olen kuullut samaa että kampiakselissa pitää olla painoa esim m30 vapari tehdas kilpamoottorit,kevensivät akselia niin se katkesi värinästä
Mitä isompi kk kaula on sitä herkemmin tulee voiteluongelmia kierroksilla
Mitä isompi kk kaula on sitä herkemmin tulee voiteluongelmia kierroksilla
Tuossa voiteluongelmassakin lienee se, että öljynvirtauksen määrän, paineen tärkeys vaan kasvaa kun kk kaulan koko on suurempi.
Sitä lienee hankala spekuloida, missä menee raja milloin akselin jäykkyys kärsii liikaa tai milloin kaulat on liian "isot" että tulisi sen vuoksi mahdollisia laakeriongelmia (vaikka vaikea uskoa sen olevan varsinainen syy).
Varmaan sitä on pyrkiny uudempien moottorien suunnittelijat laskemaan.. ja ilmeisesti aika rajoille, mikä näkyy sit laakeriongelmina.
Toki siinä pitää huomioida se, että ainakin joidenkin lähteiden mukaan uudemmissa koneissa laakereiden materiaali olisi huomattavasti pehmeämpää tms. ja siten herkempiä kulumaan äkkiä.
Ja liian tiukkoja laakerivälyksiä ollut kans (S -sarjan koneet ainakin?) jostain syystä.
Esim. Volvon 4-6syl. täysalumiinikoneet (bensa) käyttää 50/65mm kaulakokoa.. noita koneita pyöritetty kans aika rajuilla kierroksilla 90mm iskulla.
Nissan RB30 ainakin sama kk kaulakoko.
S54B32 tais olla 49/60mm?
Comment