Originally posted by Laku
View Post
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Vmatti View PostKiitos!
Tarkoittanee:
lämmitystä tyhjäkäynnillä ennen ajoa
tai "lohkolämmitystä"
tai webastoa
tai kaikkia yhdessä
vai jotakin muuta
Onko webasto riittävä ilman vastusmodia?
Kyllä tuolla tarkoitettiin moottorilämmitintä eli säteily-, letkulämmitin tai polttoainelämmitin.
Ilman vastusmodia Webasto lämmittää vain sisätilan eli ei auta moottoria tipan vertaa.
Leave a comment:
-
-
Kyllä kai n57:ssa on pumpulta suora kanava runkolaakereille suodattimen ohi kuten moottoreissa ylipäätään aina onkin?
Edit. Asiaahan on ilmeisesti aikaisemminkin puitu, mutta oliko asia jäänyt hieman hämärän peittoon että miten öljykanavat menevätLast edited by Urpo_rotta; 07-01-2023, 20:17.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostMikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi.
Toinen selvittelyn arvoinen seikka voisi olla tehtaan "special featurena" N57:skaan lanseeraama öljynpaineen rajoitusventtiili, johon on lisätty liikkuvia osia jotta saadaan huomioitua öljynpaine suodattimen molemmin puolin.Last edited by Calypsocoupe; 07-01-2023, 19:44.
Leave a comment:
-
-
Just hiljan vaihdettiin jakopäänosat -11 x5 3.0d n57 n. 230tkm oli menny. Ketju todella venynyt, mut laakereissa ja pumpussa ei mitään vikaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View Postmahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
Tarkoittanee:
lämmitystä tyhjäkäynnillä ennen ajoa
tai "lohkolämmitystä"
tai webastoa
tai kaikkia yhdessä
vai jotakin muuta
Onko webasto riittävä ilman vastusmodia?
Leave a comment:
-
-
Öljyt ja suodatin 10-15tkm välein. Ihme on jos laakerit narahtaa
Start stop pois ja mahd. Vähän käynnistelyä pakkasesta ilman esilämmitystä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostMikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.
Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.
Jos saisitte itse valita pelkästään kestävyyden kannalta niin miten ajaisitte N57 (tai yleensäkin) koneella uudesta lähtien?
Eli lähinnä mitkä on ne asiat joihin itse voi vaikuttaa ratkaisevasti.Last edited by Vmatti; 07-01-2023, 15:41.
Leave a comment:
-
-
Mikähän vaikutus kestävyyteen/öljyn voiteluun N57:ssa on moottorin kokoon nähden pienehköllä öljynsuodattimella ja öljytilavuudella. Öljynsuodatin taitaa näissä olla sama mitä litran pienemmässä N47:ssa, ja M57 öljytilavuus taitaa olla yli litran isompi. Muistelen, että monessa 2-litraisessa VAG:n turbokoneessa on jo isompi suodatin ja Audin 3.0 V6 TDI:n öljytilavuus on 1,5 l isompi.
Jos ajaa paljon pätkää ja ajaa LL-väleillä, ei varmasti öljy ole huoltovälin lopussa parhaimmillaan. Sitten, kun 30 tkm ajetuilla paskaöljyillä kengitään kylmällä koneella softattua moottoria, niin hirvittää laakereiden puolesta. Joku matalaviritteisempi ja kestävämmäksi suunniteltu (vaikka M57 tai OM606) kestää laiminlyöntiä paremmin.Last edited by Kraftwerk; 07-01-2023, 14:25.
Leave a comment:
-
-
Ehkä tän osien haalimisen vois lopettaa ja aloittaa hommat kun puolet näyttäs olevan kahteen kertaan ja pikkuketjujakin jo kolme. Näyttääkö jotain olennaista puuttuvan? Kuvan ulkopuolella huolto-osat ja kiertokankien pultit. Runkolaakeripukkien ja kytkinasetelman vastaavat pitää vielä hankkia. Vesi- ja alipaine/öljypumput tarpeen mukaan. Extrana muoviset vesilähdöt ja MAP.
Edit: ketjunvaihtoon näyttäs olevan tuplaosat jos joku tarvii, samoin termari ja imusarjan tiivisteet.
Edit2: 415tkm eikä mitään oireita.Last edited by Calypsocoupe; 19-01-2023, 00:23.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by buubaa View PostAamulla juuri mielenkiinnosta selailinkin nettiautosta +300tkm ajettuja n57 eikä niistä yhdessäkään mainittu laakeri tai jakopää remonteista. Ei toki kaikki moisia ilmotuksissa mainitsekkaan enkä nyt ihan jokasta ilmotusta käynyt läpi mutta en nyt välttämättä väittäis että 250tkm ja moottorituho on väistämätön lopputulos:think
Vaan se on turvallinen kohta uusia ne ennen tuhoa.
Tiedän eräänkin erittäin tehokkaan N57 jolla ajettiin pitkälle yli 400tkm ilman remonttia.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokaisen huolto ja käyttö on ollut yksilöllistä, siksi jotkut kestää ja jotkut ei, mutta kuka haluaa kokeilla riskillä olisiko itsellä lottovoitto...
Leave a comment:
-
-
N47:skoissa saattaa haljeta sylinteri, et ei pelkäl jakopään laitol välttämättä miljoonaa mennä.
Kaveril oli aikanaa 380tkm menty 730d n57 ja ohjelmoisen vielä ei sen aikana korkannu ainakaa, ohjelmoija sano vaa et on aika tukossa imusarja/imukanavat kun ei yli 300hp tullu.
Oon miettiny noita lämmönvaihtajia koneenkylessä et jos ne ajaa paskoil/pitkäks vedetyil öljyil tukkoo ni saattaa alkaa ahistaa öljynsaantia ja vanhemmis koneis se jakokopan peltitiivisteen pinta karisee sinne öljynsekaa.Last edited by mige95; 05-01-2023, 18:57.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostTuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
Leave a comment:
-
-
Tuskin tuohon mitään yksiselitteistä syytä on. Monen muuttujan summa. Eikä nämä nyt järestään hajoa. Maailma täynnä avaamattomia N57 koneita joilla ajettu yli 300tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostEn oo tätä niin tarkkaan seurannu, mutta mikä se pohjimmainen syy näihin laakeriongelmiin on?
Lähtökohtaisesti jos voitelu on aina riittävä, varsinkaan runkolaakerit eivät kulu käytännössä lainkaan. Siis moottoreissa yleensä.
Mikähän näissä on laakerivälys tehtaan jäljiltä? Varmaan kolme satkua tai jopa alle?
johtuu että N47 ei tyypillisesti syö laakereita?
Jos on eroa, niin mitä ja voisiko vaikuttaa N57 kovempaan kulumaan?
Leave a comment:
-
Leave a comment: