Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Mikäs tässä koneessa on normaali öljyn lämpötila? Normaaliajossa nesteet 80-85C ja öljy vain 70-75C, rasituksessa voi molemmat nousta +10C. Castrol 10w60 Supercar käytössä.
    Itselläkin näillä keleillä nesteet 92-95 ja ölpät siellä 96-98 astetta

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Asian sivusta mutta onhan paljon yhdenäköisyyttä 3.0 duramax koneessa ja n57:kassa.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä mulla nesteet yli 90 ja öljyt 100 pintaan. Melko jäykillä öljyillä ajelet.
    Tarkoituksella paksummat koneremontin jäljiltä kun talvet tallissa ja viritetty.

    Hieman alakanttiin nuo omat kuulostavat, vikapaikkoja nyt ei toisaalta ole kuin uudehko termari ja laatikon erillinen lämmönvaihdin josta voisi lämpöä hukkua. Termari 87C.
    Last edited by Shatter; 22-10-2023, 12:43.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Kyllä mulla nesteet yli 90 ja öljyt 100 pintaan. Melko jäykillä öljyillä ajelet.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Mikäs tässä koneessa on normaali öljyn lämpötila? Normaaliajossa nesteet 80-85C ja öljy vain 70-75C, rasituksessa voi molemmat nousta +10C. Castrol 10w60 Supercar käytössä.
    Last edited by Shatter; 22-10-2023, 10:59.

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Ainaisten alapääjuttujen sijaan yläkertaan. Venttiilinnostajia ja keinuja on saatavilla vähän siltä ja tältä merkiltä, ihan hyllytavaranakin. Indikoi niille olevan kysyntää. Mutta mitä sieltä hajoaa, vai menevätkö öljynkierron vikaantuessa? Omassa yksi(?) nostaja on pidellyt meteliä, kesällä yli 70 öljynlämmöillä mutta pahentunut viime aikoina. Yleensä ilmausprosessilla helpottaa, mutta tulee yön yli seisottua tms. takaisin. Vaihto vaikuttaa taas tosi ihanalta jos nokat joutuu irroittamaan ja jakoa tsekkaamaan.

    Leave a comment:


  • Stanii
    replied
    Km

    Mitä oli n57 koneella ajettu?

    Leave a comment:


  • penari
    replied
    Tuli tänään mittailtua mäntien korkeussuhdetta dekkitasoon ja näyttäs siltä, että mennään jatkossa tuolla paksummalla tiivisteellä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Petri Henrik View Post
    Hei näissä dieseleissä on palotila männässä jos se moottorin lohko on suora ja sille ei tehdä koneistusta, niin kannentiivisteen paksuus ei pitäisi muuttua.
    Kuitenkin akseli kaulat kiilloitetaan ja taspainotus tarkistetaan ja suoruus akselista. Se männän korkeus pitää mitata koska sinulla on muuttunut toleranssit laakerissa ja kampiakselissa. tis töytyy mitat minkä mukan valitaan minkäki paksuinen tiiviste. Tämä ei ole iso työ vaan erittäin tärkeä kuinka se moottori sitten toimii.
    Vaikutus palotilan tilavuuteen ja siten puristussuhteeseen on prosentuaalisesti pieni, mutta joka tapauksessa se siellä on ja venttiilien käyntivälys mäntään pienenisi, jos kannesta poistettua paksuutta ei huomioitaisi.

    Akseleiden pyörimiskeskipisteet ja siten liikerata eivät muutu miksikään laakereiden paksuudesta riippumatta. Liikerata ei muutu, mikäli laakerivälykset pidetään vakiona.

    Leave a comment:


  • Petri Henrik
    replied
    bmw f31

    Originally posted by joko View Post
    Järki sanoisi näin että senverran paksumpi tiiviste kuin mitä kannesta höylätty pois mut voisin melkein väittää että on ihan sama katu moottorissa että laitatko sinne samanlaisen mikä sielä olikin vai kuussatlua paksumman. Älkää ampuko jos veikkaus osui pahasti pieleen.
    Hei näissä dieseleissä on palotila männässä jos se moottorin lohko on suora ja sille ei tehdä koneistusta, niin kannentiivisteen paksuus ei pitäisi muuttua.
    Kuitenkin akseli kaulat kiilloitetaan ja taspainotus tarkistetaan ja suoruus akselista. Se männän korkeus pitää mitata koska sinulla on muuttunut toleranssit laakerissa ja kampiakselissa. tis töytyy mitat minkä mukan valitaan minkäki paksuinen tiiviste. Tämä ei ole iso työ vaan erittäin tärkeä kuinka se moottori sitten toimii.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by penari View Post
    Kuinka varma olet vastauksestasi?

    Jututin yhtä entistä bmw-mekaanikkoa, jolla oli se muistikuva, että aina vaihdetaan pykälää paksumpi, jos kantta on höylätty. Eikös näissä muutenkin ole aika korkeat puristukset ja ilmeisesti se myös vaikuttaa osaltaan laakerien kestämättömyyteen.

    Edit. Tosiaan TIS.n mukaan tuo määräytyy tuon männän ylityksen perusteella.
    Järki sanoisi näin että senverran paksumpi tiiviste kuin mitä kannesta höylätty pois mut voisin melkein väittää että on ihan sama katu moottorissa että laitatko sinne samanlaisen mikä sielä olikin vai kuussatlua paksumman. Älkää ampuko jos veikkaus osui pahasti pieleen.

    Leave a comment:


  • penari
    replied
    Originally posted by Shatter View Post
    Sama tiiviste paikalleen kuin olikin, eikä niitä olekaan kuin 3 vaihtoehtoa, 1-3 reikää. Paksuus määräytyy sen mukaan kuinka paljon mäntä tulee yli lohkosta.
    Kuinka varma olet vastauksestasi?

    Jututin yhtä entistä bmw-mekaanikkoa, jolla oli se muistikuva, että aina vaihdetaan pykälää paksumpi, jos kantta on höylätty. Eikös näissä muutenkin ole aika korkeat puristukset ja ilmeisesti se myös vaikuttaa osaltaan laakerien kestämättömyyteen.

    Edit. Tosiaan TIS.n mukaan tuo määräytyy tuon männän ylityksen perusteella.
    Last edited by penari; 02-10-2023, 14:27.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Sama tiiviste paikalleen kuin olikin, eikä niitä olekaan kuin 3 vaihtoehtoa, 1-3 reikää. Paksuus määräytyy sen mukaan kuinka paljon mäntä tulee yli lohkosta.

    Leave a comment:


  • penari
    replied
    N57 koneremontti käynnissä. Kansi jouduttiin käyttämään irti ja koneistamolla höylättiin 6 satkua pois. Paikallaan oli 2-reikänen 1,55mm tiiviste.

    Vaatiiko tuo nyt 1,65 vahvan tiivisteen vai meneekö samalla 1,55?

    E: Jotakin kuitenkin kiinnostaa, niin n57D30A ~390 ajettu. 2kpl runkolaakeria selvänä(2-3 ja 5-6), kaikki muut hyviä. kk-laakerit täysin kunnossa. Öljypumppu menee vaihtoon, oli alipainepumpun pesä aika tohjona.

    Moottori ollu ohjelmoituna jo pitempään. Edeltävät puoli vuotta vähän vielä reilummin. Saastelaitteita ei ole. Viimeiset 100tkm vaihdeltu öljyjä 10tkm välein. 5w30 esp.
    Last edited by penari; 02-10-2023, 09:47.

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Ennen ensimmäistä latausherjaa oli vahva fiilis jännitetasosta, ja sitten niitä tuli toinenkin enkä edes lukenut listoja loppuun. Eli lähtisin akun vaihdolla, sen koodauksella ja vikakoodien nollauksella eteenpäin. Maakaapelien tsekkaus on kanssa hyvä ja halpa operaatio.
    Last edited by Calypsocoupe; 23-09-2023, 10:16.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎