Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko näistä mikään softattuja?

    Muistaakseni pro-turbon sivuilla joku meinasi että näistä menee ainakin rankemmin viritettynä lohkot solmuun. Tiedä sitten asian paikkansa pitävyyttä.

    https://www.facebook.com/20863359252...e=3&permPage=1
    Ei minun tietääkseni kumpikaan ollut softattu. Esim. Ista ei herjannut mistään koodeja lukiessa... Ja DPF:t oli molemmissa paikallaan.

    Leave a comment:


  • Agee-
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    ..Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta..
    Kyllä, magnesiumia on käytetty muistaakseni N52-moottorin lohkossa.

    Joutuu varmaan avaamaan omasta kikottimesta ainakin alakerran ennakoivasti, ihan vain tässä topikissa esille tulleiden seikkojen takia. Vaikkakin moottorina enemmän M57 pohjainen, mutta ei minkäänlaista huoltohistoriaa joten sekin puoltaa kyllä ennakoivan huollon tarvetta..

    Ja kuitenkin all-in softattu vehje kyseessä, joten siinä on sekin seikka

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Linkataas tämä tähän, yksi laakerivikainen, sikäli kun ymmärsin oikein niin oli ajettu kaksoismassaa vasten autobaanaa isoa kovaa. 325d motti josta otettu 370+hv.



    Vois varmaan kesäksi aikatauluttaa moottorin nostamisen konehuoneesta, jakopää ja laakerit uusiksi ihan varmuuden vuoksi.
    Last edited by Calypsocoupe; 09-12-2018, 17:36.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
    Kyllähän noita on ajansaatossa tullut jonkinverran kahlattua läpi. :think

    Tässä N57S moottorissa on tuollainen erilainen kiinnitys laakeripukeille sekä kannelle. Tuossa pultit taitavat olla kiinni samassa aineessa.


    Insertti kiinnitystä varten:


    Muissa N57 koneissa kiinnitys on ilmeisesti näin:
    Last edited by fraatti; 02-02-2019, 17:09.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post

    Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.
    Triplaturbossa kyllä.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Onko näissä korkanneissa koneissa ollut "moitteeton" huoltohistoria?

    Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?

    Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...

    Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.

    B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.
    Pakko nostaa hattua tälle asioiden penkomiselle perusteellisesti. Hymynkare suupielessä totean että lienet viettänyt viimeaikona jonkinverran aikaa nettiä haravoimalla
    Tämä siis kokonaan hyvällä.

    Vielä kun jaksaisin lukea läpi nuo dokkarit.

    Eikö näissä bmw top moottoreissa ole teräksinen insertti lohkossa johon kannen ja kampiakselin pultit kiinnittyvät? Saattaa näkyä noista dokkareistakin mutta en ole ehtinyt selata.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Tehomalleja myös käytetään enemmän "väärin". Eli poljetaan kylmänä jne.

    Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.
    Onko näissä korkanneissa koneissa ollut "moitteeton" huoltohistoria?

    Myös moni koneeseen tehdyistä muutoksista on sellaisia mitkä eivät välttämättä paranna sen kestoa. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatelttuna jos laakereiden halkaisija pienenee niin sen ei kyllä luulisi ainakaan kestoa parantavan?

    Kuinkas nuo M50d koneet kestää? Turboja niistä kait taitaa ainakin mennä? Tai en tiedä mutta osunut vaan silmiin myynti-ilmoituksissa...

    Joistain noista dokkareista osui silmiin myös että mersu ja audi käyttävät lohkona teräsvalua tai ainakin ovat käyttäneet samaan aikaan kun bemari on tehnyt ne jostain kevytvalusta.

    B58 lohko taisi olla vielä näistäkin erilainen ja mietin kun katselin esitteitä että kuinkahan tuo oikein mahtaa sitten kestää. Sylintereille oli tehty joku erikoinen käsittely ja en muista oliko tuossa enää edes teräksisiä sylinteteriputkia ollenkaan.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Mahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.
    Tehomalleja myös käytetään enemmän "väärin". Eli poljetaan kylmänä jne.

    Kaverin auto (335d/n.400hv,) levis 1kk sitten ringillä. Kakkosen laakerit meni ja mäntä kolisi kanteen.
    Last edited by jannmann; 09-12-2018, 11:49.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Saksassa näyttäisi varsin paljon olevan näitä laakerivaurioita näissä. Eräs 525d N57 oli tässä myös, mutta sitä ei avaamaan päässyt. Öljyn paineet oli jo hukassa, en muista kolisiko myös jo.

    Tuossa tuplaturbossa oli ensin mennyt runkolaakeri ja pyörähtäessään tukkinut kolmosen veivin öljynsaannin.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Mahtaako hajoamisiin vaikuttaa jopa tehdastehon määrä. Lähes kaikki jutut hajonneista moottoreista (jakoketju tai laakerit) kohdistuu tehoversioihin tai lastutettuihin. Pakko sen 600-700nm väännön on näkyä jossain osien kestävyydessä, jakoketju ja laakerit. Harvassa on perus matalaviritteisten konehajoamiset ellei ajettu 600tkm tai yli. Tehomalleja hajoilee matalilla ajomäärillä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Ja vielä tuollainen kevyt 80 sivun lukupaketti tuosta rouheimmasta pannusta:

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Satuin tuossa vähän pöyhäsemään näiden moottorien kehityksestä juttuja niin laitetaan linkit tännekin näkyville. Eri moottorimallit on tässä:


    Täältä löytyy näiden N57 moottereiden kehityksestä tarinaa:
    180kW



    190kW



    225kW



    Kolmen turbon järjestelmästä turbovalmistajan näkökulmasta: M550d



    BMW M550d, osa 1



    BMW M550d, osa 2


    Video turboista pannun ympärillä: https://youtu.be/cKc30-1xPZ4



    Ja tuosta vielä vanhempi M57 tuplaturbo, 210kW:
    Last edited by fraatti; 09-12-2018, 05:29.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko näistä mikään softattuja?

    Muistaakseni pro-turbon sivuilla joku meinasi että näistä menee ainakin rankemmin viritettynä lohkot solmuun. Tiedä sitten asian paikkansa pitävyyttä.

    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Mulla on hajonnut 2 kpl noita N57(TOP) moottoreita tänä vuonna, aikaisemmin ei yhtään, vaikka noita autoja on varmana N57:lla mennyt mun käsien kautta joku 200 kpl...

    X5 40d 2011 225 kW, 185 tkm. Auto oli rouvan käytössä ja sen naputti pitempään ihan vähän ennenkuin 5 pytyn laakeri pyörähti...
    Olis varmaan säästynyt kampiakselin ostamiselta (1800€, kiitos) jos olis ajoissa tehnyt rempan.

    Toinen oli 235 tkm ajettu 2012 535xd, eli uudemmalla 230 kW moottorilla.
    Siinä oli edellinen omistaja päästänyt öljynvaihtovälit venymään enimmillään 34 tkm ja siinä leikkas 3 pytyn mäntä kiinni ja kiertokanki siitä poikki. Kone edelleen odottaa tarkempaa purkamista kun hommasin siihen uuden tilalle. Ilmansuodatin oli sellainen että sitä ei oltu aikoihin vaihdettu, oli täynnä kuraa...

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Tämän näköistä oli hiljan erään N57.n sisällä. Kolmosen kk ja keskimmäinen rk/päittäis.
    Last edited by zakspeed; 15-02-2019, 16:04.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎