N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by mx3r View Post
    Juuri kun sanoit tuossa, että aluksi ei huomannut mitään ennenkun alkoi kilikatus. Toki, suutin varmasti vikonut melko pitkään, kertomatta siitä, koska öljyn seasta tuli myös dieseliä aika reilusti. ja paikallisessa diesel liikkeessä mittasivat suuttimen ja kyllä se oli rikki, ja sanoivat että ollut salakavalasti jo pitemmän aikaa, ja sanoi että näiden pieskosuuttiminen ikä on noin 150-250tkm jonka jälkeen suositellaan vaihtamaan kaikki. Toki voi toimia pitempäänkin, mutta vaarana on sitten tämä.. :think
    Jostain syystä mulla on tullut sellainen juttu mieleen että jos näitä vanhoja suuttimia testaillaan niin herkasti tuossa käy niin että suutin päätyy romukoppaan testin perusteella varsin herkästi. Testattiinko koneesta vain tämä yksi suutin vai kaikki? Tämä antaisi hiukan vertailupohjaa asialle. Joskus kysyin homman hintaa ja muistelin että tuo oli useamman kympin per suutin.

    Kuitenkin ajatuksessa on se että miksi saman sylkyn vierestä pamahtaa laakeri jonka suutin vuotaa? Kuitenkin ensin taisi mennä runkolaakeri ja sitten vasta kiertokangen laakeri.

    Korjausarvo mennee mettään luonnostaan jos puritukset muuttuvat sen verran että palamista ei enää tapahdu ja moottorin ohjain koittaa kompensoida asiaa lisäämällä polttoainetta sylinteriin.

    DPF-polttojen aikana on riski että polttoainetta päätyy myös moottoriöljyjen joukkoon. Poltteliko auto DPF:ää normaalia useammin? Muistelisin että mainitsit että DPF-poltto oli hiljattain tapahtunut?

    Monessa M57:ssa ainakin kului hiukan öljyä jos DPF oli tyhjätty. Tämä varmaan hiukan riippuu myös monesta muusta asiasta kuten öljylaadusta. Jotkut väittävät että jos auto missä on DPF paikallaan ei kuluta öljyä niin öljy on korvaantunut diiselillä. Paikkansapitävyydestä en mene väittämään mitään mutta kyllähän jonnekin tänne linkittämässä öljytutkimuksessa oli todettu että öljynvaihtovälit olivat olleet liian pitkiä öljyn sekaan kertyneen polttoaineen vuoksi. Tätä hommaa tietysti vielä pahentaa se että jos autolla ajetaan lyhyitä siivuja. Kuluttaako kenenkään N57 öljyä ja oliko DPF paikallaan vai poistettu?

    Öljytutkimuksesta taisi olla juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...48#post4079248

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kampihan tuossa se yksittäinen kallein osa taitaa olla jos käytetyt kelpaa. Samoin uutenakin. Samalla tietysti menee uusiksi öljypumppu ja jakopää jotka myös maksavat jotain.

    Tuossa aikaisemmin kampi taisi olla niin kulunut että 0,5mm ylikoon laakeri ei enää piisannut. Onko moottorin/auton omistajalla heittää mitään arviota kauanka tuolla moottorilla ehdittiin ajamaan ennekuin tajuttiin että nyt on pakko laittaa koneet seis? Toki alkuun ei varmaan arvaa että jotain katastrofaalista on tapahtumassa ennenkuin ääni sitten lopulta paljastaa sen.

    Tässä suuttimen korjausarvot taisivat käydä myös jossain +12 huitteilla.
    Kyseessä siis mun omistama romu Eli siis joo, kampiakseli oli kulunut jo 3syl kammen kohdalta niin paljon, ettei laakereita ollut enään saatavilla. eli 0.5mm asti.

    Koneella en ajanut, kun yhden täyskaasupolkasun sportti asennossa ja klak.. ei antanut aihetta aikaisemmin pyshätyä. Olin ennen sitä yli 5min liikennevaloissakin ja kone kävi aivan täysin normaalisti ja suutin arvot oli normaalit. Koneella ei ajettu metriäkään sen jälkeen kun kolahti, jonka jälkeen 3 pytyn suutin arvo nousi samantien yli +12 ja alkoi savuttaan.

    Juuri kun sanoit tuossa, että aluksi ei huomannut mitään ennenkun alkoi kilikatus. Toki, suutin varmasti vikonut melko pitkään, kertomatta siitä, koska öljyn seasta tuli myös dieseliä aika reilusti. ja paikallisessa diesel liikkeessä mittasivat suuttimen ja kyllä se oli rikki, ja sanoivat että ollut salakavalasti jo pitemmän aikaa, ja sanoi että näiden pieskosuuttiminen ikä on noin 150-250tkm jonka jälkeen suositellaan vaihtamaan kaikki. Toki voi toimia pitempäänkin, mutta vaarana on sitten tämä.. :think
    Last edited by mx3r; 04-07-2019, 13:53.

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    Heeetkonen, milläs ne sen lohkon korjaa jos runkolaakru pyörähtänyt?
    Mulla ei ollut ainakaa lohkoon tullut vaurioita, koneistamo katsoi kampilinjan kohdalleen, ja ei ollut vikaa. Mikäli on niin lohkolla voi heittää vesilintua.

    Kai ne korjaa sen hiomalla jos on hiottavisa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Kampihan tuossa se yksittäinen kallein osa taitaa olla jos käytetyt kelpaa. Samoin uutenakin. Samalla tietysti menee uusiksi öljypumppu ja jakopää jotka myös maksavat jotain.

    Tuossa aikaisemmin kampi taisi olla niin kulunut että 0,5mm ylikoon laakeri ei enää piisannut. Onko moottorin/auton omistajalla heittää mitään arviota kauanka tuolla moottorilla ehdittiin ajamaan ennekuin tajuttiin että nyt on pakko laittaa koneet seis? Toki alkuun ei varmaan arvaa että jotain katastrofaalista on tapahtumassa ennenkuin ääni sitten lopulta paljastaa sen.

    Tässä suuttimen korjausarvot taisivat käydä myös jossain +12 huitteilla.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Heeetkonen, milläs ne sen lohkon korjaa jos runkolaakru pyörähtänyt?

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Mulla taitaa olla samaa luokkaa korjaus, ku ite tehen.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Mitenkäs se jakokopasta irtoava maali tms..jos pääsee mujuna laakerin väliin? Ei lienee sekään siellä hyvää tee :think

    Näitä on kyllä yksilöitä..joitain lähempi 400tkm ajettu ilman normaali huoltoja kummempaa ja paskimmat räjähtää jo ennen 100tkm..sisäänajo uutenakin voisi toki selittää osaa ongelmista.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Olisiko noihin laakerivaurioihin syyllinen osaltaan tuo pitkä öljynvaihtovälikin. Itse olen kahdessa autossa tehnyt sellaisia havaintoja kun ne on tulleet n 100 thkm ajettuna minulle ja ovat syöneet öljyä jonkin verran. Öljyn vaihto 20 thkm välein ja ensinmäinen 10 thkm niin öljyn syönti on loppunut toisen vaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

    Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
    Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
    Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä
    hinnoissa?
    Uus kampura maksoi 2500e. Käytetyt pyörii siinä 800-1300 nurkilla.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa.
    Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

    Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
    Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
    Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä hinnoissa?
    Last edited by E39Fin; 02-07-2019, 16:26.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Vika taitaa yleisimmin sijaita tuossa päittäisvälyslaakerin kohdalla. Mikä tekee siitä heikomman lenkin kuin muista? Öljykalvo poistuu siitä herkemmin kuin muualta? Kuormitustahan tuohon tulee päittäin myös turbiinin puolelta jonkinverran.



    Tässä tapauksessa selkäänsä olivat tosin saaneet muutkin laakerit.

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    [QUOTE=fraatti;4126909]Näihän se varmaan on.

    Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.


    Harmillisen kallista tuo on.. oottelen vielä lohkoa koneistamolta, että onhan se kunnossa. :think muuten mennään uudella lohkolla ja kampuralla.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä .....
    Varmasti kallista joskin kun autovalmistajat samaan aikaan 'halpuuttavat' tuotantojaan ( esim. MB ilmoitti joskus viime vuoskymmenen vaihteessa viimeisen E-sarjalaisen olleen n. 30% halvempi valmistuskuluiltaan kuin edellinen sukupolvi, omasta mielestäni tämä oli vähän käsittämätön ilmo, jos vaikka näin olisikin niin en sitä asiakkaalle kertoisi) niin lopputulos on sitten mitä on.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
    Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
    Näihän se varmaan on.

    Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.

    530d N57


    Kolmosen kangenlaakerit jumissa. Väristä päätellen hetken pyörinytkin.




    Runkolaakerit


    Myös pyörähtäneet


    Öljypumpusta alipainepumpun puoli


    Alipainepumpun toimintaperiaate on samanmoinen kuin M57:ssa mutta sisuskalut muovia/kumia teräksen sijaan.


    Öljypumppu


    M57:sta N57 siirryttäessä tapahtui laakereissa myös hiukan koko muutoksia.
    Last edited by fraatti; 28-06-2019, 00:45.

    Leave a comment:

Working...
X