Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1180
    • lahti

    #31
    Originally posted by Juho_ View Post
    Okei, millanen muutos oli lyhyempään imukanavaan?
    Tehohävikkiä, ja huipputehon kierrosluku pysyi ~samana vai nous vähän?
    Kierroksia ei tullu yhtää lisää ja huononi koko alueelta.

    Käänsin nyt omasta koneesta pakonokkaa aikasemmalle eli se oli muistaaksee ykk:ssa 3.8mm auki nyt 3.1mm, huomioita tästä että tyhjäkäynti aavistuksen parempi, 1000-2000rpm väli meni laihalle seosmittarin mukaan, siitä että vaikuttiko se siihen vääntönotkoo en tiedä, eipäse enää juurikaa häiritse kun vanos kääntää imunokan aikaselle 2200rpm se jeesaa aikapaljon.
    Porasin nyt vanoksen öljyntulo reijän isommaksi (4mm) joka oli jotai 2mm jos sitäkää.
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15262
      • Ajamisen Iloa

      #32
      Originally posted by mige95 View Post
      No eise kone vedä 7000 täysiä vakio nokilla vaikka olis läppärungot. Ja siihenku lisätää 2dl tilavuutta ni ei vedä sinnekkää asti kun ilma vaan loppuu.

      -juho
      Imunokan ajoitus vaikuttaa joo, varsinki jos nokka on ns liian mieto, imutorvetki vaikuttaa mutta m52 ei ainakaa tykkää 7000rpm kohalla alle noin 400mm imukanavasta mitä on testattu eli imutorvi on ollu 10 vs 20cm mittainen karkeesti
      Joo ei vakio nokilla tietenkään.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Odto
        Bimmer Rookie
        • Apr 2017
        • 114
        • Suomi

        #33
        Mikä olisi fiksuin tapa tulpata M52 imusarjan lähtö separaattorille?

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3409
          • Kotka

          #34
          Originally posted by Odto View Post
          Mikä olisi fiksuin tapa tulpata M52 imusarjan lähtö separaattorille?
          Riippuu vähän käytettävissä olevista välineistä ja koneen käyttötarkoituksesta. Jos vapari, niin siihen voi sorvata sopivan tulpan käytettäväksi alkuperäisen tiivisteen kanssa ta suoraan imusarjan reikään liimattavaksi. Tulppaan voi tehdä myös hslutun kokoisen alipainelähdön, jos tarvetta. Jos turbovehje, niin sitten tarvii huolehtia, ettei ahtopaine pullauta tulppaa ulos. Jos ei sorvia ole käytettävissä, niin voinee mitata saisko huohottimen reikään tehtyä sopivan kierteen, johon liimaisi pultin tai putkikierretulpan.
          Last edited by Skarpa; 02-08-2019, 15:14.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Odto
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 114
            • Suomi

            #35
            Originally posted by Skarpa View Post
            Riippuu vähän käytettävissä olevista välineistä ja koneen käyttötarkoituksesta. Jos vapari, niin siihen voi sorvata sopivan tulpan käytettäväksi alkuperäisen tiivisteen kanssa ta suoraan imusarjan reikään liimattavaksi. Tulppaan voi tehdä myös hslutun kokoisen alipainelähdön, jos tarvetta. Jos turbovehje, niin sitten tarvii huolehtia, ettei ahtopaine pullauta tulppaa ulos. Jos ei sorvia ole käytettävissä, niin voinee mitata saisko hupphottimen reikään tehtyä sopivan kierteen, johon liimaisi pultin tai putkikierretulpan.
            Turbovehkeeseen tosiaan tulossa. Mietin juurikin tuota sopivan kokoisen palan liimaamista epoksilla suoraan reikään, jossa olisi sitten tiivistemassaa toisella puolella.

            Kierteen tekeminenkään ei kuulosta huonolta idealta.

            Comment

            • Taza-
              Bimmer Rookie
              • Nov 2014
              • 33
              • Järvenpää

              #36
              Moottori swappi meneillään ja huomasin että M52 on tuollaiset pikakiinnityksellä toimivat vesilähdöt. Jotta mallia tarvike syylärin saa asennettua niin löytyykö lohkon kylkeen jostain uusia vesilähtöjä missä ei olisi näitä muovisia pikakiinnityksellä liitettäviä letkuja?

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by Taza- View Post
                Moottori swappi meneillään ja huomasin että M52 on tuollaiset pikakiinnityksellä toimivat vesilähdöt. Jotta mallia tarvike syylärin saa asennettua niin löytyykö lohkon kylkeen jostain uusia vesilähtöjä missä ei olisi näitä muovisia pikakiinnityksellä liitettäviä letkuja?
                Tuollaiset pikaliittimet ovat M52tu:ssa mutta vanhemmassa M52 koneessa on ihan normaalit liittimet

                Liittimiin sopivat lähdöt saa irroitettua letkuista. Silloin nuo pikaliittimet jäävät moottorin päähän käyttöön.

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #38
                  QUOTE=Juho_;4148250]Hyvin jaksaa pitää tehot yllä tuo O-peksin linkkaaman m52b28 kone.
                  Kieltämättä aika hämärät luvut keskenään..pyörä vs. laskennallinen kampiakseliteho.
                  Nokan speksit millistä milliin kiinnostaisi kyllä.

                  Mutta jos tuolla olisi "vaan" vaikkapa 265hv, niin vetoalue vaikuttaisi melko kehnolta niihin tehoihin nähden kun kattoo mitä tapahtuu tuolla alle 4000rpm.

                  @Sunbeam - siinä siun koneessa lienee tehokäppyrä aika tasainen tuolla 7000-9000rpm alueella, eli vähän vastaavanlainen mitä tuossa ym. koneessa?
                  Vääntö jotain 260nm luokkaa @ 8700rpm?

                  Näitä juttuja vois jatkaa tuolla m52b28 viritystopikissa, jos enemmän juttua löytyy niin ei tarvii täyttää remotionin topikkia tällä?
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...=386633&page=4[/QUOTE]

                  Siirrytääs tänne nyt, niin ei mene Remotionin topikki sekaisin. Nokkien speksit oli millistä milliin imu 253 astetta, pako 246 astetta. Imussa nostoa 11.6 mm ja pakosessa 11.21 mm, venat auki @ykk imu 3.6 mm pako 3.1 mm.

                  Tää minkään moottorijutun speksaaminen alkaa suunnattomasti vituttaa tällä foorumilla, ja hyvin hyvin harvoin viittii enää mitään postatakaan. Täällä tuntuu olevan se vahva uskomus, että voimansiirron tehohäviö on joku kiinteä prosentti aina joka autolle. Kyllä, se pitkälti onkin sitä, jos häviö mitataan väliltä vaihteisto-perä-pyörännapa. Mutta tuollaisessa rulladynossa epäilemättä suurin häviö tulee renkaan muodonmuutoksesta, jonka takia tehokkaampi(= tiukempaan sidottu auto) luonnollisesti hävittää tehoa renkaaseen enemmän, joka myös alaspäin rullatessa havaitaan.

                  Tämä samainen ralliauto kävi myös toisaalla dynossa ennen kuin nykyinen omistaja sen osti. Silloin autossa oli 2.5" pakoputkisto ja M3 vakio airbox(joka ei muuten näillä tehoilla ahdista), muuten tekniikka pitkälti samanlainen hieman miedommilla nokilla. Tehoa sen toisaalla olleen dynon perusteella reilu 300 hp, ja keskialueen vääntö hieman parempi, kuin nykyisin - ilmeisesti pienemmän pakoputken ansiosta. Ja kuten tuolla aiemmin mainitsin, tuo kone olisi huomattavasti vääntävämpi korkeampipuristeisena, johon nyt ei ollut mahdollisuutta.

                  Kenellä täällä Suomessa on nyt se OIKEA dyno, joka kertoo totuuden? En jaksa joka vitun laitteen kohdalla tuota tehoista ja häviötehosta naukumista, joten voin ruveta käyttämään sen "oikean" dynon palveluita mieluusti, jos se kertoo totuuden.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6217
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Kenellä täällä Suomessa on nyt se OIKEA dyno, joka kertoo totuuden? En jaksa joka vitun laitteen kohdalla tuota tehoista ja häviötehosta naukumista, joten voin ruveta käyttämään sen "oikean" dynon palveluita mieluusti, jos se kertoo totuuden.
                    Noilla on sellainen napadyno Rasmus Speed Promotions, eikö se oo aika realistinen:think
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1070
                      • Suomi

                      #40
                      Onhan tuossa nokkien speksit ihan kohdillaan.
                      Lienee kannelle tehty muuta kuin jotain "pientä siistimistä".
                      Sellainen käsitys ainakin miulle tullut.

                      Sitä on vaan totuttu siihen, mitä useimmat dynot näyttää hävikiksi (joku alue, esim. 10-15%).
                      Tietämättä sitä mihin se ohjelman laskema tai käyttämä hävikki käytännössä perustuu.. voisi olettaa että hyvin harva dyno "ottaa huomioon" tuon renkaan muodonmuutoksen, mikä selittäisi sen miks tuo dyno näyttää niin paljon muista poikkeavia lukemia kun vertaa pyörätehoa laskennalliseen kampiakselitehoon.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by Juho_ View Post
                        Onhan tuossa nokkien speksit ihan kohdillaan.
                        Lienee kannelle tehty muuta kuin jotain "pientä siistimistä".
                        Sellainen käsitys ainakin miulle tullut.

                        Sitä on vaan totuttu siihen, mitä useimmat dynot näyttää hävikiksi (joku alue, esim. 10-15%).
                        Tietämättä sitä mihin se ohjelman laskema tai käyttämä hävikki käytännössä perustuu.. voisi olettaa että hyvin harva dyno "ottaa huomioon" tuon renkaan muodonmuutoksen, mikä selittäisi sen miks tuo dyno näyttää niin paljon muista poikkeavia lukemia kun vertaa pyörätehoa laskennalliseen kampiakselitehoon.
                        Juu kanteen käytetty tosiaan useampi tunti ihan asiaan vihkiytyneen harrastajan toimesta. Toi M52B28 -kansi vaan on vakionakin aivan eri maata esim. 2.5NV -kanteen verrattuna.

                        Ei sitä renkaan muodonmuutosta erikseen tartte huomioon ottaa. Siinä vedon jälkeisessä rullauksessa se kokonaishäviön mittaus tapahtuu.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Keme
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 230
                          • Rannikko

                          #42
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Kenellä täällä Suomessa on nyt se OIKEA dyno, joka kertoo totuuden? En jaksa joka vitun laitteen kohdalla tuota tehoista ja häviötehosta naukumista, joten voin ruveta käyttämään sen "oikean" dynon palveluita mieluusti, jos se kertoo totuuden.

                          Tossa on kartta Suomen dynoista. Voin merkata erivärisen täpän sen dynon kohdalle, joka on todistetusti se Auringon tarkin penkki. Tähän päivään mennessä ei ole tullut vielä yhtään ehdotusta
                          JEEE JEE!

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2561
                            • .

                            #43
                            Tästä päästänkin siihen, että aina pitäisi olla vertailuveto alla, penkissä kuin penkissä. Jos sitä ei ole, niin aina on mahdollisuus spekulaatioille. Niin valitettavaa kuin se onkin.

                            Tästä keskustelusta saa nyt helposti sen kuvan, että kaikki penkit näyttävät totta tai ainakin likelle sitä. Totuus kuitenkin on, ettei näin ole vaan eri penkkien välillä on saatu samalla setupilla eroa pahimmillaan kymmeniä hevosvoimia.

                            Onneksi lukemia tärkeäpää on tehoalue ja moottorin toimivuus. Hyvä säätäjä on penkin tarkkuutta tärkeämpi.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1180
                              • lahti

                              #44
                              Mene w-dynolla käymää sielä on s50,s54 ja m5x koneita ollut useampia, hyviä vertailu kohtia.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5273
                                • Pirkkala

                                #45
                                Originally posted by O-Peksi View Post
                                Juu kanteen käytetty tosiaan useampi tunti ihan asiaan vihkiytyneen harrastajan toimesta. Toi M52B28 -kansi vaan on vakionakin aivan eri maata esim. 2.5NV -kanteen verrattuna.

                                Ei sitä renkaan muodonmuutosta erikseen tartte huomioon ottaa. Siinä vedon jälkeisessä rullauksessa se kokonaishäviön mittaus tapahtuu.

                                Milläs lailla se rullausvaiheessa oikein voi huomioida sen että tehokkaassa autossa takuuvarmasti on vetovaiheessa isompi häviö renkaan ja rullan välissä?

                                Napadynojahan on suomessa monia.

                                Onhan tuo moottori aika hyvin onnistunut. Vastaako käytännön kulkupuoli penkitettyä tulosta?
                                Näillä rallimiehillä on järjestään kamalia tehoja vähän joka koneesta. Ford och 220hv, 4a-ge varmaan samaa luokkaa ja bmw s50 koneissa 400hv luokkaa.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎