Originally posted by fraatti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by fraatti View Post..Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta..
Joutuu varmaan avaamaan omasta kikottimesta ainakin alakerran ennakoivasti, ihan vain tässä topikissa esille tulleiden seikkojen takia. Vaikkakin moottorina enemmän M57 pohjainen, mutta ei minkäänlaista huoltohistoriaa joten sekin puoltaa kyllä ennakoivan huollon tarvetta..
Ja kuitenkin all-in softattu vehje kyseessä, joten siinä on sekin seikka
Leave a comment:
-
-
Linkataas tämä tähän, yksi laakerivikainen, sikäli kun ymmärsin oikein niin oli ajettu kaksoismassaa vasten autobaanaa isoa kovaa. 325d motti josta otettu 370+hv.
Vois varmaan kesäksi aikatauluttaa moottorin nostamisen konehuoneesta, jakopää ja laakerit uusiksi ihan varmuuden vuoksi.Last edited by Calypsocoupe; 09-12-2018, 17:36.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostEikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
Tässä N57S moottorissa on tuollainen erilainen kiinnitys laakeripukeille sekä kannelle. Tuossa pultit taitavat olla kiinni samassa aineessa.
Insertti kiinnitystä varten:
Muissa N57 koneissa kiinnitys on ilmeisesti näin:
Last edited by fraatti; 02-02-2019, 17:09.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostOnko näissä korkanneissa koneissa ollut "moitteeton" huoltohistoria?
Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?
Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...
Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.
B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.
Tämä siis kokonaan hyvällä.
Vielä kun jaksaisin lukea läpi nuo dokkarit.
Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jannmann View PostTehomalleja myös käytetään enemmän "väärin". Eli poljetaan kylmänä jne.
Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.
Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?
Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...
Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.
B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.
Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.Last edited by jannmann; 09-12-2018, 11:49.
Leave a comment:
-
-
Saksassa näyttäisi varsin paljon olevan näitä laakerivaurioita näissä. Eräs 525d N57 oli tässä myös, mutta sitä ei avaamaan päässyt. Öljyn paineet oli jo hukassa, en muista kolisiko myös jo.
Tuossa tuplaturbossa oli ensin mennyt runkolaakeri ja pyörähtäessään tukkinut kolmosen veivin öljynsaannin.
Leave a comment:
-
-
Mahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.
Leave a comment:
-
-
Ja vielä tuollainen kevyt 80 sivun lukupaketti tuosta rouheimmasta pannusta:
Leave a comment:
-
-
Satuin tuossa vähän pöyhäsemään näiden moottorien kehityksestä juttuja niin laitetaan linkit tännekin näkyville. Eri moottorimallit on tässä:
Täältä löytyy näiden N57 moottereiden kehityksestä tarinaa:
180kW
190kW
225kW
Kolmen turbon järjestelmästä turbovalmistajan näkökulmasta: M550d
BMW M550d, osa 1
BMW M550d, osa 2
Video turboista pannun ympärillä: https://youtu.be/cKc30-1xPZ4
Ja tuosta vielä vanhempi M57 tuplaturbo, 210kW:
Last edited by fraatti; 09-12-2018, 05:29.
Leave a comment:
-
-
Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko näistä mikään softattuja?
Muistaakseni pro-turbon sivuilla joku meinasi että näistä menee ainakin rankemmin viritettynä lohkot solmuun. Tiedä sitten asian paikkansa pitävyyttä.
Leave a comment:
-
-
Mulla on hajonnut 2 kpl noita N57(TOP) moottoreita tänä vuonna, aikaisemmin ei yhtään, vaikka noita autoja on varmana N57:lla mennyt mun käsien kautta joku 200 kpl...
X5 40d 2011 225 kW, 185 tkm. Auto oli rouvan käytössä ja sen naputti pitempään ihan vähän ennenkuin 5 pytyn laakeri pyörähti...
Olis varmaan säästynyt kampiakselin ostamiselta (1800€, kiitos) jos olis ajoissa tehnyt rempan.
Toinen oli 235 tkm ajettu 2012 535xd, eli uudemmalla 230 kW moottorilla.
Siinä oli edellinen omistaja päästänyt öljynvaihtovälit venymään enimmillään 34 tkm ja siinä leikkas 3 pytyn mäntä kiinni ja kiertokanki siitä poikki. Kone edelleen odottaa tarkempaa purkamista kun hommasin siihen uuden tilalle. Ilmansuodatin oli sellainen että sitä ei oltu aikoihin vaihdettu, oli täynnä kuraa...
Leave a comment:
-
Leave a comment: