Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Apk: no sitä vaan ajattelin jos sen laakeripaikan on oikein sorvannu paskaks niin aika savotta korjata + en tiennyt että saa tommossia väljänpesän ylikoonlaakereita, yleensä ylikoonlaakeri tarkoittaa vaan sitä että kampiakselin kaula voidaa hioo pienempää kokoo ja sen jälkee tarvitaa ylikoonlaakeri siihen (tää tieto mulla vaan oli) Onhan kaikki tehtävissä toinen juttu kannattaako, saako ehjiä lohkoja fiksuu hintaa ?
Leave a comment:
-
Ylikoon laakereilla lohko pelastettavissa, kun näyttää saavan paksumpia laakereita että sopii isompaan pesään = voi suoraan linjaporata isommaksi. :think
Ja akselin kaulat voi hioa alikokoon -> sopivat laakerit. Ainakin tuolla linkin takaa sanotaan löytyvän ylikoon pesälle sopivia alikoon kauloille tehtyjä liuskojakin (0,25mm / 0,50mm).
Toki tarvittaessa voi täyttöhitsata, mutta epäilen ettei tilanne tosiaan niin huono ole että moiseen joutuisi.
Hintaa tulee aika paljon varmaan kun runkolinjan ja akselin koneistaa, mutta lopputulos on ainakin paljon parempi kun vaihtokone missä voi olla huonolla säkällä samat jutut edessä.
Leave a comment:
-
Miksi veikkaat lohkon olevan entinen?Originally posted by mige95 View PostTaitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
Eikö sitä pysty kunnostamaan linjaporauksella ja ylikoon runkolaakereilla, joita saa esim. kolbenstoresta?
Irlannissa näitä n57 moottoreita on ainakin korjattu samalla menetelmällä:
Youtubesta löytyi myös pari videota, joissa täytehitsattiin n57 laakeripesät ja lopuksi linjaporattiin.
Onkohan täytehitsaus edes tarpeellista mikäli käytetään ylikoon runkolaakereita?
ja
Last edited by Apk; 26-04-2023, 15:00.
Leave a comment:
-
Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
Leave a comment:
-
Moottori on nyt purettu. Etummainen runkolaakeri on pyörähtänyt. Laakerisilppua löytyi öljypohjasta.Originally posted by Apk View PostBmw f10 530d xdrive n57 autosta löytyi metallihilettä öljynsuodattimesta öljynvaihdon yhteydessä. Autolla ajettu 400tkm.
Ei ole tietoa mistä metalli on öljynsuodattimeen päässyt. Mikä on todennäköisin vaihtoehto? Ilmeisesti tässä moottorimallissa tyypillinen ongelma on vialliset runkolaakerit ja kiertokangen laakerit?
Moottori tuntuu pelaavan muuten normaalisti eikä mitään kolinoita kuulu. Ketju on vaihdettu 100tkm sitten.
Onko moottori mahdollisesti vielä pelastettavissa runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden vaihdolla vai onko jotain muuta varmasti mennyt jo rikki siinä vaiheessa kun metallihilettä on öljynsuodattimessa?
Kannattaako moottoria vielä yrittää korjata vai ajaa nykyinen loppuun niin kauan kuin se kulkee eteenpäin ja vaihtaa vasta sitten vaihtomoottori?
Onko laakereiden kuntoa mahdollista tarkistaa nelivetomallissa moottorin ollessa autossa paikoillaan?
Kiertokangen laakerit näyttivät omaan silmiin hyviltä mutta kaikissa runkolaakereissa oli kulumaa/tummuutta.
Onko kampiakseli ja lohko vielä pelastettavissa koneistamolla?
Käytetyt vaihtomoottorit ovat vähintään 4000€ eikä niiden kunnosta ole mitään takeita, joten mieluummin kunnostaisin vanhan mikäli se on vielä mahdollista.
edit:
Kolbenstore saksassa myy ainakin ylikoon runkolaakereita bmw n57 moottoriin.
Saako kampiakselin pelastettua suoruuden tarkastuksella + hionnalla ja lohkon linjaporauksella?Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.
Leave a comment:
-
Tässä kiteytettynä se mitä aihepiiristä ajattelen. Vältin radikaalia kannan ottamista aiheeseen, kun ei ole ko. moottorista omakokemusta. Mutta näin BMW-merkkisten kanssa 18 vuotta puljanneena tämä on siis se absoluuttinen mielipiteeni.Originally posted by joko View PostÄlä aja enää yhtään vaan kone ylös ja remonttiin. Vaihtokone on näihin erittäin huono vaihtoehto kun siitä et tiedä yhtään mitä se sisältää niin sekin pitää avata ja tarkistaa tai uusia laakerit ja jakopää uusiksi. Säästät sen vaihtokoneen hinnan kun teet nuo asiat siihen vanhaan moottoriin nyt kun merkit on noinkin selvät laakeri viasta
Leave a comment:
-
Oikein muuta järkevää tapaa ei ole saada ehjää n57 moottoria muutakuin ostamalla svt:ltä esim järkevällä ajomäärällä oleva kolariauto ja käyttää lämpimäksi ja suodatin ylös jos metallia niin palauttaa jos ei niin kone ylös ja jakopää uusiksi ja laakerit ja sit nokalle. Noi "rempatut" vaihtokoneet on 90% varmasti ihan sutta ja sekundaa. Kuitenkin itse muutaman nuota rempanneena niin koneistamolle ja osiin uppoaa jo niin paljon rahaa että jostain ebayn koriin lyöty 3500e remottu kone ei kyllä voi sisältää oikein mitään uutta kun nenaihiotkin maksaa jotakin. Helpoiten 180kw koneen saa ostamalla E9x 330d kolaroituna ja myy sitten itse loput osat tai sen lopun hylsyä jollekki joka purkaa sen muttereiksi. Yhden tämmönen oon ostanu koneen takia 3500e se tais maksaa mut en sit tarvinnutkaan sitä konetta kun sain tehtyä vanhsta niin myin sen e91 kaverilla joka korjas sen vielä liikenteeseenOriginally posted by jani View PostJa oikeasti ehjä vaihtokone on todella vaikea löytää, myyntipuheissa jokainen on ehjä kone
Leave a comment:
-
Älä aja enää yhtään vaan kone ylös ja remonttiin. Vaihtokone on näihin erittäin huono vaihtoehto kun siitä et tiedä yhtään mitä se sisältää niin sekin pitää avata ja tarkistaa tai uusia laakerit ja jakopää uusiksi. Säästät sen vaihtokoneen hinnan kun teet nuo asiat siihen vanhaan moottoriin nyt kun merkit on noinkin selvät laakeri viasta
Leave a comment:
-
Suhtautuisin kans optimismilla nykyisen remppaan kunhan sen tekee tuossa vaiheessa mahdollisimman pian.
Leave a comment:
-
Ei nyt suorana vastauksena kysymykseen, mutta rikkinäiset N57:t maksaa Ebay.de useita tonneja. Yleensä noihin on käynyt jo sama, joten lienee kysymysmerkki miten kunnostettavissa. Uusi raakamoottori ilman apulaitteita esim 535d koodilla 11002239384 on 19 661,90 € Bemariosien kautta. Itse pyrkisin viimeiseen asti estämään täystuhon, jos vanhan koneen saisi kunnostettua ennen kuin kampiakseli ja lohko on pilalla.Last edited by Kraftwerk; 11-04-2023, 23:07.
Leave a comment:
-
Laakereistahan se todennäköisesti on kotoisin.
Tekisin laakeriremontin nyt heti, ennenkuin kampura on entinen.
Laakereiden välys kun alkaa kasvaa, ei sillä enää pitkään ajele.
Älä odota että kone hajoaa, näihin ei saa halvalla käytettyjä koneita.
Leave a comment:
-
Bmw f10 530d xdrive n57 autosta löytyi metallihilettä öljynsuodattimesta öljynvaihdon yhteydessä. Autolla ajettu 400tkm.
Ei ole tietoa mistä metalli on öljynsuodattimeen päässyt. Mikä on todennäköisin vaihtoehto? Ilmeisesti tässä moottorimallissa tyypillinen ongelma on vialliset runkolaakerit ja kiertokangen laakerit?
Moottori tuntuu pelaavan muuten normaalisti eikä mitään kolinoita kuulu. Ketju on vaihdettu 100tkm sitten.
Onko moottori mahdollisesti vielä pelastettavissa runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden vaihdolla vai onko jotain muuta varmasti mennyt jo rikki siinä vaiheessa kun metallihilettä on öljynsuodattimessa?
Kannattaako moottoria vielä yrittää korjata vai ajaa nykyinen loppuun niin kauan kuin se kulkee eteenpäin ja vaihtaa vasta sitten vaihtomoottori?
Onko laakereiden kuntoa mahdollista tarkistaa nelivetomallissa moottorin ollessa autossa paikoillaan?
Leave a comment:
-
Löytyykö keneltäkään myytäväksi paria 0.50 alikoon kiertokangen laakereita? Tai tietoa saako jostain yksittäisen parin ostettua? Itse löysin tähänmennessä vain koko sarjoja.
Tällähetkellä proggikseen tulossa IWIS -jakopäänosat, Kolbensmith -laakerit std kokoa täydet sarjat ja uusi pierburg -öljypumppu.
JSO:n kuvista en olisi lainkaan huolissani. Minkälaista osaa laitat?Last edited by _rödatroll_; 25-03-2023, 18:02.
Leave a comment:
Leave a comment: