Originally posted by Urpo_rotta
View Post
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Varmasti kallista joskin kun autovalmistajat samaan aikaan 'halpuuttavat' tuotantojaan ( esim. MB ilmoitti joskus viime vuoskymmenen vaihteessa viimeisen E-sarjalaisen olleen n. 30% halvempi valmistuskuluiltaan kuin edellinen sukupolvi, omasta mielestäni tämä oli vähän käsittämätön ilmo, jos vaikka näin olisikin niin en sitä asiakkaalle kertoisi) niin lopputulos on sitten mitä on.
-
Näihän se varmaan on.Originally posted by Urpo_rotta View PostNykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.
530d N57

Kolmosen kangenlaakerit jumissa. Väristä päätellen hetken pyörinytkin.


Runkolaakerit

Myös pyörähtäneet

Öljypumpusta alipainepumpun puoli

Alipainepumpun toimintaperiaate on samanmoinen kuin M57:ssa mutta sisuskalut muovia/kumia teräksen sijaan.

Öljypumppu

M57:sta N57 siirryttäessä tapahtui laakereissa myös hiukan koko muutoksia.
Last edited by fraatti; 28-06-2019, 01:45.
Leave a comment:
-
Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
Leave a comment:
-
Tätä voidaan jopa hieman yleistää, en sano etteikö joku asia/laite olisi nykyään parempi kuin ennen mutta kyllä tietty kokonaislaatu on laskenut ja jatkaa laskemistaan. Laadun joku yläkuolokohta taidettiin saavuttaa vuostuhannen vaihteessa, sen jälkeen keksityt jutut ovat olleet edellisiä huonompia (siis sen laadun puolesta).Originally posted by fraatti View Post
Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle. :think
Leave a comment:
-
Tuntuu näitä konerikkoja esiintyvän melko paljon.
Mitäs arvon raati sanoo, onko laakerit kypsänä myös tästä koneesta? Kolme täyskaasukiihdytystä ja valmis.
535xd touring, year 2012, 230kw / 313hp
Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle(kun ajelee näillä vanhoilla autoilla uusien sijaan). Vaikka kone kestäisi muuten niin viimeistään saastelaitteiden loputtomat korjaukset pilaavat kokonaisuuden. Tai sitten se elinikä on vain säädetty sakujen toimesta siihen 200t eikä nämä enää juuri kestä sen pidempään enää. Toki esille tulleiden juttujen valossa ei aina sitäkään... :thinkLast edited by fraatti; 27-06-2019, 12:02.
Leave a comment:
-
Niin meneekö siinä öljy vaiko alipainepumppu jumiin se on epäselvää? Täytyy tutustua joskus jos kohdalle sattuu.
Leave a comment:
-
Valmistaja on ilmeisesti pierburg ja ainakin joku tuotanto on italialaista alkuperää. Joskus muistan nähneeni jossain bemarin öljypumpussa maininnan itävalta...
Saattaapi olla mahdoton tietää mitä öljypumppua on käytetty minkäkin ikäsessä moottorissa...

Jumissa oleva pumppu vai klappi rattaassa ja akselissa?
Last edited by fraatti; 29-05-2019, 01:53.
Leave a comment:
-
Satuin tuossa lukemaan taas eräästä tapauksesta jossa oli öljynpainevalo syttynyt, 535d -11 96tkm(öljyt vaihdettu 7-10tkm välein). Tuossa episodi oli mennyt niin että öljypainevalo oli syttynyt -> veikkailua että öljypumpun rattaan pultti poikki -> kone auki -> öljypumpun rattaan pultti poikki ja öljypumppu leikannut kiinni. Kone oli kerennyt käymään sen verran kuivana että kampiakseli sekä laakerit lisäksi vaihtoon, 5500€. :think
Aivan kuin olisin jostain lukenut että tämä on ollut ongelma varsinkin alkupään autoissa. Voipi olla että olen väärässä. Onko kukaan päässyt häpistelemään tai jos pääsee niin laittakaas uuden osan indeksi numero ylös. Itseä kiinnostaa onko noissa tapahtunut muutoksia vuosien saatossa. Itse pumpun varaosanumero on jatkuvasti 11417823009 eteenpäin ajankohdasta Mar '11.
edit vanhempi pumppu 11417805316 to Sep '12 joka on ollut myös e90:ssä... Tästä viimeinen indeksinumero näyttää olevan uudessa pumpussa 9


Onkos nämä laakeri yms viat täysin tuntemattomia asioita esim e90 kopassa missä on N57?Last edited by fraatti; 29-05-2019, 01:24.
Leave a comment:
-
Mielenkiintoinen ketju! Mahtavaa tutkimustyötä fraatti, kertakaikkiaan!!!
Leave a comment:
-
Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa. Tuossa taisi olla myös mainintaa että valetun kampuran & start-stopin kanssa laakerit joutuvat vielä kovempaan rääkkiin kuin taotun kanssa.
Onko kukaan katsonut näkeekö tuolta jostain datasta että montako kertaa start-stop tai auto on käynnistynyt? Itsellä ei ole osunut silmiin... :think




edit. Mahlen vastaavat laagerit... https://www.mahle-aftermarket.com/me...t-stopp_en.pdfLast edited by fraatti; 27-03-2019, 13:26.
Leave a comment:
-
Puuh, tieto kasvattaa tuskaa ...... juuri kun luulet ostaneesi elämäsi parhaimman auton kuuletkin sen laakerienkin olevan pelkkää 'kuttaperkkaa' ....
Tosiaan hienoa tietoutta Fraatilta, hienoa että on tälläisia foorumeja !!!
Leave a comment:
-
Täällä juuri samanlainen ja ikäinen, enkä aio aukoa ennakoivasti vaan paaliin menee jos leikkaa kiinni, mutta epäilen suuresti.Originally posted by Calypsocoupe View PostToisessa topicissa mainittua laakerien materiaalia vaan mietin. Koitan tuon oman tosiaan käyttää auki ennalta ehkäisevästi kesällä niin näkee mitä sieltä löytyy, '08 ja 340+tkm ja kaikki ok. Nyt se varmaan leipoo vielä tämän viikon aikana :-D
Leave a comment:
-
Katselin tuossa että cummings näyttää tuskailevan turbojen ja niiden lyijyttömien laakereiden kanssa...Originally posted by Clavurion View PostHyviä löydöksiä ja havaintoja jälleen kerran Fraatilta. Tämä vain vahvistaa omiakin näkemyksiä yksisilmäisen kertakäyttökulttuurin alituisesta vahvistumisesta hetkellisen vihertämisen varjolla. Joka paikassa toitotetaan kestävää kehitystä ja silti jokaisen valmistetun kulutushyödykkeen elinkaari lyhenee lyhenemistään.

Kyllä tuossa taitaa olla vielä suota tarvottavana melkoinen matka. Tuo aikaisempi lappu laakereiden käyttökiellon lykkäämiselle tietyissä värkeissä taisi olla Catepillarin testeistä. Tässä on siitä hiukan kattavampi versio: http://rohs.exemptions.oeko.info/fil...2015-07-27.pdf

Leave a comment:
Leave a comment: