf

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kun kyseessä on autonvalmistajan oma hyväksymisluokitus, niin silloin autonvalmistaja saa varsin vapaasti määritellä ne tekijät ja vaatimukset, joiden perusteella hyväksyntä (esim. BMW LL-04) voidaan myöntää. Mutta kyseessä ei kuitenkaan ole ihan läpihuutojuttu, josta selviää vain tarjoamalla rahaa.

    Teknisiä vaatimuksia voivat olla esim. tuotteen jalostuksessa käytetyn raakaöljyn alkuperä ja laatu, lopullisen tuotteen kemiallinen puhtaus- ja jalostusaste, lisäaineistuksen sisältö pääpiirteittäin, viskositeetti ja muut fysikaaliset ominaisuudet, tuotantotekniset vaatimukset esim. käytettyjen teollisten prosessien standardoinnista, tuotteiden laadunvalvontaan liittyvät asiat (esim. valmistettujen tuote-erien laatutodistusten toimittaminen BMW:lle sovittuina aikoina). Edelleen öljyiltä voidaan samanaikaisesti vaatia myös tiettyjä muita standardeja, kuten API- ja ACEA -luokitukset, jotka edustavat jonkinlaista minimivaatimusta öljyjen laadulle. Näitä vaatimuksia luokituksen haluavan öljynvalmistajan tulee dokumentoidusti osoittaa niitä pyydettäessä.

    Autonvalmistajan oma luokitus on toisaalta tärkeä öljytuotteen laadun kannalta, koska esim. ACEA on vain yleisen tason luokitus- ja rekisteröintiorganisaatio muiden autoteollisuuden toimintojensa ohella. ACEA myös itse korostaa järjestelmäänsä rekisteröidyistä öljyistä että: "ACEA is not responsible for the quality of registered engine oils nor for the truth of any claims being made by any (oil) marketer. Therefore ACEA is not responsible for any complaints resulting from registered or unregistered products. The registration is voluntary and serves only as an information for ACEA. ACEA does not approve engine oils as this is not an approval system. It is not the task of ACEA to verify the truth or the correctness of any entries or the compatibility of legal requirements of any data entered."

    Toisaalta ACEA puolestaan edellyttää rekisteröimiltään öljyiltä eurooppalaisen EELQMS -laatujärjestelmän vaatimuksenmukaisuutta, jossa on tarkemmin kuvattu öljynvalmistajille osoitettuja ehtoja ja tavoitteita.

    Autonvalmistaja pyrkii edellä mainituilla vaatimuksilla varmistamaan myös moottoreidensa odotustenmukaisen kunnon säilyttämisen ja huolto-ohjelmien toteuttamisen. Kun öljyn ominaisuudet ja laatu on tunnettu, tämä vaikutaa myös moottoreiden suunnitteluprosesseihin. Toisin sanoen se voi osaltaan luottaa siihen, että omien vaatimustensa mukaisen öljyn käyttö ei johda ennenaikaiseen kulumiseen tai poikkeavan runsaslukuisiin moottoririkkoihin ja niihin liittyviin takuukorjauksiin.

    Usein luokituksen myöntämiseen liittyy myös erinäisiä sopimusmaksuja, joista osalla katetaan edellä kuvattuihin teknisiin vaatimuksiin liittyvistä valvonta- ja asiantuntijapalveluita. Luokitus voi lisätä tuotteen myyntiä, jolloin siitä on öljynvalmistajalle ja jälleenmyyjille myös taloudellista hyötyä. Lisenssimaksuista esimerkkinä API:n laskutusperiaatteita öljynvalmistajille. Tästä kun miettii, että lähes jokaiselle taholle menee erilaisia lisenssimaksuja, niin on ymmärrettävää, että öljynvalmistajakin saattavat pohtia mitä lisenssejä halutaan pitää aktiivisina ja kuinka pitkän aikaa.

    Entä jos aiemmin autonvalmistajan luokitus jossakin vaiheessa poistuu pakkauksen kyljestä - muuttuuko öljy käyttökelvottomaksi? Useinkaan näin ei ole, vaan taustalla saattavat olla sopimustekniset asiat tai vaikkapa öljynvalmistajan omiin valmistuprosesseihin tekemät muutokset, joita ei enää haluta hyväksyttää uudestaan autonvalmistajalla. Tällöin öljynvalmistaja voi mainita, että se suosittelee tuotetta käytettäväksi esim. BMW LL-04 luokituksen vaativissa moottoreissa. Mutta jos taas autonvalmistajalta kysytään, niin se luokitus pitäisi pullosta löytyä, vaikka kyse olisi lähes identtisestä tuotteesta kuin aiemmin, jolloin luokitus vielä oli purkin kyljessä.
    Kiitos tästä. Olet kyllä yksi kovimmista asioiden netistä kaivelijoista, on täällä toki muutama muukin

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Onko näin että heidän on hyväksytettävä öljynsä ko. Valmistajalla ja maksettava siitä jotta saavat kyseisen luokituksen? Näin olen asian itse ymmärtänyt:think
    Kun kyseessä on autonvalmistajan oma hyväksymisluokitus, niin silloin autonvalmistaja saa varsin vapaasti määritellä ne tekijät ja vaatimukset, joiden perusteella hyväksyntä (esim. BMW LL-04) voidaan myöntää. Mutta kyseessä ei kuitenkaan ole ihan läpihuutojuttu, josta selviää vain tarjoamalla rahaa.

    Teknisiä vaatimuksia voivat olla esim. tuotteen jalostuksessa käytetyn raakaöljyn alkuperä ja laatu, lopullisen tuotteen kemiallinen puhtaus- ja jalostusaste, lisäaineistuksen sisältö pääpiirteittäin, viskositeetti ja muut fysikaaliset ominaisuudet, tuotantotekniset vaatimukset esim. käytettyjen teollisten prosessien standardoinnista, tuotteiden laadunvalvontaan liittyvät asiat (esim. valmistettujen tuote-erien laatutodistusten toimittaminen BMW:lle sovittuina aikoina). Edelleen öljyiltä voidaan samanaikaisesti vaatia myös tiettyjä muita standardeja, kuten API- ja ACEA -luokitukset, jotka edustavat jonkinlaista minimivaatimusta öljyjen laadulle. Näitä vaatimuksia luokituksen haluavan öljynvalmistajan tulee dokumentoidusti osoittaa niitä pyydettäessä.

    Autonvalmistajan oma luokitus on toisaalta tärkeä öljytuotteen laadun kannalta, koska esim. ACEA on vain yleisen tason luokitus- ja rekisteröintiorganisaatio muiden autoteollisuuden toimintojensa ohella. ACEA myös itse korostaa järjestelmäänsä rekisteröidyistä öljyistä että: "ACEA is not responsible for the quality of registered engine oils nor for the truth of any claims being made by any (oil) marketer. Therefore ACEA is not responsible for any complaints resulting from registered or unregistered products. The registration is voluntary and serves only as an information for ACEA. ACEA does not approve engine oils as this is not an approval system. It is not the task of ACEA to verify the truth or the correctness of any entries or the compatibility of legal requirements of any data entered."

    Toisaalta ACEA puolestaan edellyttää rekisteröimiltään öljyiltä eurooppalaisen EELQMS -laatujärjestelmän vaatimuksenmukaisuutta, jossa on tarkemmin kuvattu öljynvalmistajille osoitettuja ehtoja ja tavoitteita.

    Autonvalmistaja pyrkii edellä mainituilla vaatimuksilla varmistamaan myös moottoreidensa odotustenmukaisen kunnon säilyttämisen ja huolto-ohjelmien toteuttamisen. Kun öljyn ominaisuudet ja laatu on tunnettu, tämä vaikutaa myös moottoreiden suunnitteluprosesseihin. Toisin sanoen se voi osaltaan luottaa siihen, että omien vaatimustensa mukaisen öljyn käyttö ei johda ennenaikaiseen kulumiseen tai poikkeavan runsaslukuisiin moottoririkkoihin ja niihin liittyviin takuukorjauksiin.

    Usein luokituksen myöntämiseen liittyy myös erinäisiä sopimusmaksuja, joista osalla katetaan edellä kuvattuihin teknisiin vaatimuksiin liittyvistä valvonta- ja asiantuntijapalveluita. Luokitus voi lisätä tuotteen myyntiä, jolloin siitä on öljynvalmistajalle ja jälleenmyyjille myös taloudellista hyötyä. Lisenssimaksuista esimerkkinä API:n laskutusperiaatteita öljynvalmistajille. Tästä kun miettii, että lähes jokaiselle taholle menee erilaisia lisenssimaksuja, niin on ymmärrettävää, että öljynvalmistajakin saattavat pohtia mitä lisenssejä halutaan pitää aktiivisina ja kuinka pitkän aikaa.

    Entä jos aiemmin autonvalmistajan luokitus jossakin vaiheessa poistuu pakkauksen kyljestä - muuttuuko öljy käyttökelvottomaksi? Useinkaan näin ei ole, vaan taustalla saattavat olla sopimustekniset asiat tai vaikkapa öljynvalmistajan omiin valmistuprosesseihin tekemät muutokset, joita ei enää haluta hyväksyttää uudestaan autonvalmistajalla. Tällöin öljynvalmistaja voi mainita, että se suosittelee tuotetta käytettäväksi esim. BMW LL-04 luokituksen vaativissa moottoreissa. Mutta jos taas autonvalmistajalta kysytään, niin se luokitus pitäisi pullosta löytyä, vaikka kyse olisi lähes identtisestä tuotteesta kuin aiemmin, jolloin luokitus vielä oli purkin kyljessä.
    Last edited by JaniLap; 26-07-2019, 17:16.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kuka osaa kertoa sen mekanismin että joku öljyvalmistaja saa laittaa purkkinsa kylkeen esim bmw LL-04 tai Vag 507.00 tai mersun 229.51?
    Onko näin että heidän on hyväksytettävä öljynsä ko. Valmistajalla ja maksettava siitä jotta saavat kyseisen luokituksen? Näin olen asian itse ymmärtänyt:think

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Mitäs suosittelisit tilalle?
    Moottoriöljyn valinta on paljolti makuasia, kun tarkoitukseen sopivia öljyjä on runsaasti tarjolla. Mikäli olet ollut tyytyväinen käyttämääsi öljyyn, niin jatka sillä? Itse olen jo sen verran homeessa, että Castrolin EDGE 5w-30 LL-04 menee perhepiirissä jokaiseen huoltamaani laitteeseen.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.
    Mitäs suosittelisit tilalle?

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.
    En koko ketjua kahlannut läpi mutta n47 samat laakerit eikä niissä kaiketi ole ollut ongelmia?

    Lähinnä kun monessa paikassa puhutaan ettäöljyn vaihtovälit ne hajottaa.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/...cument&land=FI

    Tällä hetkellä koneessa pyörii tämmöset. Löytyy ainaki tuo LL04 luokka, mikä itellä oli ehdoton. Ei oo ainakaan vielään hävinny luokka... :think
    Vai löytyykö sittenkään BMW:n myöntämää "virallista" LL-04 luokitusta, vaan öljynvalmistajan oma maininta että suosittelevat tätä öljyä BMW-autoihin. Ei sillä etteikö olisi kuitenkin toimiva öljy.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied


    Tällä hetkellä koneessa pyörii tämmöset. Löytyy ainaki tuo LL04 luokka, mikä itellä oli ehdoton. Ei oo ainakaan vielään hävinny luokka... :think

    Edit. Näilläkin ajettu jo 13-14tkm ja alkaa öljyjen vaihto olee ajankohtanen. Laittasko samaa liquidmolyn toptec4200 vai jotain muuta?
    Last edited by janne30; 26-07-2019, 12:44.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Minä olen käyttäny nykyisessä ja edellisessä kulkineessa Castrol EDGE TITANIUM FST 5W-30 öljyä. On ollut niin toimiva etten ole muita edes kokeillut.

    Öljynpaineita en ole seuraillut, mutta nyt on öljynvaihto kohta ajankohtainen niin voisi huvikseen katsoa ennen ja jälkeen öljynpaineet normaalilämpöisestä koneesta.


    Edit. Nyt tarkistin vielä tuon castrolin öljyn, niin silläkin on luokitus tippunut Longlife 4:stä Longlife 3:een.

    Castolin sivuilla ei ole enää 5W-30 öljyn kohdalla edes mainin taa longlife luokasta, on pelkkä LL
    Last edited by atcc; 26-07-2019, 07:55.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kuulin sellaista huhua että osalta 0W-30 öljyjä olisi pudotettu luokitus pois. Pitääköhän tämä paikkansa? Miksiköhän?

    Syy että ohuempiin öljyihin on siirrytty taitaa johtua matalemmasta kitkasta jolloin saadaan pienempi kulutuskin. Osaakos kukaan sanoa miten öljynpaineet käyttäytyvät esim 0W-30 vs 5W-30 vs 0W-40?

    Tälläisessä pikinytkyssä ei liene pääpiirteittään kuin kolme asiaa jotka vaikuttavat öljynpaineisiin, kierrosluku ja öljynlämpötila(viskositeetti) sekä tietysti itse öljy.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by janilind View Post
    Itseäni hieman pohdituttaa tuo öljynvaihtovälin lyhennys, olen vaihdellut n.15tkm välein omaani. Voiko pienempi vaihtoväli olla turmioksi, ensimmäinen käynnistys kun on varmasti jonkinmoinen rasitus koneelle kun kanavat pitää pumpata täyteen ja kone käy hetken huonolla voitelulla?
    Ei mitään ongelmaa.

    Leave a comment:

Working...
X