Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mige95
    replied
    Oliskohan iso homma laittaa n57:skan tilalle b57? Käyttäis n57:skan sähköjä eli laittas sinne b57 raakamoottorin, ainaki vaihteisto käy koneen perää. Katoin vaa että reilu 4 tonnilla saa b57 koneitaki.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    0,025 vs videon mukaan speksiin. 1/10 ylikoon laakerin koosta. Aika pieni ero kyllä, liekkö menee melkeen mittalaitteen virheeseen jo
    Väittäisin että noilta osin itse saattaisin kasata vaan uusilla hiluilla.

    Leave a comment:


  • Apk
    replied
    Mittasin kampiakselista kiertokangen kaulat mikrometrillä.
    Lukemat olivat kaikissa sylintereissä 49,95 - 49,97 mm.
    TIS sanoo toleranssiksi 49,975 - 49,991 mm.
    Kuitenkin tällä youtube videolla sanotaan toleranssin olevan 49,950 - 49,985 mm.


    Voiko vielä asentaa vakiokokoiset STD kiertokangen laakerit vai pitääkö kiertokangen kaulat hioa alikokoon ja asentaa +0,25 ylikoon laakerit?

    Leave a comment:


  • Apk
    replied
    Originally posted by Calypsocoupe View Post
    Halkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.

    Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
    Valkoista töhnää oli tosiaan samassa ykkössylinterissä jossa oli tuo puhdas/kirkas imuventtiili. Puhdistunut imukanava / venttiilin varsi johtuu siis siitä että jäähdytysneste on päässyt puhdistamaan imukanavaa kannen halkeaman kautta?

    Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.

    Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
    ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
    Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
    Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
    Mitäköhän eroa näillä kansilla on?

    Leave a comment:


  • Calypsocoupe
    replied
    Originally posted by Apk View Post
    Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
    Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
    Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
    Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
    Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :think
    Halkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.

    Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
    Kyllä noi rupee melko ongelmallisia olemaan, ainut millä saa järki rahalla ostettua n57 moottorin on se kun ostaa loppupään lci E9x osiksi j ottaa itse sen moottorin ja myy loput osat. Tilanne on samankaltainen kuin mersun om651 moottoreiden kanssa. Ehjät ja hyvät mihin voi saada pienen takuukin maksaa alkaen 5000 ja se loppu on sitten jo moneen kertaan avattuja ties mihin lohkoon kasattuja aika pommeja. Itse ostin svt:ltä tuollaisen E9x lci kun oli epäilys että vanha kone on korjauskelvoton ja sattui se auto sopivasti sillon tulla myytniin. Se maksoi jotain kolmosella alkavaa ja suht pieni vaurio, niin siis se koko auto ei moottori. No sain kuitenkin tehtyä vanhasta ja myin sen e91 sitten kaverille joka teki siitä vielä auton. Tuo 180kw moottori varsinkin on vaikea jo löytää, suomesta taitaa löytyä pari purkuauton konetta olikohan 4300e hintaan varaosahausta ja ne moottorit on E9x keulalta ja olikohan parisatkua ajettu joten laakeri ja ketju remontti niissäkin odottelee ovella. Sanoisin että jos vähänkään järki hintainen ja osaava koneistamo on tiedossa niin veisin lohkon sinne ja se ensimmäinen pesä kairattais yli koko laakeri lle ja muihin std laakeri. Kansia löytyy kyllä käytettyjä aihioista jo tarvii mut lohkot ja kampiakseli on kortilla

    Leave a comment:


  • Apk
    replied
    Purin eilen moottoria lisää.
    Irrotin kampiakselin ja sylinterikannen.
    Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
    Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
    Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
    Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
    Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :think
    Last edited by Apk; 24-07-2023, 15:44.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Kysy Eskolta Vantaan Moottorikoneistamosta ehtiikö miten ja mitä maksaa. Ovat kaikki minun koneistukset tehneet jo sen reilut 25vuotta.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Originally posted by Apk View Post
    Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:

    Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
    Syl.lohkon aarporaus 750,00
    K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
    K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
    K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
    Osien pesu 20,00
    Yhteensä 1235,00

    Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
    Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
    Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.

    Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
    Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?

    1:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
    Paksuus 1,45mm
    Asenn.paksuus 1,45mm
    Reikien määrä 1
    Männänylitys korkeintaan 0,9mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen

    2:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
    Paksuus 1,55mm
    Asenn.paksuus 1,55mm
    Reikien määrä 2
    Männänylitys alkaen 0,9mm
    Männänylitys korkeintaan 1,03mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen

    3:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
    Paksuus 1,65mm
    Asenn.paksuus 1,65mm
    Reikien määrä 3
    Männänylitys alkaen 1,03mm
    Männänylitys korkeintaan 1,18mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen
    Tiivisteen paksuus selviää mittaamalla kuinka paljon mäntä tulee dekkipinnasta yli, kuten yllä on speksattu. Oikeastaan pakollinen homma varsinkin jos kampilinjaa koneistetaan. Paksuus on kerrottu tiivisteen reunasta löytyvillä rei'illä, 1-3 reikää.
    Last edited by Shatter; 27-04-2023, 18:25.

    Leave a comment:


  • Apk
    replied
    Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:

    Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
    Syl.lohkon aarporaus 750,00
    K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
    K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
    K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
    Osien pesu 20,00
    Yhteensä 1235,00

    Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
    Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
    Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.

    Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
    Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?

    1:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
    Paksuus 1,45mm
    Asenn.paksuus 1,45mm
    Reikien määrä 1
    Männänylitys korkeintaan 0,9mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen

    2:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
    Paksuus 1,55mm
    Asenn.paksuus 1,55mm
    Reikien määrä 2
    Männänylitys alkaen 0,9mm
    Männänylitys korkeintaan 1,03mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen

    3:

    Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
    ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
    Paksuus 1,65mm
    Asenn.paksuus 1,65mm
    Reikien määrä 3
    Männänylitys alkaen 1,03mm
    Männänylitys korkeintaan 1,18mm
    Ø 85mm
    Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
    Kerroksia 3-kerroksinen

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Apk: no sitä vaan ajattelin jos sen laakeripaikan on oikein sorvannu paskaks niin aika savotta korjata + en tiennyt että saa tommossia väljänpesän ylikoonlaakereita, yleensä ylikoonlaakeri tarkoittaa vaan sitä että kampiakselin kaula voidaa hioo pienempää kokoo ja sen jälkee tarvitaa ylikoonlaakeri siihen (tää tieto mulla vaan oli) Onhan kaikki tehtävissä toinen juttu kannattaako, saako ehjiä lohkoja fiksuu hintaa ?

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Ylikoon laakereilla lohko pelastettavissa, kun näyttää saavan paksumpia laakereita että sopii isompaan pesään = voi suoraan linjaporata isommaksi. :think

    Ja akselin kaulat voi hioa alikokoon -> sopivat laakerit. Ainakin tuolla linkin takaa sanotaan löytyvän ylikoon pesälle sopivia alikoon kauloille tehtyjä liuskojakin (0,25mm / 0,50mm).

    Toki tarvittaessa voi täyttöhitsata, mutta epäilen ettei tilanne tosiaan niin huono ole että moiseen joutuisi.
    Hintaa tulee aika paljon varmaan kun runkolinjan ja akselin koneistaa, mutta lopputulos on ainakin paljon parempi kun vaihtokone missä voi olla huonolla säkällä samat jutut edessä.

    Leave a comment:


  • Apk
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki

    Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
    Miksi veikkaat lohkon olevan entinen?
    Eikö sitä pysty kunnostamaan linjaporauksella ja ylikoon runkolaakereilla, joita saa esim. kolbenstoresta?
    Irlannissa näitä n57 moottoreita on ainakin korjattu samalla menetelmällä:

    Youtubesta löytyi myös pari videota, joissa täytehitsattiin n57 laakeripesät ja lopuksi linjaporattiin.
    Onkohan täytehitsaus edes tarpeellista mikäli käytetään ylikoon runkolaakereita?

    ja
    Last edited by Apk; 26-04-2023, 14:00.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki

    Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎