Originally posted by Janzki
View Post
Itseasiassa mua kiinnostaisi miten erilaisten LL4 luokiteteltujen öljyjen viskositeetit poikkeavat toisistaan. Näitäkin taitaa olla myös muita kun 0w-30 ja 5w-30?
Toki myös ihan käytännössä olen huomannut aikoinaan että korkeamman viskositeetin öljyillä öljypaineet taitavat olla hiukan korkeammat. Muistan joskus taannoin että jossain vanhassa ritsassa öljyvalo vilkutteli ohuemmilla öljyillä kun autolla lähti liikkelle ja kierrokset laskivat mutta vahvemmilla ei. Samoin sama asia on havaittavissa öljykulutuksessa että ohuempi lirahtaa helpommin turbon läpi tai männärenkaiden välistä tai mistä ikinä nyt sitten männänpäälle sitten päätyykään...
Eräässä lapussa mitä tuossa hiljattain pläräilin oli mainittu että 60% laakerien kulumisesta johtuu kaikelaisista partikkeleista mitä öljyn joukossa on. Tuohon tietysti voi vaikuttaa vaihtamalla niitä öljyjä.
Toi start-stop on kyllä hanurista myös mutta valtaosan moottoriin kertyneistä kilsoista on kuitenkin jo kerennyt joku muu tekemään ja näille starteille ei enää mahda mitään mutta mielestäni siitä kannattaa kyllä hommautua eroon pikimmiten.
Leave a comment: