Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kraftwerk
    replied
    Profiilin '16 535d kävi paikallisella pätevällä bemarispesialistilla "ennakoivassa" runkolaakerien vaihdossa. Vaihtohetkellä mittarissa 220 000 km kilometriä.

    Huoltovälit noin 10 000-27 0000 km, kertaalleen mennyt öljynvaihto hiukan yli 32 000 km (näkyy oranssina OK sähköisessä huoltokirjassa). Start stop koodattu pois. Softaamaton. Etelä-Baijerissa viettänyt 2019 paikkeille, jossa ajettu suunnilleen 50 000 km vuoteen eli todennäköisesti aika reipasta ajoa isommissakin nopeuksissa nähnyt säännöllisesti. Saksalainen omistaja hyvin pedantisti pitänyt, edellinen omistaja Suomessa ehkä vähän vähemmän, josta tuo huollon ylitys hienosti... Erittäin fiksu paikka toki säästää huolloista N57-koneisessa Bemarissa. Ei varsinaisesti mitään oireita. Öljynsuodatin ollut aina puhdas metallista.

    Kampiakseli oli täysin siisti. 1-pytyn alaliuskassa pinnoite kulunut melkolailla puhki (oikeanpuoleisin kuva). 4-5 pyttyjen alaliuskat lisäksi aika kuluneet. Sormeen tuntuvia pykäliä/uria ei ollut. KK-laakerit täysin mintit. Vaikea sanoa kuinka pitkään olisi kestäneet, mutta jäi olo, että ei ollut turha homma.
    Attached Files
    Last edited by Kraftwerk; 03-01-2023, 22:43.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by buubaa View Post
    Mitä parannuksia on tullut 09/2013? Itellä on 24.9.2013 valmistunut lci 535d xdrive, onko tässä varmasti jo ns. paranneltu motti tai miten sen pystyy varmistaan?

    Edit. Lisätään vielä että auto on euro 6 eli kusivehkeet ym löytyy jos vaikutusta siihen että mikä variantti moottorista kyseessä.


    Tossa postauksessa jotai specsejä,
    Koko dokkari koneesta löytyy tästä samasta ketjusta.

    En tiedä mistä kaikesta johtuu, mutta tollanen lci n57 käy paljon hiljasemmin kun vanhemmat, onhan se vuorattu eristeellä koko moottori mutta tuskin se pelkästää siitä tulee, eiköhä näillä kampuran kevennyksillä yms ole vaikutusta siihen myös.
    Last edited by mige95; 03-01-2023, 21:01.

    Leave a comment:


  • buubaa
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    09/2013 tai uudempi ni onjo paranneltu kone, tottakai 35d on lähtökohtasesti lujemmilla kun raakamosa on samaku 30d ja sittenku se ohjelmoidaa onjo siinä yli 100hp enemmänku vakio 30d mallissa, nämä lähtökohdat ja siihen päälle sitte väärinkäytöt ja huonot huollot niin todennäkösyydet kasvaa. Niinku täälä miljoonaa kertaa sanottu niin huoltohistoria ei pitkiä öljynvaihtovälejä ja varmaa mielellää mahdollisimman vakio kuntonen niin se vois olla ihan ok lähtökohta.

    Mulla on 4v ollu 2008 vuoden n57:ska ja ketjun oon ennakoivana siihen tehnyt olis varmaa menny maalii saakka vakio kettingilläki, ajanu 167-267tkm välin tähämennes. Turbo on hajonnu ja hehkujen releboksi, turboki siitä syystä varmaa et imuputki oli pitkää rikki ja veti paskaa turboo.
    Mitä parannuksia on tullut 09/2013? Itellä on 24.9.2013 valmistunut lci 535d xdrive, onko tässä varmasti jo ns. paranneltu motti tai miten sen pystyy varmistaan?

    Edit. Lisätään vielä että auto on euro 6 eli kusivehkeet ym löytyy jos vaikutusta siihen että mikä variantti moottorista kyseessä.
    Last edited by buubaa; 03-01-2023, 20:07.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Asiallista settiä, vaihtoon mennee öp, laakerit, ketjut ja rattaat. Muuta tiivisteiden lisäksi?
    Alkuunhan noilla pääsee kyllä vain yksi pytty oli virheetön, muissa pieniä naarmuja joten lohko menee hoonattavaksi ja kampi kiillotukseen. Samalla pintojen suoristus ja kannen läpikäynti. Em. osien lisäksi vaihdan myös männänrenkaat kun ovat nyt pöydällä kuitenkin.

    Pistin merkille tuossa lohkoa putsaillessa että ajoituskotelon ohjarirei'issä on myös jotain outoa kun koppa paikallaan öljypohjan puolelta on vajaa sekä lohkon tasoon nähden useamman kymmenyksen korkeampi. Kopan ohjurit on virheettömät ja välyksettömät. Saavat ajaa koneistamolla lohkon kanssa samaan tasoon.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Tuli aukaistua kone levälleen ihan mielenkiinnosta omasta käyttiksestä kilometreillä 354tkm, öljynvaihtovälit olleet aina 20-30tkm haarukassa huoltokirjan mukaan ja ainut oire minkä huomasi oli vaimea ketjun kahina kuumalla koneella.
    vuosimallia 2008 ja kone 245hv N57D30A.

    Löydöksiä:
    venynyt jakoketju, ei enää ajoitustyökalu lupsahtanut paikalleen.
    kp-pumpun kiilaura 180' väärässä ajoitusohjeeseen verrattuna
    runkolaakerit kuluneet, parissa kammen kaulassa pientä epätasaisuutta kynteen.
    kk-laakerit oikein hyvät.
    öljypumpussa naarmuja sekä ratas kulunut väljäksi karaan
    Asiallista settiä, vaihtoon mennee öp, laakerit, ketjut ja rattaat. Muuta tiivisteiden lisäksi?

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Kenelläkään tietoa mitä eroa on 50d öljypumpulla tavan malliin kun on omalla varaosanumerolla vain 50d malleissa? DITUPA näyttää myyvään parannettua öljypumppua hieman leveämmillä rattailla joka lupailee virtausmäärään jopa 10% lisäyksen, ettei olisi vain 50d pumpun uudelleen markkinointia hyvällä hinnalla?
    Itse kysymyksee en osaa sanoa mitää mutta sellassen huomion tein että öljypumpun kiinnitys on eri 30 ja 35d koneissa, 35d koneessa öljypumpun keskikohdalta menee pultti kampuran pukkii, muissa koneissa se reikä onvaa vapaana, katsoin alkuu puuttuuko multa yks pultti sieltä mutta ei puutu, ei 30d mallis kuulu olla sitä.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Kenelläkään tietoa mitä eroa on 50d öljypumpulla tavan malliin kun on omalla varaosanumerolla vain 50d malleissa? DITUPA näyttää myyvään parannettua öljypumppua hieman leveämmillä rattailla joka lupailee virtausmäärään jopa 10% lisäyksen, ettei olisi vain 50d pumpun uudelleen markkinointia hyvällä hinnalla?

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Onko tietoa mitä öljyä näissä yllä olevissa keisseissä on moottorin elinaikana käytetty?
    Ei ole sen tarkempaa merkintää, eiköhän se ole normaali 5w30 ja merkki riippunee huollon suorittaneesta korjaamosta.



    Olikos näille värikoodatuille runkolaakereille jotain erillisiä mittaspeksejä kun RealOEM antaa yellow, green ja white mutta kaikki on ilmoitettu STD 55.00mm?

    Ihmettelin vain kun lohkoon on stanssattu K2222222 eli vihreät pitäisi olla, mutta vanhat laakerit on kuitenkin keltaisten varaosanumerolla?

    Olettaisin että ovat hienosäätöön tyyliin 0.01mm välein?

    Edit: löytyikin,
    Stage 0 K1 (colour Yellow) mm 54.984 ... 54.990
    Stage 0 K2 (colour Green) mm 54.977 ... 54.983
    Stage 0 K3 (colour White) mm 54.971 ... 54.976

    En ole kauloja vielä kerennyt mittamaan, mutta vaikuttaa oudolta että olisi laitettu tiukemmat laakerit mitä stanssatut tiedot kertoo?
    Last edited by Shatter; 14-11-2022, 19:49.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko tietoa mitä öljyä näissä yllä olevissa keisseissä on moottorin elinaikana käytetty?

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Tuli aukaistua kone levälleen ihan mielenkiinnosta omasta käyttiksestä kilometreillä 354tkm, öljynvaihtovälit olleet aina 20-30tkm haarukassa huoltokirjan mukaan ja ainut oire minkä huomasi oli vaimea ketjun kahina kuumalla koneella.
    vuosimallia 2008 ja kone 245hv N57D30A.

    Löydöksiä:
    venynyt jakoketju, ei enää ajoitustyökalu lupsahtanut paikalleen.
    kp-pumpun kiilaura 180' väärässä ajoitusohjeeseen verrattuna
    runkolaakerit kuluneet, parissa kammen kaulassa pientä epätasaisuutta kynteen.
    kk-laakerit oikein hyvät.
    öljypumpussa naarmuja sekä ratas kulunut väljäksi karaan








    video jakoketjusta
    video öljypumpusta

    Leave a comment:


  • McBeast
    replied
    Ostin vuosi sitten 160tkm ajetun 530xd F11 2011. Vaikka moottoriöljyjä on vaihdeltu autoon historiansa ajan erittäin hyvin (10-15tkm välein), niin oli ketjussa silti alkavaa sanomista ja alakerran laakereissa sama juttu. Auto oli toki kuulemma softattuna jonkun aikaa ja Start-Stop ollut käytössä.

    Vaikka remontti tulikin olemaan arvokas, niin se kannatti tehdä eikä jäädä jännittelemään tulevaisuutta.

    Itse, jos olisin N57:aa ostamassa, niin en kyllä raaskisi ajella yli 200tkm rullattuna ilman edellä mainittuja Inspection 3 juttuja.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by XV70D View Post
    Tässä miettinyt seuraavaa autoa että 5sarjaan seuraavaksi. N57 vaan tuo omat jännitykset siihen. Onko jollain tietoa minkälaisella osumatarkkuudella näissä laakerikatastrofi osuu kohdalle vrt 530 ja535? Jotenkin tuntuu että tuo tuplaturbo on nykyään se heikompi, jos näihin hajoamistarinoihin uskoo
    09/2013 tai uudempi ni onjo paranneltu kone, tottakai 35d on lähtökohtasesti lujemmilla kun raakamosa on samaku 30d ja sittenku se ohjelmoidaa onjo siinä yli 100hp enemmänku vakio 30d mallissa, nämä lähtökohdat ja siihen päälle sitte väärinkäytöt ja huonot huollot niin todennäkösyydet kasvaa. Niinku täälä miljoonaa kertaa sanottu niin huoltohistoria ei pitkiä öljynvaihtovälejä ja varmaa mielellää mahdollisimman vakio kuntonen niin se vois olla ihan ok lähtökohta.

    Mulla on 4v ollu 2008 vuoden n57:ska ja ketjun oon ennakoivana siihen tehnyt olis varmaa menny maalii saakka vakio kettingilläki, ajanu 167-267tkm välin tähämennes. Turbo on hajonnu ja hehkujen releboksi, turboki siitä syystä varmaa et imuputki oli pitkää rikki ja veti paskaa turboo.

    Leave a comment:


  • XV70D
    replied
    auton vaihto 530D vai 535D?

    Tässä miettinyt seuraavaa autoa että 5sarjaan seuraavaksi. N57 vaan tuo omat jännitykset siihen. Onko jollain tietoa minkälaisella osumatarkkuudella näissä laakerikatastrofi osuu kohdalle vrt 530 ja535? Jotenkin tuntuu että tuo tuplaturbo on nykyään se heikompi, jos näihin hajoamistarinoihin uskoo

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by XV70D View Post
    Nyt kun tuota ääntä on viikon päivät kuunnellut, niin jokin laakeri tai apulaite täytyy olla äänen lähde. Paikallaan kaasuteltaessa ääntä ei kuulu. Vaikea paikallistaa kun kuuluu vain liikeessä.
    Voisko se kuitenkin olla vuotava ahtoputki/cooleri jos se vain ajossa kuuluu? Paikallaan ahdot ei juuri nouse ja ei siksi viserrä paikallaan kaasutellessa?

    Leave a comment:


  • XV70D
    replied
    Nyt kun tuota ääntä on viikon päivät kuunnellut, niin jokin laakeri tai apulaite täytyy olla äänen lähde. Paikallaan kaasuteltaessa ääntä ei kuulu. Vaikea paikallistaa kun kuuluu vain liikeessä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎