Announcement
Collapse
No announcement yet.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Oliskohan iso homma laittaa n57:skan tilalle b57? Käyttäis n57:skan sähköjä eli laittas sinne b57 raakamoottorin, ainaki vaihteisto käy koneen perää. Katoin vaa että reilu 4 tonnilla saa b57 koneitaki.
-
-
0,025 vs videon mukaan speksiin. 1/10 ylikoon laakerin koosta. Aika pieni ero kyllä, liekkö menee melkeen mittalaitteen virheeseen jo
Väittäisin että noilta osin itse saattaisin kasata vaan uusilla hiluilla.
Leave a comment:
-
-
Mittasin kampiakselista kiertokangen kaulat mikrometrillä.
Lukemat olivat kaikissa sylintereissä 49,95 - 49,97 mm.
TIS sanoo toleranssiksi 49,975 - 49,991 mm.
Kuitenkin tällä youtube videolla sanotaan toleranssin olevan 49,950 - 49,985 mm.
Voiko vielä asentaa vakiokokoiset STD kiertokangen laakerit vai pitääkö kiertokangen kaulat hioa alikokoon ja asentaa +0,25 ylikoon laakerit?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Calypsocoupe View PostHalkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.
Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
Mitäköhän eroa näillä kansilla on?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Apk View PostHuomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta:think
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostHyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
Leave a comment:
-
-
Purin eilen moottoria lisää.
Irrotin kampiakselin ja sylinterikannen.
Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta:think
Last edited by Apk; 24-07-2023, 15:44.
Leave a comment:
-
-
Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
Leave a comment:
-
-
Kysy Eskolta Vantaan Moottorikoneistamosta ehtiikö miten ja mitä maksaa. Ovat kaikki minun koneistukset tehneet jo sen reilut 25vuotta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Apk View PostKäytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinenLast edited by Shatter; 27-04-2023, 18:25.
Leave a comment:
-
-
Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
Leave a comment:
-
-
Apk: no sitä vaan ajattelin jos sen laakeripaikan on oikein sorvannu paskaks niin aika savotta korjata + en tiennyt että saa tommossia väljänpesän ylikoonlaakereita, yleensä ylikoonlaakeri tarkoittaa vaan sitä että kampiakselin kaula voidaa hioo pienempää kokoo ja sen jälkee tarvitaa ylikoonlaakeri siihen (tää tieto mulla vaan oli) Onhan kaikki tehtävissä toinen juttu kannattaako, saako ehjiä lohkoja fiksuu hintaa ?
Leave a comment:
-
-
Ylikoon laakereilla lohko pelastettavissa, kun näyttää saavan paksumpia laakereita että sopii isompaan pesään = voi suoraan linjaporata isommaksi. :think
Ja akselin kaulat voi hioa alikokoon -> sopivat laakerit. Ainakin tuolla linkin takaa sanotaan löytyvän ylikoon pesälle sopivia alikoon kauloille tehtyjä liuskojakin (0,25mm / 0,50mm).
Toki tarvittaessa voi täyttöhitsata, mutta epäilen ettei tilanne tosiaan niin huono ole että moiseen joutuisi.
Hintaa tulee aika paljon varmaan kun runkolinjan ja akselin koneistaa, mutta lopputulos on ainakin paljon parempi kun vaihtokone missä voi olla huonolla säkällä samat jutut edessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostTaitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
Eikö sitä pysty kunnostamaan linjaporauksella ja ylikoon runkolaakereilla, joita saa esim. kolbenstoresta?
Irlannissa näitä n57 moottoreita on ainakin korjattu samalla menetelmällä:
Youtubesta löytyi myös pari videota, joissa täytehitsattiin n57 laakeripesät ja lopuksi linjaporattiin.
Onkohan täytehitsaus edes tarpeellista mikäli käytetään ylikoon runkolaakereita?
ja
Last edited by Apk; 26-04-2023, 14:00.
Leave a comment:
-
-
Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: