Originally posted by Miuge
View Post

Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos vertailee saman teholuokan (900hv) PTE:tä ja BW:tä:
- SX366E: 66mm kompurasiiven ottopää, 73,4mm turbiinisiiven jättöpää
- PT6466Gen2: 64mm kompurasiiven ottopää, 66mm turbiinisiiven jättöpää
Ei minun mielestä tarvitse edes lähteä pohtimaan eroja pesien/siipien geometriassa yms hifistelyä, kun tuo pakopuolen kokoero on noin hiton suuri, se selittää jo yksinään helposti miksi tuollainen 900hv ahdin herää ennemminkin 700hv ahtimen lailla.
PT:n geometria sekä muu design vaan tuntuisi toimivan isoilla massavirtauksilla hiton paljon paremmin jolloin sitä kokoa ei siivessä tarvitse olla, varmaan ahtimen pyörintänopeuskin on jotain ihan muuta kuin "rekkaturbolla"? Se taas selittää sen lopun heräävyyden ja vasteen, siis sen miten se ahdin tuntuu yhtä virkeältä kuin 500hp mitoitettu rekkaturbo.
Tuo 366 on kyllä jotenkin outo yhdistelmä ylipäätään, noin iso pakopuoli vs imupuoli, ja se nimenomaan ajossa tuntui...pahalta.
Comment