Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Originally posted by fraatti View Post
Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle. :think
Leave a comment:
-
Tuntuu näitä konerikkoja esiintyvän melko paljon.
Mitäs arvon raati sanoo, onko laakerit kypsänä myös tästä koneesta? Kolme täyskaasukiihdytystä ja valmis.
535xd touring, year 2012, 230kw / 313hp
Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle(kun ajelee näillä vanhoilla autoilla uusien sijaan). Vaikka kone kestäisi muuten niin viimeistään saastelaitteiden loputtomat korjaukset pilaavat kokonaisuuden. Tai sitten se elinikä on vain säädetty sakujen toimesta siihen 200t eikä nämä enää juuri kestä sen pidempään enää. Toki esille tulleiden juttujen valossa ei aina sitäkään... :thinkLast edited by fraatti; 27-06-2019, 11:02.
Leave a comment:
-
Niin meneekö siinä öljy vaiko alipainepumppu jumiin se on epäselvää? Täytyy tutustua joskus jos kohdalle sattuu.
Leave a comment:
-
Valmistaja on ilmeisesti pierburg ja ainakin joku tuotanto on italialaista alkuperää. Joskus muistan nähneeni jossain bemarin öljypumpussa maininnan itävalta...
Saattaapi olla mahdoton tietää mitä öljypumppua on käytetty minkäkin ikäsessä moottorissa...
Jumissa oleva pumppu vai klappi rattaassa ja akselissa?
Last edited by fraatti; 29-05-2019, 00:53.
Leave a comment:
-
Satuin tuossa lukemaan taas eräästä tapauksesta jossa oli öljynpainevalo syttynyt, 535d -11 96tkm(öljyt vaihdettu 7-10tkm välein). Tuossa episodi oli mennyt niin että öljypainevalo oli syttynyt -> veikkailua että öljypumpun rattaan pultti poikki -> kone auki -> öljypumpun rattaan pultti poikki ja öljypumppu leikannut kiinni. Kone oli kerennyt käymään sen verran kuivana että kampiakseli sekä laakerit lisäksi vaihtoon, 5500€. :think
Aivan kuin olisin jostain lukenut että tämä on ollut ongelma varsinkin alkupään autoissa. Voipi olla että olen väärässä. Onko kukaan päässyt häpistelemään tai jos pääsee niin laittakaas uuden osan indeksi numero ylös. Itseä kiinnostaa onko noissa tapahtunut muutoksia vuosien saatossa. Itse pumpun varaosanumero on jatkuvasti 11417823009 eteenpäin ajankohdasta Mar '11.
edit vanhempi pumppu 11417805316 to Sep '12 joka on ollut myös e90:ssä... Tästä viimeinen indeksinumero näyttää olevan uudessa pumpussa 9
Onkos nämä laakeri yms viat täysin tuntemattomia asioita esim e90 kopassa missä on N57?Last edited by fraatti; 29-05-2019, 00:24.
Leave a comment:
-
Mielenkiintoinen ketju! Mahtavaa tutkimustyötä fraatti, kertakaikkiaan!!!
Leave a comment:
-
Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa. Tuossa taisi olla myös mainintaa että valetun kampuran & start-stopin kanssa laakerit joutuvat vielä kovempaan rääkkiin kuin taotun kanssa.
Onko kukaan katsonut näkeekö tuolta jostain datasta että montako kertaa start-stop tai auto on käynnistynyt? Itsellä ei ole osunut silmiin... :think
edit. Mahlen vastaavat laagerit... https://www.mahle-aftermarket.com/me...t-stopp_en.pdfLast edited by fraatti; 27-03-2019, 12:26.
Leave a comment:
-
Puuh, tieto kasvattaa tuskaa ...... juuri kun luulet ostaneesi elämäsi parhaimman auton kuuletkin sen laakerienkin olevan pelkkää 'kuttaperkkaa' ....
Tosiaan hienoa tietoutta Fraatilta, hienoa että on tälläisia foorumeja !!!
Leave a comment:
-
Originally posted by Calypsocoupe View PostToisessa topicissa mainittua laakerien materiaalia vaan mietin. Koitan tuon oman tosiaan käyttää auki ennalta ehkäisevästi kesällä niin näkee mitä sieltä löytyy, '08 ja 340+tkm ja kaikki ok. Nyt se varmaan leipoo vielä tämän viikon aikana :-D
Leave a comment:
-
Originally posted by Clavurion View PostHyviä löydöksiä ja havaintoja jälleen kerran Fraatilta. Tämä vain vahvistaa omiakin näkemyksiä yksisilmäisen kertakäyttökulttuurin alituisesta vahvistumisesta hetkellisen vihertämisen varjolla. Joka paikassa toitotetaan kestävää kehitystä ja silti jokaisen valmistetun kulutushyödykkeen elinkaari lyhenee lyhenemistään.
Kyllä tuossa taitaa olla vielä suota tarvottavana melkoinen matka. Tuo aikaisempi lappu laakereiden käyttökiellon lykkäämiselle tietyissä värkeissä taisi olla Catepillarin testeistä. Tässä on siitä hiukan kattavampi versio: http://rohs.exemptions.oeko.info/fil...2015-07-27.pdf
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostSitten mitkä vaikutukset on stop/start järjestelmän toistuvilla käytöillä laakereille on taas yksi seikka.
B48/58 koneiden kk laakerit on taas ihan uutta suunnittelua varsinkin yläliusksn osalta. Siinä on ns. Irox pinnoite helpottamassa mm toistuvan käynnistelyn aiheuttamaa rasitusta. Luiska on muuten koko punainen väriltäänkin.
Buimurin koulutusmatskuissa ei näyttänyt laakereista olevan mitään erikoista mainintaa koneen B57 osalta.
Tuoss oli koko dokkari tuosta B57:sta: http://www.bimmerfest.com/forums/att...1&d=1517879202
Sen sijaan tuosta mainitsemastasi B58:sta löytyy mainintoja noista laakereista.
Näistä IROX laakereista näytti olevan jo versio 2 putkessa valmistajalla.
Tenneco is one of the world's leading designers, manufacturers and marketers of products for original equipment and aftermarket customers.
Pläräsin tuossa myös millaisia laakerivauriotapauksia tuolta netin syövereistä löytyi N57:sta. Suurin osa oli alta 150tkm kilsoilla. Alin taisi olla 40tkm kohdalla. Pannun hinta näytti melkoisen hirveälle ja useimmissa tapauksissa bemari maksoi koko homman tai suurimman osan siitä. Koko rempan hinta oli jossain tapauksessa 22k€ ja jossain reilun 200tkm ajetusta omistaja oli joutunut maksamaan 8000€. Hirveitä hintoja.Last edited by fraatti; 27-03-2019, 12:20.
Leave a comment:
-
Sitten mitkä vaikutukset on stop/start järjestelmän toistuvilla käytöillä laakereille on taas yksi seikka.
B48/58 koneiden kk laakerit on taas ihan uutta suunnittelua varsinkin yläliusksn osalta. Siinä on ns. Irox pinnoite helpottamassa mm toistuvan käynnistelyn aiheuttamaa rasitusta. Luiska on muuten koko punainen väriltäänkin.
Leave a comment:
Leave a comment: