Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zakspeed
    replied
    Niin meneekö siinä öljy vaiko alipainepumppu jumiin se on epäselvää? Täytyy tutustua joskus jos kohdalle sattuu.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Valmistaja on ilmeisesti pierburg ja ainakin joku tuotanto on italialaista alkuperää. Joskus muistan nähneeni jossain bemarin öljypumpussa maininnan itävalta...
    Saattaapi olla mahdoton tietää mitä öljypumppua on käytetty minkäkin ikäsessä moottorissa...


    Jumissa oleva pumppu vai klappi rattaassa ja akselissa?
    Last edited by fraatti; 29-05-2019, 00:53.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Ainakin pari eri indeksinumeroa näyttää löytyvän. :think

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Satuin tuossa lukemaan taas eräästä tapauksesta jossa oli öljynpainevalo syttynyt, 535d -11 96tkm(öljyt vaihdettu 7-10tkm välein). Tuossa episodi oli mennyt niin että öljypainevalo oli syttynyt -> veikkailua että öljypumpun rattaan pultti poikki -> kone auki -> öljypumpun rattaan pultti poikki ja öljypumppu leikannut kiinni. Kone oli kerennyt käymään sen verran kuivana että kampiakseli sekä laakerit lisäksi vaihtoon, 5500€. :think

    Aivan kuin olisin jostain lukenut että tämä on ollut ongelma varsinkin alkupään autoissa. Voipi olla että olen väärässä. Onko kukaan päässyt häpistelemään tai jos pääsee niin laittakaas uuden osan indeksi numero ylös. Itseä kiinnostaa onko noissa tapahtunut muutoksia vuosien saatossa. Itse pumpun varaosanumero on jatkuvasti 11417823009 eteenpäin ajankohdasta Mar '11.

    edit vanhempi pumppu 11417805316 to Sep '12 joka on ollut myös e90:ssä... Tästä viimeinen indeksinumero näyttää olevan uudessa pumpussa 9




    Onkos nämä laakeri yms viat täysin tuntemattomia asioita esim e90 kopassa missä on N57?
    Last edited by fraatti; 29-05-2019, 00:24.

    Leave a comment:


  • tommipommi
    replied
    Mielenkiintoinen ketju! Mahtavaa tutkimustyötä fraatti, kertakaikkiaan!!!

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa. Tuossa taisi olla myös mainintaa että valetun kampuran & start-stopin kanssa laakerit joutuvat vielä kovempaan rääkkiin kuin taotun kanssa.

    Onko kukaan katsonut näkeekö tuolta jostain datasta että montako kertaa start-stop tai auto on käynnistynyt? Itsellä ei ole osunut silmiin... :think









    edit. Mahlen vastaavat laagerit... https://www.mahle-aftermarket.com/me...t-stopp_en.pdf
    Last edited by fraatti; 27-03-2019, 12:26.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Puuh, tieto kasvattaa tuskaa ...... juuri kun luulet ostaneesi elämäsi parhaimman auton kuuletkin sen laakerienkin olevan pelkkää 'kuttaperkkaa' ....

    Tosiaan hienoa tietoutta Fraatilta, hienoa että on tälläisia foorumeja !!!

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Calypsocoupe View Post
    Toisessa topicissa mainittua laakerien materiaalia vaan mietin. Koitan tuon oman tosiaan käyttää auki ennalta ehkäisevästi kesällä niin näkee mitä sieltä löytyy, '08 ja 340+tkm ja kaikki ok. Nyt se varmaan leipoo vielä tämän viikon aikana :-D
    Täällä juuri samanlainen ja ikäinen, enkä aio aukoa ennakoivasti vaan paaliin menee jos leikkaa kiinni, mutta epäilen suuresti.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    BMW:llä myös oma purkaamo espanjassa josta voidaan tilailla käytettyjä koneita ym varaosia järkihintaan vanhempiin autoihin. Bensa nelosia tullut useita.
    Last edited by zakspeed; 27-03-2019, 07:06.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Hyviä löydöksiä ja havaintoja jälleen kerran Fraatilta. Tämä vain vahvistaa omiakin näkemyksiä yksisilmäisen kertakäyttökulttuurin alituisesta vahvistumisesta hetkellisen vihertämisen varjolla. Joka paikassa toitotetaan kestävää kehitystä ja silti jokaisen valmistetun kulutushyödykkeen elinkaari lyhenee lyhenemistään.
    Katselin tuossa että cummings näyttää tuskailevan turbojen ja niiden lyijyttömien laakereiden kanssa...

    Kyllä tuossa taitaa olla vielä suota tarvottavana melkoinen matka. Tuo aikaisempi lappu laakereiden käyttökiellon lykkäämiselle tietyissä värkeissä taisi olla Catepillarin testeistä. Tässä on siitä hiukan kattavampi versio: http://rohs.exemptions.oeko.info/fil...2015-07-27.pdf


    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Sitten mitkä vaikutukset on stop/start järjestelmän toistuvilla käytöillä laakereille on taas yksi seikka.

    B48/58 koneiden kk laakerit on taas ihan uutta suunnittelua varsinkin yläliusksn osalta. Siinä on ns. Irox pinnoite helpottamassa mm toistuvan käynnistelyn aiheuttamaa rasitusta. Luiska on muuten koko punainen väriltäänkin.
    Se mitä tuosta noita laakerivalmistajien materiaaleja selasin läpi niin se start-stop oli mainittu ihan merkittävänä seikkana joka käy laakereiden päälle. Kuitenkin hetken kone on "kuivana" käynnistettäessä verrattain siihen että siellä olisi jatkuva öljynpaine. Muutenkin kiihtyvyyden/nopeuden yms muutokset oli mainittu erikseen.

    Buimurin koulutusmatskuissa ei näyttänyt laakereista olevan mitään erikoista mainintaa koneen B57 osalta.



    Tuoss oli koko dokkari tuosta B57:sta: http://www.bimmerfest.com/forums/att...1&d=1517879202

    Sen sijaan tuosta mainitsemastasi B58:sta löytyy mainintoja noista laakereista.





    Näistä IROX laakereista näytti olevan jo versio 2 putkessa valmistajalla.

    Tenneco is one of the world's leading designers, manufacturers and marketers of products for original equipment and aftermarket customers.


    Pläräsin tuossa myös millaisia laakerivauriotapauksia tuolta netin syövereistä löytyi N57:sta. Suurin osa oli alta 150tkm kilsoilla. Alin taisi olla 40tkm kohdalla. Pannun hinta näytti melkoisen hirveälle ja useimmissa tapauksissa bemari maksoi koko homman tai suurimman osan siitä. Koko rempan hinta oli jossain tapauksessa 22k€ ja jossain reilun 200tkm ajetusta omistaja oli joutunut maksamaan 8000€. Hirveitä hintoja.
    Last edited by fraatti; 27-03-2019, 12:20.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Sitten mitkä vaikutukset on stop/start järjestelmän toistuvilla käytöillä laakereille on taas yksi seikka.

    B48/58 koneiden kk laakerit on taas ihan uutta suunnittelua varsinkin yläliusksn osalta. Siinä on ns. Irox pinnoite helpottamassa mm toistuvan käynnistelyn aiheuttamaa rasitusta. Luiska on muuten koko punainen väriltäänkin.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Hyviä löydöksiä ja havaintoja jälleen kerran Fraatilta. Tämä vain vahvistaa omiakin näkemyksiä yksisilmäisen kertakäyttökulttuurin alituisesta vahvistumisesta hetkellisen vihertämisen varjolla. Joka paikassa toitotetaan kestävää kehitystä ja silti jokaisen valmistetun kulutushyödykkeen elinkaari lyhenee lyhenemistään.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tämä lappu on päivätty 2016 missä haetaa poikkeuslupaa lyijyn käytölle mm isojen työkoneiden laakereille EU:ssa.

    Johtopäätös on kuitenkin karu, lyijyttömät laakerit eivät kestä. Toisaalta että kertakäyttöautoja voidaan jatkossakin tehdä niin sehän ei ole kenenkään etu että autot kestävät liian pitkään. Mahtavatko saksalaiset sitten olla oikeassa kun dumppaavat autonsa 200tkm ajettuna eteepäin.... Ainakin jos autoista alkaa tulla kertakäyttötuotteita niin jälleenmyyntiarvot sekä haluttavuus laskevat myös muiden silmissä...












    Kun näitä kaikenmoisia laskelmia on tehty niin olisi mielenkiintoista nähdä onko vastaavia tutkimuksia tehty että mitä nämä vaikuttavat auton elinkaareen? Kumpi on lopulta ympäristölle parempi 350tkm paaliin vai 200tkm paaliin? :think

    Näillä sanoilla voi löytyä jotain... täytyy ihmetellä joskus... "lead bearing euromot"
    Toinen mielenkiintoinen voisi olla "oil contamination wear egr", täytyykö öljyjen laatua alkaa parantamaan muilla tavoilla kun laakerit ei enää kestä...
    Last edited by fraatti; 27-03-2019, 00:50.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Syy tuohon, että menee totaalisesti yksi kk laakeri muiden ollessa priimoja on se, että viereinen runkolaakeri on hirttänyt.
    Olen kylläkin käsittänyt että näistä olis mennyt myös pelkkiä kietokangen laakereita.... :think Gyntheri on myös maininnut tuolla moottoriwerstaassa erikseen että ne mossahtavat.

    No niin tai näin. Jos mulla oli tollanen ämmän kone levällään niin ei olisi epäilystäkään millaiset laakerit sinne menis sisään... vielä kun sellasia saa...

    Tuossa kaksoismetallilaakerien käytölle perusteeksi on kerrottu hinta. Selvästikin kolmoismetalli laakereita mainostetaan ja hehkutetaan. Siis näitä missä on vielä lyijyä. Olisi mukava tietää että onko kaksoismetallilaakerien käytön takana myös lyijykielto vai hinta vai mikä. Vai onko suunnitelua alkanut ohjaamaan wiherrys liikaa? Mainittakoon myös että kaksoismetallilaakerissa ei taida olla samanlaista "babitt"-kerrosta joka suojelee laakeria starteissa yms missä voitelu on huonoa. Lisäksi tuossa on mainittu start-stopp lisärasitteena laakereille. :think

    Ja onhan tuossa sellainenkin poitti että kuten esitteessä lukee niin alulaakereita käytettäessä pintojen pitäisi olla tehdasmitoissa. Kun käytetään tälläisiä laakereita niin ei edes laakereita tarvitse vaihtaa kun tuho on aina sen verran suuri. Näin ollen ylikokolaakereita ei tarvitse edes tehdä. Tehdään kertakäyttömoottoreita.



    Toinen mielenkiintoinen juttu tuossa oli maininta että mikä sen laakerin tappaa. Puolessa tapauksista lika.


    Koko esite tässä: https://www.mahle-aftermarket.com/me...s/eb-20-18.pdf


    edit. kyllä tää lyijybanni tulee lainsäätäjiltä... Mikähän mahtaa olla tilanne nykyään... uudet laakeri vs vanhat lyijylliset

    Last edited by fraatti; 26-03-2019, 23:28.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎