F36
Kiitos vastauksesta.
Toinen kysymys osaiskohan joku jeesiä että mistä näitä laakereita sais tilattua?
Tuosta kyllä löytyy joku finntakuu mistä korvais noi laakerit mutta uskaltaako tuohon nyt sitten luottaa.
Osaako joku sanoo monta lenkkiä suunnilleen jakoketjussa ylä ja alapäässä?
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Ehdotan säästämään rahat ja käyttämään ne moottorin laakeriremonttiin suhteellisen pian. Saat enemmän vastinetta rahoillesi ellei tiedossa ole, että koneen laakerit on varmuudella kunnossa. Tätä vahvasti kyllä epäilen, kun laakerit on tämän koneen tunnettu heikko lenkki ja auton huoltohistoriaakin edellä avasit.Originally posted by Stanii View Postosaisko joku sanoa että onko tästä mitään iloa tuoho 430d moottoriin?
Leave a comment:
-
öljypumppu n57
osaisko joku sanoa että onko tästä mitään iloa tuoho 430d moottoriin?
Ehkäsis tuota laakeriongelmaa ehkä.
Ite ostin yli 200k ajetun ja lukenu pienellä kauhulla että mitä pääsis korjailemaa. Auto siis ohjelmoitu ja tuosta ei ollu tietoa oston yhteydes. Pitkä huoltoväli suomessa.ollut jollain ennenkun on öljyjä vaihdeltu.
Leave a comment:
-
Jos se vanha kone on alkupään n57 eli 245hp tsi 35d 299hp niin ei sovi ristiin siinö uudemmassa kannessa on ihan eri egr systeemit jne. Vanhemmassa mene se egr kanava läpi kannen jne. Eli lyhyesti ei sovi ristiin. Kansi fyysisesti kyllä istuu lohkon päälle mut ongelma tulee siinö vaiheessa kun ne vanhat apulaitteet ja imusarja pitöis saada siihen ympärilleOriginally posted by Apk View PostValkoista töhnää oli tosiaan samassa ykkössylinterissä jossa oli tuo puhdas/kirkas imuventtiili. Puhdistunut imukanava / venttiilin varsi johtuu siis siitä että jäähdytysneste on päässyt puhdistamaan imukanavaa kannen halkeaman kautta?
Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.
https://ovoko.fi/osat/nbi2427-781292...ylinterinkansi
Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
Mitäköhän eroa näillä kansilla on?
Leave a comment:
-
Oliskohan iso homma laittaa n57:skan tilalle b57? Käyttäis n57:skan sähköjä eli laittas sinne b57 raakamoottorin, ainaki vaihteisto käy koneen perää. Katoin vaa että reilu 4 tonnilla saa b57 koneitaki.
Leave a comment:
-
0,025 vs videon mukaan speksiin. 1/10 ylikoon laakerin koosta. Aika pieni ero kyllä, liekkö menee melkeen mittalaitteen virheeseen jo
Väittäisin että noilta osin itse saattaisin kasata vaan uusilla hiluilla.
Leave a comment:
-
Mittasin kampiakselista kiertokangen kaulat mikrometrillä.
Lukemat olivat kaikissa sylintereissä 49,95 - 49,97 mm.
TIS sanoo toleranssiksi 49,975 - 49,991 mm.
Kuitenkin tällä youtube videolla sanotaan toleranssin olevan 49,950 - 49,985 mm.
Voiko vielä asentaa vakiokokoiset STD kiertokangen laakerit vai pitääkö kiertokangen kaulat hioa alikokoon ja asentaa +0,25 ylikoon laakerit?
Leave a comment:
-
Valkoista töhnää oli tosiaan samassa ykkössylinterissä jossa oli tuo puhdas/kirkas imuventtiili. Puhdistunut imukanava / venttiilin varsi johtuu siis siitä että jäähdytysneste on päässyt puhdistamaan imukanavaa kannen halkeaman kautta?Originally posted by Calypsocoupe View PostHalkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.
https://ovoko.fi/osat/nbi2427-781292...ylinterinkansi
Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
Mitäköhän eroa näillä kansilla on?
Leave a comment:
-
Halkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.Originally posted by Apk View PostHuomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta
:think
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
Leave a comment:
-
Kyllä noi rupee melko ongelmallisia olemaan, ainut millä saa järki rahalla ostettua n57 moottorin on se kun ostaa loppupään lci E9x osiksi j ottaa itse sen moottorin ja myy loput osat. Tilanne on samankaltainen kuin mersun om651 moottoreiden kanssa. Ehjät ja hyvät mihin voi saada pienen takuukin maksaa alkaen 5000 ja se loppu on sitten jo moneen kertaan avattuja ties mihin lohkoon kasattuja aika pommeja. Itse ostin svt:ltä tuollaisen E9x lci kun oli epäilys että vanha kone on korjauskelvoton ja sattui se auto sopivasti sillon tulla myytniin. Se maksoi jotain kolmosella alkavaa ja suht pieni vaurio, niin siis se koko auto ei moottori. No sain kuitenkin tehtyä vanhasta ja myin sen e91 sitten kaverille joka teki siitä vielä auton. Tuo 180kw moottori varsinkin on vaikea jo löytää, suomesta taitaa löytyä pari purkuauton konetta olikohan 4300e hintaan varaosahausta ja ne moottorit on E9x keulalta ja olikohan parisatkua ajettu joten laakeri ja ketju remontti niissäkin odottelee ovella. Sanoisin että jos vähänkään järki hintainen ja osaava koneistamo on tiedossa niin veisin lohkon sinne ja se ensimmäinen pesä kairattais yli koko laakeri lle ja muihin std laakeri. Kansia löytyy kyllä käytettyjä aihioista jo tarvii mut lohkot ja kampiakseli on kortillaOriginally posted by mige95 View PostHyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
Leave a comment:
-
Purin eilen moottoria lisää.
Irrotin kampiakselin ja sylinterikannen.
Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta
:think
Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.
Leave a comment:
-
Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
Leave a comment:
-
Kysy Eskolta Vantaan Moottorikoneistamosta ehtiikö miten ja mitä maksaa. Ovat kaikki minun koneistukset tehneet jo sen reilut 25vuotta.
Leave a comment:
-
Tiivisteen paksuus selviää mittaamalla kuinka paljon mäntä tulee dekkipinnasta yli, kuten yllä on speksattu. Oikeastaan pakollinen homma varsinkin jos kampilinjaa koneistetaan. Paksuus on kerrottu tiivisteen reunasta löytyvillä rei'illä, 1-3 reikää.Originally posted by Apk View PostKäytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinenLast edited by Shatter; 27-04-2023, 19:25.
Leave a comment:
Leave a comment: