Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1180
    • lahti

    #16
    Katti

    Nyt kävi ohrasesti ja katsastusmies päätti tehä pistotarkastuksen päästöistä (oli siis päästölappu mukana) ja huonosti kävi. No nyt ne päästöt pitäs vissii saada kuntoo onkoha mitää hyvin hengittävää kattia saatavilla järkevää rahaa ja jos on niin kestääkö se tuolla autossa jossa on overlappia 36° ? Vai laitanko vaa jonku katin leiman ajaksi ?
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1070
      • Suomi

      #17
      Niin siis ilman kattia yritit leimalle?
      Tai katin kuorilla.

      Laita vaan joku halppiskatti leiman ajaksi, jos et halua paljoo sijoittaa.
      Millaiset päästöarvot siitä nyt saa?
      Mitään mahottomia päästöjä se kattikaan ei saa korjattua.

      Toki silloinhan tulis jo ajokielto jos co olis yli 6%.
      Jos oikein muistan, että nimenomaan 6% oli.

      Sekventiaalinen suuttimien ohjaus auttaa paljon päästöissä reilumman overlapin kanssa.
      Ei sillä että henk.kohtaista kokemusta olisi, mutta näin on miulle kerrottu ettei muuten ole mahdollisuuksia esim. 250@1mm nokilla saada päästörajojen alle suuremmin kikkailematta. Katillisesta autosta ("vähäpäästöinen") kyse siis.

      Viinalla saa pienillä nokilla, minimaalisella overlapilla ihan 'antiikkisella' motikallakin ilman kattia menemään päästörajoista läpi.
      Eli tyhjäkäynti co max. 0.5% / hc 100ppm ja 2000-3000rpm 0.3% / 100ppm (ja toki "lambda" 1.00 +/-0.03, happi alle 5%)
      Kun(!) perusmoottori muuten kunnossa, ja seossuhteet on kohdillaan.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1180
        • lahti

        #18
        Juho:
        Nii siis katinkuoret joo ja mulla oli ok päästölappu mukana konttorille näin menty 3v mut nyt eriasema ja näyttävästi innokas katsastus setä joka päätti kuitenki tarkastaaa ne päästöt.

        Re85:sella sitä ajetaa ja en kattonu päästöjä, muutaku sano vaa että häkä 4, ei tullu ajokieltoa kuukauden korjausajan sai. Kone oli viel haalea eli kylmärikastus päällä seos jotai 13 eli oikee kreivinaikaa. No varmaa pitäs se katti laittaa ja säätää se lambda 1 tai just pikkusen yli (laihalle) ja sit sytkäennakon myöhästäminen pitäis myös auttaa. ?
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1070
          • Suomi

          #19
          No täytyy kyllä tuossa tapauksessa todeta et on ollut tosiaan turhan innokas katsuri..
          Ite vaihtaisin asemaa, koska voi tulla oikeesti turhia kuluja sellaisen katsurin takia.

          Järkikin sen jo sanoo, et kylmärikastukset päällä ihan turha alkaa ihmettelemään päästöjä.
          Jos ei nimenomaan kylmäkäynnistyksen päästöjä ole tarkoitus ihmetellä, esim. vianhaku mielessä.

          Toki leimalle kannattaa laittaa ne päästöt kuntoon, jos vaan mahdollista.
          Mut ei katsuri voi käydä vaatimaan että menisi päästöistä läpi viileällä koneella / katilla.. sillä vaan jos sellainen tilanne vielä sattuu tulemaan.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • mige95
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 1180
            • lahti

            #20
            Joo no tuskin se olisi läpi menny vaikka kuumakone olisi ollutkin, päästölappuhan ei siitä autosta ollut, kuinkas noita turbo laitteita katsastetaa vai onko niissä yleensä vakio/lähes vakio nokat ja etanolia jolloin menee ilman kattiakin läpi jos vaa seokset ok ?
            -g20 330e
            -e31 840ci sc
            -e46 316i (m52tub25)

            EX- f11 530d lci
            Ex- f01 730d
            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
            Ex: -06 e61 535d m-sport
            Ex:-02 e39 530d manual
            Ex -93 e34 520i

            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

            M62tu ajoitustyökalut.
            N47/n57 ajoitustyökalut.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11150
              • Oulu

              #21
              Originally posted by mige95 View Post
              Joo no tuskin se olisi läpi menny vaikka kuumakone olisi ollutkin, päästölappuhan ei siitä autosta ollut, kuinkas noita turbo laitteita katsastetaa vai onko niissä yleensä vakio/lähes vakio nokat ja etanolia jolloin menee ilman kattiakin läpi jos vaa seokset ok ?
              Tarpeeksi miedot nokat ja säädöt kohdillaan, niin heittämällä menee. S52 nokat m52:ssa ei oo vielä ongelma ilman kattiakaan. Toki sit kun on tarpeeksi vanha raato, niin menee läpi kuhan ei tyyliin roiskumalla bensaa tule putkesta

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Juchelius
                BTCF Member
                • Sep 2009
                • 298
                • Oulu

                #22
                Tässä jakoon tuorein dynolappu omasta autosta. Eilen penkitetty Jäälin dynotest centerissä.
                Viimeisimmät muutokset oli e39 540i maf, isommat suuttimet (bosch 373 cc), aliväitteiset hihnapyörät (underdrive pulleys lontoon kielellä) ja vähän paremmin virtaava keskiputki. Ja tietenkin Pazi88 säätämä ecu.
                Lisää tehoa tuli n. 10 hv, vääntöä ei oikeastaan yhtään. Huipputeho nousi muutaman sata kierrosta ylemmäs. Vetää todella puhtaasti koko alueen läpi.

                Bmw dynolappu 11.6.2019
                1985 e30 320i Baur Cabriolet
                1995 328 ex ratakikkare

                Comment

                • Juho_
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 1070
                  • Suomi

                  #23
                  Nyt uskaltaisin ehkä jotain mutuilla kansista enemmän kun on kokemusta väärän merkkisestä koneesta jo vähän enemmän.. vaikka sekin kutoskone ja tilavuutta 2922cc.
                  Linkki projutopikkiin jos sattuu kiinnostamaan, vaikka ei liity siis millään m52b28 viritykseen.



                  Sama perusajatus ollut mm. M50B25 vanos ja M50B20 nv (B25 päällä) kansissa mitä kairannu.
                  Mielellään tekisin jonkun B25/B28 hatun, mut vaan reilummille vaparitehoille, että kanavakokoa on jotain järkeä kasvattaa vähän lähtötilanteesta ilman negatiivisia vaikutuksia.

                  Sillä ajatuksella, että sitä imukanavaa pystyisi oikeasti muuttamaan omasta mielestä fiksumpaan suuntaan.
                  Toki täyttö epoksilla olisi vaihtoehto, mut ei tosiaan riitä luottamus sen kestoon.
                  Omat kokemukset kertoo ettei kestä.. pitäis saada öljy pois kannen valusta.

                  Ajatuksena on siis ollut tehdä venttiilin 'ohi' mahdollisimman iso virtauspinta-ala.
                  Tarkoittaen käytännössä esim. epäkeskeisesti hiottuja seetirenkaita imupuolella.
                  Kanavan katto on liki suora.
                  Läppärungon läpi näkee imuventtiilin ollessa täysin auki vähän pakoventtiiliä.




                  Jälki ei mitään kovin siistiä ole.. tuohon kanteen uhrattuna jo vähintään 60h töitä, ja en uskonut tuon kestävän muutamaa vetoa pidempään niin "turha" hipistely sai jäädä.


                  Tossa koneessa on todella paljon erilaisia muuttujia aiempaan, mut kieltämättä vetoalue on aika raju nokkien kokoon nähden.
                  Vakio nokat tossa koneessa on n. 208*@0.050" ja max nosto n. 9mm.
                  33 / 29,6mm venttiilit

                  Nyt käppyrät näyttää siltä, et on aika jäätävä piikki vääntökäyrässä siellä n. 4000rpm kieppeillä.

                  Aiemmalla koneella huippuvääntö oli n. 60nm pienempi.
                  Ja suurimmillaan ero väännössä jopa yli 90nm - mikä on ihan älyttömältä kuulostava, mut koneen toiminta ajossa on ollut varsin vakuuttavaa et jonkinlainen luottamus löytyy.

                  Uskoisin tuon älyttömän väännön selittyvän pitkälti myös rajulla dynaamisella puristussuhteella + viinalla.. tuskinpa hattukaan kovin huono on kun voimaa riittää vielä tuonne yli 7000rpm.
                  Tarkoituksena olisi jatkaa nokkien ajoituksella leikkimistä, ja toki myös karttoja säätämällä hakea voimaa lisää.

                  Sen mitä "kadulla" saa irti, ja sit penkkiin koittamaan.
                  Toivottavasti kestää edessä häämöttävän rääkin vielä, kunhan ensin teen vähän korjauksia ettei sotke öljyllä konetta enempää tai pahimmassa tapauksessa polta koko autoa.

                  Huippukierroksia olis sit tarkoitus hakea, et mihin asti tuo kone hengittää.
                  Nyt tuntuu vetävän rajoittimelle (7300rpm) mukisematta eikä huomaa penkissä et tehot lähtisi ainakaan selkeästi laskuun.
                  Eiköhän se siinä viimeistään hajoa, mut aivan sama oikeastaan kunhan nyt edes vielä tankillisen ehtii ajamaan.
                  Seuraavasta koneesta sit tämän pohjalta kestävä, ja isoilla nokilla jos ei tämä kestä nipussa siihen asti et pääsee isompia nokkia koittamaan.

                  Tässä on nyt vaan jotkut peltitötteröt läppärunkojen jatkeena n. 130mm mittaisina ja hatusta heitettynä oli 270-280mm luokkaa imukanavan pituus..taas yks aika oleellinen mitta kadonnut kun ollut vaan paperille laitettuna muistiin.
                  Käytännössä siis "3 aallolle" mitoitettu. Ei mahdu pidemmät, nytkin kutosen tötterö kiinni jarrutehostimessa (lähtee mäkeen samantien kun saan pedalboxin hankittua).
                  Ja tötteröiden kaverina ainut käypänen suodatinratkaisu, eli ns. sukkaputsarit.
                  Ne rajoittaa "aika merkittävästi" ilman virtausta (nimim. kokemusta on).
                  Tallissa pyörii ison kotelon puolikas, eli ei tarvitsisi tehdä kuin toinen puolikas sitten kun jarrutehostin ja pääsylkkä on poissa tieltä et mahtuu... sit voikin imukanavan pituutta testailla.

                  Jotain 265mm~ pitäis olla jos 7000rpm huipputeholle ja 3. aallolle mitoittaa imukanavan pituuden.. tässä koneessa.

                  Toivottavasti herättää muitakin ajatuksia, kuin että olipas taas epämääräistä paskaa ja se on penkkitulos tai ei mitään (ja sekin miel. m52b28).
                  Penkkitulos kiinnostaa itteäkin, mut ei köyhällä ole varaa täyteen päivään dynossa minkä tällainen kone varmaan saattaisi vaatia kun säätöä ja testausta tekee paljon.

                  PS: Se yks E36 bemarin (m50b25 vanos, kairattu kansi muuten vakio) penkitys mihin täällä kerroin yrittäväni kaatui sitten pyöränkulmien säätöön, kun säädöt oli ensinnäkin ihan jumiin ruostuneet.
                  Takapäästä ei saanu pultteja ollenkaan auki; hylsy vaa hajos kun yritti pulttimopolla aukoa.
                  Ja etupäästä raidetangon ulommat päät lähti kun pisti punahehkuun ja helvetin isoilla putkitongilla väänti auki (ihan viimeiseen kierteeseen saakka).
                  Eli toisin sanottuna on liikaa heittoa takapään aurauskulmissa.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15262
                    • Ajamisen Iloa

                    #24
                    Ei dynossa tarvitse säätää. Riittää kun vetää yhden vedon niin näkee paperilla miten siihen mennessä tehty kokoonpano toimii käytännössä ja näkee myös pullonkaulat jos niitä on. Se 40-50€ siitä plus hitusen bensaa matkoihin ei ole paha hinta siitä.

                    Edellisestä viestistä en oikeen saanut otetta vaikka koitin lukea moneen kertaan että mitä siinä yritettiin sanoa. Varmasti ihan hyödyllistä asiaa kun vaan ymmärtäisi kontekstin ja tavoitteet.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1070
                      • Suomi

                      #25
                      Juu, se vaan on huomattavan paljon nopeampaa penkissä säätää - silloin tietysti voi kuormitus poiketa aika paljon siitä mitä se esim. 4 tai 5. vaihteella on tiellä (tuulenvastus jo aika merkittävä esimerkiks).

                      Kieltämättä "vähän" sekavaks meni tuo ed. viesti.
                      Pointtina hyvin karkeesti siis, et kannesta kaikki irti mitä saa, ja sit isompaa nokkaa jos käppyrä ei jatka nousua riittävän pitkälle.
                      Mikä ei tuosta edellisestä viestistä oikein tullu välttämättä esille..
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • mige95
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 1180
                        • lahti

                        #26
                        -juho: toihan kansi on lähes samoilla specseillä kun m52b25/28 kansi, pakoventtiilit vähän pienemmät, kova on kyllä suoritus jos 7000rpm jaksaa pitää huippuja/lähes huippuja, kuitenki m52b28 koneessa on varmaa aika paljonki tehot tippunu 7000rpm mennessä.
                        -g20 330e
                        -e31 840ci sc
                        -e46 316i (m52tub25)

                        EX- f11 530d lci
                        Ex- f01 730d
                        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                        Ex: -06 e61 535d m-sport
                        Ex:-02 e39 530d manual
                        Ex -93 e34 520i

                        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                        M62tu ajoitustyökalut.
                        N47/n57 ajoitustyökalut.

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1070
                          • Suomi

                          #27
                          Voisi kuvitella noiden nokkien olevan suht lähellä m50b25 nv imunokkaa, aavistuksen pienemmällä nostolla.. ainakin mitä speksejä ite löysin, on ne hyvin lähellä tuon oman koneen nokkia.

                          Noiden gsf dynokäppyröiden mukaan tehot ei laske ollenkaan 6krpm jälkeen vaan tasoittuu ja vetää sinne 7300rpm tuntumaan missä tulee kova rajoitin vastaan.
                          Myöhäistää ennakkoa vähän n. 200rpm ennen kovaa rajoitinta, ettei lyö suoraan rajoittajalle jos/kun lähtee sutimaan. Jos ehtii löysäämään sopivasti.

                          Sen vuoksi pitäis nostaa vähän kerrassaan rajoitinta ylemmäs, et näkee missä tulee raja vastaan, oli se sitten se et milloin tehot lähtee merkittävään laskuun tai et kone leviää.
                          Nokkien säädöllä saa aika paljon muutettua tuota vielä - imunokkaa kun kokeilin aikaistaa, niin ei jaksanu millään vetää yli 6500rpm 3. vaihteella.

                          Mikäli aikaisemmat kokemukset ja niiden tulkinta pitää paikkansa, käppyrän perusteella voisi kuvitella pakopuolen rajoittavan nyt kun tehokäppyrä ei heti romahda vaan tasoittuu.
                          Mutta se selvinnee testaillessa, pitääkö omat tulkinnat paikkansa tämän suhteen.

                          Edit: Toinen kokeilemisen arvoinen juttu on kokeilla lyhentää imukanavan pituutta vaikka 20-30mm.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15262
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Originally posted by mige95 View Post
                            kuitenki m52b28 koneessa on varmaa aika paljonki tehot tippunu 7000rpm mennessä.
                            Häh? Tuohan on imusarjan ongelma M52 joka hyytyy jo 3500rpm tai M50 imusarjalla joka hyytyy 5900rpm. Toki itellä tulee huipputeho silti 6990rpm nykysellään M50 imarilla. Vibexillä kiertää tu pannu ilosesti 7500 vakiokannella ja tehot ei tipu, itellä 7200.
                            Last edited by Remotion; 11-07-2019, 19:23.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1180
                              • lahti

                              #29
                              Originally posted by Remotion View Post
                              Häh? Tuohan on imusarjan ongelma M52 joka hyytyy jo 3500rpm tai M50 imusarjalla joka hyytyy 5900rpm. Toki itellä tulee huipputeho silti 6990rpm nykysellään M50 imarilla. Vibexillä kiertää tu pannu ilosesti 7500 vakiokannella ja tehot ei tipu, itellä 7200.
                              No eise kone vedä 7000 täysiä vakio nokilla vaikka olis läppärungot. Ja siihenku lisätää 2dl tilavuutta ni ei vedä sinnekkää asti kun ilma vaan loppuu.

                              -juho
                              Imunokan ajoitus vaikuttaa joo, varsinki jos nokka on ns liian mieto, imutorvetki vaikuttaa mutta m52 ei ainakaa tykkää 7000rpm kohalla alle noin 400mm imukanavasta mitä on testattu eli imutorvi on ollu 10 vs 20cm mittainen karkeesti
                              Last edited by mige95; 11-07-2019, 23:27.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Juho_
                                BTCF Member
                                • Jul 2016
                                • 1070
                                • Suomi

                                #30
                                Okei, millanen muutos oli lyhyempään imukanavaan?
                                Tehohävikkiä, ja huipputehon kierrosluku pysyi ~samana vai nous vähän?
                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎