Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1070
    • Suomi

    #61
    olen kuullut samaa että kampiakselissa pitää olla painoa esim m30 vapari tehdas kilpamoottorit,kevensivät akselia niin se katkesi värinästä
    Mitä isompi kk kaula on sitä herkemmin tulee voiteluongelmia kierroksilla
    Joo.

    Tuossa voiteluongelmassakin lienee se, että öljynvirtauksen määrän, paineen tärkeys vaan kasvaa kun kk kaulan koko on suurempi.
    Sitä lienee hankala spekuloida, missä menee raja milloin akselin jäykkyys kärsii liikaa tai milloin kaulat on liian "isot" että tulisi sen vuoksi mahdollisia laakeriongelmia (vaikka vaikea uskoa sen olevan varsinainen syy).

    Varmaan sitä on pyrkiny uudempien moottorien suunnittelijat laskemaan.. ja ilmeisesti aika rajoille, mikä näkyy sit laakeriongelmina.
    Toki siinä pitää huomioida se, että ainakin joidenkin lähteiden mukaan uudemmissa koneissa laakereiden materiaali olisi huomattavasti pehmeämpää tms. ja siten herkempiä kulumaan äkkiä.

    Ja liian tiukkoja laakerivälyksiä ollut kans (S -sarjan koneet ainakin?) jostain syystä.


    Esim. Volvon 4-6syl. täysalumiinikoneet (bensa) käyttää 50/65mm kaulakokoa.. noita koneita pyöritetty kans aika rajuilla kierroksilla 90mm iskulla.
    Nissan RB30 ainakin sama kk kaulakoko.
    S54B32 tais olla 49/60mm?
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #62
      Originally posted by mige95 View Post
      n57 suuremmat laakerit kiertokangissa mutta pienemmät rungossa ->laakeri vikoja.
      Näissä myös laakerimateriaali on vaihtunut lyijyttömään joka vaikuttaa myös laakereiden kestoon. Samoin start-stop järjestelmät ovat tulleet ja startissa tulee aina metalli-metalli kosketus voitelun uupuessa...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15262
        • Ajamisen Iloa

        #63
        Mikä on isoin nokka mikä pyörii vielä vakio nostajilla? Ja mielellään kestää myös kierrättää reilusti vakiota ylemmäksi...
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #64
          Miksi ei voisi niitä nostajia vaihtaa koviin, jäykempiä jousia ja muokata tarvittaessa pukkeja että mahtuu riittävästi rajumpi nokka? :think
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3175
            • 47200

            #65
            Kyllähän se nokkavalmistajien taulukoista selviää mikä menee milläkin.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15262
              • Ajamisen Iloa

              #66
              Originally posted by pazq View Post
              Kyllähän se nokkavalmistajien taulukoista selviää mikä menee milläkin.
              Ilmeisesti oli helvetin haastava kysymys. Ei kyllä todellakaan selviä ehkä yhdellä tai kahdella valmistajalla on taulukko, monella ei.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3175
                • 47200

                #67
                Originally posted by Remotion View Post
                Ilmeisesti oli helvetin haastava kysymys. Ei kyllä todellakaan selviä ehkä yhdellä tai kahdella valmistajalla on taulukko, monella ei.
                No eikös niistäkin jo näe että mitkä pyörii vakioromuilla ja mitkä ei? Ei se merkki vaikuta siihen mihin vakio venakoneisto piisaa.

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1180
                  • lahti

                  #68
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Näissä myös laakerimateriaali on vaihtunut lyijyttömään joka vaikuttaa myös laakereiden kestoon. Samoin start-stop järjestelmät ovat tulleet ja startissa tulee aina metalli-metalli kosketus voitelun uupuessa...
                  Eikös ne materiaalit muuttunu merkittävästi vasta 2015 -> ? puhuin nyt 2008 alkaen moottoreista.
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by mige95 View Post
                    Eikös ne materiaalit muuttunu merkittävästi vasta 2015 -> ? puhuin nyt 2008 alkaen moottoreista.
                    eee... aikaisemmin. Ulkomuistista 2011 meni lyijylasit bannaan. Heittäisin arvioksi jotain samansuuntaista +- tietysti riippuen että koska on otettu koneissa käyttöön. Selaamalla noita läpysköitä asia selviäisi mutten taida nyt jaksaa...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • >bemari<
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 239
                      • P-karjala

                      #70
                      Mistä löytyis käypäset timesertit b28 lohkoon hatun pulteille? Tuleeko parempi kun alunperin vai onko turha yrittää?

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #71
                        Ebayssa joskus oli ainakin.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Krynx
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 908
                          • á la Temmes

                          #72
                          Originally posted by >bemari< View Post
                          Mistä löytyis käypäset timesertit b28 lohkoon hatun pulteille? Tuleeko parempi kun alunperin vai onko turha yrittää?
                          Vaikkapa tuosta https://www.ebay.com/itm/Time-Sert-1...edirect=mobile Mitä meinaat paremmalla kuin alunperin? Jos kierteet on ehjät, niin ei kai sinne kannata serttejä laittaa.
                          E39 525d -00
                          E39 523i-96
                          E30 316 -86

                          Comment

                          • >bemari<
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2011
                            • 239
                            • P-karjala

                            #73
                            Originally posted by Krynx View Post
                            Vaikkapa tuosta https://www.ebay.com/itm/Time-Sert-1...edirect=mobile Mitä meinaat paremmalla kuin alunperin? Jos kierteet on ehjät, niin ei kai sinne kannata serttejä laittaa.
                            juu, sitä että jos sattuu joskus vaikka lämmöt karkaamaan niin että nämä ei taida nousta mukana niinkuin alukierre

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11150
                              • Oulu

                              #74
                              Tuolta thread doctorilta ebaystä on tullu itsekkin tilattua.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • TheMan
                                Newbiemmer
                                • Oct 2005
                                • 8
                                • Mikkeli

                                #75
                                Mitkä tulpat ihan NGK-numerolla sopii siis, vaikka 8 kylmyysnumerolla? Nyt ei ole mahdollista lähteä kaivamaan autosta tulppaa irti.

                                Ja noita VAG 06E905115 puolia on eri pituisia, mikä on todettu sopivaksi kyseiseen moottorii?
                                Last edited by TheMan; 20-10-2019, 22:17.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎